H Μισέλ Γιο ταξιδεύει στον χωροχρόνο, η Άντζελα Μπάσετ ηγείται ενός έθνους, η Κέιτ Μπλάνσετ εκμεταλλεύεται τους πάντες. Οι ταινίες των φετινών Oscar έρχονται να αφηγηθούν γυναίκειες ιστορίες.
Είναι ομολογουμένως ένα βήμα, αν φανταστεί κανείς πως παλιότερα οι γυναίκες προορίζονταν μόνο για τους β΄ρόλους και πως καμία παραγωγή δεν θα εμπιστευόταν γυναίκα ως βασική πρωταγωνίστρια, αφού πίστευαν πως κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε εμπορική αποτυχία.
"Είναι μια φανταστική χρονιά για τις γυναίκες" είπε η πρωταγωνίστρια του Tar, Κέιτ Μπλάνσετ στα BAFTA τον περασμένο μήνα. "Και το ξέρουμε πως είμαστε μόνο στη μύτη του παγόβουνου. Κάθε χρόνο έχουμε υπέροχες, ιδιότυπες ερμηνείες που καταρρίπτουν τον μύθο πως η εμπειρία των γυναικών είναι μονολιθική, μονοδιάστατη" συμπλήρωσε η ηθοποιός.
Το Tar βρίσκεται στην κούρσα των Oscar της καλύτερης ταινίας μαζί με το "Τα πάντα όλα" στο οποίο πρωταγωνιστεί η Γιο σε μια περιπέτεια διάσωσης του... κόσμου.
Στο "Οι γυναίκες μιλούν" αντικείμενο είναι οι σεξουαλικές επιθέσεις κατά των γυναικών σε μια κοινότητα, ενώ η Μπάσετ πρωταγωνιστεί ως υπερ-ηρωίδα στο "Black Panther: Wakanda Forever," αντιμετωπίζοντας έναν ολόκληρο πόλεμο.
Υπάρχει ισότητα στο Χόλιγουντ;
Τι κι να φέτος έχουμε περισσότερες γυναικείες ιστορίες; Ισότητα δεν υπάρχει στο Χόλιγουντ και αυτό είναι σαφές.
"Οι γυναίκες σημειώνουν πρόοδο σε κάποιες δραστηριότητες του κινηματογράφου" δήλωσε ο Ντάρνελ Χαντ, κοινωνιολόγος του Πανεπιστημίου UCLA και υπεύθυνος για την έρευνα την εκπροσώπηση των κοινωνικών ομάδων στο Χόλιγουντ. "Αλλά έχουμε πολύ δρόμο, ιδίως πίσω από τις κάμερες".
Το 2017 η αποκάλυψη των εγκλημάτων του παραγωγού Χάρβεϊ Γουάινστιν γέννησε το κίνημα #MeToo που εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο και καταγράφηκε στην ταινία "She Said". Η ακραία περίπτωση του παραγωγού έδειξε ποιες μπορεί να είναι οι συνθήκες όταν όλη η εξουσία συγκεντρώνεται σε αντρικά χέρια, κάτι που ισχύει και για το Χόλιγουντ.
Σύμφωνα με την έρευνα οι γυναίκες σήμερα κατέχουν το 47.2% των πρωταγωνιστικών ρόλων- ποσοστό που αυξήθηκε από το 2017 (ήταν 32.9%). Όμως σκηνοθέτριες ήταν μόλις το 21.8% το 2021 (12.6% το 2017).
Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως μόλις 3 γυναίκες έχουν κερδίσει το Όσκαρ στην κατηγορία της σκηνοθεσίας στην ιστορία των Oscar- δηλαδή 3 γυναίκες στα 94 χρόνια του θεσμού.
Προχωράμε όμως μπροστά;
Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση όσον αφορά τα ανώτερα στελέχη των εταιριών παραγωγής του Χόλιγουντ: 82% είναι άντρες και 80% στις senior ομάδες (την αμέσως επόμενη κατηγορία από τους executives).
"Πρέπει να παλέψουμε για περισσότερες θέσεις στο τραπέζι, στο τραπέζι της διοίκησης, για να δημιουργηθεί ένας κανόνας" είχε δηλώσει η ηθοποιός Λουπίτα Νιόνγκο.
Για να γίνει πρόοδος στον τομέα της ισότητας στον κινηματογράφο δημιουργήθηκε και το σήμα ReFrame για τις εταιρίες παραγωγής. Όποια εταιρία το χρησιμοποιεί σημαίνει πως προσέλαβε γυναίκες τουλάχιστον κατά το ήμισυ για τα σημαντικά πόστα μπρος και πίσω από τις κάμερες. Το 2022 μόλις 29 εταιρίες πληρούσαν τα κριτήρια, 22 από τις 100 εταιρίες των ΗΠΑ και του Καναδά.
Μάλιστα ο σκηνοθέτης του Tar, Τοντ Φιλντ δήλωσε πως θα του έδιναν μεγαλύτερο μπάτζετ αν ο πρωταγωνιστής της ταινίας του θα ήταν άντρας. "Υπήρχε μια πολύ καλή παράδοση σε δυναμικούς γυναικείους ρόλους τη δεκαετία του '50, δεν ξέρω πώς άλλαξε στην πορεία" πρόσθεσε.
"Σίγουρα γίνονται βήματα μπροστά, και πρέπει να το κρατήσουμε αυτό" δήλωσε η Γιο, ενώ επεσήμανε πως οι γυναίκες πρέπει ακόμα να πιέζουν για ευκαιρίες, ιδίως οι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας. "Πρέπει να αλλάξουμε αυτή την ανοησία και είμαι εδώ για να το κάνω".
Πηγή: Reuters
Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram