ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Mary Quant: Εφυγε από την ζωή η σχεδιάστρια της μίνι φούστας

Mary Quant: Πέθανε σε ηλικία 93 ετών η σχεδιάστρια μόδας που καθιέρωσε τη μίνι φούστα και έκανε μόδα το Λονδίνο των σίξτις

Βιντάλ Σασούν, το αντισυλληπτικό χάπι και η μίνι φούστα άλλαξαν τα πάντα", έχει ισχυριστεί η Μαίρη Κουάντ. Αναμφίβολα και οι τρεις συνέβαλαν στη γυναικεία χειραφέτηση. Επίσης συνδέθηκαν με τη Βρετανίδα σχεδιάστρια: Η Κουάντ έκανε μόδα το κοντό καρέ κούρεμα του Βιντάλ Σασούν, εγκωμίασε το αντισυλληπτικό χάπι γιατί τής έδωσε τη δυνατότητα να αναβάλει τη μητρότητα μέχρι να χτίσει την καριέρα της, και διέδωσε τη μίνι φούστα.

Έτσι η Κουάντ πέρα από πρωτοπόρος της μόδας έγινε πρότυπο για τη γυναίκα των σίξτις που λάτρεψε την ελευθερία, την ανεξαρτησία, την πρόκληση.

Στην αυτοβιογραφία της "Mary Quant: Autobiography" περιγράφει με ζωντάνια –και με μια δόση νοσταλγίας– το πνεύμα εκείνης της εποχής.

Mary Quant: Εφυγε από την ζωή η σχεδιάστρια της μίνι φούστας
H Μαίρη Κουάντ πέρα από πρωτοπόρος της μόδας έγινε πρότυπο για τη γυναίκα των σίξτις που λάτρεψε την ελευθερία, την ανεξαρτησία, την πρόκληση. Σχέδιο του 1967 © Victoria and Albert Museum.

Η Μαίρη Κουάντ υπήρξε παθιασμένη με τη μόδα από τότε που θυμάται τον εαυτό της. Οι γονείς της, δάσκαλοι από την Ουαλία, δεν την άφησαν να τη σπουδάσει γιατί πίστευαν ότι δεν είχε καμία επαγγελματική προοπτική, αντιμέτωποι όμως καθώς ήρθαν με την επιμονή της κόρης τους κατέληξαν σε συμβιβασμό και της επέτρεψαν να εγγραφεί στη Σχολή Καλών Τεχνών του Κολεγίου Γκόλντσμιθ. Εκεί η Μαίρη συνάντησε ένα κλίμα δημιουργικότητας και ελευθερίας έκφρασης. (Συνάντησε, ακόμη, το 1953 σε ηλικία 19 ετών, τον Αλεξάντερ Πλάνκετ Γκριν, "έναν συνδυασμό από Μικ Τζάγκερ και Πολ ΜακΚάρτνεϊ", ο οποίος έγινε σύντροφός της και αργότερα σύζυγός της.)

Η μεταπολεμική γενιά των Λονδρέζων διψούσε για τέχνη, θέατρο, κινηματογράφο, ντιζάιν, μόδα, φαγητό, σεξ, μουσική, χορό. Έγινε η μαγιά από την οποία ξεπήδησαν τα κινήματα των Mods και των Rockers, που συμπαρέσυραν τη Μαίρη και τις φίλες της σε ένα έξαλλο για την ηθική της εποχής ντύσιμο, με σορτς ή φούστες πάνω από το γόνατο, γυαλιστερά τοπ ή εφαρμοστά πουλόβερ, ψηλές κάλτσες ή διχτυωτά καλσόν.

Η παρέα της δεν έβρισκε πάντα στο εμπόριο ρούχα να την εκφράζουν, οπότε η Κουάντ άρχισε να τα φτιάχνει η ίδια.

Η παρέα της δεν έβρισκε πάντα στο εμπόριο ρούχα να την εκφράζουν, οπότε η Κουάντ άρχισε να τα φτιάχνει η ίδια. Το 1955 οι ιδέες της βρήκαν στέγη στην πρώτη μπουτίκ που άνοιξαν με τον Αλεξάντερ με τη βοήθεια ενός πλούσιου κληροδοτήματoς του τελευταίου (5.000 λίρες). Η Bazaar, όπως ονομάστηκε, προκάλεσε πανζουρλισμό. Ενώ η πελατεία συνέρρεε, πλήθη "καθωσπρέπει" Λονδρέζων συγκεντρώνονταν απέξω, φώναζαν "Ανήθικοι!" και κοπανούσαν με τις ομπρέλες τους το τζάμι της βιτρίνας. Πέτρα του σκανδάλου υπήρξαν οι ντυμένες με μίνι φούστες κούκλες μανεκέν που πόζαραν ευθαρσώς στο εσωτερικό της.

