Η Γκέρτρουντ Πρίτζετ (Gertrude Pridgett) γεννήθηκε στο Κολάμπας τηε Τζόρτζια, στις 26 Απριλίου του 1886 και πέθανε στις 22 Δεκεμβρίου του 1939). Στην ιστορία έγινε γνωστή με το ψευδώνυμο Μα Ρέινι (Ma Rainey). Αμερικανίδα τραγουδίστρια των μπλουζ, της τζαζ και του βοντβίλ, κωμική ηθοποιός και χορεύτρια μίνστρελ παραστάσεων. Υπήρξε από τις πρώτες και σημαντικότερες επαγγελματίες μπλουζ τραγουδίστριες, γεγονός για το οποίο έχει χαρακτηριστεί και «μητέρα» του είδους.

Υπήρξε από τις πρώτες και σημαντικότερες επαγγελματίες μπλουζ τραγουδίστριες, γεγονός για το οποίο έχει χαρακτηριστεί και «μητέρα» του είδους / Photo: wikipedia

Η καριέρα της ξεκίνησε μέσα από τη συμμετοχή της σε διαγωνισμό ταλέντων στο Κολόμπους της Τζόρτζια, όταν ήταν περίπου δώδεκα ετών και λίγο αργότερα εργάστηκε ως τραγουδίστρια σε καμπαρέ. Μαζί με το σύζυγό της, Γουίλ 'Πα' Ρέινι, συμμετείχε στο μίνστρελ συγκρότημα του Φρεντ Σ. Γουόλκοτ Rabbit Foot Minstrels, μέχρι το 1916, όταν ίδρυσαν το δικό τους σχήμα Rainey and Rainey, Assassinators of the Blues. Αν και στις εμφανίσεις της χρησιμοποιούσε το όνομα Μαντάμ Γκέρτρουντ, έγινε τελικά περισσότερο γνωστή με το ψευδώνυμο Μα (συντομογραφία του Μάμα), είτε γιατί αποτελούσε μητρική φιγούρα, είτε παραπέμποντας σε μια φιλήδονη και επιθυμητή γυναίκα. 

Η Μπέσι Σμιθ επηρεάστηκε από τη Μα Ρέινι και υιοθέτησε στοιχεία από τις παραστάσεις της.. Εικάζεται πως η σχέση τους υπήρξε ακόμα ερωτική.

 

Η πρώτη της ηχογράφηση χρονολογείται το 1923 και μέσα σε μια πενταετία είχε στο ενεργητικό της περισσότερες από 100 ηχογραφήσεις. Η φήμη της εξαπλώθηκε σημαντικά με τραγούδια όπως το Bo-Weevil Blues και Moonshine Blues, κυρίως στις τάξεις μαύρων και λευκών του αμερικανικού Νότου. Τη δεκαετία του 1920 περιόδευσε μαζί με την ορχήστρα Georgia Jazz Band. Συνεργάστηκε ακόμα με την ορχήστρα του Φλέτσερ Χέντερσον και γνωστούς μουσικούς της τζαζ, όπως ο Λούις Άρμστρονγκ. Αρκετοί θρύλοι συνοδεύουν τη σχέση της με την τραγουδίστρια Μπέσι Σμιθ. Λέγεται πως η Ρέινι την απήγαγε προκειμένου να συμμετάσχει στις παραστάσεις της και πως την έμαθε να τραγουδά τα μπλουζ. Ο διαδεδομένος αυτός θρύλος έχει διαψευστεί, δεδομένο θεωρείται ωστόσο πως η Μπέσι Σμιθ επηρεάστηκε από τη Μα Ρέινι και υιοθέτησε στοιχεία από τις παραστάσεις της.. Εικάζεται πως η σχέση τους υπήρξε ακόμα ερωτική. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις πως η Ρέινι, όπως και η Μπέσι Σμιθ, ήταν πράγματι αμφισεξουαλικές. Αποσύρθηκε από το τραγούδι το 1935 και επέστρεψε στη γενέτειρά της όπου ανέλαβε την ίδρυση και διεύθυνση δύο θεάτρων.

