ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο»: Ο έρωτας της Φρίντα Κάλο για τον φωτογράφο Νίκολας Μάρεϊ

Ήταν εκείνος που τράβηξε τα πιο εμβληματικά πορτρέτα της ζωγράφου.

«Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο»: Ο έρωτας της Φρίντα Κάλο για τον φωτογράφο Νίκολας Μάρεϊ

«Αγαπημένε μου Νικ, τι υπέροχη φωτογραφία μου έστειλες»: Με αυτή τη φράση ξεκινούσε η επιστολή που έγραψε η Φρίντα Κάλο τον Ιούνιο του 1939 στον Νίκολας Μάρεϊ, όταν ο τελευταίος της έστειλε μέσω ταχυδρομείου ένα πορτρέτο με φούξια λουλούδια στα μαλλιά. Ο Μάρεϊ δεν ήταν μόνο εκείνος που τράβηξε τις πιο εμβληματικές φωτογραφίες της ζωγράφου -περίπου 90 συνολικά, από το 1937 έως το 1948- αλλά και ένας από τους εραστές της.

Συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1931, όταν ο φωτογράφος πρωτοεπισκέφτηκε το Μεξικό. Κουβαλώντας τη φήμη του φωτογράφου πορτρέτων στις ΗΠΑ, μετά το διαζύγιό του ταξίδεψε νότια με τον καλύτερό του φίλο και επίσης καλλιτέχνη Miguel Covarrubias. Ο Covarrubias ήταν εκείνος που σύστησε τον Μάρεϊ στην Κάλο, η οποία ήταν ήδη παντρεμένη με τον Ριβέρα. Παραδόξως, δεν έχει επιβιώσει καμία φωτογραφία του Μάρεϊ από εκείνο το ταξίδι, μόνο ένα σημείωμα που χάραξε εκείνη πάνω σε κέντημα: «Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο. Είσαι σαν κρίνος, αγάπη μου».

Σε σημείωμα που χάραξε εκείνη πάνω σε κέντημα έγραφε στον Μάρεϊ: «Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο. Είσαι σαν κρίνος, αγάπη μου»

Σε εκείνο το ταξίδι ξεκίνησε ένα ειδύλλιο ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες, που κράτησε δέκα χρόνια και στη διάρκεια του οποίου ο Μάρεϊ φωτογράφισε την Κάλο στο ατελιέ και στο σπίτι της, μαζί με φίλους και σε προσωπικές στιγμές, θρονιασμένη μέσα στα πολύχρωμα φορέματά της ή την ώρα που ζωγράφιζε τα αυτοπορτρέτα που καθόρισαν τη ζωή και την πολιτιστική κληρονομιά της.

«Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο»: Ο έρωτας της Φρίντα Κάλο για τον φωτογράφο Νίκολας Μάρεϊ
Ο Μάρεϊ φωτογράφισε την Κάλο στο ατελιέ και στο σπίτι της, μαζί με φίλους και σε προσωπικές στιγμές, θρονιασμένη μέσα στα πολύχρωμα φορέματά της ή την ώρα που ζωγράφιζε τα αυτοπορτρέτα που καθόρισαν τη ζωή και την πολιτιστική κληρονομιά της. Nickolas Muray, Bentley Gallery

Το παράξενο είναι ότι για τα πρώτα έξι χρόνια της σχέσης τους ο Μάρεϊ δεν τράβηξε την Κάλο ούτε μία φωτογραφία, καθώς το πρώτο πορτρέτο ανάγεται στο 1937. Ήταν στο σπίτι του κοινού τους φίλου, Covarrubia, στο Tizapan, όταν έβαλε στην κάμερά του ένα φιλμ Kodachrome και τράβηξε μερικές από τις πρώτες έγχρωμες φωτογραφίες της Κάλο. Σε μια από αυτές, η ζωγράφος ακουμπά απαλά στον τοίχο, φορώντας φούξια πανωφόρι και λουλούδια στα μαλλιά, χαμογελώντας διακριτικά, με το ένα χέρι ακουμπισμένο αισθησιακά στο στέρνο της. Κάπως έτσι γεννιούνται τα πιο χαρακτηριστικά πορτρέτα στην ιστορία, μέσα από το πάθος και την οικειότητα.

Την επόμενη χρονιά η Julien Levy Gallery διοργάνωσε την πρώτη ατομική έκθεση της Κάλο στη Νέα Υόρκη, με τους Time και Vogue να την αναγνωρίσουν ως μια αυτόφωτη εικαστικό – όχι, απλώς, ως τη γυναίκα του Ριβέρα, όπως την περιέγραφαν στο παρελθόν. Τα εγκαίνια προσέλκυσαν την προσοχή των Georgia O’Keeffe και Isamu Noguchi, που επισφράγισαν τη φήμη της ως της δημιουργού που επαναπροσδιόρισε τόσο τον υπερρεαλισμό όσο και την παράδοση του αυτοπορτρέτου. «Δεν ξέρω αν οι πίνακές μου είναι υπερρεαλιστικοί», θα έλεγε η ίδια το 1952, «ξέρω όμως ότι είναι η πιο ειλικρινής προσωπική μου έκφραση».

