ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ίκαρος: Το ροδίτικο εργοστάσιο που έφτιαχνε κεραμικά περιζήτητα σε όλο τον κόσμο, με μυστική συνταγή

Υψηλή αντοχή και αισθητική σε πιάτα, βάζα, αγαλματίδια και άλλα αντικείμενα που ταξίδεψαν στα πέρατα της Γης. Μια διαδρομή που τερματίστηκε από ένα δυστύχημα

Ίκαρος: Το ροδίτικο εργοστάσιο που έφτιαχνε κεραμικά περιζήτητα σε όλο τον κόσμο, με μυστική συνταγή

«Έφευγαν κάσες μεγάλες στο εξωτερικό, στην Αμερική, στην Ιταλία, σ΄ όλο τον κόσμο. Έρχονταν τα πούλμαν με τους τουρίστες, τρία –τέσσερα την ημέρα. Περνούσαν πρώτα από μας να γίνει η επίδειξη, χειροκροτούσαν στο τέλος. Μετά έμπαιναν στη ζωγραφική και μετά για ν΄ αγοράσουν. Όταν αγόραζαν δεν τα παίρνανε μαζί τους, τους τα στέλναν πακεταρισμένα με τα ροκανίδια για να μην σπάσουν».

Έτσι θυμάται τη χρυσή εποχή της εταιρείας Ίκαρος ο Τζίμης Μαχραμάς. Ένας από τους εργάτες του θρυλικού αυτού εργοστασίου κεραμικών της Ρόδου, τα οποία ξεκινούσαν από τα Δωδεκάνησα για να φτάσουν στα πέρατα του κόσμου και που μέχρι σήμερα είναι περιζήτητα και υψηλής αξίας ανάμεσα σε συλλέκτες.

Υπέροχα διακοσμητικά και χρηστικά αντικείμενα από πηλό, αντίγραφα των παραδοσιακών κεραμικών Ιζνίκ, από την ομώνυμη πόλη της Μικράς Ασίας, τα οποία, λόγω της υψηλής συγκέντρωσής τους στα αρχοντικά της Λίνδου, μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα εθεωρούντο «λινδιακά». Η αισθητική τους καθορίστηκε από ζωντανά χρώματα και μοτίβα εμπνευσμένα από τη φύση, όπως άνθη, φυλλωσιές, πτηνά, αλλά και από διάφορους τύπους καραβιών.

Η αισθητική τους καθορίστηκε από ζωντανά χρώματα και μοτίβα εμπνευσμένα από τη φύση, όπως άνθη, φυλλωσιές, πτηνά, αλλά και από διάφορους τύπους καραβιών.

Η εταιρεία δεν ήταν ανέκαθεν ελληνική. Ιδρύθηκε με την ονομασία Icaro από τους Ιταλούς, στις 19 Δεκεμβρίου του 1928, σε μια προσπάθεια εκβιομηχάνισης και ανάπτυξης των Δωδεκανήσων. Με την ενσωμάτωση των νησιών στην Ελλάδα, πέρασε, το 1948, στα χέρια του ντόπιου επιχειρηματία Κωνσταντίνου Δ. Χατζηκωνσταντή. Έτσι, την πρώτη χρυσή ιταλική περίοδο, της δεκαετίας του 1930, διαδέχθηκε μια δεύτερη, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που κορυφώθηκε στη δεκαετία του ’60, σύμφωνα με τον Τζίμη Μαχραμά, ο οποίος πριν από λίγα χρόνια έδωσε συνέντευξη στην τοπική εφημερίδα «Ροδιακή».

Ο Χατζηκωνσταντής μετονόμασε την Icaro σε Ίκαρος και, αξιοποιώντας την ανάπτυξη του νησιού, δημιούργησε το δεύτερο μεγαλύτερο κεραμοποιείο στην Ελλάδα μετά τον αθηναϊκό Κεραμεικό. Υπολογίζεται ότι στις τέσσερις δεκαετίες της ελληνικής περιόδου (από τα συνολικά 60 χρόνια λειτουργίας του) απασχόλησε περίπου 400-500 Ρόδιους σε διάφορα στάδια της παραγωγικής, χειροποίητης διαδικασίας. «Τη δεκαετία του ’60, πάνω από εκατό ήταν οι εργαζόμενοι» θυμάται στη συνέντευξή του ο Μαχραμάς. «Όταν ήταν να σχολάσουν η αυλή εγέμιζε. Στις 12 γινόταν διακοπή για το φαγητό και πάλι ξανά στις δύο ξεκινούσε η δουλειά μέχρι τις έξη το απόγευμα. Όλο τα καλά σπίτια στο νησί είχαν τα βάζα μας, τα πιάτα μας, μέχρι και τασάκια…».

