
Μετά από περιπέτειες που κράτησαν 16 ολόκληρα χρόνια, παλινδρομήσεις, έναν άγονο διαγωνισμό καλλιτεχνικού διευθυντή, τον κίνδυνο να χαθεί η δωρεά ύψους 3 εκ. ευρώ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που στεγάζεται στο εμβληματικό βιομηχανικό κτίριο του Τάκη Ζενέτου στο Φιξ, ανοίγει στο κοινό με ελεύθερη είσοδο έως ότου ολοκληρωθεί η δοκιμαστική περίοδος λειτουργίας του.
Από την Παρασκευή και μετά θα είναι ανοιχτοί όλοι οι όροφοι που στεγάζουν την μόνιμη συλλογή που θα είναι προσβάσιμη στο κοινό σε μια μοναδική ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την ελληνική και διεθνή σύγχρονη τέχνη.
Μέχρι τα επίσημα εγκαίνια του μουσείου, σε λίγες εβδομάδες, η Υπουργός πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε πως θα γίνει διορισμός διευθυντή διετούς θητείας ενώ εντός του 2020 θα προκηρύξει τον διεθνή διαγωνισμό, από τον οποίο θα προκύψει ο διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και βούληση του πρωθυπουργού όπως τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, είναι να περάσει το κτίριο στην ιδιοκτησία του ΕΜΣΤ. Είναι γνωστό ότι το κτίριο του ΕΜΣΤ είναι μισθωμένο από την Αττικό Μετρό Α.Ε. με σύμβαση διάρκειας 50 ετών, η οποία είχε υπογραφεί το 2002 για τις τότε ανάγκες της κατασκευής του μουσείου (στα υπόγεια γκαράζ) και του μετρό Φιξ.

Αύξηση του Προϋπολογισμού και νομοθετική ρύθμιση
Το υπουργείο Πολιτισμού, είπε η υπουργός, θα αυξήσει τον προϋπολογισμό του ΕΜΣΤ για τα λειτουργικά έξοδά του, ιδίως για τις αναγκαίες προσλήψεις προσωπικού, και θα εξασφαλίσει κονδύλι για τις περιοδικές εκθέσεις και την αγορά έργων τέχνης, στις οποίες θα προβεί ο διευθυντής του ΕΜΣΤ. Μίλησε επίσης για τη συνολική δημόσια δαπάνη για το κτίριο, ύψους 44.625.440 ευρώ. που κάλυψε κι ένα μέρος του εκθεσιακού προγράμματος. Το ποσό προήλθε από πόρους του Γ' ΚΠΣ, του ΕΣΠΑ 2007-2013, εθνικούς πόρους και από την δωρεά των 3 εκατομμυρίων του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, για τον εξοπλισμό του μουσείου.
Επίσης, η κα Μενδώνη προχωρά σε νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να δημιουργήσει θέση διοικητικού και οικονομικού προϊσταμένου - θεσμό που σκέπτεται να καθιερώσει και σε όλους τους άλλους εποπτευόμενους οργανισμούς του υπουργείου: Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας κ.ά..

