ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πολυτελής μεταμόρφωση. Πώς ένα παλιό αρχοντικό στη Σαντορίνη μετατράπηκε σε εντυπωσιακό ξενοδοχείο

Ένα ιστορικό, περίτεχνο σπίτι στο νησί της Καλντέρας λειτουργεί πια ως ένα από τα πιο περιζήτητα ξενοδοχεία της Σαντορίνης.

Πολυτελής μεταμόρφωση. Πώς ένα παλιό αρχοντικό στη Σαντορίνη μετατράπηκε σε εντυπωσιακό ξενοδοχείο

To αρχοντικό Μαρκεζίνη στη Μεσσαριά της Σαντορίνης ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων και περίτεχνων οικοδομημάτων που κατασκευάστηκαν στο νησί μετά το 1800.

Δημιουργήθηκαν όταν η οικονομική ανάπτυξη έδωσε σε μέλη της τοπικής κοινωνίας την ευκαιρία για την κατασκευή κτιρίων προβολής.

Η αρχιτεκτονική των μνημειωδών αρχοντικών «αντιπαρατέθηκε» στην αισθητική της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής που είχε διαμορφωθεί μέσα από μακροχρόνιες διαδικασίες.

Αρχιτεκτονική που χαρακτηρίστηκε από την απλότητα του δομημένου περιβάλλοντος και την πλαστικότητα των κτιριακών όγκων. Η διάταξη των χώρων στα λιθόκτιστα αρχοντικά ήταν πολύ διαφορετική από αυτήν της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

Πολυτελής μεταμόρφωση. Πώς ένα παλιό αρχοντικό στη Σαντορίνη μετατράπηκε σε εντυπωσιακό ξενοδοχείο

Τα αρχοντικά βρίσκονται μέσα στους οικισμούς και η σχέση τους με το γειτονικό περιβάλλον έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στις περισσότερες περιπτώσεις η νέα κατασκευή «αγνοούσε» τις υπάρχουσες δεσμεύσεις του άμεσου πολεοδομικού χώρου, τόσο σε ό,τι αφορούσε στη σύνδεσή του με αυτό, όσο και στην κλίμακά του. Ο στόχος ήταν το κτίριο να προβάλλεται και να γίνεται κυρίαρχο στοιχείο του μικροπεριβάλλοντος, στο οποίο ανήκε.

Τα περισσότερα αρχοντικά της Μεσσαριάς των τελευταίων δεκαετιών του 19ου και των πρώτων του 20ού αιώνα, διέθεταν στοιχεία νεοκλασικά, εκλεκτικιστικά ή υστεροαναγεννησιακά, με μεγάλους κτιριακούς όγκους.

Το συγκεκριμένο αρχοντικό ανήκε για πολλές γενεές στην αριστοκρατική οικογένεια Μαρκεζίνη. Το αρχοντικό είναι διώροφο κτίσμα, χωρίς καθόλου υπόσκαφο τμήμα, οικοδομημένο σε γωνιαίο οικόπεδο με επίμηκες τραπεζοειδές σχήμα.

Έχει τρεις όψεις, ενώ εφάπτεται στην τέταρτη πλευρά του προς όμορη ιδιοκτησία. Έχει δύο αυλές, μία προς τα ανατολικά, προς την εξωτερική περίμετρο του οικισμού, και μία προς τα δυτικά και προς τον πλαϊνό πεζόδρομο του οικισμού, που είναι η κύρια αυλή.

Το αρχοντικό «ανοιγόταν» προς την εσωτερική αυλή, όπου υπήρχε η κύρια είσοδος της κατοικίας. Όπως αναφέρει η πράξη χαρακτηρισμού του ως διατηρητέου, αποτελεί δείγμα κτιρίου «με ιταλική προέλευση και αναγεννησιακή μορφή».

Το διώροφο οίκημα δεν κάλυπτε μόνο τις ανάγκες κατοικίας της οικογένειας, αλλά και τη συγκέντρωση της γεωργικής παραγωγής (των σταφυλιών) και τη διαδικασία παραγωγής και φύλαξης του κρασιού. Στο ισόγειο είχε μεγάλο ενιαίο χώρο, την κάναβα, με τη χαρακτηριστική δίφυλλη τοξωτή εξώπορτά της.

