ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μίλαν Κούντερα: "Η φιλαρέσκεια είναι μια υπόσχεση συνουσίας χωρίς εγγυήσεις"

Αξιοσημείωτα αποσπάσματα από το θρυλικό αριστούργημα "Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι" του Μίλαν Κούντερα.

Ο γαλλο-τσέχος μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής, Μίλαν Κούντερα, γεννήθηκε στο Μπρνο της Τσεχοσλοβακίας (σημερινής Τσεχίας) την 1η Απριλίου 1929. Γιος του πιανίστα και μουσικολόγου Λούντβικ Κούντερα (1891-1971), σπούδασε και ο ίδιος μουσική, καθώς και κινηματογράφο και φιλοσοφία, στην Πράγα. Ασχολήθηκε αρχικά με την ποίηση και εξέδωσε ποιήματά του την δεκαετία του '50. Παράλληλα, εργαζόταν για τα προς το ζην είτε ως εργάτης είτε ως πιανίστας της τζαζ.


Το πιο γνωστό του έργο, που τού χάρισε παγκόσμια φήμη, είναι το μυθιστόρημα "Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι" (σε μια επόμενη έκδοσή του στα ελληνικά κυκλοφόρησε με τον τίτλο "Η αβάσταχτη ελαφρότητα της ύπαρξης"), που πρωτοκυκλοφόρησε το 1984 και μεταφέρθηκε επιτυχημένα στον κινηματογράφο, το 1988, από τον Φίλιπ Κάουφμαν.


Το μυθιστόρημα του Μίλαν Κούντερα μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη με τη σκηνοθετική υπογραφή του Φίλιπ Κάουφμαν, ο οποίος συμμετείχε και στην συγγραφή του σεναρίου με τον Jean Claude Carriere. Το ερωτικό τρίγωνο του Μίλαν Κούντερα ανασυντίθεται μοναδικά από τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις στον ρόλο του αινιγματικού και αρρενωπού, Τόμας, την Ζιλιέτ Μπινός ως γλυκιά Τερέζα και τέλος την Λένα Όλιν, ως δυναμική και χειραφετημένη, Σαμπίνα.


Αποσπάσματα από το βιβλίο "Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι" του Μίλαν Κούντερα

-Όσο πιο βαρύ είναι το φορτίο, όσο πιο κοντινή στη γη είναι η ζωή μας, τόσο είναι πιο αληθινή πιο πραγματική. Σ΄αντιστάθμισμα, η ολική απουσία του φορτίου κάνει το ανθρώπινο ον να γίνεται πιο ελαφρύ απ΄τον άνεμο, να πετάει, ν΄απομακρύνεται από τη γη, απ΄το γήινο είναι, να μην είναι παρά μόνο κατά το ήμιση αληθινό και οι κινήσεις του να είναι εξίσου ελεύθερες όσο και χωρίς σημασία.

-Δεν μπορεί κανείς ποτέ να ξέρει αυτό που πρέπει να θέλει, γιατί έχουμε μόνο μια ζωή και δεν μπορούμε ούτε να την συγκρίνουμε με προηγούμενες ζωές, ούτε να την επανορθώσουμε σε ζωές επερχόμενες.

-Το να μην μπορείς να ζήσεις παρά μόνο μια ζωή, είναι σαν να μην τη ζεις καθόλου.

–Ο έρωτας δεν εκδηλώνεται με την επιθυμία να κάνεις έρωτα (αυτή η επιθυμία ταιριάζει σε αναρίθμητο πλήθος γυναικών) αλλά με την επιθυμία του μοιρασμένου ύπνου (αυτή η επιθυμία δεν αφορά παρά μια και μόνο γυναίκα)

–Το να αγαπάς κάποιον από συμπόνια δεν σημαίνει ότι τον αγαπάς πραγματικά.

-Δεν υπάρχει τίποτα πιο βαρύ από την συμπόνια. Ούτε ο ίδιος μας ο πόνος δεν είναι τόσο βαρύς όσο ο πόνος που μοιραζόμαστε μ΄ έναν άλλο, για έναν άλλο, στη θέση ενός άλλου, πολλαπλασιασμένος απ΄τη φαντασία, σε εκατοντάδες αντίλαλους.

-Η βαρύτητα, η ανάγκη και η αξία είναι τρεις έννοιες στενά και βαθιά ενωμένες: δεν είναι βαρύ παρά αυτό που είναι αναγκαίο, δεν έχει αξία παρά μόνον ό,τι βαραίνει.

–Όταν όμως δεν φροντίζει κανείς καθόλου το σώμα του, γίνεται πιο εύκολα θύμα του.

