ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Pavlos: Ο διεθνής Έλληνας εικαστικός που κήρυξε τον πιο δημιουργικό χαρτοπόλεμο στον κόσμο

Η συναρπαστική ιστορία του, που ξεκινά από τα Φιλιατρά και καταλήγει στο Παρίσι, με αφορμή μια νέα έκθεση που εγκαινιάζεται στις 10/1 στη Roma Gallery στο Κολωνάκι.

Pavlos: Ο διεθνής Έλληνας εικαστικός που κήρυξε τον πιο δημιουργικό χαρτοπόλεμο στον κόσμο

«Τι θέλεις να γίνεις; Ο καλύτερος ή αλλιώτικος;», ρώτησαν κάποτε τον Παύλο Διονυσόπουλο ή Pavlos σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις που έχει δώσει. «Για να γίνεις καλύτερος πρέπει να γίνεις όμοιος με τους άλλους. Για να γίνεις αλλιώτικος, πρέπει να απομακρυνθείς από τους άλλους και να βρεις τον εαυτό σου. Διότι κάθε άνθρωπος είναι αλλιώτικος, μια διαφορετική οντότητα, που δεν έχει καμία σχέση με κανένα από τα δισεκατομμύρια ανθρώπων του πλανήτη», απάντησε.

Ο ίδιος φαίνεται πως κατάφερε να βρει τον εαυτό του. Τη μοναδική ματιά του στον χώρο της τέχνης, που τον οδήγησε από τη γενέτειρά του, τα Φιλιατρά, στο Παρίσι και στη διεθνή καταξίωση. Από μικρός καταπιανόταν με τη χειροτεχνία, μοιράζοντας το χρόνο του ανάμεσα στο σχολείο και το τσαγκάρικο του πατέρα του. Γύρω στα έντεκα αρχίζει να ενδιαφέρεται και για τη ζωγραφική.

Στα δεκαεπτά του εγκαθίσταται στην Αθήνα, όπου έρχεται ουσιαστικά σε επαφή με την τέχνη. Δύο χρόνια αργότερα μπαίνει στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου αξιώνεται να έχει δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη, και αργότερα, με υποτροφία του γαλλικού κράτους, βρίσκεται για σπουδές στο Παρίσι. Γυρίζει για λίγο στην Ελλάδα, όπου εργάζεται στη διαφήμιση και το θέατρο φιλοτεχνώντας σκηνικά, αλλά με μια νέα υποτροφία, του ΙΚΥ αυτή τη φορά, επιστρέφει στο Παρίσι, μόνιμα πλέον.

Στην Πόλη του Φωτός γνωρίζει σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως οι Σεζάρ, Τζιακομέτι, Κάλντερ, Ντιμπιφέ, και εντάσσεται στην ομάδα των νεορρεαλιστών.

Όταν συμμετέχει στο Σαλόνι των τελευταίων με ένα δικό του έργο, φτιαγμένο από affiches massicotees (αφίσες κομμένες στη μηχανή σε λωρίδες), ο κριτικός τέχνης Pierre Restany του λέει: «Ξέρεις, είσαι νεορρεαλιστής γιατί οικειοποιήθηκες την κομμένη φέτα». Ο Restany είναι επίσης αυτός που θα σχολιάσει, αργότερα: «Νομίζαμε πως όλα είχαν λεχθεί σχετικά με την αφίσα, μέχρι που εμφανίστηκε ο Παύλος».

Pavlos: Ο διεθνής Έλληνας εικαστικός που κήρυξε τον πιο δημιουργικό χαρτοπόλεμο στον κόσμο
Έργο του Παύλου. «Νομίζαμε πως όλα είχαν λεχθεί σχετικά με την αφίσα, μέχρι που εμφανίστηκε ο Παύλος», έχει πει ο κριτικός τέχνης Pierre Restany.

Πράγματι, στα χέρια του Παύλου οι αφίσες γίνονται πρώτη ύλη για έργα τέχνης που απεικονίζουν αντικείμενα της καθημερινής ζωής. Ο εικαστικός τις κόβει μαζικά, σε πολύ λεπτές λωρίδες, σχεδόν σαν πινελιές, και τις μετατρέπει σε τρισδιάστατα κολάζ, δίνοντάς τους εντελώς νέα μορφή. Καταργώντας τα όρια ανάμεσα σε διαφορετικά εκφραστικά μέσα. «Γκρέμισα τα σύνορα που έχουν βάλει οι άνθρωποι μεταξύ ζωγραφικής και γλυπτικής», θα σχολίαζε αργότερα ο ίδιος. «Εμένα η δουλειά μου είναι ζωγραφική και γλυπτική συγχρόνως».

