0
SHARES

Η δουλειά της Ασπασίας Τάκα είναι από τις λίγες που έχουν συγκεντρώσει βραβεία πρόσφατα, του 2019, είτε το Bigsee interior award για το Inolivia Concept Store (To «Inolivia» είναι ένα flagship store, το οποίο βρίσκεται σε εμπορικό κέντρο της Χαλκιδικής στα Νέα Μουδανιά. Το κατάστημα αποτελεί ένα μικρό πολυχώρο δειγματισμού και πώλησης προϊόντων ελιάς και λαδιού), είτε τα German design award (special mention) της ίδιας χρονιάς για ένα έργο-σταθμό για την καθιέρωση του γραφείου στον τομέα της φιλοξενίας, το ξενοδοχείο Miraggio Thermal Spa Resort. Αυτές οι διακρίσεις αποτελούν την κορωνίδα της προσπάθειας της Ασπασίας Τάκα να γεννηθούν μέσα από την κατασκευαστική ύλη μια σειρά από άυλα συναισθήματα όπως: ευημερία, ευεξία, χαρά, τύχη, ευφορία αειφορία, συναισθηματική υγεία. Αλλά ας περάσουμε το λόγο στην ίδια.

Miraggio Thermal Spa Resort στο Παλιούρι, Χαλκιδική. Φωτογραφία: Michell Anpilov
Ασπασία Τάκα, creative director / founder TAKA + PARTNERS. Φωτογραφία: Nikos Vavdinoudis – Christos Dimitriou / studiovd.gr

-Πως πιστεύετε ότι εκφράζεται η γυναικεία φύση μέσα από τη δημιουργική δουλειά σας;
«Λέγεται πως οι γυναίκες διακρίνονται για τη πολυεπίπεδη σκέψη τους, γι’ αυτό το λόγο θεωρώ ότι τα γυναικεία μυαλά μπορούν να αποδώσουν εις βάθος όλες τις λεπτομέρειες μιας συνθετικής διαδικασίας. Φυσικά και οι δυνατότητες, το πνεύμα, οι γνώσεις και το ταλέντο κάθε αρχιτέκτονα δε σχετίζεται με το φύλο του, άλλα σίγουρα με την αντιληπτική του ικανότητα και ευελιξία, με τον τρόπο που αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και το κέφι που βάζει στη δουλειά του. Οι γυναίκες παγκοσμίως στον τομέα της αρχιτεκτονικής κερδίζουν συνεχώς σε έδαφος έναντι των ανδρών συναδέλφων τους και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα, καθώς πιστεύω ότι οι δυνατότητες είναι εκεί και είναι πολλές». 

-Το wellbeing είναι μια τάση που θα επηρεάσει ακόμα περισσότερο την αρχιτεκτονική στο μέλλον;

«Το wellbeing είναι μια έννοια που έχει περάσει στο ευρύ κοινό σα μια τάση, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για μια προσέγγιση ολιστική απέναντι στα πράγματα. Αν θα μπορούσε κανείς να μεταφράσει την έννοια αυτή θα την μετέφερε σαν: ευημερία, ευεξία, χαρά, τύχη, ευφορία αειφορία, συναισθηματική υγεία. Η αρχιτεκτονική είναι εξ ορισμού μια ανθρωποκεντρική επιστήμη και όλες οι παραπάνω έννοιες οφείλουν να είναι παρούσες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σε κάθε σχεδιαστική πρόταση. Για να εξασφαλίσουμε όλα τα ανωτέρω η αρχιτεκτονική δεν εστιάζει μόνο στην εμφάνιση των κτιρίων και του δομημένου περιβάλλοντος, αλλά και στη συνολική εμπειρία που αποκομίζει χρησιμοποιώντας το χώρο με στόχο την ανάταση της ανθρώπινης ψυχής! Η αρχή έγινε από τους εργασιακούς χώρους όπου με το επιβαρυντικό περιβάλλον εργασίας για τους υπαλλήλους το λεγόμενο: ‘Sick Building Syndrome’ και την κακή ψυχολογία που ανέπτυσσαν, μειώνοντας από την αποδοτικότητα τους.
Στις μέρες μας αντιλαμβανόμαστε όλο και περισσότερο τη σημασία της φροντίδας του ανθρώπινου σώματος και του νου. Αυτή η αυξανόμενη συνειδητοποίηση της προσωπικής ευημερίας και της υγιούς επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μας, έχει επηρεάσει αρκετούς τομείς και περισσότερο απ’ όλους τη βιομηχανία της φιλοξενίας. Αυτή η εξέλιξη της ολιστικής αντιμετώπισης έχει άμεσο αντίκτυπο στο σχεδιασμό ξενοδοχείων και θέρετρων. Ο wellbeing σχεδιασμός στοχεύει στην ευημερία των χρηστών κυρίως μέσω χρήσης των κατάλληλων μέσων.
Πιστεύω στην προσέγγιση αυτή και στοχεύω μέσα από το σχεδιασμό μας να πλησιάζουμε τα όρια της συναισθηματικής υγείας των χρηστών που ζουν την αρχιτεκτονική μας ματιά».