«Η φωτογραφία, ευτυχώς, είναι για μένα όχι απλώς ένα επάγγελμα αλλά και ένας τρόπος επαφής με άλλους ανθρώπους» είπε κάποτε ο Μάρεϊ. «Ένας τρόπος να κατανοήσω την ανθρώπινη φύση και να αποτυπώσω, αν είναι εφικτό, τα καλύτερα στοιχεία στον κάθε έναν». Nickolas Muray, Victoria and Albert Museum (V&A)

Ο Μάρεϊ συνέχισε να φωτογραφίζει την Κάλο ακόμα και μετά το τέλος της ερωτικής σχέσης τους το 1941. Σε ένα από τελευταία πορτρέτα της, που τράβηξε το 1946 στην ταράτσα ενός κτιρίου του Μανχάταν, με το μπλε των φιόγκων στα μαλλιά της να συναντά τον ουρανό και το κόκκινο φόρεμά της να προκαλεί την γκριζάδα της Νέας Υόρκης, η Μεξικάνα χαμογελά και κοιτά τον Μάρεϊ με τρυφερότητα. «Η φωτογραφία, ευτυχώς, είναι για μένα όχι απλώς ένα επάγγελμα αλλά και ένας τρόπος επαφής με άλλους ανθρώπους» είπε κάποτε ο Μάρεϊ. «Ένας τρόπος να κατανοήσω την ανθρώπινη φύση και να αποτυπώσω, αν είναι εφικτό, τα καλύτερα στοιχεία στον κάθε έναν». Στην Κάλο λοιπόν βρήκε την ιδανική μούσα – μια γυναίκα που αντιμετώπιζε τον φακό και τον εαυτό της κατάματα, απελευθερωμένη από φόβο και ενοχές.

Δείτε περισσότερα πορτρέτα της Κάλο από τον Μάρεϊ:

Nickolas Muray, Bentley Gallery
Nickolas Muray, PDNB Gallery
Nickolas Muray, Matthew Liu Fine Arts
Nickolas Muray, Matthew Liu Fine Arts

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

κεντρική φωτό: «Η Φρίντα με σκουλαρίκια του Πικάσο», 1939, Nickolas Muray, Matthew Liu Fine Arts

Read Next

22 Απρ 2024

Μάνος Χατζιδάκις : "Μπορεί κανείς να φανταστεί ποτές, πως μια βραδιά κεφιού του, είναι δυνατόν να την καλύψει μια Σονάτα του Mπετόβεν;"

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις άλλαξε την πορεία της ελληνικής μουσικής μιλώντας για το ρεμπέτικο.

22 Απρ 2024

Όταν ο Φιλοποίμην Φίνος ήθελε να υιοθετήσει τη Ζωή Λάσκαρη: "Εγώ του το αρνήθηκα"

"Είχα πει τότε ότι αφού δεν έχω γονείς δεν θέλω να υιοθετηθώ από κανέναν".

Περισσότερα από

Stories

22 Απρ 2024

Hey Jude: H ιστορία του χιτ των Beatles που έμεινε 9 εβδομάδες στο No1 των charts είναι βαθιά προσωπική

Το τραγούδι συνέθεσε ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ προσπαθώντας να παρηγορήσει τον γιο του Τζον Λένον.

22 Απρ 2024

"Οι γέφυρες του Μάντισον": Όλα όσα δεν ξέραμε για την ταινία που μας ράγισε την καρδιά

Ο Κλιντ Ίστγουντ όχι μόνο πρωταγωνιστούσε ως ερωτευμένος φωτογράφος του National Geographic, αλλά σκηνοθετούσε παράλληλα τον εαυτό του και τη Μέριλ Στριπ- ενώ για τον ρόλο της απορρίφθηκαν άλλες διάσημες ηθοποιοί.

22 Απρ 2024

Τζακ Νίκολσον: Μεγάλωσε πιστεύοντας ότι η μητέρα του ήταν η αδερφή του

Σήμερα ο εκκεντρικός ηθοποιός του Χόλιγουντ με τα 3 Όσκαρ κλείνει τα 87

21 Απρ 2024

"Ελισάβετ, η αμόρφωτη βασίλισσα": Η ελλιπής εκπαίδευση και η ανασφάλεια που ένιωθε

Η Ελισάβετ ξέροντας ότι υστερεί σε γνώσεις και μόρφωση αισθανόταν πολύ άβολα να συμμετέχει σε συζητήσεις με καλλιεργημένους ανθρώπους.

21 Απρ 2024

Τζόαν Κρόφορντ: Η μεγάλη ερμηνεύτρια, η σταρ σκέτο… δηλητήριο

Δεν ήταν απλώς μία μοιραία γυναίκα. Ήταν μία δηλητηριώδης, τοξική σταρ, που όλοι είχαν να πουν έναν κακό λόγο γι' αυτή, αλλά και να εκφράσουν τον θαυμασμό τους για το πηγαίο ταλέντο της.

21 Απρ 2024

Οι περίφημες "φαμ φατάλ" των φιλμ νουάρ – Δέκα θρυλικές και αξέχαστες πρωταγωνίστριες

Γυναίκες- δηλητήριο που έλιωναν τα αρσενικά με ένα και μόνο βλέμμα.

19 Απρ 2024

Ρένα Βλαχοπούλου: Η τολμηρή φωτογράφιση με μαγιό την δεκαετία του ’50

Η Ρένα Βλαχοπούλου ήταν πάντα περήφανη για τη σιλουέτα της.

19 Απρ 2024

Η πανέμορφη Αθηναία που ερωτεύτηκε ο Λόρδος Βύρων: "Ζωή μου, σ’ αγαπώ!"

Το άγνωστο ειδύλλιο που ενέπνευσε το διάσημο ποίημα του λογοτέχνη "Η κόρη των Αθηνών". Ο Λόρδος Βύρων απεβίωσε 19 Απριλίου 1824.

18 Απρ 2024

Λίζερλ Αϊνστάιν: Το "κρυφό" παιδί του Άλμπερτ Αϊνστάιν που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς μετά τη γέννηση

Σχεδόν 25 χρόνια μετά τον θάνατο του Γερμανού νομπελίστα (που πέθανε 18 Απριλίου 1955) αποκαλύφθηκε η ύπαρξη τρίτου παιδιού στην ζωή του.