H ιστορία του κινηματογράφου το έχει καταγράψει για πάντα. Ο Νόρμαν Μπέιτς και η μητέρα του υπήρξαν καταλυτικοί για το ζοφερό μέλλον των επισκεπτών στο μοτέλ του θρυλικού, ψυχολογικού θρίλερ «Ψυχώ». Παρόλα αυτά, στην πραγματικότητα, ήταν η Άλμα Ρεβίλ, σύζυγός του Άλφρεντ Χίτσκοκ, που σκότωσε μία και καλή τη Τζάνετ Λέι στη σκηνή του ντους.

«Θυμάμαι ότι παρακολουθούσαμε μία κόπια της ταινίας, όταν η Άλμα είπε: "Δεν είναι δυνατόν. Η Τζάνετ Λέι καταπίνει ενώ υποτίθεται ότι είναι νεκρή στην μπανιέρα". Ήταν ένα σύντομο καρέ. Δε το παρατήρησε κανείς, εκτός από εκείνη», έχει πει ο ηθοποιός και παραγωγός Norman Lloyd σχετικά με το ταλέντο και την οξυδέρκεια της κυρίας Χίτσκοκ.

Ο ίδιος ο σπουδαίος Άλφρεντ Χίτσκοκ θεωρείται σήμερα ένας από τους κορυφαίους κινηματογραφιστές όλων των εποχών, φέρνοντας κυριολεκτικά τα πάνω κάτω στον τρόπο που οι σκηνοθέτες διαχειρίζονται την κορύφωση του σασπένς στις ταινίες τους. Παρόλα αυτά, οι ιστορικοί και θεωρητικοί του παγκόσμιου κινηματογράφου γνωρίζουν καλά ότι πίσω από το κολοσσιαίο έργο που άφησε πίσω του, βρισκόταν μία γυναίκα. Η γυναίκα της ζωής του.

Ερωτεύτηκαν αμέσως και σιγά-σιγά η Ρεβίλ έγινε η αθόρυβη, απόλυτη ηρωίδα της ζωής του.

Πράγματι η Άλμα Ρεβίλ υπήρξε για τον μεγάλο δημιουργό συμβουλάτορας, επιμελήτρια, βοηθός και όλα τα παραπάνω μαζί, την ίδια στιγμή που δεν έφυγε ποτέ από το πλευρό του. Ήταν ο άνθρωπος που ο Χίτσκοκ εμπιστευόταν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο στον κόσμο, η πιο πιστή του σύμμαχος. 

Το ζευγάρι γνωρίστηκε την δεκαετία του '20 στο Βερολίνο. Τότε η Άλμα εργαζόταν ήδη στην Ufa, ένα μεγάλο κινηματογραφικό στούντιο της εποχής. Παράλληλα εκείνος είχε μία μικρή εμπειρία στο σινεμά, έχοντας ήδη δουλέψει στην παραγωγή ταινιών. Ερωτεύτηκαν αμέσως και σιγά-σιγά η Ρεβίλ έγινε η αθόρυβη, απόλυτη ηρωίδα της ζωής του. Κι όμως η τεράστια επιρροή της στη ζωή και το έργο του παρέμενε άγνωστη μέχρι τη στιγμή που μία ταινία, το «Ηitchcock» του 2012, φέρνει στην επιφάνεια τη σπουδαία προσωπικότητα αυτής της γυναίκας, την οποία είχαν υποδυθεί στο φιλμ οι Έλεν Μίρεν και Ιμέλντα Στόντον.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας:

Η Μέρι Στόουν, εγγονή του Άλφρεντ Χίτσκοκ και της Άλμα Ρεβίλ, έχει σχολιάσει ότι η ύπαρξη της συγκεκριμένης ταινίας ήταν αναγκαία γιατί «έπρεπε επιτέλους κάποιος να μιλήσει για τη γιαγιά μου». 

Πέρα από την έντονη καλλιτεχνική χημεία τους, όμως, οι ακριβείς λεπτομέρειες γύρω από την ιδιωτική τους σχέση παραμένουν ασαφείς, αφού οι φήμες θέλουν τη Ρεβίλ αρκετά πιεσμένη από τις ερωτικές ατασθαλίες του συζύγου της και σίγουρα ενοχλημένη από την εμμονή του με τις ξανθές γυναίκες. Πήγες έχουν επιβεβαιώσει ότι τελικά και η ίδια είχε παράλληλους ερωτικούς δεσμούς προκειμένου να αντιμετωπίσει τις απιστίες του Άλφρεντ. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν και η σχέση της με έναν συγγραφέα και σεναριογράφο, τον Γουίτφιλντ Κουκ. 