Τι μπορούμε να δούμε στην έκθεση της μόνιμης συλλογής
Στην έκθεση παρουσιάζονται 172 έργα ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, από τα συνολικά 1300 έργα που αριθμεί η μόνιμη συλλογή. Αυτή συγκροτήθηκε με την έναρξη της λειτουργίας του ΕΜΣΤ εδώ και μια εικοσαετία από αγορές, δωρεές καλλιτεχνών ή συλλεκτών. Κατά καιρούς, κάποια παρουσιάστηκαν αποσπασματικά σε εκθέσεις (Μέγαρο Μουσικής, ΑΣΚΤ, Ωδείο Αθηνών), στα χρόνια της περιπλάνησης του ΕΜΣΤ. Τώρα, επιτέλους στο σπίτι τους, ακτινοβολούν την δύναμη τους: οι μνημειακοί σταυροί του Γιάννη Κουνέλη, σύμβολα ελπίδας και επιθυμίας. Το μεταλλικό διάτρητο σπίτι με τις σιδερένιες γλυπτικές φιγούρες του Mappemonde που δημιούργησε ο Γιώργος Λάππας παραπέμποντας στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η προσφυγική σκηνή της Έμιλι Ζασίρ κεντημένη από Παλαιστίνιους και Ισραηλινούς. Η "Σχεδία" ανθρώπων ανάμεσα στην απειλή και την ελπίδα, του πρωτοπόρου της βίντεο αρτ Μπιλ Βαϊόλα. Τα πυκνά ασπρόμαυρα σχέδια του Ντίκου Βυζάντιου. Το εικαστικό ημερολόγιο της Μπίας Ντάβου.Οι διαχωριστικές γραμμές της Δανάης Στράτου, που χωρίζουν βίαια τις ανθρώπινες ζωές… Στους τρεις ορόφους που παρουσιάζεται η συλλογή, διαχέονται οι κατευθύνσεις της έκθεσης: πολιτικές αφηγήσεις, μυθολογίες, νέες προοπτικές.

Ένα μεγάλο και σύγχρονο μουσείο
"Μέρα ιστορική" χαρακτήρισε την ημέρα η Λίνα Μενδώνη. Τόσο για την έκθεση της μόνιμης συλλογής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης όσο και για τον πλήρη εξοπλισμό του μουσείου που προϋπέθετε η έκθεση της συλλογής: "Είναι σημαντική ημέρα για το ΕΜΣΤ και τον σύγχρονο πολιτισμό" τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, ενημερώνοντας ότι νωρίτερα σήμερα, οι πρώτοι επισκέπτες της μόνιμης συλλογής ήταν μαθητές του Α΄Πειραματικού Σχολείου της Πλάκας. "Χρειάστηκαν 16 χρόνια για να ανοίξει με τις μόνιμες συλλογές του" συνέχισε η ίδια. "Μέχρι σήμερα, το κτίριο Φιξ λειτουργούσε ως πολιτιστικός πολυχώρος, στέγαζε εκθέσεις, εκδηλώσεις, βεβαίως σημαντικές, όμως δεν ήταν αυτός ο σκοπός του, ούτε η ανάγκη της πόλης. Προορισμός του ΕΜΣΤ από την ίδρυση του, τον Δεκέμβριο του 1997, μαζί με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη (το οποίο λειτουργεί εδώ και χρόνια) είναι να είναι ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης το οποίο παράλληλα θα φιλοξενεί μεγάλες εκθέσεις, μεγάλα γεγονότα. Τώρα ανοίγει για να παραμείνει ανοιχτό. Αναγνωρίζω ενδεχομένως ότι κάποιοι δυσκολεύονται να πειστούν, διότι είδαν και άκουγαν στο παρελθόν πολλά εγκαίνια και πολλά ανοίγματα. Δεν ανοίγει ούτε πρόχειρα ούτε βιαστικά" είπε η υπουργός αναφερόμενη στην δοκιμαστική λειτουργία του μουσείου.

Ενστάσεις από τους εργαζόμενους
Σημειώνεται ότι το Σωματείο Εργαζομένων του μουσείου (ΣΕ ΕΜΣΤ) αμφισβητεί την δυνατότητα για την «ποιοτική και εύρυθμη λειτουργία ενός μεγάλου μουσείου όπως το ΕΜΣΤ» καθώς, όπως τονίζει σε ανακοίνωση του, υπάρχουν «ελλείψεις προσωπικού στους τομείς φύλαξης, καθαριότητας και εξυπηρέτησης του κοινού" και "η στελέχωση του ΕΜΣΤ προχωράει με πολύ αργά βήματα και κυρίως μέσω της κινητικότητας ή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου».
Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού εξέφρασε ευχαριστίες στους 60 εργαζόμενους του ΕΜΣΤ «για όλα αυτά τα χρόνια, κυρίως όμως για τους τελευταίους επτά μήνες" και τους διαβεβαίωσε ότι θα έχουν" την απόλυτη στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και την επόμενη μέρα».
