Πώς συνδέονται τα χρήματα με την ευτυχία; Το ερώτημα έχει διατυπωθεί εκατομμύρια φορές, ενώ οι μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί πάνω σε αυτό, έχουν καταλήξει σε αλληλοσυγκρουόμενα συμπεράσματα. Από τη μία πλευρά, υπάρχει η διαπίστωση ότι είμαστε περισσότερο ευτυχισμένοι όταν αποκτούμε εμπειρίες και όχι υλικά αγαθά, εφόσον ένα αντικείμενο μπορεί να σπάσει ή να χαθεί, ενώ η ανάμνηση από ένα ταξίδι ή ένα όμορφο δείπνο διαρκεί για όλη την υπόλοιπη ζωή μας. Και από την άλλη, πολλοί ερωτώμενοι απαντούν ότι ακόμα και ένας καινούριος υπολογιστής ή μια τηλεόραση τελευταίας τεχνολογίας μπορεί να τους κάνει να νιώσουν ευτυχισμένοι κάθε φορά και για όσο καιρό τα χρησιμοποιούν. Τι συμβαίνει, τελικά;
Τη χρυσή τομή στα δύο αυτά αντιφατικά ευρήματα έρχεται να δώσει μια καινούρια έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τους Καναδούς πανεπιστημιακούς Aaron C. Weidman και Elizabeth W. Dunn, η οποία δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Social Psychological and Personality Science. Και σε ποιο συμπέρασμα κατέληξε; Ότι τα υλικά αντικείμενα μπορούν πράγματι να μας κάνουν ευτυχισμένους – ίσως ακόμα περισσότερο από τις εμπειρίες – αλλά με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό βαθμό.
Συγκεκριμένα, οι δύο ερευνητές επεσήμαναν ότι υπάρχουν δύο είδη ευτυχίας: Η στιγμιαία, που διαρκεί περίπου ένα λεπτό και τη βιώνουμε συχνότερα και η «βαθύτερη» που έχει μεγαλύτερη ένταση αλλά είναι πιο σπάνια. Και, φυσικά, η πρώτη προέρχεται από την αγορά ενός νέου υλικού αγαθού, ενώ η δεύτερη - που συνδέεται κυρίως από την ανάκληση όμορφων αναμνήσεων - από την απόκτηση κάθε νέας εμπειρίας.
Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιήθηκε σε προπτυχιακούς πανεπιστημαικούς φοιτητές, οι οποίοι, κατά την περίοδο των Χριστουγέννων του 2014, έλαβαν και προϊόντα ως δώρα, αλλά και καινούρια βιώματα. Συνοψίζοντας, λοιπόν: Προτιμάμε να νιώθουμε ευτυχισμένοι προσωρινά και πιο συχνά ή εντονότερα και πιο σπάνια; Η απάντηση βρίσκεται στο τι αναζητά κανείς ή, ακόμα καλύτερα, στη μοιρασιά των (όποιων) χρημάτων μας μεταξύ των δύο.