Αν και υπάρχουν διάφοροι ισχυρισμοί και μαρτυρίες, οι λεπτομέρειες γύρω από τον αρκετά μυστηριώδη γάμο των Χίτσκοκ παραμένουν θολές και ασαφείς. Η Έλεν Μίρεν, που παίζει την Άλμα στην ομώνυμη ταινία, έχει υποστηρίξει ότι το ρομάντζο της κυρίας Χίτσκοκ με τον Κουκ είναι σε μεγάλο βαθμό προϊόν μυθοπλασίας: «Αυτός ο άντρας υπήρξε πράγματι στη ζωή της και όντως είχαν συνεργαστεί στη συγγραφή ενός σεναρίου», είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξη της η ηθοποιός. «Σε σχετικές βιογραφίες υπάρχουν πολλές αναφορές γύρω από την παράνομη σχέση τους, μόνο που δεν υπάρχει υπάρχει καμία αληθινή απόδειξη. Κατά τη γνώμη του επρόκειτο για κάτι πλατωνικό και αθώο και τελείωσε πριν καν αρχίσει». Στην ίδια συνέντευξη η Μίρεν είχε προσθέσει ότι αισθάνεται λύπη που δεν κατάφερε ποτέ στη ζωή της να γνωρίσει από κοντά αυτή τη σπουδαία γυναίκα για την οποία γνωρίζουμε τόσο λίγα. «Ήταν μία πάρα πολύ μικροκαμωμένη γυναίκα, ούτε 1,50, αλλά υπήρξε μία συγκλονιστική προσωπικότητα. Απ' όσα έχω διαβάσει για εκείνη πρέπει να ήταν καθηλωτική».

Πέρα από την έντονη καλλιτεχνική χημεία τους, όμως, οι ακριβείς λεπτομέρειες γύρω από την ιδιωτική τους σχέση παραμένουν ασαφείς, αφού οι φήμες θέλουν τη Ρεβίλ αρκετά πιεσμένη από τις ερωτικές ατασθαλίες του συζύγου της και σίγουρα ενοχλημένη από την εμμονή του με τις ξανθές γυναίκες.

Πράγματι ο κόσμος του παγκόσμιου σινεμά έχει έναν ακόμα αληθινά καλό λόγο να συμπεραίνει ότι πίσω από το τεράστιο έργο του Χίτσκοκ κρυβόταν διαρκώς αυτή η υπέροχη γυναίκα. Το γεγονός ότι η μοναχοκόρη του ζευγαριού, Πατρίτσια Χίτσκοκ, επέλεξε να γράψει ένα βιβλίο για να μιλήσει όχι για τον σπουδαίο πατέρα της αλλά για τη μοναδική, σπάνια μητέρα της, φαίνεται να έχει επηρεάσει σημαντικά τη γνώμη του κοινού γύρω από αυτή τη σύνθετη σχέση.

Από την άλλη, υπάρχει και ο αντίλογος σύμφωνα με τον οποίο η Ρεβίλ γνώριζε τα πάντα για τη σεξουαλική κακοποίηση που είχαν δεχθεί αρκετές από τις ηθοποιούς του Χίτσκοκ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αλλά επέλεγε να κάνει τα στραβά μάτια για το καλό της εκάστοτε ταινίας. Σύμφωνα με τους κατακριτές της ήταν εκείνη που έδινε το τελικό «οk» για κάποια επιλογή του συζύγου της και εκείνη που έλεγε «ναι» ή «όχι» γύρω από τις τελευταίες λεπτομέρειες κάθε φιλμ.

Υπάρχει, ωστόσο, και η άλλη πλευρά, η οποία αναρωτιέται: Eίχε πράγματι ο Χίτσκοκ τη σεξουαλική εμμονή με τις ξανθιές που τόσα χρόνια του καταλογίζεται; Ή όλο αυτό δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα «σχέδιο» το οποίο απλά ενίσχυσε τον μύθο γύρω από τις εμβληματικές ταινίες του; Είτε ο ισχυρός δεσμός αυτού του ζευγαριού αφορούσε, τουλάχιστον από ένα σημείο και μετά, αποκλειστικά την κοινή τους καλλιτεχνική ζωή, είτε ο έρωτας ανάμεσα τους παρέμεινε ζωντανός μέχρι το τέλος, ένα είναι το σίγουρο: Απ' όλους τους ανθρώπους σε τούτο τον κόσμο ο Άλφρεντ δε θαύμασε ποτέ κανέναν περισσότερο από την αγαπημένη του Άλμα.

Λέγεται πως η Ρεβίλ γνώριζε τα πάντα για τη σεξουαλική κακοποίηση που είχαν δεχθεί αρκετές από τις ηθοποιούς του Χίτσκοκ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αλλά επέλεγε να κάνει τα στραβά μάτια για το καλό της εκάστοτε ταινίας.

Φωτογραφίες: Wikipedia (Public Domain)

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

 

 

TAGS