Junior Suite - Miraggio Thermal Spa Resort στο Παλιούρι, Χαλκιδική. Φωτογραφία: Heinz Troll

-Αν έλεγες ότι τα ξενοδοχεία δηλαδή ο τομέας της φιλοξενίας είναι η ειδικότητα σου πως θα το αιτιολογούσες;

«Ο σχεδιασμός χώρων φιλοξενίας, το λεγόμενο «hospitality design» είναι μια πολύ συναρπαστική διαδικασία. Η πολυπλοκότητα και η εναλλαγή λειτουργιών και χρήσεων προσδίδουν μια ιδιαίτερη δυναμική που καθιστά αυτούς τους χώρους άκρως ενδιαφέροντες. Μας δίνεται απλόχερα η ευκαιρία της δημιουργίας πέρα από στερεότυπα και τετριμμένα». 


-Αυτό συνέβη επειδή στην εποχή της κρίσης ήταν ο μόνος τομέας που είχε ζήτηση στην Ελλάδα;

«Το σχεδιαστικό ταξίδι μου στον τομέα αυτό ξεκίνησε το 2007, όταν δε διαφαινόταν στον εργασιακό ορίζοντα κάποια κρίση… πρόκειται για μια ξεκάθαρη επιλογή από την πλευρά μου η οποία ανακινήθηκε από την ανάγκη για δημιουργία. Ο τομέας της φιλοξενίας για μένα αποτελεί τη ροή λαών και πολιτισμών που συνεχώς επαναπροσδιορίζονται και φέρουν μαζί τους μοναδικές κουλτούρες, ήθη και τάσεις».

Portes Lithos Luxury Resort στην Ποτίδαια, Χαλκιδική. Φωτογραφία: Γιώργος Τσαμακδάς
Antigoni Βeach Resort στη Σιθωνία, Χαλκιδική. Φωτογραφία: Χρήστος Δράζος.

-Τι πρέπει να δώσει η αρχιτεκτονική ενός ξενοδοχείου στον επισκέπτη του;

«Κάθε ξενοδοχείο είναι ένας ζωντανός οργανισμός που επιβάλλεται να έχει μια υγιή και λειτουργική δομή. Η αρχιτεκτονική οφείλει να καλύπτει τις ανάγκες των σύνθετων αυτών χώρων προς όφελος του επισκέπτη. Κατά τη γνώμη μου, οι σχεδιαστικές γραμμές και οι αρχιτεκτονικές προεκτάσεις του εκάστοτε ξενοδοχείου πρέπει να στοχεύουν στην ανάπτυξη συναισθημάτων άνεσης και ευεξίας, το λεγόμενο wellbeing». 


