ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τίλντα Σουίντον και Έμα Τόμσον μοιράζονται την δική τους κινηματογραφική ανάμνηση

Οι μεγάλοι σταρ υπήρξαν κι εκείνοι θεατές.

Σε αυτό το συγκινητικό κείμενο της Guardian σκηνοθέτες και ηθοποιοί μοιράζονται αξέχαστες εμπειρίες τους από προβολές σε σινεμά.

Έμα Τόμσον

Σούπερμαν, 1978. Τεράστιο σινεμά. Ήμασταν 17. Ηταν συναρπαστικό, αστείο και δραματικό αλλά, το σπανιότερο όλων, η γυναίκα πρωταγωνίστρια ήταν τόσο ενδιαφέρουσα και εμπνευσμένη, όσο ο άνδρας, παρότι δεν μπορούσε να πετάει μόνη της. Οταν βγήκα από το σινεμά ήθελα να νιώθω όπως ένιωσα εκείνη τη στιγμή, για πάντα.

Μάικ Λι

Την εποχή που ήμουν ένας άφραγκος σκηνοθέτης, λειτουργούσε ο κινηματογράφος Τόλμερ στο Γιούστον, το πιο φτηνό σινεμά στο Λονδίνο, ή στον κόσμο - δύο σελίνια η είσοδος. Μια μεταποιημένη εκκλησία, ήταν βρωμερό, ετοιμόρροπο και εξαίσια ετερόκλητο. Επαιζε ό,τι έβρισκαν, νέες κόπιες και παλιές. Τον "Γατόπαρδο" - την πρωτότυπη βερσιόν, χωρίς υπότιτλους. Το "Hellzapoppin'", το "Ρασομόν", το "Scanska Flickor i Franska Sexorgier". Κομμένες κόπιες, ξαφνικά άσχετες πράξεις από άλλες ταινίες, καρέ που έπιαναν φωτιά στη μηχανή προβολής. Καταπληκτικό. Μια ολόκληρη εκπαίδευση στο σινεμά. Αλλά φρόντιζες να μην καθίσεις εκεί όπου κατουρούσαν οι άστεγοι.

Τίλντα Σουίντον

Ηταν 1980. Ενα σεντόνι κρεμόταν από ένα δέντρο, στο κέντρο ενός χωριού στο Κιτούι της Κένυας, ένα στριμμένο γουέστερν, από έναν ακόμα πιο στριμμένο προτζέκτορα και τη γεννήτριά του, που μεταφέροντας από δυο τύπους από το Ναϊρόμπι σε λούπα από τη Σομαλία στην Τανζανία και πέρα δώθε πάλι κάθε δυο χρόνια περίπου. Ενα κοινό εκατοντάδων ανθρώπων, που είχαν μαζευτεί από χιλιόμετρα μακριά. Τη στιγμή που πέφτει το πιστολίδι στο σαλούν, ένα ακόντιο πετάγεται από την πίσω πλευρά του κόσμου και διαπερνά τον κακό στο στέρνο: μένει να κρέμεται στην καρδιά του σεντονιού μέχρι και τον τελικό, ρομαντικό εναγκαλισμό. Αξέχαστο. Μαγικό σινεμά των ονείρων, μας συγκλονίζεις παντού και πάντα - ως τ' αστέρια και πίσω, ως το άπειρο και παραπέρα. Σεβασμός.

Φράνσις Φορντ Κόπολα

Αυτούς τους δύσκολους καιρούς, οι άνθρωποι φοβούνται κι αποζητούν αυτό που αποκαλούν "επιστροφή στην κανονικότητα". Αλλά ποιος, σήμερα, θα έλεγε ότι οι σημαντικότερες ανησυχίες μας είναι πόσα βγάζουμε ή πόσα αξίζουμε; Τίποτα δεν είναι σημαντικότερο από την υγεία και την ασφάλεια εκείνω που αγαπάμε, την παγκόσμια εκπαίδευση, τη δικαιοσύνη και τη φροντίδα της κοινής εστίας μας, της Γης. Ισως τώρα είναι που οι καλλιτέχνες, ειδικά ο κινηματογράφος, χρειάζεται να παίξουν το ρόλο των "προβολέων" της κοινωνίας: να διατυπώσουν νοήματα και αρχές που θα εγείρουν και θ' αλλάξουν τις προηγούμενες, μακροχρόνιες προτεραιότητές μας. "Πού πηγαίνουμε πραγματικά;" είπε ο Νοβάλις. "Πάντα επιστρέφουμε στο σπίτι".