-Το τυχαίο είναι που κάνει τέτοια μάγια, όχι το αναγκαίο. Για να είναι ένας έρωτας αξέχαστος πρέπει τα τυχαία να συναντιόνται σ΄αυτόν από την πρώτη στιγμή.

-Ο άνθρωπος, χωρίς να το ξέρει, συνθέτει τη ζωή του με βάση τους κανόνες της ομορφιάς μέχρι και στις στιγμές της πιο μεγάλης αναταραχής.

-Ο άνθρωπος είναι τυφλός στα τυχαία αυτά στην καθημερινή ζωή, και στερεί έτσι τη ζωή από τη διάσταση της ομορφιάς της.

–Το όνειρο είναι η απόδειξη, ότι το να φαντάζεται, το να ονειρεύεται αυτό που δεν έχει υπάρξει, είναι μια από τις βαθύτερες ανάγκες του ανθρώπου.

-Όποιος θέλει διαρκώς να "εξυψωθεί" πρέπει να περιμένει ότι μια μέρα θα τον πιάσει ίλιγγος. Ο ίλιγγος είναι άλλο πράγμα από τον φόβο μην πέσουμε. Είναι η φωνή του κενού κάτω από εμάς που μας τραβάει και μας καταπίνει, η επιθυμία μας να πέσουμε που μετά την πολεμάμε με τρόμο.

-Όποιος ζει στην ξενιτιά δεν έχει κάτω από τα πόδια του αυτό το δίχτυ ασφαλείας που απλώνει σε κάθε ανθρώπινο πλάσμα η χώρα που είναι η δική του χώρα, όπου υπάρχουν η οικογένειά του, οι συνάδελφοί του, οι φίλοι του και όπου μπορεί να γίνει χωρίς κόπο κατανοητός στη γλώσσα που γνωρίζει από τα παιδικά του χρόνια.

-Αλλά ακριβώς ο αδύναμος ήταν που έπρεπε να μάθει να είναι δυνατός και να φεύγει όταν ο δυνατός ήταν πάρα πολύ αδύναμος για να μπορεί να προσβάλει τον αδύναμο.

-Όσο οι άνθρωποι είναι λίγο πολύ νέοι και η μουσική παρτιτούρα της ζωής τους δεν είναι παρά στους πρώτους της ρυθμούς, μπορούν να συνθέσουν μαζί και να ανταλλάξουν μοτίβα, αλλά , όταν συναντιόνται σε μια πιο ώριμη ηλικία η μουσική τους παρτιτούρα είναι λίγο πολύ συμπληρωμένη, και κάθε λέξη , κάθε αντικείμενο , σημαίνουν κάτι διαφορετικό στην παρτιτούρα του καθενός.

–Η πρώτη προδοσία είναι ανεπιδιόρθωτη. Προκαλεί, με αλυσιδωτή αντίδραση, άλλες προδοσίες, η καθεμιά από τις οποίες μας απομακρύνει όλο και περισσότερο από το σημείο της αρχικής προδοσίας.

-Σε μια ευημερούσα κοινωνία οι άνθρωποι δεν έχουν ανάγκη να γίνουν χειρονάκτες και αφιερώνονται σε διανοητικές δραστηριότητες. Υπάρχουν όλο και περισσότερα πανεπιστήμια όλο και περισσότεροι φοιτητές.

-Αυτό που δίνει κάποιο νόημα στη συμπεριφορά μας, μας είναι πάντοτε απόλυτα άγνωστο.

– Η φιλαρέσκεια είναι μια υπόσχεση συνουσίας, αλλά μια υπόσχεση χωρίς εγγυήσεις.

– Η στιγμή που γεννιέται ο έρωτας: η γυναίκα δεν αντιστέκεται στη φωνή που καλεί την τρομαγμένη της ψυχή, ο άντρας δεν αντιστέκεται στη γυναίκα που η ψυχή της ξέρει να προσέχει τη φωνή του.

-Σε μια κοινωνία που κυβερνά ο τρόμος οι δηλώσεις δεν σε δεσμεύουν σε τίποτα γιατί τις αποσπούν με τη βία κι ένας έντιμος άνθρωπος έχει το χρέος να μην τους δίνει σημασία, να μην τις ακούει.

–Ο έρωτας αρχίζει από μια μεταφορά. Μ’ άλλα λόγια: Ο έρωτας αρχίζει από τη στιγμή που μια γυναίκα εγγράφεται με μια από τις κουβέντες της, στην ποιητική μας μνήμη.

-Το κιτς αποκλείει από το σκηνικό του πεδίο όλα όσα ουσιαστικά απαράδεκτα διαθέτει η ανθρώπινη φύση.

