ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ας πούμε μερικές λέξεις για την αγαπημένη σειρά «Η Λέξη Που Δε Λες»

Το σίγουρο είναι πως αποτελεί μια ευχάριστη ανάσα δροσιάς στην εν γένει δυσωδία της ελληνικής τηλεόρασης του trash και των φθηνών.

Ας πούμε μερικές λέξεις για την αγαπημένη σειρά «Η Λέξη Που Δε Λες»

Από τον Κωνσταντίνο Αμπατζή

Στο μεγάλο θέμα-συζήτηση για τα 25 χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης, όλοι σχεδόν οι συμμετέχοντες συμφωνούσαν πως για την έλλειψη καλών δουλειών τα τελευταία χρόνια, δεν ευθύνεται (μόνο) η οικονομική κρίση.

Αντίθετα, ως βασική αιτία εντοπίστηκε η απουσία καλών δημιουργών και αντίστοιχα πρωτότυπων σεναρίων που έχουν πραγματικά κάτι να πουν. Μην τρελαθούμε άλλωστε, οι περισσότερες απ’ τις σειρές που αγαπήσαμε όλα αυτά τα χρόνια, δεν ήταν υπερπαραγωγές που χρειάστηκαν εκατομμύρια κι ώρες επεξεργασίας με ειδικά εφέ για να γυριστούν.

Οι ‘Απαράδεκτοι’, οι ‘Δύο Ξένοι’, τα ‘Εγκλήματα’, βασίστηκαν στο καλό κείμενο και τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών τους, κερδίζοντας εύκολα την αγάπη του κοινού. Ναι, υπήρξαν και σειρές όπως το ‘Νησί’ ή ‘Η Αίθουσα του Θρόνου’ που ήταν πράγματι ακριβές παραγωγές, όμως δεν αποτελούν παρά την εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα.

Η Ελλάδα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις σειρές των ΗΠΑ στην ποιότητα του ήχου, της εικόνας και των ειδικών εφέ. Μπορεί όμως να ακολουθήσει το παράδειγμα των αγγλικών, των ιταλικών και των γαλλικών σειρών και να παρουσιάσει σειρές που έχουν πράγματι κάτι καλό και ουσιαστικό να πουν.

Κι εδώ ακριβώς έρχεται ‘Η Λέξη Που Δε Λες’. Μια σειρά που, για να σε προλάβω, βασίζεται στο σίριαλ του BBC ‘The A Word’ και δεν αποτελεί πρωτότυπη σύλληψη. Μειώνει αυτό όμως σε κάτι την αξία του εγχειρήματος;

Ίσα-ίσα που όλα αυτά τα χρόνια έχουμε δει ένα κάρο μέτριες ξένες σειρές να προσαρμόζονται στα ελληνικά δεδομένα με το τελικό αποτέλεσμα να είναι απογοητευτικό. Ακόμη κι όταν οι ξένες σειρές ήταν όντως καλές όμως, πολλές φορές η ελληνική διασκευή του σεναρίου ήταν φρικτή. Θέλεις να σου θυμίσω τα παραδείγματα της ‘Μοντέρνας Οικογένειας’, του ‘Με λένε Βαγγέλη’ και άλλων προσπαθειών που σε έκαναν να ξεχάσεις ότι η ξένη σειρά βλεπόταν ευχαρίστως;

Ας πούμε μερικές λέξεις για την αγαπημένη σειρά «Η Λέξη Που Δε Λες»

Οι δημιουργοί του ‘Η Λέξη Που Δε Λες’ λοιπόν, έκαναν το πρώτο βήμα, διαλέγοντας να διασκευάσουν ένα ήδη εξαιρετικό σενάριο, και το έκαναν σωστά, καταφέρνοντας ένα αποτέλεσμα που ξεχωρίζει σαν τη μύγα μέσα στο γάλα στην μετριότητα (για να είμαστε επιεικείς) της ελληνικής τηλεόρασης.

Η σειρά, παρουσιάζει την ιστορία του μικρού Παυλή, ενός αυτιστικού παιδιού που μεγαλώνει με την οικογένειά του σ’ ένα χωριό έξω απ’ τα Χανιά. Ναι, η σκηνοθεσία του Θοδωρή Παπαδουλάκη, ο οποίος σκηνοθέτησε και το ‘Νησί’ είναι εξαιρετική. Σίγουρα, οι ερμηνείες όλων των πρωταγωνιστών είναι τρομερές.

Η Μαρία Πρωτόπαππα κι ο Βασίλης Μπισμπίκης στο ρόλο των γονιών του μικρού αγοριού (το οποίο ενσαρκώνει εξαιρετικά ο 9χρονος Γιώργος Στεντούμης), ο Δημήτρης Καταλειφός στο ρόλο του παππού, ο Μάξιμος Μουμούρης, η Πηνελόπη Τσιλίκα, είναι όλοι τους εξαιρετικοί.

