Σύνθετα γεωμετρικά σχήματα, πρωτοποριακή χρήση του γυαλιού, μοντερνιστική αρχιτεκτονική σε συνδυασμό με κλασικά και παραδοσιακά στοιχεία είναι ανάμεσα στα χαρακτηριστικά που καθορίζουν το σύνολο του έργου του Γ. Μ. Πέι: του αρχιτέκτονα που πέθανε πρόσφατα, σε ηλικία 102 ετών. Αν και η εμβληματικότερη δημιουργία του Κινεζοαμερικανού οραματιστή είναι η Πυραμίδα του Λούβρου, ο Πέι είχε υπογράψει πολλά ακόμα αρχιτεκτονικά σύμβολα σε Ανατολή και Δύση. Αυτά είναι μερικά από τα σπουδαιότερα.
Παρεκκλήσι Luce Memorial, Ταϊβάν (1963)
Το αρχικό όραμα του Πέι και του συνεργάτη του στο συγκεκριμένο πρότζεκτ, του εικαστικού-αρχιτέκτονα Chen Chi-Kwan, ήταν ένας ναός από ξύλο, αλλά τελικά βασικό υλικό έγινε το σκυρόδεμα, για να αντέξει στις απαιτητικές συνθήκες της Ταϊβάν - την υγρασία, τον αυξημένο κίνδυνο σεισμών και τυφώνων.
Rock and Roll Hall of Fame, Κλίβελαντ, Οχάιο (1995)
Στις όχθες της Λίμνης Erie, η μορφή της συναυλιακής αίθουσας Rock and Roll Hall of Fame θυμίζει δίσκους βινυλίου σε περιστροφή στο πικάπ. Πρόθεση του Πέι ήταν να δημιουργήσει ένα αρχιτεκτόνημα συνεπές προς εμβληματικές φιγούρες της μουσικής ιστορίας, όπως οι Νίνα Σιμόνε, Τζον Λένον, Μπομπ Ντίλαν, Έλβις Πρίσλεϊ, ένα έργο που να «απηχεί την ενέργεια του ροκ εν ρολ».
Μουσείο Miho, Κιότο, Ιαπωνία (1997)
Μια διαδρομή μέσα από κατάφυτα με ανθισμένες κερασιές μονοπάτια καταλήγει σε αυτό το μουσείο, στα όρη Shigaraki λίγο έξω από το Τόκιο, που περικλείει τα πάντα, από σερβίτσια τσαγιού μέχρι έργα βουδιστικής τέχνης. Ο Πέι, που έφτασε στην Ιαπωνία κατόπιν πρόσκλησης από την ιδρύτρια του μουσείου, την κληρονόμο μιας επιχείρησης κλωστοϋφαντουργίας Mihoko Shumeikai, αποφάσισε να συνδέσει την υπέροχη θέα στην περιοχή με μια αληθινή Shangri-La, την περίφημη θιβετιανή ουτοπία όπου ένας ψαράς, ανάμεσα σε ανθισμένες ροδακινιές, βρίσκει τον εαυτό του.
Ιστορικό Μουσείο της Γερμανίας (2003)
Με έναν σπιροειδή, γυάλινο πύργο που μοιάζει βγαλμένος από ταινία επιστημονικής φαντασίας, η μοντέρνα προσθήκη του Πέι έρχεται σε ενδιαφέρουσα αντίθεση προς το τριών αιώνων κτίριο που στεγάζει σήμερα το Ιστορικό Μουσείο της Γερμανίας στο ιστορικό κέντρο του Μίτε.
Μουσείο Suzhou, Κίνα (2006)
Κάποτε παλάτι, το Μουσείο Suzhou υιοθετεί μια αβανγκάρντ προσέγγιση προς τις παραδοσιακές φόρμες που το περιβάλλουν, στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Τα εμβληματικά αρχιτεκτονικά σχήματα του Πέι -τρίγωνα, εξάγωνα- συνομιλούν με τους λευκούς τοίχους που υψώνονται κάτω από ολόφωτες, γυάλινες οροφές. Το συγκεκριμένο μουσείο είχε ιδιαίτερη βαρύτητα για τον Πέι καθώς αποτίει φόρο τιμής τόσο στην κινεζική τέχνη όσο και στη γενέτειρα των προγόνων του.
Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, Ντόχα, Κατάρ (2008)
Στα 91 χρόνια του, ο Πέι οραματίστηκε το συγκεκριμένο ίδρυμα πάνω σε ένα νησί που χτίστηκε ειδικά για το μουσείο, κοντά στο λιμάνι της Ντόχα. Εμπνευσμένο από την παραδοσιακή ισλαμική αρχιτεκτονική, τα μοτίβα της ισλαμικής τέχνης αλλά και το τοπίο της ερήμου, προϊόν εκτεταμένης έρευνας του αρχιτέκτονα πάνω στον ισλαμικό πολιτισμό από τη Δαμασκό μέχρι την Κόρδοβα, εναρμονίζει το χτες με το σήμερα, τα φυσικά και ανθρώπινα έργα.
Πυραμίδα του Λούβρου, Παρίσι (1989)
Το πιο αναγνωρίσιμο έργο του Πέι, τουλάχιστον για τον δυτικό κόσμο, είναι η προσθήκη που έκανε στο μουσείο του Λούβρου, μια μοντέρνα ερμηνεία του διαχρονικού σχήματος της πυραμίδας από γυαλί και ατσάλι. Αν και αρχικά προκάλεσε αντιδράσεις -κάποιοι σχολίασαν ότι προσβάλλει την αισθητική του κεντρικού κτιρίου του μουσείου, ενός φρουρίου του 1190 που έγινε αργότερα παλάτι- τελικά εξελίχθηκε σε παριζιάνικο σύμβολο. Χαρακτηριστικά, υπολογίζεται ότι πάνω από 8 εκατομμύρια επισκέπτες φωτογραφίζονται κάθε χρόνο, μπροστά του.
Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram.
κεντρική φωτό: Irina Ledyaeva / Unsplash