ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Έλλη να ένα σάπιο μήλο» -Μια ιστορία από τότε

Όταν φοιτούσε η μικρή Έλλη - αρχές της δεκαετίας του ’70 - στην πρώτη Τάξη του Δημοτικού κάπου στη Σταυρούπολη, οι συμμαθητές της, την πείραζαν.

«Έλλη να ένα σάπιο μήλο» -Μια ιστορία από τότε

Όταν φοιτούσε η μικρή Έλλη - αρχές της δεκαετίας του ’70 - στην πρώτη Τάξη του Δημοτικού κάπου στη Σταυρούπολη, οι συμμαθητές της, την πείραζαν: «Έλλη να ένα σάπιο μήλο» της λέγανε τα πιτσιρίκια για να κάνουν καζούρα κι αυτή τους πετούσε γομολάστιχες. Ήταν βλέπετε μία μικρή «πρωταγωνίστρια» στα μαθητικά θρανία καθώς το αναγνωστικό των Ι. Γιανέλη και Γ.Σακκά, που είχε ως εξώφυλλο δύο μαθητές ντυμένους στα χρώματα της Ελληνικής σημαίας παρακολουθούσε τη ζωή μιας τυπικής οικογένειας. Ο μπαμπάς Θωμάς, η μητέρα Φανή, η Άννα, ο Ρήγας, Νίνα και η Έλλη είναι τα πρόσωπα του βιβλίου. Η πιο διάσημη βέβαια ήταν η Έλλη και το μήλο της. Το αναγνωστικό, το φιλοτέχνησε ο Κώστας Γραμματόπουλος με την Έλλη να είχε γίνει αγαπημένη ηρωίδα των μαθητών. «Έλλη να ένα μήλο» έγραφε το Αλφαβητάριο στη σελίδα που οι μικροί μαθητές διδάσκονταν το γράμμα μι «μ». Φυσικά ο τόνος ήταν περισπωμένη, καθώς Μακρά παραλήγουσα πριν από βραχεία λήγουσα παίρνει περισπωμένη.

«Έλλη να ένα σάπιο μήλο» -Μια ιστορία από τότε

Το αναγνωστικό, το φιλοτέχνησε ο Κώστας Γραμματόπουλος με την Έλλη να είχε γίνει αγαπημένη ηρωίδα των μαθητών.

Αυτή βαριότανε στις παραδόσεις και στο αργόσυρτο μίλημα του δασκάλου. Στο οπισθόφυλλο του Αναγνωστικού ζωγράφιζε φούστες και κάτι μπλουζάκια με στάμπες. Κάτι που έμελλε να γίνει το επάγγελμα της στο μακρινό τότε μέλλον. Ναι. Η Έλλη έγινε σχεδιάστρια ρούχων. Τα καλοκαίρια στις διακοπές που έκλειναν τα σχολεία αυτή πάλι βαριότανε. Για αυτό πήγαινε στις βιοτεχνίες της γειτονιάς – μόλις είχε κλείσει τα δεκατρία - και γάζωνε τις πρώτες της δημιουργίες. Ήτανε βέβαια κάτι μικροσκοπικά ρούχα για τις κούκλες της. Μία πρόβα τζενεράλε, όταν πολύ αργότερα θα έντυνε αληθινές … κούκλες. Ψιλόλιγνα μοντέλα σαν κρεμάστρες που περπατούσαν νωχελικά στην πασαρέλα φορώντας τα δικά της εμπνευσμένα έργα. Ναι, η Έλλη είχε αυτό που λέμε ντουέντε. Στη συνέχεια, δουλειές αμέτρητες. Πρώτο «χέρι» σε μεγάλες εταιρείες ένδυσης «έκοβε και έραβε» στην κυριολεξία. «Μεταξύ τυρού και αχλαδίου» ήρθε ένας γάμος και δύο κορίτσια. Τον άντρα της τον Γιώργο τον είχε γνωρίσει μαθήτρια ακόμη. Τον είδε για πρώτη φορά στη Μονή Λαζαριστών, όπου πήγαν μία Πέμπτη εκδρομή με τη Β’ Γυμνασίου. Αυτή φορούσε ακόμη τη μπλε ποδιά με τον λευκό γιακά. Αυτός φορούσε ένα καφέ καρώ παντελόνι καμπάνα και οδηγούσε μία μοτοσικλέτα Honda. Έμενε στον Εύοσμο, κοντά στις γραμμές του τραίνου. Κουκλουτζά τον λέγανε τότε. Πρώτο ραντεβού δώσανε στην πλατεία Ευόσμου. Τότε είχε ένα ζαχαροπλαστείο που πουλούσε ωραία σαραγλί. Εκεί μέσα δώσανε το πρώτο τους φιλί. Πιο γλυκό και από το σαραγλί τους φάνηκε. Αυτή συνέχιζε να σχεδιάζει ολόκληρες Κολεξιόν: Άνοιξη – Καλοκαίρι και Φθινόπωρο – Χειμώνας στον υπολογιστή της. Τα πατρόν έτοιμα. Ριγέ, εμπριμέ, καμηλό και ένας σωρός από τόπια υφάσματος θα έμπαιναν στον κόφτη μετά από τις δικές της παραινέσεις. Η θέση της στην εταιρεία ισοδυναμούσε με τον ακρογωνιαίο λίθο. Οι δικές της επιλογές θα καθόριζαν και την ανταπόκριση της αγοράς, καθώς ένα ρούχο ανταγωνιστικό είναι αυτό που κερδίζει πάντα τον πελάτη.