Καμία αντίρρηση επίσης στο ότι η διασκευή του σεναρίου απ’ την Κατερίνα Γιαννάκου έχει γίνει με άρτιο τρόπο. Όμως η επιτυχία της σειράς δεν βασίζεται μόνο σ’ αυτά. Το μεγαλύτερο όπλο του ‘Η Λέξη Που Δε Λες’ είναι ότι θίγει με εξαιρετική ευαισθησία ένα θέμα το οποίο ενδιαφέρει πράγματι τους τηλεθεατές.

Έρχονται αντιμέτωποι με τον αυτισμό του γιου τους και αργούν να το αντιληφθούν. Οι γονείς που αρνούνται να αποδεχτούν την διαφορετικότητα του παιδιού τους, θεωρώντας πως είναι απλά λίγο διαφορετικό απ’ τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του.

Ο τρόπος με τον οποίο ένα τέτοιο γεγονός επηρεάζει τους δεσμούς μιας οικογένειας, αλλά και οι αντιδράσεις που γεννάει σε μια μικρή κοινωνία όπως αυτή ενός χωριού της Κρήτης. Το τι νιώθει, τι σκέφτεται, τι αντιλαμβάνεται ένα μικρό παιδί με αυτισμό και ποια είναι τα στάδια της θεραπείας του αλλά κι ο σωστός τρόπος με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται.

Όλα τα παραπάνω, είναι κάποια απ’ τα θέματα που θίγει η σειρά, θέματα πολύ διαφορετικά απ’ αυτά που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στις περισσότερες ελληνικές παραγωγές. Εκτός από συγκινητική, ευαίσθητη και βαθιά ανθρώπινη, η σειρά -για μένα τουλάχιστον- λειτουργεί και παιδευτικά, αφού σε βάζει στη θέση μιας οικογένειας που βιώνει μια τέτοια δυσκολία αλλά και σου παρουσιάζει την οπτική γωνία ενός ανθρώπου με αυτισμό.

Βάλε δίπλα στο ‘Η Λέξη Που Δε Λες’ τις περισσότερες απ’ τις τηλεοπτικές σειρές των τελευταίων χρόνων. Σειρές με κάκιστο χιούμορ και σενάριο που αναπαράγει διαρκώς τα ίδια αστεία και στερεότυπα για την κρίση και τον σημερινό Έλληνα, όταν τουλάχιστον δεν καταπιάνεται με ερωτικά τρίγωνα. Σειρές που δεν έχουν τίποτα ουσιαστικό να προσφέρουν, του ποδαριού. Με ερμηνείες πολλές φορές στα όρια της παρωδίας, από ηθοποιούς που αισθάνεσαι ότι το μόνο τους προσόν είναι η εμφάνισή τους. Δεν είναι ανάγκη να αρχίσω να πετάω ονόματα, δεν είναι κι αυτή η ουσία του θέματος άλλωστε.

Η απουσία χρημάτων λειτουργεί στα χρόνια της κρίσης ως η τέλεια δικαιολογία για να καλύψει πρόχειρες κι ανέμπνευστες δουλειές, όταν το μόνο που απαιτείται τελικά είναι μια καλή ιδέα και άνθρωποι ικανοί να την εκτελέσουν

Βλέπω τουλάχιστον 10 ξένες σειρές ταυτόχρονα αυτή την εποχή. Πίστευα πως πολύ δύσκολα θα καταφέρει ξανά μια ελληνική σειρά να με κάνει να ασχοληθώ μαζί της. Κι όμως, πλέον έχω βάλει στο πρόγραμμα, δίπλα στις 10 ξένες, και μια ενδέκατη σειρά, η οποία γυρίζεται στη χώρα μας.

Γιατί όπως ακριβώς κι οι πολυδιαφημισμένες σειρές του εξωτερικού, το ‘Η Λέξη Που Δε Λες’ έχει καταφέρει να κεντρίσει το ενδιαφέρον μου, να μου προκαλέσει αγωνία, να με συγκινήσει, να με κάνει να συμπαθήσω και να αντιπαθήσω συγκεκριμένους χαρακτήρες αλλά και να μ’ εκπαιδεύσει πάνω σ’ ένα ευαίσθητο θέμα, το οποίο είναι πράγματι ακόμη ταμπού στην Ελλάδα.

Μια σειρά που μιλάει για αληθινά προβλήματα, παρουσιάζει αληθινούς ανθρώπους, αναδεικνύει την σημασία της επικοινωνίας και σε κάνει να σκεφτείς διαφορετικά.

Μακάρι η σειρά αυτή να πετύχει τους δύο βασικούς στόχους τους οποίους φαντάζομαι ότι έχει θέσει: αρχικά να δώσει το παράδειγμα ώστε να δούμε κι άλλες αντίστοιχες παραγωγές στο άμεσο μέλλον κι επίσης, να ξεκινήσει μια κουβέντα για τους ανθρώπους με αυτισμό στην ελληνική κοινωνία.

