Εκατόν είκοσι πέντε χρόνια από τη γέννηση της Αγκάθα Κρίστι και οι ιστορίες γύρω από τη ζωή της εξακολουθούν να απασχολούν τους εκατομμύρια θαυμαστές της σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο καθένας από εμάς έχει την εξής εικόνα: μια γηραιά κυρία που σαν την Μις Μαρπλ ασχολείται με το πλέξιμο ενώ εξιχνιάζει μυστηριώδη εγκλήματα.
Η ζωή της Κρίστι ήταν γεμάτη συναρπαστικά γεγονότα. Μια έκθεση αυτό τον καιρό στο μουσείο Pointe-à-Callières στο Μόντρεαλ αποκαλύπτει μια πλευρά της που είναι ίσως η λιγότερο γνωστή της και αφορά το πάθος της με την αρχαιολογία και τη διατήρηση σε καλή κατάσταση των αντικειμένων από ελεφαντόδοντο που η ίδια συνέλεγε.
Η έκθεση παρουσιάζει τη ζωή μιας γυναίκας που εκτός από το γράψιμο είχε πάθη ασυνήθιστα και απροσδόκητες σελίδες ζωής. Η Αγκάθα Κρίστι σε δεύτερο γάμο παντρεύτηκε τον κατά δεκαπέντε χρόνια νεώτερό της αρχαιολόγο Max Mallowan. Άλλωστε πολλοί θυμούνται την περίφημη ατάκα της: «Πήρα αρχαιολόγο γιατί όσο γερνώ, λόγω επαγγέλματος θα με εκτιμά όλο και πιο πολύ».
Μετά το γάμο της η Κρίστι ταξίδεψε μαζί του στις ανασκαφές των ιστορικών μνημείων της Μεσοποταμίας, στο σημερινό Ιράκ και τη Συρία από το 1949 μέχρι το 1963. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες της από τις ανασκαφές εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα από τους αρχαιολόγους και τους ερευνητές.
Στο Νεμρούδ βρήκαν κάποια μικρά γλυπτά από ελεφαντόδοντο που χρονολογούνται από το 800-600 π.Χ. Η Αγκάθα Κρίστι γράφει: «Τα δικά μου αγαπημένα εργαλεία για τον καθαρισμό των αντικειμένων είναι μπατονέτες, μια πολύ λεπτή βελόνα πλεξίματος και η ενυδατική μου κρέμα. Τη βρήκα καταλληλότερη από κάθε άλλο προϊόν για να καθαρίσω τα αντικείμενα από ελεφαντόδοντο χωρίς να τα τραυματίσω».
Για τους λάτρεις της Κρίστι, η σύνδεση της αστυνομικής λογοτεχνίας με την αρχαιολογία είναι μια ευχάριστη ανακάλυψη και εξηγεί πολλά σημεία στα μυθιστορήματά της στα οποία έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο πόλεις όπως η Δαμασκός και η Βαγδάτη όπως στα «Θάνατος στο Νείλο» και «Φόνος στη Μεσοποταμία». Τα αντικείμενα που καθάρισε η Κρίστι αποτελούν μια από τις καλύτερες αρχαίων σκαλιστών ελεφαντουργημάτων που έχουν βρεθεί σε ανασκαφές.