Η Κουάντ έγινε γνωστή ως η "εφευρέτρια του μίνι", ωστόσο στην πραγματικότητα διίστανται οι απόψεις σχετικά με την πατρότητα του ενδύματος. Ακόμη και η ίδια παραδέχεται εξάλλου στην αυτοβιογραφία της ότι την ίδια περίοδο ένας άλλος σχεδιαστής στη Γαλλία, ο Αντρέ Κουρέζ, επίσης κόντυνε τον ποδόγυρο. Ωστόσο η Κουάντ έδωσε στο μίνι όνομα –από το αγαπημένο της αμάξι, το Mini Cooper– και το επέβαλε στον κόσμο της μόδας.

Η King’s Road, όπου βρισκόταν η μπουτίκ, έγινε η πασαρέλα του μίνι. Οι φωτορεπόρτερ συνωστίζονταν στον δρόμο για να απαθανατίσουν τα τολμηρά κορίτσια που λικνίζονταν στους ρυθμούς του Swinging London, όπως έγινε γνωστή στα σίξτις η βρετανική μητρόπολη. Βοηθούσης της δημοσιότητας και της γειτνίασης του Bazaar με το Θέατρο της Βασιλικής Αυλής, στην πελατεία της Κουάντ προστέθηκαν διασημότητες όπως η Όντρεϊ Χέπμπορν, η Μπριζίτ Μπαρντό και αργότερα οι Beatles και Rolling Stones, οι Ντέιβιντ Μπέιλι και Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και τα μοντέλα Τζιν Σρίμπτον και Τουίγκι.

Η μίνι φούστα δεν ήταν πάντως το μοναδικό μπεστ σέλερ του μαγαζιού. Σαν ζεστά ψωμάκια πωλούσαν και οι πουά φουφούλες, οι skinny τουνίκ, το κολάρο του Πίτερ Παν, όπως και τα καυτά σορτς, τα οποία επίσης έχουν θεωρηθεί επινόηση της Κουάντ. Η μεγαλύτερη, ωστόσο, επιτυχία που αποδόθηκε στην Κουάντ ήταν ο εκδημοκρατισμός της μόδας.

Η μεγαλύτερη, ωστόσο, επιτυχία που αποδόθηκε στην Κουάντ ήταν ο εκδημοκρατισμός της μόδας.

Μέχρι τη δεκαετία του ’50 επικρατούσαν οι παρισινοί οίκοι υψηλής ραπτικής, που απευθύνονταν αποκλειστικά σε κυρίες της ανώτερης κοινωνικής τάξης και που λίγο εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της καθημερινής ζωής. Για παράδειγμα το εμβληματικό New Look του Dior, που ντεμπούταρε το 1947 ως αντίδραση στη λιτότητα της περιόδου του πολέμου, δεν βγήκε ποτέ από τα αστικά σαλόνια. Αντιθέτως η Κουάντ πρότεινε ένα στυλ ευκολοφόρετο και οικονομικά προσιτό, που υιοθετήθηκε αμέσως από τις κοπέλες των μεσαίων και κατώτερων κοινωνικά στρωμάτων.

Βοηθούσης της δημοσιότητας και της γειτνίασης του Bazaar με το Θέατρο της Βασιλικής Αυλής, στην πελατεία της Κουάντ προστέθηκε ένα πλήθος από διασημότητες. Εξώφυλλο της Vogue σε στυλ Mary Quant.

Η Κουάντ υποστηρίζει ότι έφερε την επανάσταση και στις αμερικανικές επιδείξεις μόδας, όταν το 1962 διέσχισε τον Ατλαντικό για να προωθήσει την πρώτη της συλλογή για την αμερικανική αλυσίδα καταστημάτων JC Penney. Η ακολουθία της απαρτιζόταν κυρίως από νεαρές Βρετανίδες. "Οι Αμερικανίδες ντύνονταν ακόμη σαν την Μπάρμπαρα Στάνγουικ. Εμείς, από την άλλη, μοιάζαμε όλες δεκαέξι ετών και δεν σταματούσαμε ποτέ να χορεύουμε τζάιβ, τουίστ και ροκ εν ρολ", θυμάται.