Το σίγουρο είναι πως αποτελεί μια ευχάριστη ανάσα δροσιάς στην εν γένει δυσωδία της ελληνικής τηλεόρασης του trash και των φθηνών, όχι σε χρήματα, αλλά σε πνευματική αξία παραγωγών.

Ακόμη όμως κι αν η ιστορία το καταγράψει ως μια εξαίρεση που επιβεβαίωσε τον κανόνα της μετριότητας, μπορούμε να κρατήσουμε ένα αδιαπραγμάτευτο κέρδος: μας έδειξε πως για να παρουσιάσεις κάτι καλό δεν χρειάζεσαι χρήματα αλλά μια καλή ιδέα κι έναν όμορφο τρόπο να την παρουσιάσεις.

Πηγή: zarpanews.gr

Read Next

20 Απρ 2024

Αυτές είναι οι καλύτερες ημερομηνίες για να παντρευτείτε το 2024 σύμφωνα με τους αστρολόγους

H αστρολόγος Lisa Stardust από τη Νέα Υόρκη αποκαλύπτει τις ευνοϊκότερες ημερομηνίες και ποιες να αποφύγουμε.

20 Απρ 2024

Τιμ Μπάρτον- Έλενα Μπόναμ Κάρτερ: το πιο cult ζευγάρι του Χόλιγουντ που έσπασε τους γυαλιστερούς κανόνες

Ανατρεπτικοί, spooky και υπέροχοι ο Τιμ Μπάρτον και η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ έζησαν μαζί 13 χρόνια πριν τον οριστικό χωρισμό τους. Εσείς ποια προτιμάτε; Την Μπελούτσι ή την Μπόναμ Κάρτερ;

Περισσότερα από

News

20 Απρ 2024

Γυναίκες στην Αρχαία Ελλάδα: Σπαρτιάτισσες - Αθηναίες σημειώσατε 3-0

Πόσο αόρατες ήταν τελικά οι γυναίκες στην αρχαιότητα; Τις αγαπούσαν ή όχι οι άντρες τους; Ποιους ρόλους μπορούσαν να διεκδικήσουν; Τι γινόταν σε περίπτωση μοιχείας; Και γιατί θα έπρεπε να ευχόμασταν να είχαμε γεννηθεί στη Σπάρτη και όχι στην Αθήνα;

20 Απρ 2024

Guardian για γυναικοκτονίες στην Ελλάδα: Τα κυκλαδικά αγαλματίδια, δείχνουν σεβασμό στο γυναικείο σώμα, πώς το έχασε η Ελλάδα;

Η βρετανική εφημερίδα αντιτάσσει τα αγαλματίδια της κυκλαδικής τέχνης με τις γυναικοκτονίες στην Ελλάδα

20 Απρ 2024

Πομπηία: Οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως μετά από 2000 χρόνια την Ωραία Ελένη

Τοιχογραφία με παράσταση από τον Τρωικό πόλεμο αποκάλυψαν οι αρχαιολόγοι.

20 Απρ 2024

"Ακούω για νέες μανούλες που παίρνουν άδεια από την δουλειά τους και κάθονται στο σπίτι. Το θεωρώ λάθος"

Η δήλωση της Αντιγόνης Κουλουκάκου έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις

20 Απρ 2024

Η Έμα Τόμσον και η Ρουθ Γουίλσον ενώνουν τις δυνάμεις τους στη σειρά "Down Cemetery Road"

Νέα σειρά θρίλερ με τις δύο διάσημες ηθοποιούς από την Apple TV+.

20 Απρ 2024

30 χρόνια Pulp Fiction: Reunion του καστ της ταινίας του Ταραντίνο που έσπασε τα ταμεία κι έμεινε στην ιστορία

Το Pulp Fiction θεωρείται σταθμός στο μεταμοντέρνο σινεμά. Σκηνές του -όπως η σκηνή χορού του Τραβόλτα με την Ούμα Θέρμαν- έγιναν κλασικές και επηρέασαν την ποπ κουλτούρα.

19 Απρ 2024

Ατρόμητη η Μαρία Αριστοτέλους: Νίκησε τον καρκίνο μέσα σε έξι μήνες η Κύπρια αθλήτρια - "Δεν ήταν θεριό, ούτε τέρας"

Η 32χρονη αθλήτρια του άλματος επί κοντώ νίκησε την ασθένεια μέσα σε έξι μήνες, γιορτάζοντάς το με μια ανάρτηση στο Instagram, όπου σκίζει τον υπέρηχο...

19 Απρ 2024

Η Μόνικα Μπελούτσι καθηλώνει με την ομορφιά της στα 59 της χρόνια: "Θέλω να γεράσω ήρεμα"

Η νέα φωτογράφιση μας και κυρίως όσα λέει μας θυμίζει γιατί το όνομα της είναι ταυτισμένο με την ιδανική γυναίκα.