Περιγράφεται ως κοντή, εύσωμη και μελαψή γυναίκα, που συνήθιζε να φορά πολλά κοσμήματα. Εκπρόσωπος των «κλασικών μπλουζ», η Μα Ρέινι επηρέασε πολλούς μουσικούς και τραγουδίστριες, έχοντας καθοριστική συμβολή στη διαμόρφωση του είδους. Το έργο της υπήρξε γενικά στενά συνδεδεμένο με την παράδοση των φολκ μπλουζ. Χαρακτηρίζεται για την ευαισθησία στις ερμηνείες της και τη βαθιά κοντράλτο φωνή της, στοιχεία που ωστόσο δύσκολα διακρίνονται μέσα από τις ηχογραφήσεις της, λόγω της κακής ποιότητάς τους. Κλασικές θεωρούνται οι ερμηνείες της στα τραγούδια See See Rider (1924) και Soon This Morning (1927). O εύθυμος χαρακτήρας της διακρίνεται σαφώς μέσα από το Black Bottom (1927). Συμπεριλήφθηκε στο Blues Hall of Fame το 1983, στο Rock and Roll Hall of Fame το 1990 και στο Georgia Music Hall of Fame το 1992. Το 1994 τυπώθηκε αμερικανικό γραμματόσημο προς τιμή της.

Μια μοιραία μέρα στο στούντιο στο Σικάγο, κουβεντιάζουν και διαφωνούν παθιασμένα, περιμένοντας τη Ma Rainey να ετοιμαστεί για να ηχογραφήσουν ένα άλμπουμ

Το κλασικό θεατρικό του August Wilson για τη Ma Rainey μετέφερε στην οθόνη ο George C. Wolfe, αλλά η ταινία «Ma Rainey's Black Bottom» δεν αφορά τόσο τη θρυλική φωνή της μπλουζ μουσικής όσο τους άντρες που την περιστοίχιζαν.
Παρά τον τίτλο της ταινίας - η οποία είναι διαθέσιμη στο Netflix - θέμα της ταινίας είναι ο αντρικός πόνος. Η ιστορία εστιάζει στους Levee, Toledo, Cutler, and Slow Drag (τους υποδύονται αντιστοίχως οι Chadwick Boseman, Glynn Turman, Colman Domingo και Michael Potts), στην μπάντα της Ma Rainey. Μια μοιραία μέρα στο στούντιο στο Σικάγο, κουβεντιάζουν και διαφωνούν παθιασμένα, περιμένοντας τη Ma Rainey να ετοιμαστεί για να ηχογραφήσουν ένα άλμπουμ. Ο Slow Drag, ο μπασίστας, παίζει τον μεσολαβητή. Ο Toledo, o πιανίστας, θρηνεί τη στασιμότητα των Μαύρων στην κοινωνία (αναφέροντας το έντονο ενδιαφέρον τους να «περνούν καλά»). Ο Cutler, ο τρομπονίστας μιλά για τη σημασία που έχει ο Θεός και η πίστη. Και ο τρομπετίστας, ο Levee, μιλά για τον εαυτό του. Ο Levee μοιάζει να είναι ο σταρ της ταινίας, ένας θερμόαιμος νεαρός με σκοτεινό παρελθόν που έχει να αποδείξει κάτι. Για όλους τους άλλους, η μέρα εκείνη είναι μια ακόμη συνηθισμένη μέρα στη δουλειά, για τον Levee είναι η ευκαιρία του να τραβήξει την προσοχή των λευκών μουσικών παραγωγών και να ξεκινήσει δική του καριέρα. Αγοράζει καινούργια παπούτσια, τελειοποιεί ένα τραγούδι, βάζει στο μάτι την ερωμένη της Ma.

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΤΡΕΙΛΕΡ:

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / /el.wikipedia.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

 

TAGS