ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας

Η ζωή που χάνεται, το βάρος του χρόνου, οι ανολοκλήρωτοι έρωτες, το μοτίβο της αποξένωσης από τον εαυτό μας. Η ανάγκη να «αντέξουμε» παρά να «ζήσουμε».

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας

O Βάνιας κρύβει το πρόσωπό του από ντροπή, επαναλαμβάνοντας τη φράση «Τι να κάνω;». Φοβόται τα πολλά χρόνια που επρόκειτο να ζήσει ακόμη, χρόνια κενά, χωρίς νόημα. Ικετεύει τον Αστρόφ, τον γιατρό της περιοχής και φίλο του, να τον βοηθήσει να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Ο Αστρόφ παραδέχεται ότι δεν μπορεί να βοηθήσει και ζητά πίσω αυτό που, όπως ισχυρίζεται, του έκλεψε ο Βάνια, ένα μπουκαλάκι μορφίνης.

Η Σόνια εμφανίζεται. Ο γιατρός τής απευθύνει έκκληση για βοήθεια, μια και ο Βάνια αρνείται να του δώσει τη μορφίνη. Τελικά, και αφού η Σόνια τον εκλιπαρεί, ο ήρωας παραδίδει το μπουκάλι και καταρρέει ψυχολογικά. Ο Αστρόφ ετοιμάζεται να φύγει. Η Έλενα εισέρχεται στο δωμάτιο και ενημερώνει τον Βάνια ότι ο σύζυγός της τον ζητάει. Ζητώντας από τον πατέρα της να συμφιλιωθεί με τον καθηγητή, η Σόνια βγαίνει έξω μαζί του και η Έλενα και ο Αστρόφ αποχαιρετούνται.

Ο γιατρός κάνει μια ακόμη προσπάθεια να την πείσει να μείνει, όμως η Έλενα αρνείται. Ο Αστρόφ την αποχαιρετά με ένα φιλί στο μάγουλο, ενώ εκείνη τον αγκαλιάζει σφικτά. Ο Σερεμπριάκοφ και ο Βάνια έχουν πλέον συμφιλιωθεί. «Όλα θα γίνονται όπως τον παλιό καιρό», ψιθυρίζει ο τελευταίος στον καθηγητή. Ο Σερεμπριάκοφ κάνει μια πομπώδη έξοδο και με ειρωνεία επαναλαμβάνει τη φράση «πρέπει να εργάζεσθε, πρέπει να εργάζεσθε».

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας
Ο Βάνιας χαρακτηρίζεται από αδύναμη θέληση και ανικανότητα να ξεπεράσει τις διάφορες δυσκολίες, κάνοντας την υπέρβαση, με αποτέλεσμα να είναι αναποτελεσματικός.

Η Έλενα και ο Βάνια μοιράζονται έναν σύντομο αλλά συγκινητικό αποχαιρετισμό και αυτός επιστρέφει στα λογιστικά του βιβλία με την ενθάρρυνση της Σόνιας. Ο Βάνια στρέφεται στη Σόνια, λέγοντας πόσο πονάει η καρδιά του. Η Σόνια τού λέει ότι πρέπει να συνεχίσουν να ζουν, ότι πρέπει να υπομείνουν τις δοκιμασίες τους χωρίς ξεκούραση.

Η τελευταία σκηνή της παράστασης Θείος Βάνιας του κλασικού αριστουργήματος του Αντόν Τσέχωφ, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη, χαρίζει την πολυπόθητη λύτρωση υπενθυμίζοντας στο θεατή ότι είναι ζωντανός. Ότι δεν είναι μόνος στο ταξίδι της ματαίωσης. Ότι όλοι είναι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, εγκλωβισμένοι στην παγίδα του τετράπτυχου μοίρα-επιλογή-ακύρωση-παραίτηση.

Κι ενώ η έκπληξη της πλοκής είναι δεδομένη, για όποιον γνωρίζει το έργο, η μαγεία παραμένει. Ξέρουμε ότι θα πεθάνουμε, αλλά ξέρουμε ότι θα ζήσουμε. Κυρίως αυτό. Κυρίως θα ζήσουμε.

Ο συνταξιούχος καθηγητής Σερεμπριακώφ και η νεαρή γυναίκα του Ελένα καταφτάνουν στο απομακρυσμένο υποστατικό τους στη ρωσική επαρχία, το οποίο συντηρούν η Σόνια -κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο- και ο θείος της, Βάνιας. Η παρουσία τους αναστατώνει τη ζωή των ανθρώπων του κτήματος, διαταράσσει τις ισορροπίες και φέρνει στην επιφάνεια χαμένα όνειρα και ανεκπλήρωτους πόθους. Η φθορά της καθημερινότητας, η πλήξη, τα λάθη, οι δικαιολογίες, ένας υποδόριος ερωτισμός και μια σχεδόν σουρεαλιστική αντιμετώπιση της πραγματικότητας χαρακτηρίζουν τη ζωή των ηρώων, που βλέπουν τον κόσμο γύρω τους να αλλάζει αναπόφευκτα. Ένα έργο βαθιά ποιητικό, τρυφερό και ανθρώπινο, όπου η ζωή σχοινοβατεί ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία.