«Στις 12 γινόταν διακοπή για το φαγητό και πάλι ξανά στις δύο ξεκινούσε η δουλειά μέχρι τις έξη το απόγευμα. Όλο τα καλά σπίτια στο νησί είχαν τα βάζα μας, τα πιάτα μας, μέχρι και τασάκια…».

Ο πηλός προέρχονται αρχικά από την Αρχίπολη Ρόδου, από «χώμα τριών ειδών που το φτιάχναν στη χαβούζα του Ίκαρου» σύμφωνα με τη μαρτυρία του τεχνίτη. Περνούσε από μια επεξεργασία εβδομάδων και τρεις διαφορετικές δεξαμενές μέχρι να βγει πλέον καθαρός. «Αργότερα φέρνανε πηλό από την Ιταλία, άσπρο, και σταμάτησαν τα κεραμικά να ξεφλουδίζονται, κι έτσι δεν είχαμε απώλειες».

Οι αγγειοπλάστες έκαναν το θαύμα τους και τα αντικείμενα και επισμαλτώνονταν από τον λεγόμενο Μεμέτη, με μια μυστική συνταγή σμάλτου που πήρε μαζί του ο πρακτικός αυτός χημικός φεύγοντας, στη διάρκεια της Χούντας, με την οικογένειά του στην Τουρκία. Τις πρώτες δεκαετίες ψήνονταν σε έναν τεράστιο φούρνο, με είκοσι-εικοσιπέντε μέτρα μάκρος, για τουλάχιστον 12-13 ώρες, ενώ από τις αρχές των ‘60s ο Χατζηκωνσταντής εγκατέστησε υπερσύγχρονο ηλεκτρικό κλίβανο. «Την εποχή εκείνη δεν υπήρχε άλλος τέτοιος στην Ελλάδα».

Μετά το ψήσιμο, ζωγραφίζονταν από κορίτσια στην εφηβεία «από 15 έως 17 ετών, δεν είχε μεγάλες κοπέλες. Γέλια, πειράγματα, πολλοί νεαροί περνούσαν από κει, γνώριζαν τα κορίτσια και τα παντρεύονταν».

Μετά το ψήσιμο, ζωγραφίζονταν από κορίτσια στην εφηβεία «από 15 έως 17 ετών, δεν είχε μεγάλες κοπέλες. Γέλια, πειράγματα, πολλοί νεαροί περνούσαν από κει, γνώριζαν τα κορίτσια και τα παντρεύονταν».

Ο Ίκαρος έγινε σημείο αναφοράς στη συνείδηση των κατοίκων της Δωδεκανήσου, παράγοντας μια τεράστια ποικιλία κεραμικών προϊόντων, όπως διακοσμητικά πιάτα, βάζα, κανάτια, σερβίτσια, αγαλματίδια, γυναικείες φιγούρες με παραδοσιακές φορεσιές, ζωόμορφα μπιμπελό. Το οριστικό τέλος της λειτουργίας του εργοστασίου ήρθε το 1988, έναν χρόνο μετά από δυστύχημα με αυτοκίνητο, όπου ο ιδιοκτήτης σκοτώθηκε μαζί με τη σύζυγό του, Φαίδρα.

Ο πραγματικός λόγος, ωστόσο, που έκλεισε το κεραμοποιείο, σύμφωνα με τον «Ροδιάτη», ήταν γιατί δεν μπορούσε να συναγωνιστεί τις χαμηλές τιμές των κινέζικων και ινδικών κεραμικών, που είχαν αρχίσει ήδη να εισάγονται, παρόλο που τα ροδίτικα προϊόντα ήταν ανυπέρβλητης αισθητικής και αντοχής.

Τις υπέροχες δημιουργίες του κεραμοποιείου της Ρόδου ανέδειξε το Μουσείο Μπενάκη με μια μεγάλη έκθεση στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου το 2018, βασισμένη στη μοναδική στο είδος της συλλογή κεραμικών του Γιάννου Θ. Ιωαννίδη και την έρευνά του για το Icaro-Ικαρος. Ήταν μια ουσιαστική προσπάθεια να αναδειχθεί η συνολική ιστορία του εργοστασίου, άρρηκτα συνδεδεμένη με το νησί της Ρόδου.