-Βραβευτήκατε με το International Property Awards το 2015 στην κατηγορία «European Hotel Interior». Τι σήμαινε το βραβείο για εσάς σε μια εποχή που η κρίση στη χώρα έφτανε στο απόγειο της;
«Ήταν το πρώτο διεθνές βραβείο που λάβαμε και για αυτό το λόγο έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς. Αποτέλεσε εφαλτήριο προς νέους ορίζοντες αφήνοντας την κρίση σε ένα δεύτερο πλάνο. Προτεραιότητά μας ήταν και είναι πάντα η δημιουργία και η επιτυχία των έργων και των στόχων μας».

-Κερδίσατε και το German Design Award 2019 και το International Property Awards 2018 για το Miraggio Thermal Spa Resort. Ποια είναι η θέση του στη δημιουργική σας παλέτα;

«Το Miraggio Thermal Spa Resort ήταν ένα έργο-σταθμός για εμάς λόγω μεγέθους, πολυπλοκότητας και ιδιαιτεροτήτων. Ήταν ένα έργο με πολύ ενδιαφέρουσα δομή και άξιους συνεργάτες. Από κάθε έργο που γεννάται σαν ιδέα και το βλέπεις να υλοποιείται μαθαίνεις και εξελίσσεσαι. Το έργο αυτό μας έμαθε πολλά και αντίστοιχα η δική μας ομάδα έδωσε πολλή ψυχή και μεράκι για το άρτιο αποτέλεσμα».

Portes Lithos Luxury Resort στην Ποτίδαια, Χαλκιδική. Φωτογραφία: Γιώργος Τσαμακδάς
Miraggio Thermal Spa Resort στο Παλιούρι, Χαλκιδική. Φωτογραφία: Michell Anpilov

-Το Dubai πιστεύεις ότι έχει γίνει το πάρκο αναψυχής των αρχιτεκτόνων από όλο τον κόσμο; Γιατί;

«Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ειδικότερα το Dubai έχει στοχεύσει και έχει επενδύσει στην κατεύθυνση αυτή. Βρίσκεται σε μια συνεχή ανάπτυξη, προσέλκυση επενδύσεων με στόχο την απογείωσή του σε τεχνολογικούς, βιομηχανικούς και οικονομικούς τομείς. Οι εμπνευστές αυτής της υπερπροσπάθειας αναγνωρίζουν το κυρίαρχο ρόλο που διαδραματίζουν οι αρχιτέκτονες διεθνούς εμβέλειας και τη νέα πνοή που μπορούν να φέρουν στον τόπο αυτό. Η ποιοτική αρχιτεκτονική σκέψη και πρακτική είναι ένα ισχυρό όπλο του δομημένου χώρου και ένα ισχυρό asset της περιοχής που το επιδιώκει».

-Αν συναντούσες την 20χρονη Ασπασία Τάκα τι συμβουλές θα τις έδινες;

«Οι συμβουλές που θα έδινα σε κάθε νέο συνάδελφο είναι να ακολουθήσει το όνειρο και το ένστικτό του, να δουλέψει πολύ σκληρά για αυτό με υπομονή, επιμονή και συνέπεια. Η αρχιτεκτονική είναι μια επιστήμη ενθουσιώδης, το πρόσωπό της μεταβάλλεται συνεχώς γι’ αυτό και εμείς οι αρχιτέκτονες πρέπει να είμαστε, από τα πρώτα βήματά μας, σε συνεχή αναζήτηση και εκμάθηση νέων δεδομένων. Δεν πρέπει σταματάμε ποτέ να υποβάλλουμε τον εαυτό μας σε διαδικασίες επαναπροσδιορισμού και να δουλεύουμε με ταπεινότητα. Η σκληρή δουλειά και οι σωστές συνεργασίες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε όμορφα αποτελέσματα». 

Inolivia Concept Store στη Χαλκιδική. Φωτογραφία: Nikos Vavdinoudis – Christos Dimitriou / studiovd.gr

  

Inolivia Concept Store στη Χαλκιδική. Φωτογραφία: Nikos Vavdinoudis – Christos Dimitriou / studiovd.gr

  

 

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram


 


 

TAGS