Οκτώ βαθιά ελληνικά διηγήματα σε μία μικρή συλλογή που κυκλοφόρησε μέσα στα Χριστούγεννα του 2014, σε τόνους χαμηλούς, χωρίς τυμπανοκρουσίες και μεγάλα λόγια για σπουδαία επιτεύγματα. Το σύντομο βιβλίο ενός νέου ανθρώπου που επιχείρησε να πάρει στα χέρια του την ελληνική παράδοση και να πει ένα κομμάτι της ιστορίας με τρόπο τέτοιο ώστε να αφορά και τις πιο βαθιά σύγχρονες υπάρξεις ανάμεσα μας. Ένα ενδιαφέρον, δυναμικό πάντρεμα που αποδείχτηκε από μόνο του αρκετό για να δημιουργήσει την πολυπόθητη συνταγή της επιτυχίας, δίχως να έχει ανάγκη την δυναμική ενός ισχυρού εκδοτικού οίκου για να κάνει το μεγάλο μπαμ, το περίφημο breakthrough στη γλώσσα των κριτικών και των μανατζαρέων.
Στο Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου αποτέλειται από οκτώ διαφορετικές ιστορίες με κοινό παρανομαστή τη δίνη της μικρασιατικής εκστρατείας. Το βίωμα το πολέμου, το ασθματικό λαχάνιασμα για την επιβίωση, αντικρουώμενοι άνθρωποι βυθισμένοι στην κόλαση της μάχης Συγκρούονται, υποτάσσονται, ζουν εν κρυπτώ ή φεύγουν.Το γκιακ είναι το αίμα, ο συγγενικός δεσμός και ο νόμος του αίματος που σκιάζει τις ζωές τους. Με έναν τραχύ προφορικό λόγο, οι ιστορίες τους αφηγούνται την απώλεια προσανατολισμού, την αδυναμία τους να συμβιβάσουν τους κώδικες της παράδοσης με τα συναισθήματα και τη συνείδησή τους.
Λίγα βιβλία στην ιστορία της σύχρονης ελληνικής λογοτεχνίας έχουν καταφέρει να πετύχουν το κατόρθωμα του ολιγοσέλιδου Γκιάκ (εκτείνεται σε μόλις 128 σελίδες), σε μία μικρή εκδοτική αγορά, σε μία περιορισμένη αγοραστική πίτα που μοιάζει από πριν μοιρασμένη. Και ξαφνικά ο Δημοσθένης Παπαμάρκος και οι γοητευτικές, αφοπλιστικά αληθινές ιστορίες του - ιστορίες που υπό άλλες συνθήκες θα έφταναν θα λίγους και ίσως να άγγιζαν ακόμα λιγότερους - γίνονται σημείο αναφοράς και εστία ενδιαφέροντος για βιβλιόφιλους, κριτικούς και ανθρώπους της τέχνης γενικότερα.
Η δυναμική της φήμης «από στόμα σε στόμα» πήρε από το χέρι την πιο πολυσυζητημένη συλλογή διηγημάτων των τελευταίων χρόνων και απέδειξε πως πολύ σύχνα το να γίνεις μαζικός μπορεί να μην είναι το ζητούμενο αλλά μπορεί εύκολα να γίνει η κατάληξη ακόμα και ερήμην σου.
Από τη στιγμή κυκλοφορίας αυτό του μικρού βιβλίου που έχει αφήσει μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα έναν τόσο έντονο απόηχο στην ελληνική λογοτεχνία, δίνοντας την ώθηση σε νέους συγγραφείς που αγωνιούν να αποδείξουν την δική τους, ξεχωριστή ταυτότητα να πατήσουν στα βήματα του, οι Αντίποδες κέρδισαν μία φρέσκια, επαναπροσδιορισμένη θέση στη συνείδηση του λογοτεχνικού κοινού. Δημιουργώντας ένα μοντέρνο success story ποιότητας και ευφάνταστων επιλογών μέσα στην χειρότερη Ελλάδα της κρίσης.
Η μανία για το Γκιάκ δεν οδήγησε μόνο στο ενδιαφέρον του καλλιτεχνικού κόσμου για τη δουλειά του Παπαμάρκου (μέσα σε μικρό διάστημα οι ιστορίες του μεταφέρθηκαν στο θεατρικό σανίδι περισσότερες από μία φορές) αλλά και σε κάτι πολύ πιο σπουδαίο και σημαντικό. Σε μία νεοανακαλυφθείσα τάση του αγοραστικού κοινου για τις λιγότερο ηχηρές κυκλοφορίες ελληνικών βιβλίων. Πάγμα από μόνο του μεγάλο, αξιοσημείο και σίγουρα στραμμένο προς τη σωστή κατεύθυνση.
Βίντεο για την παράσταση Γκιακ όπως ανέβηκε από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.