ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Η γοητευτική ιστορία της «Παρθένου με το πέπλο» του 19ου αιώνα αποκαλύπτεται.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Για αιώνες ολόκληρους οι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία της γλυπτικής «χτίζοντας» πανέμορφες, ολοζώντανες μορφές πάνω σε μάρμαρο.

Οι σπουδαίοι γλύπτες της Αναγέννησης έχουν μείνει χαραγμένοι με χρυσά γράμματα στην ιστορία της Τέχνης ως οι άνθρωποι που αγκάλιασαν μοναδικά την έννοια του θείου πνεύματος και άφησαν μία τεράστια, συγκινητική παρακαταθήκη από αγάλματα και προτομές βασισμένη στην πιο μυστικιστική σύλληψη του ανθρώπινου νου. Την πίστη στον θεό, σε ένα υπέρτατο ον που μας δημιούργησε και μας προστατεύει.

Ανάμεσα στα πιο γοητευτικά και μυστηριώδη δημιουργήματα της γλυπτικής και η «Παρθένος με το πέπλο» (The Veiled Virgin) του Ιταλού Giovanni Strazza, μία κατάλευκη, φωτεινή προτομή του 19ου αιώνα που ξεχωρίζει ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες χάρη στο λεπτό, μαρμάρινο, διάφανο βέλο που πέφτει γλυκά πάνω στο πρόσωπο του γλυπτού.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Μέχρι σήμερα πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει γνωστά για την δημιουργία της «Παρθένου με το πέπλο». Παρόλα αυτά οι ιστορικοί πιστεύουν πως ο Strazza, ο οποίος είχε γεννηθεί στο Μιλάνο, κατασκέυασε το γλυπτό γύρω στο 1850, στη Ρώμη.

Η «Παρθένος με το πέπλο» είναι φυσικά ακόμα μία αναπαράσταση της μορφής της Παναγίας, με την προσθήκη του βέλου να καλύπτει με μυστηριώδη τρόπο τα λεπτά χαρακτηριστκά του προσώπου της. Με τα μάτια της κλειστά και το κεφάλι της ελαφρά γερμένο προς το έδαφος η Παναγία μοιάζει να προσεύχεται γαλήνια, έχοντας μία έκφραση βαθύ πόνου και πένθους.

Το γλυπτό του Strazza είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο Carrara, ένα εκλεκτό και ακριβό υλικό με τόπο προέλευσης την Τοσκάνη της Ιταλίας. Ο συγκεκριμένος τύπος μαρμάρου είχε χρησιμοποιηθεί ευρέως τόσο στην Αρχαία Ρώμη, όσο και από πολλούς καλλιτέχνες της Αναγέννησης.

Η λεπτή υφή και η ποιότητα του μαρμάρου Carrara το κάνουν πραγματικά ιδανικό για την δημιουργία γλυπτών που καλύπτονται από βέλο και έχει δουλευτεί από σημαντικούς δημιουργούς της ιταλικής τέχνης, ανάμεσα τους ο Pietro Rossi και ο Raffaelo Monti. Και οι δύο έχουν κατασκευάσει την δική του «Κυρία με το βέλο», το 1882 και το 1860, αντίστοιχα.

Αριστερά το έργο του Pietro Rossi. Δεξιά το έργο του Raffaelo Monti.

Ποιος είναι όμως ο συμβολισμός πίσω από το πέπλο στην τέχνη της γλυπτικής και γιατί οι καλλιτέχνες της Ιταλίας αισθανόντουσαν τόσο μεγάλη επιθυμία να το εντάξουν στις προτομές τυους;

Αρχικά η δυσκολία της τεχνικής πίσω από την κατασκευή ενός τόσο λεπτού, σχεδόν διάφανου κομματιού μάρμαρο υπήρξε πάντοτε μία πρόσκληση που οι μεγάλοι γλύπτες ήταν κάτι περισσότερο από διατεθειμμένοι να αποδεχθούν και να αναμετρηθούν μαζί της.

Το πέπλο όμως στη γλυπτική δεν είναι απλά ένα επιπλέον στοιχείο που κάνει μία προτομή πιο δύσκολη να κατασκευαστεί και επομένως πιο άρτια από τεχνικής απόψεως. Στην πραγματικότητα το πέπλο στη γλυπτική συμβολίζει την «ένωση» και χρησιμοποιήθηκε από τους Ιταλούς γλύπτες για να εκφράσει την ισχύ και την σπουδαίοτητα μίας μεγάλης, ενωμένης Ιταλίας, ως ένα δυνατό, ενιαίο κράτος κι όχι ως ένα μπερδέμενο σύνολο από ανεξάρτητη κρατίδια.

H Iταλία όπως την ξέρουμε σήμερα είναι ένα σχετικά «καινούργιο» κράτος, αφού ενώθηκε για πρώτη φορά κάτω από μία κοινή κυβέρνηση λίγο πριν τα μέσα του 19ου αιώνα, μέσα από τον αγώνα του κινήματος που έμεινε γνωστό στην ιστορία ως Risorgimento να γεννήσει μία ενωμένη Ιταλία και να διώξει μακριά κάθε ξένη επιρροή και έλεγχο.

Το πέπλο οπότε εκτός από την ένωση συμβολίζει και την δύναμη της ανεξαρτησίας.

Read Next

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

Περισσότερα από

Stories

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.

25 Απρ 2024

30 χρόνια πριν: H 34χρονη Άννα Βίσση αγκαλιά με την μοναχοκόρη της, την 9χρονη Σοφία Καρβέλα

Μαμά και κόρη ποζάρουν αγκαλιά πίσω στο μακρινό 1993. Πάντα κολλητές και αγαπημένες.