Το αγόρασες, επειδή το είδες στην τηλεόραση. Ένα πλαστικό έλατο για τα Χριστούγεννα. Στο πατάρι βέβαια είχες άλλα δύο. Δεν πειράζει. Η διαφήμιση έλεγε ότι αυτό το έλατο θα το έχεις εφ’ όρου ζωής. Κι αν του χρόνου δεις στην τηλεόραση ένα καλύτερο; Οι ατέρμονες επιθυμίες για σένα. Ο ανταγωνισμός και η αύξηση του κέρδους για τις επιχειρήσεις. Στοχεύοντας στην ευρεία γνωστοποίηση των προϊόντων τους και τη συνακόλουθη κερδοφορία, οι βιομηχανίες και οι βιοτεχνίες στηρίζονται αποφασιστικά στις διαφημιστικές εκστρατείες.
Οι ατέρμονες επιθυμίες για σένα. Ο ανταγωνισμός και η αύξηση του κέρδους για τις επιχειρήσεις. Στοχεύοντας στην ευρεία γνωστοποίηση των προϊόντων τους και τη συνακόλουθη κερδοφορία, οι βιομηχανίες και οι βιοτεχνίες στηρίζονται αποφασιστικά στις διαφημιστικές εκστρατείες.
Που αυτές ρίχνουν λάδι στη φωτιά του υλικού ευδαιμονισμού που επικρατεί στις σύγχρονες κοινωνίες ανάβοντας μια καταναλωτική μανία. Οι επιχειρήσεις παράγουν, το κοινό καταναλώνει.
Βέβαια θα έλεγε κανείς, ότι κάπως έτσι προκύπτει η οικονομική πρόοδος μιας χώρας με την αύξηση της παραγωγής και της κατανάλωσης δηλαδή και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την ενίσχυση του εμπορίου. Το κόστος μειώνεται, τα προϊόντα βελτιώνονται ποιοτικά και το βιοτικό επίπεδο του πολίτη ανέρχεται.
Η ανεργία αμβλύνεται. Και μέσω της διαφήμισης, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης εισπράττουν σημαντικά έσοδα. Κάτι που θεωρητικά τουλάχιστον εξασφαλίζει την ανεξαρτησία τους.
Μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες διεξάγουν οι μεγάλες επιχειρήσεις. Οι μικρότερες δεν μπορούν να διαθέσουν τα αντίστοιχα κονδύλια. Τα προϊόντα τους δεν γίνονται γνωστά στην αγορά και μετά τον οικονομικό μαρασμό έρχεται ο οικονομικός θάνατος.
Η σύγχρονη κοινωνία χαρακτηρίζεται για πλασματικές ανάγκες. Οι ανάγκες με έναν μαγικό τρόπο πολλαπλασιάζονται με αποτέλεσμα να επέρχεται υπερκατανάλωση αγαθών κάτι που βαρύνει οικονομικά φυσικά τον καταναλωτή. Κι αν πάλι δεν αγόραζες το χριστουγεννιάτικο έλατο που είδες στην τηλεόραση; Ο υλικός ευδαιμονισμός δεν θα πάψει να σε καταδιώκει. Θα αγοράσεις σίγουρα λαμπιόνια ξανά, θα παραγεμίσεις το ψυγείο με λιχουδιές φουλ σε τοξικές ουσίες, η γαλοπούλα σχεδόν δεν θα χωράει στα ράφια και τα καινούργια μοκασίνια θα σε χτυπάνε στα δάκτυλα των ποδιών το βράδυ της πρωτοχρονιάς. Θα αγοράσεις το απίθανο κινητό που μόλις κυκλοφόρησε, το τάμπλετ που σου ζητάει επίμονα η κορούλα σου και αρχίζεις να σκέφτεσαι να αλλάξεις και το αμάξι.
Θα αγοράσεις σίγουρα λαμπιόνια ξανά, θα παραγεμίσεις το ψυγείο με λιχουδιές φουλ σε τοξικές ουσίες, η γαλοπούλα σχεδόν δεν θα χωράει στα ράφια και τα καινούργια μοκασίνια θα σε χτυπάνε στα δάκτυλα των ποδιών το βράδυ της πρωτοχρονιάς.
