ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Λυπάμαι ειλικρινά, αν τον φόρο τιμής της Ελληνικής Πολιτείας τον εκλαμβάνετε ως φιλανθρωπία»

Στην οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου, η οποία δεν αποδέχτηκε η κηδεία του μουσικοσυνθέτη να γίνει δημοσία δαπάνη, απάντησε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

«Λυπάμαι ειλικρινά, αν τον φόρο τιμής της Ελληνικής Πολιτείας τον εκλαμβάνετε ως φιλανθρωπία»

Στην οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου, η οποία δεν αποδέχτηκε η κηδεία του μουσικοσυνθέτη να γίνει δημοσία δαπάνη, απάντησε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

Στην επιστολή της η υπουργός Πολιτισμού τονίζει πως η προσφορά του υπουργείου Πολιτισμού ήταν «η ελάχιστη τιμή σε έναν σπουδαίο δημιουργό», εκφράζοντας ταυτόχρονα την λύπη της που η οικογένεια του συνθέτη εξέλαβε «τον φόρο τιμής που η Ελληνική Πολιτεία θέλησε να αποτίσει στον κοσμαγάπητο συνθέτη, στον δικό σας πολυαγαπημένο Θάνο, ως φιλανθρωπία». «Στους ανθρώπους που ένωσαν με τα τραγούδια τους αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό μόνο σεβασμός, αγάπη και τιμή προσήκει», αναφέρει η Λϊνα Μενδώνη.

Διαβάστε ολόκληρη η επιστολή:

«Aθήνα, 24 Ιανουαρίου 2020

Προς: Την κ. Μαρία Παπαγιάννη, τις κ.κ. Σεσίλ, Κωνσταντίνα και Αλεξάνδρα Μικρούτσικου, τον κ. Στέργιο Μικρούτσικο

Η πρωτοβουλία τον Ελληνικού Δημοσίου να τελεστεί δημοσία δαπάνη η κηδεία του Θάνου Μικρούτσικου ήταν η ελάχιστη τιμή σε έναν σπουδαίο δημιουργό. Σε έναν σημαντικό άνθρωπο. Σε μια προσωπικότητα που πρόσφερε πάρα πολλά στον ελληνικό πολιτισμό, όχι μόνον με το μοναδικό μουσικό τον έργο, αλλά και με τη θητεία τον ως Υπουργός Πολιτισμού.

Όλη η Ελλάδα, κι εγώ ως πολίτης, μοιράστηκα μαζί σας την απώλεια τον Θάνου και το πένθος της οικογένειάς σας. Γνωρίζετε ότι είχα μια ειλικρινή σχέση μαζί του. Μια σχέση εκτίμησης για το έργο του και τις επιλογές του στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μια σχέση θαυμασμού για το μουσικό και καλλιτεχνικό του έργο. Επέλεξα να απαντήσω στην επιστολή, που μου απευθύνατε, για να σας διαβεβαιώσω ότι θεωρώ ότι η μεγίστη τιμή στους δημιουργούς είναι η εξασφάλιση των δικαιωμάτων τους. Και προφανώς οι καλλίτεροι εγγυητές της διασφάλισης αυτών των δικαιωμάτων είναι οι ίδιοι οι δημιουργοί.

Η θέση μου ήταν σαφής και ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή: Η εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, που σημαίνει ότι οι ίδιοι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων μέσα από έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης. Μέσα στο πλήθος των απόψεων, έγκυρων ή μη, οι οποίες εκφράζονται τις μέρες αυτές, και τις εντυπώσεις, που σε πολλές περιπτώσεις επιχειρείται να δημιουργηθούν για πολιτικούς ή άλλούς λόγους και από συγκεκριμένες πλευρές, μεταφέρονται επιλεκτικά πληροφορίες μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα παραπληροφόρησης.