Κεν Λόουτς

Όχι μια εκστατική στιγμή, αλλά μια ιστορία τριών κινηματογράφων, πριν από μισό αιώνα. Ο Ιππόδρομος στο Nuneaton ήταν ένα παλιό θέατρο βαριετέ, που φημολογείται ότι είχε ζώα στα ξεθωριασμένα βελούδινα καθίσματα. Δεν έχει σημασία, για τους όψιμους εφήβους, που χαμήλωσαν τις φωνές τους για να μπουν σε γαλλικές ταινίες όπως το La Ronde, ήταν μια απόδραση σε έναν εξωτικό κόσμο πολύ μακριά από τα βιομηχανικά Midlands. Μετά ήταν ο Φοίνιξ στην Οξφόρδη στα τέλη της δεκαετίας του '50 και οι ταινίες των Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Αντρέι Ουάιντα και η πρώτη βουτιά του γαλλικού Νέου Κύματος. Τέλος, υπήρχε η Ακαδημία, στην Oxford Street του Λονδίνου, όπου μοιραστήκαμε τις χαρές των τσέχικων ταινιών της δεκαετίας του '60: Closely Observed Trains, A Blonde in Love (AKA Loves of a Blonde) και πολλές άλλες. Ήταν όλοι τους κινηματογράφοι με υπέροχες αναμνήσεις και δεν υπήρχε μυρωδιά φαστ φουντ σε κανέναν από αυτούς!

Read Next

24 Απρ 2024

50 χρόνια πριν: Όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό TIME

"Σαν σήμερα, πριν από 26 χρόνια, ο Ελληνισμός αποχαιρετούσε τον ηγέτη που άλλαξε την πορεία της σύγχρονης Ελλάδας".

24 Απρ 2024

Ο εθισμός στα ναρκωτικά ήταν ο λόγος που η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ απομακρύνθηκε από τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ

Το "ξεχασμένο" νεανικό ειδύλλιο που κράτησε για περισσότερα από πέντε χρόνια.

Περισσότερα από

Stories

24 Απρ 2024

Όταν ο Κάρολος έλιωνε για την Μπάρμπρα Στρέιζαντ

Κι όμως! Υπήρξε έντονο φλερτ ανάμεσα σε εκείνον και την διάσημη σταρ, η οποία σήμερα, κλείνει τα 82.

24 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Απόσπασμα, από τον πρώτο τόμο του αυτοβιογραφικού έργου της Πηνελόπης Δέλτα, που γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις 24 Απριλίου 1874.

23 Απρ 2024

Ο θυελλώδης έρωτας της Τζέσικα Λανγκ με τον Τομ Σέπαρντ

"Αγαπώ αυτή την γυναίκα με έναν τρόπο που δεν μπορώ να περιγράψω" έγραφε εκείνος σε έναν φίλο του.

23 Απρ 2024

Ποιος σκότωσε τον Αλέξανδρο Ωνάση και οι θεωρίες συνομωσίας

Πίσω στο 1973 ο γιος του Αριστοτέλη Ωνάση σκοτώνεται σε αεροπορικό δυστύχημα. Τα πορίσματα δείχνουν δολοφονία και οι θεωρίες συνομωσίας κάνουν το γύρο του κόσμου.

22 Απρ 2024

Μάνος Χατζιδάκις : "Μπορεί κανείς να φανταστεί ποτές, πως μια βραδιά κεφιού του, είναι δυνατόν να την καλύψει μια Σονάτα του Mπετόβεν;"

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις άλλαξε την πορεία της ελληνικής μουσικής μιλώντας για το ρεμπέτικο.

22 Απρ 2024

Όταν ο Φιλοποίμην Φίνος ήθελε να υιοθετήσει τη Ζωή Λάσκαρη: "Εγώ του το αρνήθηκα"

"Είχα πει τότε ότι αφού δεν έχω γονείς δεν θέλω να υιοθετηθώ από κανέναν".

22 Απρ 2024

Hey Jude: H ιστορία του χιτ των Beatles που έμεινε 9 εβδομάδες στο No1 των charts είναι βαθιά προσωπική

Το τραγούδι συνέθεσε ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ προσπαθώντας να παρηγορήσει τον γιο του Τζον Λένον.

22 Απρ 2024

"Οι γέφυρες του Μάντισον": Όλα όσα δεν ξέραμε για την ταινία που μας ράγισε την καρδιά

Ο Κλιντ Ίστγουντ όχι μόνο πρωταγωνιστούσε ως ερωτευμένος φωτογράφος του National Geographic, αλλά σκηνοθετούσε παράλληλα τον εαυτό του και τη Μέριλ Στριπ- ενώ για τον ρόλο της απορρίφθηκαν άλλες διάσημες ηθοποιοί.

22 Απρ 2024

Τζακ Νίκολσον: Μεγάλωσε πιστεύοντας ότι η μητέρα του ήταν η αδερφή του

Σήμερα ο εκκεντρικός ηθοποιός του Χόλιγουντ με τα 3 Όσκαρ κλείνει τα 87

21 Απρ 2024

"Ελισάβετ, η αμόρφωτη βασίλισσα": Η ελλιπής εκπαίδευση και η ανασφάλεια που ένιωθε

Η Ελισάβετ ξέροντας ότι υστερεί σε γνώσεις και μόρφωση αισθανόταν πολύ άβολα να συμμετέχει σε συζητήσεις με καλλιεργημένους ανθρώπους.