Ο σπουδαίος Βρετανός δραματουργός Χάρολντ Πίντερ γεννήθηκε στις 10 Οκτωβρίου 1930 στο Χάκνεϊ του Ανατολικού Λονδίνου, στους κόλπους μιας εβραϊκής οικογένειας με ανατολικοευρωπαϊκές ρίζες. 

Ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη συγγραφή από παιδί, ενώ πολύ νωρίς δημοσίευσε ποίηση. Εργάστηκε ως ηθοποιός ενώ το πρώτο του θεατρικό, το «Δωμάτιο» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από φοιτητές.

Το δεύτερο έργο του, το διάσημο σήμερα Πάρτι Γενεθλίων (1958), γνώρισε αρχικά παταγώδη αποτυχία, παρά την θετική κριτική που απέσπασε από τον διακεκριμένο θεατρικό κριτικό των Sunday Times H. Hobson. Μετά ωστόσο από την επιτυχία του «The Caretaker» το 1960, το οποίο τον καθιέρωσε ως θεατρικό συγγραφέα, το «Πάρτι Γενεθλίων» έλαβε καλύτερη υποδοχή.

Τα πρώιμα έργα του, όπως και το The Homecoming (1964), χαρακτηρίζονται ως «κωμωδία απειλής», αφού ξεκινούν από αθώες καταστάσεις για να αποκαλύψουν μια παράλογη και επικίνδυνη διάσταση.

Η μεγαλύτερη επηρροή στο έργο του Χάρολντ Πίντερ έχει έρθει από τον Ιρλανδό θεατρικό συγγραφέα Σάμουέλ Μπέκετ, με τον οποίο μάλιστα είχαν αναπτύξει μία πολύ στενή φιλία. Μαζί θεωρούνται δύο από τους κορυφαίους δραματουργούς ολόκληρου του 20ου αιώνα.

Ο Κόλιν Φέρθ σε μία συγκλονιστική σκηνή από τον «Επιστάτη» του Χάρολντ Πίντερ:

Τη δεκαετία του 1970 ο Πίντερ ξεκίνησε να ασχολείται με τη σκηνοθεσία, ενώ τα μεταγενέστερα έργα του έγιναν συντομότερα με έμφαση στις αλληγορίες για την καταπίεση. Παράλληλα, συνέχισε να ανεβαίνει στο σανίδι ως ηθοποιός μέχρι το 2001, που παίζει για τελευταία φορά, σε δικό του έργο. Από τη δεκαετία αυτή υπήρξε ενεργός υπέρμαχος της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το 2005 ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από τη συγγραφή θεατρικών έργων προκειμένου να αφοσιωθεί στην πολιτική εκστρατεία και τον ακτιβισμό, κάτι με το οποίο ασχολήθηκε όλο και περισσότερο από τη δεκαετία του 1980.

Τότε, μετά από ένα ταξίδι στην Τουρκία, μαζί με τον επίσηςΑμερικανό θεατρικό συγγραφέα  Άρθουρ Μίλερ, ο Πίντερ εμπνεύστηκε, μέσα από την επαφή του με θύματα καταπίεσης και Κούρδους των οποίων η γλώσσα απαγορευόταν, το έργο του «Mountain Language».

Όταν, τον Μάρτιο του 2003, οι ΗΠΑ εξαπέλυσαν τον βομβαρδισμό της Ιράκ, ο Πίντερ αντιτάχθηκε έντονα και αποκάλεσε τον George bush Jr. «μαζικό δολοφόνο», ενώ χαρακτήρισε τον Tony Blur «απατεώνα ηλίθιο».

Δημοσίευσε σε πολλές βρετανικές εφημερίδες πολιτικά άρθρα και παρομοίασε το καθεστώς των ΗΠΑ με αυτό των Ναζί της Γερμανίας.

Στο παρελθόν είχε επικρίνει σφοδρά και την Margaret Thatcher με το πολιτικό της ταίρι Ronald Reagan.

O Xάρολντ Πίντερ μιλάει για τον καλό του φίλο Σάμουελ Μπέκετ:

Στο βίντεο που μεταδόθηκε κατά τη τελετή απονομής του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας με το οποίο τιμήθηκε το 2005, από την οποία ο ίδιος απουσίαζε λόγω υγείας, ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας ζητούσε να οδηγηθούν οι Bush και Blur ενώπιον του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου επειδή ξεκίνησαν τον πόλεμο στο Ιράκ.

Ο Πίντερ, ο οποίος έπασχε από καρκίνο, πεθανε στις 24 Δεκεμβρίου του 2008.

 

7 αποφθέγματα του Χάρολντ Πίντερ:

«Το παρελθόν είναι ό,τι θυμόμαστε, ό,τι νομίζουμε πως θυμόμαστε, ό,τι έχουμε πειστεί ότι θυμόμαστε ή που προσποιούμαστε ότι θυμόμαστε».

«Ξέρω πολύ λίγα για τις γυναίκες. Έχω ακούσει όμως τρομακτικές ιστορίες».

«Είναι πολύ δύσκολο να αισθανθείς περιφρόνηση για τους άλλους όταν βλέπεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη».

«Πάντα αρχίζω να γράφω ένα θεατρικό έργο αποκαλώντας τους χαρακτήρες A, B και C».

«Μισώ το μπράντυ... βρωμάει μοντέρνα λογοτεχνία».

«Μια άποψη για την ομιλία είναι να πούμε ότι είναι ένα διαρκές στρατήγημα για να καλύψουμε τη γύμνια».

«Υπάρχουν κάποια πράγματα που θυμόμαστε παρόλο που μπορεί να μην έχουν συμβεί ποτέ».

 

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

 

TAGS