Σας βεβαιώ ότι ούτε στιγμή δεν παρέκλινα της αρχικής άποψής μου. Ουδεμία πρόθεση υφίσταται εκ μέρους τον Υπουργείου Πολιτισμού να αναλάβει ιδιώτης την διαχείριση των δικαιωμάτων των στιχουργών και των συνθετών. Ο στόχος μας είναι η αδειοδότηση της ΕΔΕΜ με την τήρηση όμως των διαδικασιών, που υπαγορεύονται από το ισχύον Θεσμικό πλαίσιο. Προφανώς ενημερωθήκατε για την γνωστοποίηση -και όχι αδειοδότηση- μιας ιδιωτικής Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης. Η σύσταση των ΑΟΔ δεν εξαρτάται από την διακριτική ευχέρεια τον όποιου υπουργού ή της διοίκησης. Οι ΑΟΔ γνωστοποιούνται με βάση αυστηρές προϋποθέσεις που θέτει για την σύστασή τους το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο, το ενωσιακό δίκαιο και η Οδηγία για την συλλογική διαχείριση. Δεν τίθεται επομένως θέμα επιλογής ή προτίμησης.

Βούλησή μας είναι οι δημιουργοί να έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα της αυτοδιαχείρισης της πνευματικής τους περιουσίας, αυτής που μοιράζονται με όλους εμάς. Γι' αυτό, πρέπει τα δικαιώματά τους να είναι εξασφαλισμένα μέσω ενός Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, που Θα είναι πραγματικά ανεξάρτητος, βιώσιμος και ισχυρός, ώστε να εξασφαλίζει στούς δημιουργούς την ασφάλεια και τον σεβασμό, που απαιτεί το έργο τους. Για να μην βρεθούν ξανά μπροστά σε δυσάρεστες καταστάσεις, που απαξιώνουν το έργο τους και τους ίδιους, όπως συνέβη στο παρελθόν. Για τον λόγο αυτό ζητήσαμε από την ΕΔΕΜ να συντάξει μια έκθεση βιωσιμότητας, ώστε να διασφαλίζονται όλα τα παραπάνω.

Προς επίρρωση των λεγομένων μου σας αναφέρω κάτι, το οποίο γνωρίζουν από τον περασμένο Οκτώβριο, οι εκπρόσωποι της ΕΔΕΜ. Το κόστος της μελέτης, που το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από τους δημιουργούς να εκπονήσούν, θα καλυφθεί από το Υπουργείο δια του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση για τους ίδιους, πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.

Λυπάμαι ειλικρινά, αν τον φόρο τιμής που η Ελληνική Πολιτεία θέλησε να αποτίσει στον κοσμαγάπητο συνθέτη, στον δικό σας πολυαγαπημένο Θάνο, τον εκλαμβάνετε ως φιλανθρωπία. Στους ανθρώπους «που ένωσαν με τα τραγούδια τους αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό» μόνον σεβασμός, αγάπη και τιμή προσήκει.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση, Λίνα Μενδώνη,

Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού»

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

04 Μαϊ 2024

"Την εσπέραν του Μεγάλου Σαββάτου του έτους 1889 περί ώραν ενάτην..."

Πάσχα Ρωμέικο. Διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Περισσότερα από

Stories

04 Μαϊ 2024

"Δεν ένιωσα ποτέ icon. Απλά πάντα έκανα τη δουλειά μου": Η μοναδική φινέτσα της Όντρεϊ Χέπμπορν

Με συµµετοχή στην Αντίσταση στο Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο και πρέσβειρα της UNICEF, η πορσελάνινη ηθοποιός υπήρξε πολλά περισσότερα από µια θρυλική φιγούρα σε ένα LBD.

03 Μαϊ 2024

"Μα βγαίνοντας από την εκκλησιά ο Επιτάφιος τράβηξε πρώτα πλάγια, χώθηκε μέσα στις γειτονιές"

Σεφέρης, Ελύτης, Καζαντζάκης: Θρησκευόμενοι ή μη, παλαιότεροι και πλέον σύγχρονοι, οι λογοτέχνες συγκλονίζονται από το Θείο Δράμα και την "της φύσεως άνοιξη".

03 Μαϊ 2024

Ο Θανάσης Βέγγος με την οικογένειά του μέσα από ένα σπάνιο φωτογραφικό κλικ

Ο ηθοποιός της καρδιάς μας έφυγε στις 3 Μαΐου του 2011. Ο φακός τον απαθανατίζει σε μία όμορφη οικογενειακή στιγμή.

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.