Αυτός φορούσε ένα καφέ καρώ παντελόνι καμπάνα και οδηγούσε μία μοτοσικλέτα Honda. Έμενε στον Εύοσμο, κοντά στις γραμμές του τραίνου.

Για να ενημερωθεί γύρω από τις εξελίξεις και τις νέες τάσεις στη δουλειά της ταξίδευε συχνά πυκνά στη γειτονική Κωνσταντινούπολη. Εκεί, όπου οι μεγάλες φίρμες έραβαν τα ρούχα τους. Ξεκινώντας από τα γνωστά ZARA και φτάνοντας μέχρι τα Dior και τα Channel. Λαός και Κολωνάκι δηλαδή. Ούτως ή άλλως η κοινωνική διαστρωμάτωση, ξεκινά από αρχαιοτάτων χρόνων από το ένδυμα. Γρήγορα λάτρεψε τον Βόσπορο, το Ταξίμ, την πελώρια Αγιά Σοφιά και το παλάτι του Σουλτάνου. Πρώτη φορά αντίκριζε τόσο μεγάλα διαμάντια και ρουμπίνια. Έπινε σαλέπι για να ζεσταθεί κάτι πρωινά του Δεκεμβρίου με τον Χότζα να ψέλνει στο Τζαμί και έτρωγε στο πόδι γύρο από μοσχάρι, αφού οι μουσουλμάνοι δεν τρώνε χοιρινό. Η Πολίτικη κουζίνα την κατέκτησε. Μαζί και η τούρκικη γλώσσα. Κάπου στα πενήντα φεύγα αποφάσισε να ξεκινήσει μαθήματα Τούρκικων. Την πρώτη μέρα στο μάθημα σήκωσε το χέρι και ρώτησε τη δασκάλα: «Πιστεύετε, ότι θα μπορέσουμε ποτέ εμείς να κατορθώσουμε να μιλάμε Τούρκικα; Έχουμε και κάποια ηλικία…». Τόσο ακαταλαβίστικα της φάνηκαν. Τώρα πια μετά από καιρό συνδέεται πλέον στο Skype και μιλάει με άνεση με τον Τούρκο αντιπρόσωπο γνωστής εταιρείας ένδυσης. Στα Τούρκικα. Η εγγονή της που παίζει στο πλάι με το τάμπλετ, της λέει: «Γιαγιά, τι γλώσσα είναι αυτή που μιλάς;» . Αυτή ανοιγοκλείνει τα μαύρα της- σαν σκοτεινός ουρανός - μάτια και απαντά: «Τούρκικα». «Και που τα έμαθες τα τούρκικα γιαγιά;». Η Έλλη χαμογελάει: «Γηράσκω αεί διδασκόμενη, μικρή μου!». Έλλη να ένα μήλο. Το δαγκωμένο μήλο που έκοψε η Εύα και ο Αδάμ από το δέντρο της γνώσης. Όταν ο Θεός τους ρώτησε γιατί το έκαναν, εκείνοι κρύφτηκαν πίσω από θάμνους γιατί φοβόντουσαν που ήταν γυμνοί. Ο Θεός τότε τους έδιωξε από τον Παράδεισο και τους εξόρισε στη Γη, όπου ήταν καταραμένοι να φοράνε τα ρούχα που βγάζουν οι μόδες. Κι αν στο προπατορικό αμάρτημα, η ανάγκη του ανθρώπου για την (απαγορευμένη) γνώση ήταν η αιτία να διωχτούν οι πρωτόπλαστοι από τον παράδεισο, στη σύγχρονη κοινωνία η διά βίου μάθηση είναι ο βασικός συντελεστής που κρατά τους εργαζόμενους ενεργούς εντός της σημερινής εργασιακής κόλασης.

