ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: "Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου"

Η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα της Ελλάδας, ο Μάνος Χατζιδάκις "έφυγε" από κοντά μας στις 15 Ιουνίου 1994. Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού, στη Μελβούρνη, το 1980.

"Γεννήθηκα στις 23 Οκτώβρη του ’25, στην Ξάνθη, τη διατηρητέα, κι όχι στην άλλη την φρικτή, που χτίστηκε μεταγενέστερα απ’ τους μεταπολεμικούς της ενδοχώρας μετανάστες.

Η μητέρα μου ήταν από την Αδριανούπολη και ο πατέρας μου απ’ την Κρήτη. Με φέραν το ’31 στην Αθήνα απ’ όπου κι έλαβα την Αττική παιδεία – όταν ακόμη υπήρχε στον τόπο μας και Αττική και Παιδεία.

Είμαι λοιπόν γέννημα δυο ανθρώπων που δεν συνεργαστήκανε ποτέ, εκτός απ’ την στιγμή που αποφάσισαν την κατασκευή μου. Γι’ αυτό και περιέχω μέσα μου όλες τις δυσκολίες του Θεού και όλες τις αντιθέσεις. Όμως η αστική μου συνείδηση, μαζί με την θητεία μου την Ευρωπαϊκή, φέραν έν’ αποτέλεσμα εντυπωσιακό. Έγινα τόσο ομαλός, έτσι που οι γύρω μου να φαίνονται όλοι ανώμαλοι.

Η κατοχική περίοδος μου συνειδητοποίησε πως δεν χρειαζόμουν τα μαθήματα της Μουσικής, γιατί με καθιστούσαν αισθηματικά ανάπηρο και ύπουλα μ’ απομάκρυναν απ’ τους αρχικούς μου στόχους που ήταν: Να διοχετευτώ, να επικοινωνήσω και να εξαφανιστώ. Γι’ αυτό και τα σταμάτησα ευθύς μετά την κατοχή – σαν ήρθε η απελευθέρωση. Δεν σπούδασα λοιπόν σε Ωδείο και συνεπώς δεν μοιάζω φυσιογνωμικά με μέλος του γνωστού Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου.

Ταξίδεψα πολύ. Κι αυτό με βοήθησε ν’ αντιληφθώ πως η βλακεία, δεν ήταν μόνο προϊόν του τόπου μας αποκλειστικό, όπως περήφανα αποδεικνύουν συνεχώς οι Έλληνες σοβινιστές και οι ντόπιοι εθνικιστές. Έτσι ενισχύθηκε η έμφυτη ελληνικότητά μου και μίκραινε κατά πολύ ο ενθουσιασμός μου για τους αλλοδαπούς.

Έγραψα μουσική για το Θέατρο, για τον Κινηματογράφο και τον Χορό. Παράλληλα έγραψα πάρα πολλά τραγούδια – δύο χιλιάδες μέχρι στιγμής, – μέσ’ απ’ τα οποία ξεχωρίζω όλα όσα περιέχει αυτή μου η συναυλία.

Το 1966 βρέθηκα στην Αμερική, και επειδή χρωστούσα στην ελληνική εφορία κάπου τρισήμιση εκατομμύρια δραχμές, αναγκάστηκα να κατοικήσω εκεί ώσπου να τα εξοφλήσω.

Εξόφλησα τα χρέη μου το ’72 κι επέστρεψα στην Αθήνα, για να κατασκευάσω καφενείο με το όνομα "Πολύτροπο". Ήρθε όμως ο τυφώνας που ονομάστηκε "Μεταπολίτευση" με τις σειρήνες των γηπέδων και των σφαιριστηρίων και τους χιλιάδες εκ των υστέρων αντιστασιακούς, που αγανακτισμένοι τραγουδούσαν τραγούδια ενάντια στη Δικτατορία, και που με αναγκάσανε να κλείσω το "Πολύτροπο", μ’ ένα παθητικό περίπου πάλι των τρισήμιση εκατομμυρίων. Μοιραίος αριθμός.

Κι έτσι απ’ το ’75 αρχίζει μια διάσημη "εποχή μου" που θα την λέγαμε για να την ξεχωρίσουμε η υπαλληλική, και που με κατέστησε πάλι διάσημο σ’ όλους τους απληροφόρητους συμπατριώτες μου και σ’ όσους πίστεψαν πως ετοποθετήθηκα χαρακτηριστικά στις όποιες θέσεις της δημόσιας ζωής. Μέσα σ’ αυτή που λέτε την περίοδο, προσπάθησα ανεπιτυχώς είν’ αλήθεια, να πραγματοποιήσω "ακριβές καφενειακές ιδέες", πότε στην ΕΡΤ και πότε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Και οι δυο ετούτοι οργανισμοί βαθύτατα διαβρωμένοι και σαθροί από την γέννησή τους, κατάφεραν ν’ αντισταθούν επιτυχώς ώσπου στο τέλος να με νικήσουν "κατά κράτος". Παρ’ όλ’ αυτά μέσα σε τούτον τον καιρό, γεννήθηκε η φιλελεύθερη έννοια του ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ και επιβλήθηκε σ’ ολόκληρο τον τόπο.