Η Έλενα, η νεαρή και όμορφη σύζυγος του καθηγητή συναρπάζει όλους τους χαρακτήρες του έργου, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα καθήκοντά τους και να πέσουν σε αδράνεια

Ο Βάνιας, ο πρωταγωνιστής του έργου είναι ένας πικραμένος άντρας, ο οποίος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του να εργάζεται στο κτήμα του γαμπρού του, καθηγητή Σερεμπριάκοφ. Χαρακτηρίζεται από αδύναμη θέληση και ανικανότητα να ξεπεράσει τις διάφορες δυσκολίες, κάνοντας την υπέρβαση, με αποτέλεσμα να είναι αναποτελεσματικός.

Ο Αλεξάντερ Σερεμπριάκοφ, ο συνταξιούχος καθηγητής, ταλαιπωρημένος από αρθρίτιδα και ρευματισμούς, είναι βαθιά ενοχλημένος για τις συνέπειες που επιφέρουν τα γηρατιά. Πομπώδης και εγωιστικός, βασανίζεται από την αδιαφορία της οικογένειάς του για το πρόσωπό του και θεωρεί ότι το κτήμα στο οποίο έχει μετακομίσει θα γίνει ο τάφος του, για το λόγο αυτό και θέλει να το πουλήσει αδιαφορώντας για τους μόνιμους κατοίκους του.

Ο συνταξιούχος καθηγητής Σερεμπριακώφ και η νεαρή γυναίκα του Ελένα καταφτάνουν στο απομακρυσμένο υποστατικό τους στη ρωσική επαρχία, το οποίο συντηρούν η Σόνια -κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο- και ο θείος της, Βάνιας.

Η Έλενα, η νεαρή και όμορφη σύζυγος του καθηγητή συναρπάζει όλους τους χαρακτήρες του έργου, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα καθήκοντά τους και να πέσουν σε αδράνεια. Μάλιστα η ίδια, καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, ξεχωρίζει για την αδράνειά της και την έλλειψη ενδιαφέροντος για οποιαδήποτε σοβαρή δουλειά. Σπούδασε στο Κονσερβατόριο της Αγίας Πετρούπολης, αλλά εγκατέλειψε μια καριέρα στη μουσική για να παντρευτεί τον καθηγητή, τον οποίο δεν αγαπά, αλλά παραμένει μαζί του ίσως από συμβιβασμό, ίσως από κάτι άλλο απροσδιόριστο. Όπως πολλοί από τους χαρακτήρες του έργου, υποφέρει από μια ορισμένη αίσθηση αποξένωσης από τον εαυτό της, σαν αυτή να μην είναι αυτή, αλλά ένας παρατηρητής της ίδιας της της ζωής.

Ο Αστρόφ, φιλοσοφημένος, μοναχικός και με οικολογικές ανησυχίες καταφεύγει συχνά στην ενδοσκόπηση και βυθίζεται στις σκέψεις του, απογοητευμένος που όλα θα ξεχαστούν με την πάροδο του χρόνου.

Ο Αστρόφ, ένας γιατρός που εργαζόταν στην πόλη, αισθάνεται πλέον καταστρεμμένος από την ανιαρή ζωή στην επαρχία. Φιλοσοφημένος, μοναχικός και με οικολογικές ανησυχίες καταφεύγει συχνά στην ενδοσκόπηση και βυθίζεται στις σκέψεις του, απογοητευμένος που όλα θα ξεχαστούν με την πάροδο του χρόνου.

Η Σόνια είναι η κόρη του Σερεμπριάκοφ από τον πρώτο του γάμο, η οποία αφιέρωσε τη ζωή της στη φροντίδα του κτήματος. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου προσπαθεί να διατηρήσει τις ισορροπίες μόνο και μόνο για να καταφέρει να αφιερωθεί στις καθημερινές της συνήθειες. Ο έρωτάς της για τον Αστρόφ πέφτει στο κενό μιας και για αυτόν υπάρχει μόνο η Έλενα. Το ξέσπασμά της στο τέλος του έργου φανερώνει τις δυσκολίες, τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες τόσο της ίδιας όσο και του θείου Βάνια.

Το ξέσπασμά της στο τέλος έργου μοιάζει με θρήνος για το ανεκπλήρωτο, το οποίο συνοδεύει όλες τις ανθρώπινες αποφάσεις, ακόμα και τις πλέον ενσυνείδητες, ακόμα κι αυτές που εξόφλησαν τα πιο μεγάλα, τα πιο τρελά όνειρα. Το τίμημα της ήττας ενέχεται στο τρόπαιο της νίκης. Έτσι είναι φτιαγμένο το παιγνίδι. «Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα» λέει ο Βάνια επισφραγίζοντας το αμετάκλητο της ύπαρξης που εμμένει ότι αλλού είναι πάντα καλύτερα.

Δείτε ένα βίντεο με αφορμή την παράσταση:

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης

Σκηνικά: Χριστίνα Κωστέα

Κοστούμια: Σοφία Νικολαϊδη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Παίζουν

Βάνιας: Γιώργος Κιμούλης

Αστρόφ: Τάσος Νούσιας

Έλενα: Στέλλα Καζάζη

Σερεμπριάκοφ: Γιώργος Ψυχογιός

Μαρίνα: Μάγδα Λέκκα

Σόνια: Χαρά Μάτα Γιαννάτου

Μαρία: Μαίρη Νάνου

Τελέγιν: Κώστας Κοράκης

Πληροφορίες παράστασης

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Τηλ.: 210 4143 310

Read Next

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

Περισσότερα από

Stories

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.