ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Οι γυναίκες (τους) μιλούν για τους ποιητές που αγαπήσαμε

«Ναι, η αγάπη είναι κατά μίαν έννοια η έξοδος από τον εαυτό μας».

Οι γυναίκες (τους) μιλούν για τους ποιητές που αγαπήσαμε

«Ναι, η αγάπη είναι κατά μίαν έννοια η έξοδος από τον εαυτό μας. Ο Ελύτης το ήξερε καλά. Υπ’ αυτήν την έννοια, προς τη διδαχή του πορεύομαι. Άλλωστε, είμαστε διαρκώς, όσο ζούμε, σε μια διαρκή προσπάθεια. Έχουμε έναν οπλισμό που παίρνουμε νωρίς και όλο προσπαθούμε. Αισθάνεται κανείς διαρκώς σαν ν’ αρθρώνει από την αρχή τον κόσμο. Αυτό είναι το γοητευτικό στη ζωή: όντας οπλισμένος είναι κανείς και απολύτως άοπλος. Αυτό το ταξίδι έχει το ενδιαφέρον και, πώς να σας το πω, δεν μπορεί κανείς να το αποτιμήσει κατά τη διάρκεια του βίου του, παρά μόνο να αισθανθεί την αγωνία της προσπάθειάς του να βρει τον εαυτό του κάθε φορά, τον ίδιο εαυτό και τον άλλο του εαυτό, τον κρυμμένο. Και η πραγματικότητα θα αποδείξει, τελικά, τι κατάφερε. Δύσκολο μοιάζει, αν και είναι εφικτό. Το πιο δύσκολο ωστόσο είναι να πείσεις τους άλλους για τη δική σου ταυτότητα». Αυτά είναι τα λόγια της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, συντρόφου του Οδυσσέα Ελύτη και μιας από τις γυναίκες που μιλούν για τους ποιητές που αγαπήσαμε, τους Νομπελίστες Οδυσσέα Ελύτη και Γιώργο Σεφέρη και τους ποιητές Γιάννη Ρίτσο και Κώστα Βάρναλη, που τιμήθηκαν με το Διεθνές Βραβείο Λένιν για την Ειρήνη.

Οι γυναίκες (τους) μιλούν για τους ποιητές που αγαπήσαμε
Η Άννα Λόντου με τη συγγραφέα, Εύα Νικολαΐδου.

Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου (σύντροφος του Οδυσσέα Ελύτη), η Έρη και η Φαλίτσα Ρίτσου, η Άννα Λόντου (θετή κόρη του Γιώργου Σεφέρη) και η Ευγενία Βάρναλη (θετή κόρη του Κώστα Βάρναλη) αφηγούνται τις στιγμές που έζησαν κοντά στους ποιητές με τρόπο πηγαίο και ξεχωριστό.

«Ο πατέρας μου έζησε εδώ από τη γέννησή του μέχρι την ηλικία των δώδεκα χρόνων. Ήταν η πιο ευτυχισμένη περίοδος της ζωής του. Η οικογένειά του είχε μια αρκετά μεγάλη άνεση οικονομική. Ο μπαμπάς μου είχε ως παιδί μια γκουβερνάντα Γερμανίδα, μια γκουβερνάντα Γαλλίδα, δασκάλα πιάνου… Καταγόταν από μια προνομιούχα οικογένεια της εποχής εκείνης. Ο παππούς μου και η γιαγιά μου είχαν τέσσερα παιδιά. Ο μπαμπάς μου ήταν το μικρότερο παιδί τους. Και όλοι τους ζούσαν εδώ, μέσα στον παράδεισο. Ο Ρίτσος έχει γράψει μια εννεαλογία πεζών, που ουσιαστικά είναι η αυτοβιογραφία του, με πολύ έντονο μυθιστορηματικό χαρακτήρα και φανταστικά στοιχεία, και με σημείο αφετηρίας τη ζωή του στη Μονεμβασιά. Εκεί περιγράφει τα παιδικά του χρόνια, το πώς με τους φίλους του περνούσαν μέσα απ’ τα σοκάκια του κάστρου, κατέβαιναν στη θάλασσα και πιάναν καβουράκια… Η ζωή των παιδικών του χρόνων ήταν ο απόλυτος παράδεισος» λέει η κόρη του Γιάννη Ρίτσου, Έρη.

O Κώστας Βάρναλης, η Ελένη (αριστερά) και η Δώρα (δεξιά).