Αναπόφευκτα η ζωντάνια του Swinging London μεταφέρθηκε στις αμερικανικές πασαρέλες, όπου μέχρι τότε ανέβαιναν γυναίκες παγωμένες και άχρωμες, με κορσέδες και μαλλί "λάχανο". Πλέον χιλιάδες άτομα συνωστίζονταν για να δουν από κοντά τα κοκαλιάρικα νεαρά μοντέλα της Κουάντ να χορεύουν στα ντεφιλέ υπό τους ήχους ποπ συγκροτημάτων.

Η πιο ένθερμη πρέσβειρα του στυλ Κουάντ ήταν πάντως η ίδια η σχεδιάστρια, που μετέτρεψε τον εαυτό της σε ζωντανό μανεκέν. Εμβλήματά της έγιναν η λεπτή σιλουέτα και το μίνι, που δεν αποχωρίστηκε ούτε όταν επισκέφτηκε το Παλάτι του Μπάκιγχαμ (1966) για να παραλάβει από τη βασίλισσα Ελισάβετ το παράσημο της βρετανικής αυτοκρατορίας, και κυρίως το κούρεμα του Βιντάλ Σασούν.

Να πώς έγινε η γνωριμία της με τον κομμωτή: Μια ημέρα, καθώς περπατούσε στον δρόμο, κοντοστάθηκε σε μια βιτρίνα, μπροστά στη φωτογραφία ενός κουρέματος. Μπήκε μέσα, πήρε ένα ξεχαρβαλωμένο, κλειστοφοβικό ασανσέρ και ανέβηκε στο κομμωτήριο, όπου τον είδε για πρώτη φορά, "να κουρεύει με το στυλ που μαγειρεύουν οι σεφ περιωπής". Εκείνη την ημέρα δεν είχε χρήματα, αλλά αποφάσισε να κάνει οικονομία για να εξασφαλίσει ένα κούρεμα από τον Βιντάλ Σασούν. Από τη στιγμή που τον δοκίμασε, δεν άλλαξε ποτέ πια κομμωτή. Γιατί, όπως ισχυρίζεται στην αυτοβιογραφία της, ο Σασούν απάλλαξε τις γυναίκες από το μαρτύριο τού να ψήνονται κάτω από κάσκες σεσουάρ με χοντρά ρόλεϊ τυλιγμένα μέχρι το κρανίο και τους χάρισε την ελευθερία να κολυμπούν, να οδηγούν κάμπριο ή να περπατούν στη βροχή χωρίς να ανησυχούν για το χτένισμά τους.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 η Κουάντ δεν παρουσίασε άλλες καινοτομίες στη μόδα των ρούχων.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 η Κουάντ δεν παρουσίασε άλλες καινοτομίες στη μόδα των ρούχων. Έδωσε, εξάλλου, έμφαση στον σχεδιασμό καλλυντικών, αρωμάτων και ειδών σπιτιού, όλα με την εμβληματική μαύρη μαργαρίτα που συνήθιζε να ζωγραφίζει αφηρημένη στα πρώτα σκίτσα της και που έκανε λογότυπό της. Τα καλλυντικά της συνεχίζουν να κυκλοφορούν μέχρι σήμερα (www.maryquant.co.uk).

Η σχεδιάστρια ευτύχησε να βρεθεί στο επίκεντρο του youthquake, του "σεισμού της νεολαίας" όπως θα μπορούσε να μεταφραστεί η πολιτιστική επανάσταση που συντελέστηκε εκείνη την εποχή. Ή όπως το έθεσε η Ερνεστιν Κάρτερ (1906-1983), μια από τις σημαντικότερες συντάκτριες μόδας του εικοστού αιώνα: "Ελάχιστοι τυχεροί γεννιούνται τη σωστή στιγμή στο σωστό μέρος με τα σωστά ταλέντα. Στην πρόσφατη μόδα είναι τρεις: η Σανέλ, ο Ντιόρ και η Μαίρη Κουάντ".

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

Περισσότερα από

Stories

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.