ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Είδα το The Favourite του Γιώργου Λάνθιμου: Οι ευνοούμενοι σήμερα είναι, αύριο δεν είναι

Τίποτα δεν είναι για πάντα. Ούτε καν οι ευνοούμενοι.

Είδα το The Favourite του Γιώργου Λάνθιμου: Οι ευνοούμενοι σήμερα είναι, αύριο δεν είναι

«Είδα κι εγώ, τελευταία και καταϊδρωμένη, το “Ελάφι” του Λάνθιμου και αφού πρώτα έκλεισα το στόμα που είχε μείνει ανοιχτό από τη στιλάτη παράνοια του σεναρίου, έδιωξα το πιάνο που είχε πέσει στο στήθος σαν ασήκωτη κομψότητα, καθάρισα το λαιμό προσπαθώντας να κρατήσω την επίγευση του Musigny Grand Cru σε εικόνες, που μόλις είχα κεραστεί, κατέληξα στο εξής συμπέρασμα: οι προνομιούχοι άνθρωποι, του 21ου αιώνα, κάνουν νήμα στα δόντια πριν κοιμηθούν μόνο όταν είναι ξέγνοιαστοι. όταν αρχίσουν οι σκοτούρες δεν κάνουν». Αυτό ήταν ένα κάποιο ποστάρισμα, στη σελίδα μου στο φέισμπουκ, πέρσι, όταν είχε καταλαγιάσει πια η σκόνη από τον γδούπο της ψηλοκρεμαστής εμφάνισης της προτελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου και όλοι, κοινό και κριτικοί είχαν καθίσει στους πάγκους τους περιμένοντας, εναγωνίως, το επόμενο βήμα του τρανού Έλληνα σκηνοθέτη.

Το επόμενο βήμα ήρθε το 2018, με την ταινία «The Favourite», η Ευνοούμενη, η οποία διαδραματίζεται στις αρχές του 18ου αιώνα, στην προτεσταντική Αγγλία. Ταινία εποχής σε όλο της το μεγαλείο, εξυφαίνει την ίντριγκα με δαντελένια μαεστρία όπως η Peacock spider, η οποία τυγχάνει να είναι και η πιο καλοντυμένη της οικογενείας των αραχνών, γνωστή και ως Maratus volans.

Θρόνος και φθόνος. Ευνοούμενοι και κολαούζοι. Συμβουλάτορες και κόλακες. Κήνσορες και προδότες. Μια σκοτεινή αλυσίδα από ανθρώπινες συμπεριφορές, εμμονές και φιλοδοξίες προστατευμένες κάτω από εντυπωσιακά κοστούμια, κρινολίνα, κορσέδες, περούκες και φουρά. Ο Γιώργος Λάνθιμος αντίθετα με το αχρονικό και αινιγματικό τοπίο, στο οποίο κινούνταν μέχρι τώρα, έχει τοποθετήσει τη νέα αυτή ταινία του σε μία ιστορικά καταγεγραμμένη στιγμή. Σε ένα πραγματικό γεγονός.

Το 1708 η Αγγλία μάχεται ενάντια της Γαλλίας. Η Βασίλισσα Άννα, την οποία υποδύεται η μοναδική Ολίβια Κόλμαν (κέρδισε Χρυσή Σφαίρα για το ρόλο της) έχει ανέβει στο θρόνο και η παιδική της φίλη, η Δούκισσα του Μάρλμπορο, Σάρα Τζένινγκς, δηλαδή η Ρέιτσελ Βάις, κυβερνάει τη χώρα αντ’ αυτής.

Η ασθενική Άννα με συχνές κρίσεις νεύρων, ελαφρώς αγοραφοβική συμπεριφορά, μανία με τα κατοικίδιά της -ζει με καμιά δεκαριά κουνέλια-, απροστάτευτη, ανασφαλής και πανίσχυρη. Η δυναμική Σάρα, σκληρή, δίκαιη, απροσπέλαστη, στοργική και παντρεμένη με τον Τζον Τσόρτσιλ, τον σημαντικότερο στρατηγό της Άννας. Πίσω από τις κλειστές πόρτες, υπό το φως των κεριών, η σχέση των δύο γυναικών είναι ερωτική, βαθιά, στηρίζεται σε δεσμούς αμοιβαίων εξαρτήσεων και σιωπηλών, ραφιναρισμένων συνεννοήσεων.

Είδα το The Favourite του Γιώργου Λάνθιμου: Οι ευνοούμενοι σήμερα είναι, αύριο δεν είναι
Η Άμπιγκλεϊλ, πρώην τιτλούχα, τα έχει χάσει όλα και θέλει να τα ξαναβρεί.

Κάπου εκεί, σε μία στροφή του χρόνου, εμφανίζεται η ξαδέλφη της Σάρα, η Άμπιγκεϊλ Χιλ, την οποία υποδύεται η Έμμα Στόουν, με τα μάτια-θάλασσες. Η Άμπιγκλεϊλ, πρώην τιτλούχα, τα έχει χάσει όλα και θέλει να τα ξαναβρεί. Παρουσιάζεται στην αυλή του παλατιού, ζητάει εργασία από την ξαδέλφη της, την κερδίζει. Η φιλοδοξία την οδηγεί. Διαφέρει από το υπηρετικό προσωπικό. Μιλάει πολλές γλώσσες, έχει καλλιέργεια, παίζει τους κώδικες επικοινωνίας των γαλαζοαίματων στα δάχτυλα. Αυτά τα δάχτυλα, τα οποία χρησιμοποιεί αριστοτεχνικά, στη συνέχεια, για να χαρίσει ηδονή στην Βασίλισσα Άννα.