Οι ποιητές παρουσιάζονται στην καινούργια έκδοση «ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΙΛΟΥΝ», των εκδόσεων ΚΑΠΟΝ αυτή τη φορά όχι μέσα από το πνευματικό τους έργο αλλά από το βλέμμα των γυναικών, συντρόφων και θυγατέρων, που έζησαν κοντά τους. Οι άγνωστες πλευρές της καθημερινής ζωής των ποιητών αποτυπώνονται στις σελίδες του βιβλίου που συνοδεύουν πολλές ανέκδοτες φωτογραφίες. Αντλώντας από παλαιότερες και πρόσφατες συναντήσεις μαζί τους, η δημοσιογράφος, αναγνωρισμένη για την πολυετή της ενασχόληση με θέματα του πολιτισμού, και συγγραφέας Εύα Νικολαΐδου συγκέντρωσε στο τέταρτό της βιβλίο μία σειρά συνεντεύξεων όπου αναδεικνύεται όχι μόνο η ανθρώπινη διάσταση των ποιητών, αλλά και η προσωπικότητα αυτών των ξεχωριστών γυναικών.

Η Μαρώ Σεφέρη και ο Γιώργος Σεφέρης.

«Δεν ήταν μόνο ένας μεγάλος ποιητής, μα κι ένας δάσκαλος», λέει η κόρη του Κώστα Βάρναλη Ευγενία. «Μ’ έπαιρνε στα γόνατά του και μου έλυνε όλες τις απορίες που είχα στο σχολείο. Θαύμαζα τη ζωντάνια της σκέψης του, το χιούμορ του, την ανθρωπιά του. Είχε μια παιδική καρδιά. Σε όλες του εκδηλώσεις τον χαρακτήριζε η γνησιότητα, η ειλικρίνεια. Από το γραπτό του κείμενο ως την απλή κουβέντα μαζί του, γέμιζες από αξίες, από ανθρωπιά. Ήταν ένας πολύ τρυφερός, γλυκός, ζεστός άνθρωπος. Μόλις έμπαινα στο σπίτι, πάντα έτρεχα πίσω από την πόρτα που είχε κρυμμένα σοκολατάκια μαργαρίτες και μια ζαχαρόπαστα. Αυτά δεν ήταν για κανέναν άλλο παρά μόνο για μένα. Καθόταν στην πολυθρόνα που κοσμεί τώρα το σαλόνι μου και του άρεσε να του χτενίζω τα μαλλιά. Άπλωνε τα πόδια και η Δώρα τού τα έτριβε για να τον ξεκουράσει. Κάθε βράδυ. Αυτό του άρεσε πολύ: Εγώ να του χτενίζω τα μαλλιά και εκείνη να του ξεκουράζει τα πόδια. Πολλές φορές μας τραγούδαγε κιόλας. Όταν η Δώρα έκανε διάλειμμα, για να λύσει σταυρόλεξα, της έλεγε: “άσε το σταυρόλεξο και πιάσε το πόδι!”. Ε, να πούμε και κανένα αστείο! Μας έλεγε πολλές φορές ότι, όταν κάποτε εργαζόταν σε γραφείο, είχε συνάδελφο μια νεαρή κοπέλα, περνούσαν αρκετές ώρες παρέα και της είχε γράψει ένα στίχο», ενώ η Άννα Λόντου, θετή κόρη του Γιώργου Σεφέρη μιλώντας για τον Νομπελίστα ποιητή λέει: «Η ιστορία της ζωής του Σεφέρη είναι η ιστορία της διττής προσωπικότητας. Όταν ήδη ήταν είκοσι πέντε ετών, έγραψε στο ημερολόγιό του: «Ο άνθρωπος είναι πάντα διπλός: εκείνος που πράττει, κι εκείνος που βλέπει τον εαυτό του να πράττει· εκείνος που υποφέρει, κι εκείνος που βλέπει τον εαυτό του να υποφέρει· εκείνος που αισθάνεται, κι εκείνος που παρατηρεί τον εαυτό του να αισθάνεται. Όταν λέω εγώ, το εννοώ, το Α ή το Β εγώ μου; Κι αυτό δείχνει πως είναι σχεδόν αδύνατο να είναι κανείς ειλικρινής». Σε ένα χειρόγραφό του τον Σεπτέμβρη του ’41 γράφει: «ποιος ξέρει, αν η ζωή μου έγινε όπως έγινε και ξετυλίχτηκε πάνω σε δύο παράλληλους δρόμους —έναν δρόμο υποχρεώσεων, υπομονής και συμβιβασμών, κι έναν άλλον όπου περπάτησε χωρίς συγκατάβαση, ελεύθερο, το βαθύτερο εγώ μου— είναι γιατί γνώρισα και έζησα, τα χρόνια εκείνα, δυο κόσμους ξεχωρισμένους καθαρά: τον κόσμο του σπιτιού της πολιτείας και τον κόσμο του σπιτιού της εξοχής».

Ο Οδυσσέας Ελύτης και η Ιουλίτα Ηλιοπούλου.

Η ‘Έρη Ρίτσου με την Εύα Νικολαΐδου και τον ποιητή, στο σπίτι του. Αθήνα, 1982.
*Το βιβλίο «Οι γυναίκες μιλούν» Οι μεγάλοι ποιητές μέσα από τα μάτια των γυναικών που έζησαν κοντά τους, της Εύας Νικολαΐδου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ.

Read Next

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

Περισσότερα από

Stories

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.