ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ζυλιέτ Μπινός- η αβάσταχτη γοητεία ενός θηλυκού χαμαιλέοντα

Με τη νέα της ταινία, "Ανάμεσα σε δύο κόσμους", να κάνει πρεμιέρα σήμερα στους κινηματογράφους ανακαλούμε τη σπουδαία διαδρομή της Ζυλιέτ Μπινός.

Kάθε φορά που περνάω δίπλα από πετρόχτιστο τοίχο, τη θυμάμαι. Θυμάμαι τη Ζυλιέτ Μπινός σε εκείνη την τρομερή σκηνή στην Μπλε ταινία του Κισλόφσκι, πώς πέρναγε το χέρι της με δύναμη πάνω στον τοίχο, προκειμένου ένας εξωτερικός πόνος να την αποσπάσει από τον εσωτερικό. Ή στην εκπληκτική σεκάνς στον Άγγλο Ασθενή (είχε κερδίσει τότε Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου), όταν βρίσκει τον σύντροφο της μέσα σε μία εκκλησία της οποίας συντηρεί τις τοιχογραφίας, και την ανεβάζει με σχοινιά ψηλά για να δει τις τοιχογραφίες από κοντά.

Η Ζυλιέτ Μπινός είναι ένας χαμαιλέοντας. Μούσα σπουδαίων ηθοποιών είχε την ευκαιρία να βουτήξει στον ψυχισμό γυναικών που έχουν βιώσει πένθος, έρωτα και πάθος, που έχουν βρεθεί μάρτυρες σε ακραίες καταστάσεις, όπως στο "Χίλιες φορές καληνύχτα", στην οποία υποδύεται την φωτορεπόρτερ σε πολεμικές συγκρούσεις. Άλλοτε το απόλυτο αντικείμενο του πόθου, άλλοτε η σύζυγος την οποία εγκαταλείπει ο άντρας της για μία νεότερη γυναίκα (για να υποδυθεί εκείνη με την σειρά της την 24χρονη στο διαδίκτυο), η Μπινός μας έχει προσφέρει πανσπερμία ερμηνειών που συνθέτουν την εμπειρία του να είσαι γυναίκα.

Ως νεαρή ηθοποιός ταυτίστηκε με τον ρόλο της όμορφης, ερωτικής και εύθραυστης γυναίκας που θα έκανε κάθε άντρα να νιώσει πως οφείλει να την προστατεύσει. Σα να φορούσε ένα πέπλο από την ενέργεια της Όντρεϊ Χέπμπουρν με έναν πιο έντονο ωστόσο αισθησιασμό. Σε συνέντευξή της την είχαν ρωτήσει μάλιστα πως κατορθώνει να φαίνεται τόσο ευάλωτη στις ταινίες. Εκείνη περιέγραψε τη διαδικασία: προετοιμάζεται ξανά και ξανά έως ότου νιώσει ότι κατέχει πραγματικά το σενάριο, παράλληλα ανακαλεί αναμνήσεις και φτιάχνει διαγράμματα των συναισθημάτων της ηρωίδας της, μέχρι να αισθανθεί πως δεν χρειάζεται πλέον να κάνει κάτι άλλο. Όμως, εκείνο που πνέει σαν άνεμος κάτω από τις φτερούγες της είναι η εμπιστοσύνη του σκηνοθέτη, οι άδειες που δίνουν οι σπουδαίοι κινηματογραφιστές στους ηθοποιούς τους. "Σε αφήνουν, ξέρουν πώς να σου αφήσουν χώρο" ώστε να αναδείξει κανείς το ταλέντο και τις δυνατότητές του, έχει πει η Μπινός. "Η ματιά του σκηνοθέτη γίνεται η εσωτερική μου ματιά. Είναι μια ματιά που αποκαλύπτει, δεν κρίνει. Μπορώ να πάω μακριά, αν κάποιος με εμπιστευτεί. Όταν δεν μπορώ να διαχωρίσω πια ποιος σκηνοθετεί και ποιος είναι εκείνος που τον σκηνοθετούν".

Ωριμότερες και γενναιότερες επιλογές ρόλων

Μετά τα 40 της χρόνια (είναι σήμερα 58) κατόρθωσε να σπάσει το καλούπι της εύθραυστης, ερωτικής γυναίκας που νιώθει κανείς ότι θα πρέπει να προστατεύσει. Καταπιάστηκε με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα και άδραξε ευκαιρίες που την καθιέρωσαν ακόμη περισσότερο ως ηθοποιό- την πιο ακριβοπληρωμένη δε Γαλλίδα.