Το ένα ορόσημο στην καλλιτεχνική διαδρομή του διαδέχεται το άλλο. Το 1964 κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση στην διακεκριμένη Galerie J (Παρίσι), ενώ το 1968 προκαλεί αίσθηση η έκθεση που κάνει στον χώρο τέχνης Ileana Sonnabend (Παρίσι), με κολόνες φτιαγμένες από χαρτί. «Η σκέψη μου ήταν ότι η ουσία της γλυπτικής είναι η κολόνα, που με την πάροδο των αιώνων αλλάζει, γίνεται κούρος, έργο του Ροντέν...» εξηγεί ο Παύλος.

Έργο του Παύλου. Στα χέρια του οι αφίσες γίνονται πρώτη ύλη για έργα τέχνης που απεικονίζουν αντικείμενα της καθημερινής ζωής

Το 1972 έρχεται η πρώτη του μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Kunstverein, στο Ανόβερο. Ακολουθεί η συνεργασία του με τον συλλέκτη Αλέξανδρο Ιόλα, στην γκαλερί του οποίου παρουσιάζει μια ατομική έκθεση με Νεκρές Φύσεις.

Την ίδια χρονιά οργανώνει στο Folkwang Museum της Γερμανίας ένα μεγάλο χάπενινγκ. Για τις ανάγκες του, παραγγέλνει μια ειδική κόλλα που δεν στεγνώνει γρήγορα και έχει μαγνητικές ιδιότητες.

Σχεδιάζει στους τοίχους αόρατες σκηνές, οι οποίες αποκαλύπτονται όταν το κοινό ρίχνει στον τοίχο χαρτοπόλεμο.

Ένα πρωτοποριακό εικαστικό δρώμενο, μια έκθεση-γιορτή, που δεκαετίες αργότερα, το 2000, επαναλαμβάνει στην Αθήνα, όταν φτιάχνει το έργο «Ανώνυμο» για τον σταθμό του μετρό στην Ομόνοια.

Το 1980 το ελληνικό περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας είναι αφιερωμένο στον Παύλο, με μια εγκατάσταση έργων του με κορδέλα περιτυλίγματος δώρων. Το 1988 το έργο του «Νεκρή Φύση» βρίσκεται να ποζάρει στο εξώφυλλο του σημαντικού γερμανικού καλλιτεχνικού περιοδικού Palette, ενώ η αεροπορική εταιρεία Air France προωθεί στον διεθνή τύπο μια διαφημιστική εκστρατεία βασισμένη σε ένα άλλο έργο του, «Το μαγικό τραπέζι».

Έργο του Παύλου. «Γκρέμισα τα σύνορα που έχουν βάλει οι άνθρωποι μεταξύ ζωγραφικής και γλυπτικής», έχει σχολιάσει ο ίδιος

Μια από τις κορυφαίες αναμφίβολα στιγμές της καριέρας του είναι όταν η πόλη του Παρισιού του αφιερώνει αναδρομική έκθεση στο παρεκκλήσι της Σορβόνης, με τίτλο «30 χρόνια χαρτιού». Μέχρι σήμερα ο Παύλος ζει και εργάζεται στη Γαλλία. Δεν έχει σταματήσει τη δημιουργική επέλασή του, παρότι ο ίδιος έχει κατακτήσει μια σπουδαία θέση ανάμεσα στους καλλιτέχνες της γενιάς του. Με το έργο του επιβεβαιώνει ότι οι μεγάλοι καλλιτέχνες είναι αλχημιστές που μπορούν να μετατρέψουν ακόμα και το πλέον ευτελές υλικό σε έργο τέχνης, αρκεί να το αντιμετωπίσουν με φαντασία. Και με αθεράπευτη αισιοδοξία.

«Εγώ είμαι θύμα της αισιοδοξίας μου. Είμαι από αυτούς που όταν πονάνε δεν κλαίνε, αλλά τραγουδάνε», έχει πει.

«Όταν το 1992 ετοίμαζα μια μεγάλη έκθεση για το Μαϊάμι [...] ξαφνικά διαπίστωσα ότι δεν ήταν δυνατό να προλάβει τους χρόνους αυτούς ένας άνθρωπος. Αλλά πιέστηκα, ξενύχτησα και τα κατάφερα. Και αντί να πάρω το αεροπλάνο να πάω στα εγκαίνια, πήρα τις Πρώτες Βοήθειες και προσγειώθηκα στην εντατική. Τότε έκανα το τριπλό by-pass. Πέντε νύχτες και τέσσερις μέρες δεν κοιμήθηκα. Αλλά την έκθεση την έκανα!».

Στο ατελιέ του. «Είμαι θύμα της αισιοδοξίας μου. Είμαι από αυτούς που όταν πονάνε δεν κλαίνε, αλλά τραγουδάνε» έχει δηλώσει.