-Όλοι έχουμε ανάγκη να μας κοιτάνε. Ανάλογα με τί είδους είναι το βλέμμα κάτω απ΄το οποίο θέλουμε να ζούμε, μπορούμε να καταταγούμε σε 4 κατηγορίες:

α) Η πρώτη αναζητάει το βλέμμα ενός ατέλειωτου αριθμού ανώνυμων ματιών, μ’ άλλα λόγια το βλέμμα του κοινού.

β) Στην δεύτερη κατηγορία εκείνοι που δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς το βλέμμα ενός πλήθους γνώριμων ματιών.

γ) Τρίτη η κατηγορία αυτών που έχουν ανάγκη να βρίσκονται κάτω από το βλέμμα του αγαπημένου προσώπου.

δ) Τέλος η τέταρτη η πιο σπάνια αυτών που ζουν κάτω απ΄τα φανταστικά βλέμματα πλασμάτων που είναι απόντα.Είναι οι ονειροπόλοι.

-Κάποια μέρα, παίρνει κανείς μια απόφαση χωρίς καλά-καλά να ξέρει πως κι αυτή η απόφαση έχει τη δική της δύναμη αδράνειας. Κάθε χρόνος που περνάει κάνει ακόμα δυσκολότερο το να αλλάξει κανείς.

-Είναι μια τεράστια ανακούφιση να διαπιστώνει κανείς πως είναι ελεύθερος, πως δεν έχει αποστολή.

Read Next

25 Απρ 2024

Η 90χρονη Ζωζώ Σαπουντζάκη με την 81 ετών Μαρία Ιωαννίδου ντυμένες στα λευκά

Οι δύο φίλες βρέθηκαν στα αποκαλυπτήρια της προτομής του πατριάρχη του ελληνικού κινηματογράφου Φιλοποίμενα Φίνου.

25 Απρ 2024

Τζένη Μπαλατσινού: "Νιώθω ευλογημένη που έγινα τέταρτη φορά μαμά σε μεγάλη ηλικία"

"Προσπαθώ να χορτάσω όλο αυτό το θαύμα που λέγεται ζωή, μωρό, μυρωδιά μωρού, γέλια, αταξίες, τα πάντα" είπε η Τζένη Μπαλατσινού.

Περισσότερα από

News

25 Απρ 2024

Το Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας έγινε μέρος του ταξιδιού της Ολυμπιακής Φλόγας και της διαδρομής της Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας

Ο Χρυσός Ολυμπιονίκης και πρεσβευτής του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας, Νικόλας Κακλαμανάκης, μετέφερε την Ολυμπιακή Δάδα στο χώρο της Τελετής και άναψε τον βωμό.

25 Απρ 2024

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Το σπάνιο στιγμιότυπο με τον δεύτερο σύζυγό της, Γιώργο Ηλιάδη στο Λονδίνο

Ο φακός του Μαρίνου Κουσουμίδη απαθανάτισε τον έρωτα της εθνικής σταρ, ο οποίος έληξε άδοξα, αλλά κανείς τους δεν ξέχασε ποτέ.

25 Απρ 2024
25 Απρ 2024

Μπρους Γουίλις και της Ντέμι Μουρ: Κόρες και εγγονή ποζάρουν με ροζ μαγιό

Οι κόρες των διάσημων σταρ, μοιράστηκαν στιγμιότυπα από τις οικογενειακές τους διακοπές.

25 Απρ 2024

Πέθανε ο πατέρας του Γιάννη Καλλιάνου - Η περιπέτεια για ένα κρεβάτι ΜΕΘ και οι καταγγελίες του βουλευτή

Ο Γιάννης Καλλιάνος είχε περιγράψει τη σοβαρότητα της κατάστασης του πατέρα του, εκφράζοντας μάλιστα και τα παράπονά του για τον τρόπο που αντιμετώπισαν την οικογένεια στο νοσοκομείο.

25 Απρ 2024

Όταν οι εκπαιδευτικοί μας σώζουν κυριολεκτικά τη ζωή των μαθητών τους

Βράβευση εκπαιδευτικών που έσωσαν τη ζωή παιδιών εν ώρα υπηρεσίας από τον Υπουργό Παιδείας.

25 Απρ 2024

Θεσσαλονίκη: Λαμπάδες όλο τρέλα- από σούσι ως τενεκέ ελαιόλαδου

Λαμπάδες πιτόγυρο; Γίνεται. Ελαιόλαδο; Γίνεται. Σούσι; Και βέβαια. Φαίνεται πως στην Ελλάδα το φαγητό είναι το Ν.1 σε ζήτηση.