Ανακαλύπτει μια σχισμή ανάμεσα στην σφιχτή σχέση των δύο σημαντικών γυναικών και εισχωρεί, με ευλυγισία πεινασμένου αιλουροειδούς. Βρίσκει την ευκαιρία να πάρει τη θέση της στην καρδιά όσο και στην κρεβατοκάμαρα της Άννας. Η αντιζηλία είναι κόρη της φιλοδοξίας και πρώτη ξαδέρφη της ζηλοτυπίας. Ένα μεταλλόκραμα ισχυρών ιδιαιτεροτήτων για γερό στομάχι και έμφυτο ταλέντο στην αντοχή. Οι δύο ξαδέρφες κηρύσσουν πόλεμο.

Η Άμπιγκεϊλ γίνεται η νέα ευνοούμενη της βασίλισσας, η πρώτη κυρία των τιμών στο παλάτι. «Μου αρέσει η γλώσσα της μέσα μου» φτύνει στη μούρη της Σάρα η Άννα και της γυρίζει την πλάτη. Το dramedy έχει κορυφωθεί. Ο Γιώργος Λάνθιμος ακροβατεί με σταθερότητα και επίγνωση πάνω στο σενάριο των Ντέμπορα Ντέιβις και Τόνι ΜακΝάμαρα (είναι η πρώτη ταινία του έξω από το ανυπέρβλητο κείμενο του Ευθύμη Φιλίππου).

Το σουρεαλιστικό ύφος του παραφρασμένου ελληνικού weird wave που του είχε αποδοθεί, ασυναίσθητα σχεδόν, χωρίς ο ίδιος να το έχει αποδεχθεί ποτέ, δεν εμφανίζεται σε κανένα πλάνο του Favourite. Ο ευρυγώνιος φακός με τον οποίο καταγράφει πολλές σκηνές χωράει τα πάντα, εκτός από αμφίσημα νοήματα, ασάφειες, στιλάτες θολούρες και κομψό σκότος. Εδώ ο Λάνθιμος αλλάζει. Κάνει μεγάλο σινεμά με ογκώδη μηνύματα. Δεν κολλάει το φακό του στις αμείλικτες βεβαιότητες των χαρακτήρων των ηρώων αλλά ανοίγει το κάδρο, φανερώνει το άκαμπτο κέλυφος των ανθρώπινων συμπεριφορών. Αυτό που φαίνεται με γυμνό μάτι. Αυτό που σε κάνει να ταυτιστείς θες δε θες.

Η μετάβαση αυτή του Έλληνα σκηνοθέτη από το «κλασικό λανθιμικό» ύφος στο «λανθιμικά κλασικό» είναι το πρώτο που βλέπει ο θεατής.

Και αντίθετα με τα ψιλοκομμένα, ψυχεδελικά συμπεράσματα, στα οποία μπορούσαμε να προβούμε στις προηγούμενες ταινίες του, τώρα αντιλαμβανόμαστε το σύνολο της ύπαρξης, η οποία αδυνατεί να παρεκκλίνει από την υπερηφάνεια και την προκατάληψη. Όμως, αυτό είναι εξέλιξη, εάν δεχθούμε τη δαρβινική πορεία των πραγμάτων. Εάν δεχθούμε ότι οι δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, που χορεύουν γύρω του, είναι το επιστέγασμα της καλλιτεχνικής ωριμότητάς του.

Τίποτα δεν είναι για πάντα. Ούτε καν οι ευνοούμενοι. «Σήμερα είναι, αύριο δεν είναι» όπως χαρακτηριστικά ακούγεται στην ταινία και όπως συμβολικά, σχεδόν διδακτικά, συμβαίνει στην πραγματική ζωή.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας:

Read Next

03 Μαϊ 2024

"Μα βγαίνοντας από την εκκλησιά ο Επιτάφιος τράβηξε πρώτα πλάγια, χώθηκε μέσα στις γειτονιές"

Σεφέρης, Ελύτης, Καζαντζάκης: Θρησκευόμενοι ή μη, παλαιότεροι και πλέον σύγχρονοι, οι λογοτέχνες συγκλονίζονται από το Θείο Δράμα και την "της φύσεως άνοιξη".

03 Μαϊ 2024

Ο Θανάσης Βέγγος με την οικογένειά του μέσα από ένα σπάνιο φωτογραφικό κλικ

Ο ηθοποιός της καρδιάς μας έφυγε στις 3 Μαΐου του 2011. Ο φακός τον απαθανατίζει σε μία όμορφη οικογενειακή στιγμή.

Περισσότερα από

Stories

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.

01 Μαϊ 2024

37 χρόνια πριν: Όταν η Δήμητρα Γαλάνη πόζαρε για αντρικό περιοδικό - Η τολμηρή φωτογράφιση

Το μακρινό 1987 η Δήμητρα Γαλάνη είχε φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο του μηνιαίου αντρικού περιοδικού Playboy.

01 Μαϊ 2024

Οριάνα Φαλάτσι-Αλέκος Παναγούλης: Εκείνη έβλεπε μπροστά της έναν ήρωα. Εκείνος μια δυναμική και ασυμβίβαστη γυναίκα

Ένας έρωτας-δυναμίτης ένωσε την ασυμβίβαστη δημοσιογράφο και τον ήρωα της αντίστασης. Εκείνος την Πρωτομαγιά του 1976 βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκείνη δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.