Info

Την Πέμπτη 10/1, στις 19.00, η Roma Gallery (Ρώμα 5, Κολωνάκι, roma-gallery.com) ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες της με την έκθεση «Pavlos-Almost magic», αφιερωμένη στον Παύλο Διονυσόπουλο, παρουσιάζοντας ιστορικά έργα του. Η γκαλερί ανοίγει με στόχο να γίνει ένας ζωντανός και πρωτοποριακός χώρος που θα λειτουργεί με διεθνές πρόγραμμα, αφιερωμένο στη μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη.

Read Next

22 Απρ 2024

Μάνος Χατζιδάκις : "Μπορεί κανείς να φανταστεί ποτές, πως μια βραδιά κεφιού του, είναι δυνατόν να την καλύψει μια Σονάτα του Mπετόβεν;"

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις άλλαξε την πορεία της ελληνικής μουσικής μιλώντας για το ρεμπέτικο.

22 Απρ 2024

Όταν ο Φιλοποίμην Φίνος ήθελε να υιοθετήσει τη Ζωή Λάσκαρη: "Εγώ του το αρνήθηκα"

"Είχα πει τότε ότι αφού δεν έχω γονείς δεν θέλω να υιοθετηθώ από κανέναν".

Περισσότερα από

Stories

22 Απρ 2024

Hey Jude: H ιστορία του χιτ των Beatles που έμεινε 9 εβδομάδες στο No1 των charts είναι βαθιά προσωπική

Το τραγούδι συνέθεσε ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ προσπαθώντας να παρηγορήσει τον γιο του Τζον Λένον.

22 Απρ 2024

"Οι γέφυρες του Μάντισον": Όλα όσα δεν ξέραμε για την ταινία που μας ράγισε την καρδιά

Ο Κλιντ Ίστγουντ όχι μόνο πρωταγωνιστούσε ως ερωτευμένος φωτογράφος του National Geographic, αλλά σκηνοθετούσε παράλληλα τον εαυτό του και τη Μέριλ Στριπ- ενώ για τον ρόλο της απορρίφθηκαν άλλες διάσημες ηθοποιοί.

22 Απρ 2024

Τζακ Νίκολσον: Μεγάλωσε πιστεύοντας ότι η μητέρα του ήταν η αδερφή του

Σήμερα ο εκκεντρικός ηθοποιός του Χόλιγουντ με τα 3 Όσκαρ κλείνει τα 87

21 Απρ 2024

"Ελισάβετ, η αμόρφωτη βασίλισσα": Η ελλιπής εκπαίδευση και η ανασφάλεια που ένιωθε

Η Ελισάβετ ξέροντας ότι υστερεί σε γνώσεις και μόρφωση αισθανόταν πολύ άβολα να συμμετέχει σε συζητήσεις με καλλιεργημένους ανθρώπους.

21 Απρ 2024

Τζόαν Κρόφορντ: Η μεγάλη ερμηνεύτρια, η σταρ σκέτο… δηλητήριο

Δεν ήταν απλώς μία μοιραία γυναίκα. Ήταν μία δηλητηριώδης, τοξική σταρ, που όλοι είχαν να πουν έναν κακό λόγο γι' αυτή, αλλά και να εκφράσουν τον θαυμασμό τους για το πηγαίο ταλέντο της.

21 Απρ 2024

Οι περίφημες "φαμ φατάλ" των φιλμ νουάρ – Δέκα θρυλικές και αξέχαστες πρωταγωνίστριες

Γυναίκες- δηλητήριο που έλιωναν τα αρσενικά με ένα και μόνο βλέμμα.

19 Απρ 2024

Ρένα Βλαχοπούλου: Η τολμηρή φωτογράφιση με μαγιό την δεκαετία του ’50

Η Ρένα Βλαχοπούλου ήταν πάντα περήφανη για τη σιλουέτα της.

19 Απρ 2024

Η πανέμορφη Αθηναία που ερωτεύτηκε ο Λόρδος Βύρων: "Ζωή μου, σ’ αγαπώ!"

Το άγνωστο ειδύλλιο που ενέπνευσε το διάσημο ποίημα του λογοτέχνη "Η κόρη των Αθηνών". Ο Λόρδος Βύρων απεβίωσε 19 Απριλίου 1824.

18 Απρ 2024

Λίζερλ Αϊνστάιν: Το "κρυφό" παιδί του Άλμπερτ Αϊνστάιν που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς μετά τη γέννηση

Σχεδόν 25 χρόνια μετά τον θάνατο του Γερμανού νομπελίστα (που πέθανε 18 Απριλίου 1955) αποκαλύφθηκε η ύπαρξη τρίτου παιδιού στην ζωή του.