Δείτε ένα βίντεο με εικόνες από την έκθεση στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο:

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Κεντρική φωτό: www.benaki.org

Read Next

11 Απρ 2024

Η Ειρήνη Δρόσου με ορμή, λάβα και έμπνευση ζωγραφίζει από το νησί της, τη Σαντορίνη

"Η ενέργεια της λάβας με καθορίζει ως καλλιτέχνη" εξηγεί η Ειρήνη Δρόσου.

09 Απρ 2024

ΜΚ Fine Jewelry: H Μαρία Καρκαντζού σχεδιάζει bespoke κοσμήματα με προσωπικότητα

Το κόσμημα ως τρόπος έκφρασης και ιδιαίτερων συμβολισμών.

Περισσότερα από

Made in Greece

04 Απρ 2024

MIA PAPA:Το brand που παντρεύει πολυτέλεια και βιωσιμότητα με τον πιο καλαίσθητο τρόπο

Η Μία Παπά, δημιουργός του brand MIA PAPA, εμπνέεται από την αρχιτεκτονική, την αρχαιότητα και την πίστη ότι το παρόν και το μέλλον της μόδας είναι βιώσιμο.

27 Μαρ 2024

Η Ιωάννα-Πέτρα Τσαντάκη έκανε το Blameyourdaze συνώνυμο της ευέλικτης Αθηναίας

Ένα από τα μακροβιότερα λόκαλ brands της πρωτεύουσας, το Blameyourdaze, εστιάζει στον αλάνθαστο συνδυασμό πρακτικότητας - κομψότητας.

15 Μαρ 2024

MAAN: Γυναίκες όλων των ηλικιών φωτογραφίζονται με τα μαγιό της Μαριλένας Ανδρεάδη

Για τη συλλογή S/S ‘24 το brand ΜΑΑΝ έκανε open call στην Αντίπαρο σε γυναίκες κάθε ηλικίας και σωματότυπου.

12 Μαρ 2024

Vasiliki: Η Κική Καραγιάννη φτιάχνει κοσμήματα με την αρχαία τεχνική του χαμένου κεριού

Τα ασύλληπτα κοσμήματα του brand Vasiliki μοιάζουν σα να ρέουν και να αλλάζουν διαρκώς μορφή.

27 Φεβ 2024

Break a Stone: Η Αγγέλικα Καραλή σχεδιάζει μοντέρνους θησαυρούς

Τα κοσμήματα Break a Stone μοιάζουν με οικογενειακά κειμήλια που κουβαλούν δεκάδες ιστορίες.

25 Φεβ 2024

Βασίλης Μόραλης: Ο κοσμηματοποιός από τη Θεσσαλονίκη που έχει πελάτισσες και σταρ του Χόλιγουντ

Παρά τη σπάνια νόσο του, ο κ. Μόραλης διαπρέπει στο επάγγελμα του.

23 Φεβ 2024

Ο "γκουρού των στολών" που ντύνει χιλιάδες καρναβαλιστές κι έραψε μέχρι και για το Βενετσιάνικο καρναβάλι

Καθώς οι Απόκριες πλησιάζουν το εργοστάσιο της οικογένειας Στράκα έχει "πιάσει φωτιά"!

23 Φεβ 2024

URBANNAH: H Χαρά και ο Χάρης θέλουν το brand τους να βάλει τα δικά του pins στον παγκόσμιο χάρτη

Το streetwear brand URBANNAH δημιουργεί ρούχα από ταξιδιώτες για ταξιδιώτες, ενώ παράλληλα στηρίζει παιδιά και ενήλικες από ευάλωτα περιβάλλοντα στην Αφρική.

20 Φεβ 2024

Liana Camba: H Ελληνίδα σχεδιάστρια που αγαπά την handmade πολυτέλεια

Το brand Liana Camba, που αποτελεί κεφάλαιο της ελληνικής μόδας, δημιουργικά, δεν βρέθηκε ποτέ σε λιμνάζοντα νερά.

13 Φεβ 2024

Η Νεφέλη Θεοδώρου κάνει συνεδρίες πριν προτείνει σε μια γυναίκα τα κατάλληλα για εκείνη ρούχα

Η Νεφέλη Θεοδώρου σπούδασε ψυχολογία της Μόδας στο Λονδίνο και ως personal stylist βοηθά τις πελάτισσές της να διανύσουν ένα ταξίδι αυτο-εξερεύνησης και ανακάλυψης νέων πτυχών του εαυτού τους.