Το άγχος σε κυριεύει. Και το άγχος σε οδηγεί στην υπερεργασία. Δεν εργάζεσαι πλέον για να ζήσεις. Αλλά ζεις, για να εργάζεσαι. Το καταναλωτικό σου «όραμα», δεν σου επιτρέπει να έχεις άλλα οράματα και πνευματικές ενασχολήσεις. Διακατέχεσαι από υλιστικούς υπολογισμούς και το ενδιαφέρον σου για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, ιδανικά και αξίες εξανεμίζεται. Χαρακτηριστική η άποψη του Jose Mujika, τέως Πρόεδρου της Ουρουγουάης, ο οποίος έχει γίνει γνωστός ως ο πιο φτωχός πρόεδρος στον κόσμο: «Έχουμε εφεύρει ένα βουνό επιφανειακών αναγκών. Ζούμε αγοράζοντας και πετώντας. Αλλά αυτό που πραγματικά ξοδεύουμε είναι ο χρόνος της ζωής μας. Γιατί όταν αγοράζω κάτι ή αγοράζετε κάτι, δεν το αγοράζετε με χρήματα, το αγοράζετε με τον χρόνο ζωής που ξοδέψατε για να κερδίσατε αυτά τα χρήματα».
Ζούμε αγοράζοντας και πετώντας. Αλλά αυτό που πραγματικά ξοδεύουμε είναι ο χρόνος της ζωής μας. Γιατί όταν αγοράζω κάτι ή αγοράζετε κάτι, δεν το αγοράζετε με χρήματα, το αγοράζετε με τον χρόνο ζωής που ξοδέψατε για να κερδίσατε αυτά τα χρήματα».
Μήπως τελικά πρέπει να ικανοποιείς τις πραγματικές μόνο ανάγκες και να ιεραρχείς τις επιθυμίες σου; Μήπως μόνο έτσι θα αντισταθείς σε οποιαδήποτε απόπειρα αποπροσανατολισμού, αδρανοποίησης και εθισμού σου;
Η Άντζελα Ζιούτη γεννήθηκε το 1968 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη σχολή Oικονομικών Επιστημών του Α.Π.Θ. Έχει εργαστεί στη διαφήμιση, στην εκπαίδευση και ως υπευθ. πωλήσεων και δημοσίων σχέσεων σε μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Άρθρα της κοινωνικού ενδιαφέροντος δημοσιεύονται συχνά στο διαδίκτυο,ενώ αρθρογραφούσε καθημερινά σε πρωινή εφημερίδα Free press μεγάλης κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης. Σήμερα αρθρογραφεί στην καθημερινή εφημερίδα ΕΘΝΟΣ. Εμφανίστηκε στα γράμματα με το έργο: «Ο Θεός κατοικεί σε ουρανοξύστη, 31 ποιήματα της πόλης»,Παρατηρητής, 1999, Θεσσαλονίκη (ποίηση) Ακολούθησαν:“Η Αρχιτεκτονική των σιωπηλών ημερών”, Ελληνικά Γράμματα, 2003, Αθήνα (ποίηση) “Ο ήλιος στο πάτωμα”, Φερενίκη, 2009, Αθήνα (μυθιστόρημα), “Μαύρη πέτρα” (Θεατρκό έργο) 2015, “Ο άνθρωπος που μιλούσε με τα αγάλματα”, Γαβριηλίδης, 2017 Αθήνα (ποίηση). Mιλάει Γερμανικά και Αγγλικά . Επί σειρά ετών υπηρέτησε ως γεν. Γραμματέας της Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων Βορείου Ελλάδος. Είναι μέλος της Εταιρίας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Βραβεύτηκε από το Φιλολογικό σύλλογο Παρνασσό (Β' βραβείο Ποίησης 2000), τη Νέα Κίνηση Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης (Γ' βραβείο Ποίησης 1999) την Ένωση Συγγραφέων Λογοτεχνών Ευρώπης (Α' βραβείο Ποίησης 2001) κ.ά.Είναι παντρεμένη με τον Πυρηνικό γιατρό Δημήτρη Γρηγοράκη κα ζει στη θεσσαλονίκη.
angelaziouti@yahoo.gr