Στην τελευταία της ταινία "Ανάμεσα σε δύο κόσμους" υποδύεται την… καθαρίστρια. Συγκεκριμένα, μία καταξιωμένη συγγραφέα που αποφασίζει να εργαστεί κανονικά ως καθαρίστρια ώστε να βιώσει πραγματικά τις συνθήκες εργασίας των γυναικών και το πώς επηρεάζουν αυτές τη ζωή και την ψυχή τους. Έως ότου θα πρέπει να τούς αποκαλύψει κάποια στιγμή, κι αφού έχει μπει στον κύκλο τους και έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη τους, πως δεν είναι μία από αυτές.

Μια όχι ειδυλλιακή παιδική ηλικία

Η Μπινός γεννήθηκε στο Παρίσι, κόρη του Ζαν- Μαρί Μπινός (σκηνοθέτη, ηθοποιού και γλύπτη) και της Υβέτ Στάλενς (δασκάλα, σκηνοθέτριας και ηθοποιού). Η μητέρα της είχε γεννηθεί στην Πολωνία, ενώ ο πατέρας της με ρίζες από την Πορτογαλία και τη Βραζιλία μεγάλωσε στο Μαρόκο. Οι γονείς της χώρισαν όταν η Ζυλιέτ ήταν μόλις τεσσάρων ετών. Τόσο εκείνη όσο και η αδερφή Μάριον έπρεπε να φοιτήσουν σε οικοτροφείο, στο οποίο η γιαγιά τους εργαζόταν ως μαγείρισσα. Τις διακοπές, τις περνούσαν μαζί της. Μία χρονιά δεν είχε δει καθόλου τους γονείς της, εμπειρίες που έχουν σφραγίσει τον ψυχισμό της. Ωστόσο η ίδια δηλώνει πως δεν είναι άνθρωπος που προσκολλάται στο παρελθόν. Ίσως γιατί "η αγάπη υπερισχύει" όπως ισχυρίζεται η ίδια και γιατί "πρώτα απ΄όλα έκανα δουλειά με τον εαυτό μου και έχω πει αυτά που έπρεπε να πω".

Όμως, οι γονείς της ήταν πολύ νεαροί, στα 20 τους, όταν απέκτησαν παιδιά, ήταν πολιτικοποιημένοι, δραστήριοι και δημιουργικοί. "Ήθελαν να φτιάξουν μια κάποια ζωή, γιατί είναι αλήθεια πως όταν έχεις παιδιά καλείσαι να ισορροπείς μεταξύ χιλιάδων πραγμάτων" έχει δηλώσει σχετικά. Η ίδια άλλωστε, έχει δύο παιδιά, τον Ραφαέλ από τον σύντροφό της Αντρέ Αλ, επαγγελματία στο scuba diving και την Χάνα από τη σχέση της με τον ηθοποιό Μπενουάτ Μαζιμέλ.

Κυρία του εαυτού της

Η Τέχνη είναι εκείνη που την έσωσε και της έδωσε δύναμη. Άρχισε να ασχολείται με το θέατρο από την εφηβεία της ήδη, για να σπουδάσει υποκριτική στο, το οποίο εγκατέλειψε γιατί δεν της άρεσε το πρόγραμμα σπουδών του. Ο πρώτος της ρόλος ήταν σε μια γαλλική τηλεοπτική σειρά για να της προσφερθεί μετά ένας ρόλος στον κινηματογράφο και να αρχίσει να ξετυλίγεται η πορεία της. "Πίστευα στον εαυτό μου, ακόμα και όταν δεν τον έκανε κανείς άλλο. Είχα αυτοπεποίθηση. Θα έλεγα πως είναι η δική μου φωτιά. Το κίνητρό μου. Η επιθυμία μου να επιτεθώ" έχει πει η Μπινός στη Guardian.

Πολυπράγμων και άοκνη ασχολείται με τον κινηματογράφο και τη ζωγραφική, την άλλη της μεγάλη αγάπη. Εξάλλου, η ίδια λατρεύει τις Τέχνες, ένα "κληροδότημα" από τη μητέρα της που της χάριζε βιβλία και την εισήγαγε στον κόσμο των Τεχνών. "Είχα δίλημμα όταν ήμουν 14 ετών. Αγαπούσα τη ζωγραφική και το θέατρο. Νόμιζα ότι έπρεπε να διαλέξω. Η μαμά μου είχε μια φίλη ζωγράφο και της μίλησα για αυτό. Τότε εκείνη που έγραψε πάνω σε έναν πόστερ: "Ζυλιέτ: επέλεξε να κάνεις τα πάντα”.

