Το 1863, μια νιόπαντρη γυναίκα έδωσε μια φωτογραφική μηχανή στη μεσήλικη μητέρα της, ελπίζοντας να την κρατήσει απασχολημένη και να τη διασκεδάζει αφού τα παιδιά της πλεον είχαν μεγαλώσει και ο σύζυγός της έλειπε συνεχώς σε ταξίδια. Η μητέρα της ήταν πάντα μια ευσεβής γυναίκα, φίλη καταξιωμένων καλλιτεχνών της εποχής και του γείτονά της βραβευμένου με Νόμπελ ποιητή Alfred Tennyson, με τον οποίο αργότερα συνεργάστηκε εικονογραφόντας το Idylls of the King (Τα Ειδίλια του Βασιλιά). Παρά την σχετική επιτυχία της στο φωτογραφικό τομέα, το όνομα της φωτογράφου, της Julia Margaret Cameron, δεν έγινε γνωστό μέχρι σχεδόν τρία τέταρτα του αιώνα μετά το θάνατο της το 1879.
Φυσικά, η Κάμερον δεν ήταν η μόνη γυναίκα φωτογράφος που έμεινε στην αφάνια σε αντίθεση με τους άντρες συναδέλφους της. Η νέα έκθεση «Ποιος φοβάται τις γυναίκες φωτογράφους; (1839-1945)», η οποία παρουσιάζεται σε δύο μέρη στο Musée de l'Orangerie και στο Musée d’Orsay στο Παρίσι, αποκαλύπτει έργα γυναικών, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν ξεχαστεί από την ιστορία, παρά την επιρροή τους στην τέχνη και την πρακτική της φωτογραφίας.
Το πρώτο μέρος της έκθεσης ξεκινάει από τα μέσα της δεκαετίας του 1800 μέχρι τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, τονίζοντας τους τρόπους με τους οποίους οι γυναίκες τη βικτωριανή εποχή αλλά και προπολεμικά οι γυναίκες χρησιμοποίησαν το μέσο για να πουν τις ιστορίες που συχνά έμεναν ανείπωτες, όπως ιστορίες από την οικογενειακή ζωή, την ανατροφή των παιδιών, καθώς και του φεμινιστικού κινήματος και του αγώνα για τα δικαιώματα των γυναικών.
Το δεύτερο μέρος ξεκινά από τη λήξη του Α 'Παγκοσμίου Πολέμου και ακολουθεί τη σταδιοδρομία της Νέας Γυναίκας που πλέον είναι μορφωμένη, έχει βγει από το σπίτι και εισέρχεται αυτόνομα στον δημόσιο και επαγγελματικό τομέα. Μέσα από την έκθεση βλέπουμε τον επαναπροσδιορισμό και την ενδυνάμωση ενός νέου πρότυπου γυναίκας.
Η έκθεση Who is afraid of Women Photographers? 1839-1945 θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Ιανουαρίου 2016 στο Musée d’Orsay και στο Musée de l’Orangerie στο Παρίσι.
Alice Austen (1866-1952), Η Trude και εγώ με μάσκες και κοντές φούστες © Courtesy of Historic Richmond Town, Staten Island, New York
Η Margaret Bourke-White (1904-1971), Πορτρέτο της μαζί με την κάμερά της. © Digital Image Museum Associates/LACMA/Art Resource NY/Scala, Florence
Lady Frances Jocelyn (1820-1880), Intérieur, 1865 © Courtesy of Washington National Gallery of Art
Julia Margaret Cameron (1815-1879), Η Vivien και ο Merlin © Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
Christina Broom (1862-1939), Nεαρές σουφραζέτες προωθούν την έκθεση γυναικών στο Knightsbridge στο Λονδίνο τον Μάη του 1909 © Christina Broom/Museum of London
Julia Margaret Cameron (1815-1879), Κυρία Herbert Duckworth, 12 Απριλίου 1867 © Paris, Bibliothèque nationale de France
Frances Benjamin Johnston (1864-1952), Το πορτρέτο της στο στούντιο, περίπου το 1896 © Library of Congress, Prints & Photographs Division
Frances Benjamin Johnston (1864-1952), Η τραβεστί Mills Thompson, περίπου το 1895 © Library of Congress, Prints & Photographs Division
Frances Benjamin Johnston (1864-1952), Ναύτες χορεύουν βαλς στο κατάστρωμα του USS Olympia, το 1899 © Library of Congress, Prints & Photographs Division
Frances Benjamin Johnston (1864-1952) © Library of Congress, Prints & Photographs Division
Gertrude Käsebier (1852-1934), O Κόκκινος Άντρας, 1900 © Digital image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
Gertrude Käsebier (1852-1934), Η Gertrude Käsebier O’Malley παίζει μπιλιάρδο με τον William M. Turner, c. 1909 © Photo courtesy of the J.Paul Getty Museum
Helen Messenger Murdoch (1862-1956), Παιδιά στην Αίγυπτο, 1914 © Royal Photographic Society / National Media Museum Science & Society Picture library
Frances Benjamin Johnston (1864-1952) © 2015. Digital image, The Museum of Modern Art, New York / Scala, Florence
Mary Dillwyn (1816-1906), Το Πικ-Νικ (Oystermouth Castle), Private Collection
Jessie Tarbox Beals (1870-1942), Ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Theodore Roosevelt, με την Edith Roosevelt και τον David Rowland Διεθνή Έκθεση στο Σεντ Λούις, Μισούρι, το 1904 © National Portrait Gallery, Smithsonian Institution; gift of Joanna Sturm
S. Hoare, Αυτόχθονας, 1880-1885 Digital Image 2015 © Musée du quai Branly/Photo Scala, Florence
Ruth Bernhard (1905-2006), Embryo, 1934 © Photo courtesy of the Keith de Lellis Gallery, New York
Tina Modotti (1896-1942), Γυναίκα με Σημαία, 1928 © 2014. Digital image, The museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
Elfriede Stegemeyer (1908-1988), Self Portrait, 1933, © Digital Image Museum Associates/LACMA/Art Resource NY/Scala, Florence
Ruth Bernhard (1905-2006), Κούκλα, 1938 © Digital Image Museum Associates/LACMA/Art Resource NY/Scala, Florence
Ella Maillart (1903-1997), Κάθοδος στο Djengart στα σύνορα με την Κίνα. © Musée de l’Elysée, Lausanne /Fonds Ella Maillart
Dorothea Lange (1895-1965), Human Erosion in California (Migrant mother), © Münchner Stadtmuseum, Sammlung Fotografie © Dorothea Lange Collection, Oakland Museum, Oakland, USA
Barbara Morgan (1900-1992), Είμαστε τρεις γυναίκες – Είμαστε τρία εκατομμύρια γυναίκες, 1938 © Münchner Stadtmuseum, Sammlung Fotografie
Regina Relang (1895-1989), Η Beim Rennen με Longchamp, 1936 © Münchner Stadtmuseum, Sammlung Fotografie, Archiv Relang
Helen Levitt (1918-2009), Νέα Υόρκη, περίπου το 1940 © Estate of Helen Levitt © Photo courtesy of the National Gallery of Art, Washington
Consuelo Kanaga, Annie Mae Merriweather, 1936 © Collection International Center of Photography