Ο χώρος χαρακτηριζόταν από την ύπαρξη τεσσάρων μεγάλων πεσσών. Στο στενό επίμηκες τμήμα σε επαφή με την όμορη ιδιοκτησία βρίσκονταν δύο πατητήρια με τους αντίστοιχους ληνούς. Όλος ο υπόλοιπος, ενιαίος, μεγάλος χώρος, που καλυπτόταν με έξι σταυροθόλια, αποτελούσε το χώρο αποθήκευσης των βαρελιών.

Ο όροφος του οικήματος στέγαζε την κατοικία, με δωμάτια που αναπτύσσονταν γύρω από την κεντρική σάλα. Ένα δωμάτιο του ορόφου ήταν δομημένο επάνω από τον πλαϊνό πεζόδρομο, δημιουργώντας το διαβατικό.

Η κεντρική σάλα όπως και δύο από τα δωμάτια καλύπτονταν με σκαφοειδείς θόλους. Άλλα τρία δωμάτια καλύπτονταν με σταυροθόλια, ενώ ο χώρος της εισόδου, η κουζίνα και δύο μικρότεροι χώροι με ημικυλινδρικούς θόλους.

Η κύρια πρόσοψη ήταν διακοσμημένη με παραστάδες, ανάμεσα στις οποίες διατάσσονταν η κύρια είσοδος και τα παράθυρα. Το συνολικό ύψος της πρόσοψης στον όροφο είναι μοιρασμένο σε δύο ζώνες.

Ο χωρισμός των προσόψεων σε δύο ή τρεις ζώνες και η αυστηρή συμμετρία μαρτυρούν δυτικές (αναγεννησιακές) επιδράσεις. Στον εξώστη και στη χαμηλότερη στάθμη χρησιμοποιήθηκε βαμμένο επίχρισμα. Η μεικτή διαμόρφωση των προσόψεων είναι δυτικότροπη και συνηθισμένη στα αρχοντικά της εποχής, με ρίζες πιθανόν αναγεννησιακές, μοναδική στον ελλαδικό χώρο. Η κύρια είσοδος έχει ιδιαίτερα επιμελημένη κατασκευή. Πλαισιώνεται από δύο μαρμάρινους ημικίονες, που φέρουν κιονόκρανα.

Επάνω από την κύρια είσοδο υπάρχουν χαρακτηριστικός ημικυκλικός φεγγίτης και κεντρικό τόξο, που διαμορφώνεται από μικρότερα κοίλα τόξα. Στο υπέρθυρο της αυλής υπάρχει μαρμάρινη πλάκα με τη χρονολογία 1880.

Μετά από πολυετή διαδικασία αδειοδότησης και επιμελούς επισκευής, το αρχοντικό μετατράπηκε σε ένα συγκρότημα με πέντε πολυτελείς σουίτες, ενώ τμήμα του ορόφου εξυπηρετεί τις κοινόχρηστες λειτουργίες του ξενοδοχείου.

Η αποκατάσταση έγινε με πρωταρχικό γνώμονα την πλήρη επαναφορά των εξωτερικών αλλά και εσωτερικών χώρων στην αρχική τους μορφή, με σεβασμό στη μορφολογία και στη χρήση ντόπιων υλικών, όπως του πατητού τσιμεντοκονιάματος και του χρωματιστού επιχρίσματος.

Τα εξωτερικά ψηφιδωτά δάπεδα, ο ζωγραφικός διάκοσμος των σκαφοειδών θόλων αλλά και τα ξύλινα δάπεδα επιδιορθώθηκαν από τις φθορές των προηγούμενων δεκαετιών.

Πηγή:mononews.gr

Read Next

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

Περισσότερα από

Stories

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.

01 Μαϊ 2024

37 χρόνια πριν: Όταν η Δήμητρα Γαλάνη πόζαρε για αντρικό περιοδικό - Η τολμηρή φωτογράφιση

Το μακρινό 1987 η Δήμητρα Γαλάνη είχε φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο του μηνιαίου αντρικού περιοδικού Playboy.

01 Μαϊ 2024

Οριάνα Φαλάτσι-Αλέκος Παναγούλης: Εκείνη έβλεπε μπροστά της έναν ήρωα. Εκείνος μια δυναμική και ασυμβίβαστη γυναίκα

Ένας έρωτας-δυναμίτης ένωσε την ασυμβίβαστη δημοσιογράφο και τον ήρωα της αντίστασης. Εκείνος την Πρωτομαγιά του 1976 βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκείνη δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.