ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Χωρίς την κάλυψη καμίας κουβέρτας. Και χωρίς κανένα αίσθημα ντροπής

Πώς θα νιώθατε αν βλέπατε μια μητέρα να θηλάζει το μωρό της μπροστά στα μάτια όλων; Στην Βραζιλία, αυτό θεωρείται όχι μόνο ό,τι καλύτερο, αλλά και το ζητούμενο.

 Χωρίς την κάλυψη καμίας κουβέρτας. Και χωρίς κανένα αίσθημα ντροπής

Διαρκώς περισσότερες μητέρες, σε ευρωπαϊκές και αμερικανικές χώρες, μιλούν για την ανάγκη, αλλά και την επιθυμία τους να ταΐζουν τα μωρά τους με θηλασμό, ακόμα και σε δημόσιους χώρους, όταν εκείνα ζητούν επίμονα φαγητό. Τι γίνεται, όμως, με όσους αντιδρούν, βρίσκοντας το θέαμα... αποκρουστικό; Σε άρθρο του αμερικανικού περιοδικού «The Atlantic», η συντάκτρια Olga Khazan περιγράφει την εμπειρία της από ένα ταξίδι στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, όπου ο δημόσιος θηλασμός όχι μόνο δεν είναι ντροπή, αλλά, αντιθέτως, ενθαρρύνεται με όλους τους τρόπους:

«Πριν μερικές μέρες, είδα στο Ρίο Ντε Τζανέιρο κάτι που σπάνια βλέπω στην Ουάσινγκτον. Μια νεαρή γυναίκα με ένα μωρό στην αγκαλιά, καθόταν στο διπλανό τραπέζι από εμένα σε ένα καφέ. Όταν το αγοράκι άρχισε να γκρινιάζει, η μητέρα απλώς σήκωσε την μπλούζα της και άρχισε να το ταΐζει μπροστά σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους του Ρίο. Χωρίς την κάλυψη καμίας κουβέρτας. Και χωρίς κανένα αίσθημα ντροπής.

Δεν είναι μόνο ότι οι Βραζιλιάνες νιώθουν πιο άνετα με το σώμα τους συγκριτικά με τις Αμερικάνες. Αυτή η χώρα προωθεί το θηλασμό πολύ δυναμικά και ενδεχομένως, αυτός είναι ένας από τους λόγους που είναι τόσο διαδεδομένος. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας, περισσότερες από τις μισές μητέρες τρέφουν τα παιδιά τους αποκλειστικά με αυτό τον τρόπο μέχρι την ηλικία των έξι μηνών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις Αμερικάνες φτάνει μόλις το 16%.

Χωρίς την κάλυψη καμίας κουβέρτας. Και χωρίς κανένα αίσθημα ντροπής.

Παράλληλα, για τις γυναίκες που αδυνατούν να θηλάσουν, η χώρα προσφέρει “τράπεζες γάλακτος”. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Οι δωρητές φυλάσσουν το γάλα τους σε γυάλινα βαζάκια σε θερμοκρασίες κατάψυξης και, στη συνέχεια, αυτά μεταφέρονται σε 214 τράπεζες σε όλη τη χώρα, έτοιμα να χρησιμοποιηθούν από μητέρες που δεν “παράγουν” αρκετό για τα μωρά τους.

Παράλληλα με δεκάδες άλλες χώρες - μεταξύ των οποίων, δεν περιλαμβάνονται οι Η.Π.Α. - η Βραζιλία απαγορεύει τη διαφήμιση ή την προβολή βρεφικού γάλακτος σε σκόνη, ενώ τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας δεν επιτρέπεται ούτε να έχουν ετικέτες, όπως “ιδανικό για το μωρό σας”. Επιπλέον, τον περασμένο Μάρτιο, η τοπική αυτοδιοίκηση του Σάο Πάολο ενέκρινε ένα διάταγμα για επιβολή προστίμων σε όσες επιχειρήσεις ή οργανισμούς εμποδίζουν τις γυναίκες να θηλάζουν σε δημόσιους χώρους.