Και μάλλον αυτό παραμένει το μότο της ζωής της αφού μετρά πάνω από 60 ταινίες στο ενεργητικό της (κάποιες φορές παρουσιάζει και 3 ή 4 ταινίες τον χρόνο), έχει εκδόσει ένα βιβλίο με πορτρέτα των σκηνοθετών της που ζωγράφισε η ίδια, ενώ έχει επίσης πρωταγωνιστήσει σε χορευτική παράσταση που χορογράφησε ο εκπληκτικός Άκραμ Καν, ενώ είναι πολιτικά και κοινωνικά ευαισθητοποιημένη και συμμετέχει σε αγώνες για την εξασφάλιση της ελευθερίας της έκφρασης των καλλιτεχνών και των δημοσιογράφων. Mάλλον τίποτα δεν είναι τυχαίο.

Read Next

02 Δεκ 2022

ERTFLIX και το μέλλον της τηλεόρασης

Με δύο εκατομμύρια προβολές την εβδομάδα το ERTFLIX είναι πιο δυναμική κίνηση της ΕΡΤ που σύντομα θα κάνει και τις δικές της... παραγωγές.

02 Δεκ 2022

Ισέι Σαγκάου:Ο "ιάπωνας κανίβαλος" που έφαγε μια κοπέλα "από αγάπη"

"Ήθελα να φάω γλουτούς, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στον κόσμο" δήλωσε ο κανίβαλος που αφέθηκε ελεύθερος.

Περισσότερα από

News

02 Δεκ 2022

ΕΛΤΑ: περιμένουν το γράμμα σου για τον Άγιο Βασίλη- ψάξε το κόκκινο γραμματοκιβώτιο

Πανέτοιμοι δηλώνουν οι βοηθοί του Άγιου Βασίλη στα ΕΛΤΑ.

02 Δεκ 2022

Nάρα Παπακαλιάτη: Η καλλονή αδερφή του Χριστόφορου Παπακαλιάτη και τα συγκλονιστικά γαλάζια μάτια της

Η αδερφή του γνωστού ηθοποιού και σεναριογράφου έχει σπουδές στα Μαθηματικά ενώ είναι μητέρα διδύμων.

02 Δεκ 2022

Ο Τάσος Λέκκας συγκινεί: "σκεφτόμουν και τα 2 ευρώ"

Μίλησε για τα δύσκολα παιδικά του χρόνια και για το όνειρο του που τώρα γίνεται πραγματικότητα.

02 Δεκ 2022

"Άρχισε να με κλωτσάει, να με τραβάει από τα μαλλιά - εν τέλει πήρε το κεφάλι μου και το κοπάνησε στο πάτωμα"

Τον κύκλο της βίας σε μια κακοποιητική σχέση περιέγραψε με θάρρος η ηθοποιός Άννα Μαρία Βέλλη ώστε να γνωρίζουμε όλες πώς να αναγνωρίζουμε τα σημάδια έγκαιρα.

02 Δεκ 2022

Αυτή είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Και έχει την υπογραφή γυναίκας

Jeanne Dielman: Η ταινία με γυναίκα σκηνοθέτη που εκτόπισε τον "Πολίτη Κέιν" του Όρσον Ουέλς

01 Δεκ 2022

Η Λιλιπούλη ξαναζωντανεύει στο Μέγαρο Μουσικής

Για δύο παραμυθένιες βραδιές - το Σάββατο 03/12 και την Κυριακή 04/12.

01 Δεκ 2022

Απαγορεύτηκε στον πατέρα Αντώνιο να εισέρχεται στις δομές της Κιβωτού του Κόσμου

Όπως και σε άλλα τρία πρόσωπα να εισέρχονται στις δομές της "Κιβωτού"

01 Δεκ 2022

Αλεξάνδρα Παλαιολόγου: "Η απώλεια του παιδιού είναι ένα θέμα που σε πληγώνει αφόρητα, πολύ μεγάλος ο πόνος"

Η ηθοποιός αναφέρθηκε στις δυσκολίες της προσωπικής της ζωής, τις οποίες ωστόσο κατάφερε να αφήσει στο παρελθόν.

01 Δεκ 2022

Μ. Βρετανία| Η πρώτη παραίτηση στο παλάτι- σάλος με το ρατσιστικό σχόλιο της Νονάς του Χάρι

Ρωτούσε επίμονα καλεσμένη "ναι, αλλά από πού είσαι πραγματικά; Από ποιο μέρος της Αφρικής;" αμαυρώνοντας τη δεξίωση.