ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο»: Ο έρωτας της Φρίντα Κάλο για τον φωτογράφο Νίκολας Μάρεϊ

Ήταν εκείνος που τράβηξε τα πιο εμβληματικά πορτρέτα της ζωγράφου.

«Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο»: Ο έρωτας της Φρίντα Κάλο για τον φωτογράφο Νίκολας Μάρεϊ

«Αγαπημένε μου Νικ, τι υπέροχη φωτογραφία μου έστειλες»: Με αυτή τη φράση ξεκινούσε η επιστολή που έγραψε η Φρίντα Κάλο τον Ιούνιο του 1939 στον Νίκολας Μάρεϊ, όταν ο τελευταίος της έστειλε μέσω ταχυδρομείου ένα πορτρέτο με φούξια λουλούδια στα μαλλιά. Ο Μάρεϊ δεν ήταν μόνο εκείνος που τράβηξε τις πιο εμβληματικές φωτογραφίες της ζωγράφου -περίπου 90 συνολικά, από το 1937 έως το 1948- αλλά και ένας από τους εραστές της.

Συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1931, όταν ο φωτογράφος πρωτοεπισκέφτηκε το Μεξικό. Κουβαλώντας τη φήμη του φωτογράφου πορτρέτων στις ΗΠΑ, μετά το διαζύγιό του ταξίδεψε νότια με τον καλύτερό του φίλο και επίσης καλλιτέχνη Miguel Covarrubias. Ο Covarrubias ήταν εκείνος που σύστησε τον Μάρεϊ στην Κάλο, η οποία ήταν ήδη παντρεμένη με τον Ριβέρα. Παραδόξως, δεν έχει επιβιώσει καμία φωτογραφία του Μάρεϊ από εκείνο το ταξίδι, μόνο ένα σημείωμα που χάραξε εκείνη πάνω σε κέντημα: «Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο. Είσαι σαν κρίνος, αγάπη μου».

Σε σημείωμα που χάραξε εκείνη πάνω σε κέντημα έγραφε στον Μάρεϊ: «Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο. Είσαι σαν κρίνος, αγάπη μου»

Σε εκείνο το ταξίδι ξεκίνησε ένα ειδύλλιο ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες, που κράτησε δέκα χρόνια και στη διάρκεια του οποίου ο Μάρεϊ φωτογράφισε την Κάλο στο ατελιέ και στο σπίτι της, μαζί με φίλους και σε προσωπικές στιγμές, θρονιασμένη μέσα στα πολύχρωμα φορέματά της ή την ώρα που ζωγράφιζε τα αυτοπορτρέτα που καθόρισαν τη ζωή και την πολιτιστική κληρονομιά της.

«Σε αγαπώ όπως θα αγαπούσα έναν άγγελο»: Ο έρωτας της Φρίντα Κάλο για τον φωτογράφο Νίκολας Μάρεϊ
Ο Μάρεϊ φωτογράφισε την Κάλο στο ατελιέ και στο σπίτι της, μαζί με φίλους και σε προσωπικές στιγμές, θρονιασμένη μέσα στα πολύχρωμα φορέματά της ή την ώρα που ζωγράφιζε τα αυτοπορτρέτα που καθόρισαν τη ζωή και την πολιτιστική κληρονομιά της. Nickolas Muray, Bentley Gallery

Το παράξενο είναι ότι για τα πρώτα έξι χρόνια της σχέσης τους ο Μάρεϊ δεν τράβηξε την Κάλο ούτε μία φωτογραφία, καθώς το πρώτο πορτρέτο ανάγεται στο 1937. Ήταν στο σπίτι του κοινού τους φίλου, Covarrubia, στο Tizapan, όταν έβαλε στην κάμερά του ένα φιλμ Kodachrome και τράβηξε μερικές από τις πρώτες έγχρωμες φωτογραφίες της Κάλο. Σε μια από αυτές, η ζωγράφος ακουμπά απαλά στον τοίχο, φορώντας φούξια πανωφόρι και λουλούδια στα μαλλιά, χαμογελώντας διακριτικά, με το ένα χέρι ακουμπισμένο αισθησιακά στο στέρνο της. Κάπως έτσι γεννιούνται τα πιο χαρακτηριστικά πορτρέτα στην ιστορία, μέσα από το πάθος και την οικειότητα.

Την επόμενη χρονιά η Julien Levy Gallery διοργάνωσε την πρώτη ατομική έκθεση της Κάλο στη Νέα Υόρκη, με τους Time και Vogue να την αναγνωρίσουν ως μια αυτόφωτη εικαστικό – όχι, απλώς, ως τη γυναίκα του Ριβέρα, όπως την περιέγραφαν στο παρελθόν. Τα εγκαίνια προσέλκυσαν την προσοχή των Georgia O’Keeffe και Isamu Noguchi, που επισφράγισαν τη φήμη της ως της δημιουργού που επαναπροσδιόρισε τόσο τον υπερρεαλισμό όσο και την παράδοση του αυτοπορτρέτου. «Δεν ξέρω αν οι πίνακές μου είναι υπερρεαλιστικοί», θα έλεγε η ίδια το 1952, «ξέρω όμως ότι είναι η πιο ειλικρινής προσωπική μου έκφραση».