Και καταστάλαγμα μέχρι στιγμής του βίου μου είναι:

Α δ ι α φ ο ρ ώ για την δόξα. Με φυλακίζει στα όρια που εκείνη καθορίζει κι όχι εγώ.

Π ι σ τ ε ύ ω στο τραγούδι που μας αποκαλύπτει κι όχι σ’ αυτό που μας διασκεδάζει και μας κολακεύει εις τας βιαίως αποκτηθείσας συνηθείας μας.

Ε π ι θ υ μ ώ να έχω πολλά χρήματα για να μπορώ να στέλνω "εις τον διάβολον" – πού λένε – κάθε εργασία που δεν με σέβεται. Το ίδιο και τους ανθρώπους.

Π ε ρ ι φ ρ ο ν ώ αυτούς που δεν στοχεύουν στην αναθεώρηση και στην πνευματική νεότητα,

τους εύκολα "επώνυμους" πολιτικούς και καλλιτέχνες,

τους εφησυχασμένους συνομίληκους

την σκοτεινή και ύποπτη δημοσιογραφία

την πάσα λογής χυδαιότητα

καθώς και κάθε ηλίθιο του καιρού μου.

Αυτό το ρεσιτάλ είναι αποτέλεσμα πολύχρονης συνειδητής προσπάθειας και μελέτη "υψηλού πάθους". Γι’ αυτό και το αφιερώνω στους φίλους μου.

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

20 Μαΐου 1980".

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: "Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου"

Ο Μάνος Χατζιδάκις το Μάιο του 1980 επισκέφτηκε τη Μελβούρνη προσκεκλημένος στο φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού. Το παραπάνω κείμενο δημοσιεύτηκε στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του φεστιβάλ.

Read Next

18 Σεπ 2024

60 χρόνια πριν: Όταν η Άννα Μαρία παντρευόταν με ιβουάρ νυφικό τον Κωνσταντίνο Γλύξμπουργκ στην Μητρόπολη Αθηνών

Στις 18 Σεπτεμβρίου του 1964 πραγματοποιήθηκαν οι βσιλικοί γάμοι στην Μητρόπολη Αθηνών.

18 Σεπ 2024

Όταν ο γνωστός κωμικός Γιάννης Γκιωνάκης πυροβόλησε την σύντροφό του Αφροδίτη Κοζανιτά

Το ερωτικό σκάνδαλο της δεκαετίας του ’80 με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Γκιωνάκη, 40 χρόνια πριν.

Περισσότερα από

Stories

18 Σεπ 2024

Γκρέτα Γκάρμπο: "Μιλάω μόνη μου, στον εαυτό μου"

Η Γκρέτα Γκάρμπο μιλάει για τη ζωή με την κατάθλιψη μέσα από 36 επιστολές.

17 Σεπ 2024

40 χρόνια πριν η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ και ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ έδωσαν το πρώτο τους φιλί

Ένα ξεχασμένο αλλά πολύ δυνατό ειδύλλιο που κράτησε 7 χρόνια.

17 Σεπ 2024

57 χρόνια πριν: O γάμος του Διονύση Σαββόπουλου με την αγαπημένη του Άσπα ήταν λιτός και κομψός

Ο Διονύσης Σαββόπουλος και η σύζυγός του, Ασπασία Αραπίδου, ανέβηκαν τα σκαλιά της εκκλησίας στις 28 Οκτωβρίου του 1967.

16 Σεπ 2024

Όταν η Μαρία Κάλλας ήταν 108 κιλά και έγραφε συνταγές για να νιώθει χορτασμένη

Η μάχη με τα κιλά της και οι ανελέητες δίαιτες της μεγάλης ντίβας που απεβίωσε 16 Σεπτεμβρίου 1977.

14 Σεπ 2024

Γκρέις Κέλι: Η γυναίκα που έγραψε μόνη της την κομψή τραγωδία της ζωής της

Πολλές τη μιμήθηκαν αλλά καμμιά ποτέ δεν κατάφερε να αποκτήσει τη sui generis αρχοντιά της και το iconic στυλ της.

14 Σεπ 2024

Μαρίκα Κρεβατά -Γ ιώργος Γαβριηλίδης: Ο κρυφός έρωτας που κράτησε 40 χρόνια

Μια αληθινή ιστορία αγάπης που κράτησε σχεδόν σαράντα χρόνια.

13 Σεπ 2024

Κυβέλη Θεοχάρη: Η εγγονή της Κυβέλης ήταν μια σπουδαία ηθοποιός που όλοι την θυμόμαστε από μια μόνο ταινία

Οι θεατρικές και κινηματογραφικές επιτυχίες της εγγονής της μεγάλης πρωταγωνίστριας και οι δημόσιες σχέσεις στο ιδιαίτερο γραφείο του Ανδρέα Παπανδρέου.

13 Σεπ 2024

Κάρολος Κουν: "Πρέπει να πιστεύεις στα θαύματα για να συμβούν θαύματα"

Η ζωή και το έργο μέσα από τα λόγια του ίδιου του Καρόλου Κουν, του "εραστή" του θεάτρου.