Η συγκεκριμένη κίνηση ακολουθήθηκε από αυτό που οι ακτιβιστές, οι οποίοι υπερασπίζονται τα δικαιώματα των μητέρων, ονόμαζαν ως “μια σειρά περιστατικών, όπου οι γυναίκες δέχτηκαν επίπληξη ή αισθάνθηκαν ντροπή καθώς τάιζαν τα παιδιά τους μπροστά στα μάτια των περαστικών”. Το τελευταίο πλήγμα, μάλιστα, δόθηκε όταν το μοντέλο Πρισίλα Ναβάρο Μπουένο δέχτηκε παρατήρηση από φύλακα του Μουσείου Εικόνας και Ήχου του Σάο Πάολο, επειδή θέλησε να θηλάσει εκεί την 7 μηνών κόρη του. Το περιστατικό οδήγησε άλλες 40 γυναίκες να εισβάλουν στο μουσείο και να κάνουν το ίδιο σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Χάρη στην προβολή του θηλασμού, πάντως, εκτιμάται ότι έχει μειωθεί η παιδική θνησιμότητα περισσότερο από 60% μέσα στις τελευταίες δύο δεκαετίες. Στο παρελθόν, οι φτωχότερες Βραζιλιάνες πουλούσαν το γάλα από το στήθος τους αφήνοντας τα δικά τους μωρά χωρίς τροφή ή χρησιμοποιούσαν σκόνη βρεφικού γάλακτος με μολυσμένο νερό. Την ίδια ώρα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά αποκλειστικά θηλασμό για τους πρώτους έξι μήνες της ζωής του βρέφους για μια σειρά από λόγους με τους οποίους αυτός ωφελεί την υγεία του.

Ωστόσο, υπάρχει ακόμα μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στο μήνυμα “το στήθος είναι το καλύτερο” και την άσκηση κριτικής στις γυναίκες για τις επιλογές τους. Παράδειγμα; H πρόσφατη καμπάνια της βραζιλιάνικης διαφημιστικής εταιρείας Paim, που ωθεί τις γυναίκες όχι μόνο να θηλάζουν, αλλά και να προσέχουν τη διατροφή τους για όσο χρονικό διάστημα το κάνουν».

Απόδοση: Αλεξάνδρα Καστάνια

Read Next

04 Μαϊ 2024

"Πού πας ωρέ τσατσαμίνι μου;" Ένα νοερό πασχαλινό ταξίδι στην "Κοντέσα του Ιονίου"

Ένας Κερκυραίος θυμάται την βαθιά παραδοσιακή, ορθόδοξη, καθολική, ειδωλολατρική, βενετσιάνικη και τόσο ταπεραμεντόζα Λαμπρή του νησιού του.

04 Μαϊ 2024

Πάσχα: Τα έθιμα της Ζακύνθου

Από την επτανησιακή πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική ως την Ανάσταση με τον Εσταυρωμένο και την εικόνα της της Mater Dolorosa.

Περισσότερα από

Stories

04 Μαϊ 2024

Ειρήνη Παπά και Πενέλοπε Κρουζ σε ένα σπάνιο στιγμιότυπο 23 χρόνια πριν

Ο φωτογραφικός φακός αποθανατίζει την Ειρήνη Παπά και την Πενέλοπε Κρουζ, όταν πρωταγωνιστούσαν στην ταινία "Το Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι"

04 Μαϊ 2024

"Την εσπέραν του Μεγάλου Σαββάτου του έτους 1889 περί ώραν ενάτην..."

Πάσχα Ρωμέικο. Διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

04 Μαϊ 2024

"Δεν ένιωσα ποτέ icon. Απλά πάντα έκανα τη δουλειά μου": Η μοναδική φινέτσα της Όντρεϊ Χέπμπορν

Με συµµετοχή στην Αντίσταση στο Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο και πρέσβειρα της UNICEF, η πορσελάνινη ηθοποιός υπήρξε πολλά περισσότερα από µια θρυλική φιγούρα σε ένα LBD.

03 Μαϊ 2024

"Μα βγαίνοντας από την εκκλησιά ο Επιτάφιος τράβηξε πρώτα πλάγια, χώθηκε μέσα στις γειτονιές"

Σεφέρης, Ελύτης, Καζαντζάκης: Θρησκευόμενοι ή μη, παλαιότεροι και πλέον σύγχρονοι, οι λογοτέχνες συγκλονίζονται από το Θείο Δράμα και την "της φύσεως άνοιξη".

03 Μαϊ 2024

Ο Θανάσης Βέγγος με την οικογένειά του μέσα από ένα σπάνιο φωτογραφικό κλικ

Ο ηθοποιός της καρδιάς μας έφυγε στις 3 Μαΐου του 2011. Ο φακός τον απαθανατίζει σε μία όμορφη οικογενειακή στιγμή.

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.