Η Άντζελα Ζιούτη γεννήθηκε το 1968 στη Θεσσαλονίκη.

Η Άντζελα Ζιούτη γεννήθηκε το 1968 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη σχολή Oικονομικών Επιστημών του Α.Π.Θ. Έχει εργαστεί στη διαφήμιση, στην εκπαίδευση και ως υπευθ. πωλήσεων και δημοσίων σχέσεων σε μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Άρθρα της κοινωνικού ενδιαφέροντος δημοσιεύονται συχνά στο διαδίκτυο,ενώ αρθρογραφούσε καθημερινά σε πρωινή εφημερίδα Free press μεγάλης κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης. Σήμερα αρθρογραφεί στην καθημερινή εφημερίδα ΕΘΝΟΣ. Εμφανίστηκε στα γράμματα με το έργο: «Ο Θεός κατοικεί σε ουρανοξύστη, 31 ποιήματα της πόλης»,Παρατηρητής, 1999, Θεσσαλονίκη (ποίηση) Ακολούθησαν:“Η Αρχιτεκτονική των σιωπηλών ημερών”, Ελληνικά Γράμματα, 2003, Αθήνα (ποίηση) “Ο ήλιος στο πάτωμα”, Φερενίκη, 2009, Αθήνα (μυθιστόρημα), “Μαύρη πέτρα” (Θεατρκό έργο) 2015, “Ο άνθρωπος που μιλούσε με τα αγάλματα”, Γαβριηλίδης, 2017 Αθήνα (ποίηση). Mιλάει Γερμανικά και Αγγλικά . Επί σειρά ετών υπηρέτησε ως γεν. Γραμματέας της Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων Βορείου Ελλάδος. Είναι μέλος της Εταιρίας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Βραβεύτηκε από το Φιλολογικό σύλλογο Παρνασσό (Β' βραβείο Ποίησης 2000), τη Νέα Κίνηση Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης (Γ' βραβείο Ποίησης 1999) την Ένωση Συγγραφέων Λογοτεχνών Ευρώπης (Α' βραβείο Ποίησης 2001) κ.ά.Είναι παντρεμένη με τον Πυρηνικό γιατρό Δημήτρη Γρηγοράκη κα ζει στη θεσσαλονίκη.