«Η φωτογραφία, ευτυχώς, είναι για μένα όχι απλώς ένα επάγγελμα αλλά και ένας τρόπος επαφής με άλλους ανθρώπους» είπε κάποτε ο Μάρεϊ. «Ένας τρόπος να κατανοήσω την ανθρώπινη φύση και να αποτυπώσω, αν είναι εφικτό, τα καλύτερα στοιχεία στον κάθε έναν». Nickolas Muray, Victoria and Albert Museum (V&A)

Ο Μάρεϊ συνέχισε να φωτογραφίζει την Κάλο ακόμα και μετά το τέλος της ερωτικής σχέσης τους το 1941. Σε ένα από τελευταία πορτρέτα της, που τράβηξε το 1946 στην ταράτσα ενός κτιρίου του Μανχάταν, με το μπλε των φιόγκων στα μαλλιά της να συναντά τον ουρανό και το κόκκινο φόρεμά της να προκαλεί την γκριζάδα της Νέας Υόρκης, η Μεξικάνα χαμογελά και κοιτά τον Μάρεϊ με τρυφερότητα. «Η φωτογραφία, ευτυχώς, είναι για μένα όχι απλώς ένα επάγγελμα αλλά και ένας τρόπος επαφής με άλλους ανθρώπους» είπε κάποτε ο Μάρεϊ. «Ένας τρόπος να κατανοήσω την ανθρώπινη φύση και να αποτυπώσω, αν είναι εφικτό, τα καλύτερα στοιχεία στον κάθε έναν». Στην Κάλο λοιπόν βρήκε την ιδανική μούσα – μια γυναίκα που αντιμετώπιζε τον φακό και τον εαυτό της κατάματα, απελευθερωμένη από φόβο και ενοχές.

Δείτε περισσότερα πορτρέτα της Κάλο από τον Μάρεϊ:

Nickolas Muray, Bentley Gallery
Nickolas Muray, PDNB Gallery
Nickolas Muray, Matthew Liu Fine Arts
Nickolas Muray, Matthew Liu Fine Arts

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

κεντρική φωτό: «Η Φρίντα με σκουλαρίκια του Πικάσο», 1939, Nickolas Muray, Matthew Liu Fine Arts

Read Next

04 Μαϊ 2024

"Πού πας ωρέ τσατσαμίνι μου;" Ένα νοερό πασχαλινό ταξίδι στην "Κοντέσα του Ιονίου"

Ένας Κερκυραίος θυμάται την βαθιά παραδοσιακή, ορθόδοξη, καθολική, ειδωλολατρική, βενετσιάνικη και τόσο ταπεραμεντόζα Λαμπρή του νησιού του.

04 Μαϊ 2024

Πάσχα: Τα έθιμα της Ζακύνθου

Από την επτανησιακή πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική ως την Ανάσταση με τον Εσταυρωμένο και την εικόνα της της Mater Dolorosa.

Περισσότερα από

Stories

04 Μαϊ 2024

Ειρήνη Παπά και Πενέλοπε Κρουζ σε ένα σπάνιο στιγμιότυπο 23 χρόνια πριν

Ο φωτογραφικός φακός αποθανατίζει την Ειρήνη Παπά και την Πενέλοπε Κρουζ, όταν πρωταγωνιστούσαν στην ταινία "Το Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι"

04 Μαϊ 2024

"Την εσπέραν του Μεγάλου Σαββάτου του έτους 1889 περί ώραν ενάτην..."

Πάσχα Ρωμέικο. Διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

04 Μαϊ 2024

"Δεν ένιωσα ποτέ icon. Απλά πάντα έκανα τη δουλειά μου": Η μοναδική φινέτσα της Όντρεϊ Χέπμπορν

Με συµµετοχή στην Αντίσταση στο Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο και πρέσβειρα της UNICEF, η πορσελάνινη ηθοποιός υπήρξε πολλά περισσότερα από µια θρυλική φιγούρα σε ένα LBD.

03 Μαϊ 2024

"Μα βγαίνοντας από την εκκλησιά ο Επιτάφιος τράβηξε πρώτα πλάγια, χώθηκε μέσα στις γειτονιές"

Σεφέρης, Ελύτης, Καζαντζάκης: Θρησκευόμενοι ή μη, παλαιότεροι και πλέον σύγχρονοι, οι λογοτέχνες συγκλονίζονται από το Θείο Δράμα και την "της φύσεως άνοιξη".

03 Μαϊ 2024

Ο Θανάσης Βέγγος με την οικογένειά του μέσα από ένα σπάνιο φωτογραφικό κλικ

Ο ηθοποιός της καρδιάς μας έφυγε στις 3 Μαΐου του 2011. Ο φακός τον απαθανατίζει σε μία όμορφη οικογενειακή στιγμή.

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.