* Ευχαριστώ την κ. Έλλη Κόντου. Κάτοικο Ευόσμου – Σχεδιάστρια ενδυμάτων για τις πολύτιμες πληροφορίες

Ακολούθησε το WomanToc στο Instagram

Read Next

06 Μαϊ 2024

Σπάνια ασθένεια: Το 9χρονο παιδί που δε νιώθει πόνο

Και παρόλο που η κατάσταση του μπορεί να ακούγεται σαν υπερδύναμη, στην πραγματικότητα, η πάθηση αυτή κάνει το αγόρι πιο ευάλωτο σε τραύματα.

06 Μαϊ 2024

"Πέρα από τη σαρκική επιθυμία": Ρίτα Χέιγουορθ και Όρσον Γουέλς, μια σχέση αχαλίνωτου πάθους και μίσους

Το "παιδί θαύμα" ήταν ύποπτος για την άγρια δολοφονία της ηθοποιού Μαύρης Ντάλιας. Λάτρευε τις γυναίκες και το φαγητό.

Περισσότερα από

Stories

06 Μαϊ 2024

Πού έκαναν Ανάσταση οι μεγάλοι αστέρες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου;

Σπάνιο ντοκουμέντο με πρωταγωνιστές του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης στις αρχές της δεκαετίας του 70 από το αρχείο της ΕΡΤ.

06 Μαϊ 2024

Η πρώτη γυναίκα στον κόσμο που απέδειξε πως μπορείς να είσαι σέξι μέσα σε κουστούμι

Όταν η Μάρλεν Ντίτριχ ανέτρεψε μέσα σε μία στιγμή όλα όσα ξέραμε για τη μόδα.

05 Μαϊ 2024

Η Άννα Παναγιωτοπούλου της ιστορικής Λιλιπούπολης των παιδικών μας χρόνων

Λίγοι γνωρίζουν την συνεργασία της Άννα Παναγιωτοπούλου με την ιστορική Λιλιπούπολη, το βαθύτατα δημοκρατικό, (αν και παιδικό) έργο, του Μάνου Χατζιδάκι στο Γ' Πρόγραμμα.

05 Μαϊ 2024

35 χρόνια πριν: Μαρινέλλα - Σταμάτης Φασουλής φίλοι για πάντα

Οι δύο καλλιτέχνες μετρούν μια μακροχρόνια φιλία και εδώ τους παρακολουθούμε σε έναν διαφορετικό διάλογο

05 Μαϊ 2024

Η μοναδική Ρένα Βλαχοπούλου δίνει τις δικές της ευχές για το Πάσχα

Η Ρένα Βλαχοπούλου δίνει τις δικές της ευχές για το Πάσχα το μακρινό 1992.

05 Μαϊ 2024

Λεωνίδιο: Το φαντασμαγορικό έθιμο της Ανάστασης, τα 600 φωτισμένα αερόστατα στο νυχτερινό ουρανό

Η μικρή όμορφη και γραφική πρωτεύουσα της Τσακωνιάς μετατρέπεται σ΄ένα γιγάντιο σκηνικό θεάματος, ήχου και φωτός.

04 Μαϊ 2024

Άννα Παναγιωτοπούλου: Μια σπάνια συνέντευξη της σπουδαίας ηθοποιού το 2001

Όταν η Έλενα Ακρίτα φιλοξένησε το 2001 στην εκπομπή "Φώτα Πορείας" την Άννα Παναγιωτοπούλου. Την ηθοποιό που όλοι λατρέψαμες και έφυγε σαν σήμερα από την ζωή.

04 Μαϊ 2024

"Πού πας ωρέ τσατσαμίνι μου;" Ένα νοερό πασχαλινό ταξίδι στην "Κοντέσα του Ιονίου"

Ένας Κερκυραίος θυμάται την βαθιά παραδοσιακή, ορθόδοξη, καθολική, ειδωλολατρική, βενετσιάνικη και τόσο ταπεραμεντόζα Λαμπρή του νησιού του.

04 Μαϊ 2024

Πάσχα: Τα έθιμα της Ζακύνθου

Από την επτανησιακή πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική ως την Ανάσταση με τον Εσταυρωμένο και την εικόνα της της Mater Dolorosa.