ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Δεκατρείς μήνες χωρίς σημεία στίξης: Γιατί στην πανδημία μάς λείπουν τόσο οι γιορτές της ζωής μας

Όταν γέννησε η αδερφή μου και απαγορευόταν να την επισκεφτώ στο μαιευτήριο, συνειδητοποίησα την αξία των τελετών μετάβασης που στο παρελθόν θεωρούσα δεδομένες.

Δεκατρείς μήνες χωρίς σημεία στίξης: Γιατί στην πανδημία μάς λείπουν τόσο οι γιορτές της ζωής μας

Την ώρα που γεννούσε η αδερφή μου ήμουν σε τηλεργασία στο σπίτι. Όταν τη μετέφεραν στο δωμάτιο μετά τον τοκετό επιτηρούσα τον γιο μου στην τηλεκπαίδευση. Και η πρώτη μου επαφή με τον ανιψιό ήταν μέσα από ένα βίντεο είκοσι δευτερολέπτων στο Viber.

Ακόμα, φυσικά, και τον παλιό, καλό, προ-πανδημικό καιρό, των επισκεπτηρίων στα μαιευτήρια, κάποιες φορές δεν είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά το μωρό: Μπορεί, ας πούμε, την ώρα της επίσκεψής μας να κοιμόταν στον θάλαμο των νεογνών ή να το τάιζαν οι μαίες – εκτός φυσικά εάν η μαμά είχε επιλέξει το «rooming in» και τον αποκλειστικό θηλασμό.

Όμως και μόνο η ίδια η διαδικασία της επίσκεψης στο νοσοκομείο – της αγοράς ενός πελώριου λούτρινου αρκούδου, του κεράσματός μας ενός γλυκού που είχαν φέρει οι προηγούμενοι επισκέπτες (και που πιθανότατα είχε αρχίσει κιόλας να λιώνει κάτω από τις ασφυκτικές για τα γλυκά αλλά ιδανικές για μωρά θερμοκρασίες του μαιευτηρίου), της τετ α τετ συζήτησης με τη λεχώνα για την εμπειρία της γέννας, το πριν και το μετά, μας βοηθούσε να συνειδητοποιήσουμε ότι κάτι είχε αλλάξει στη ζωή μας. Ότι στο κοντινό μας περιβάλλον είχαμε μόλις υποδεχτεί ένα καινούριο μωρό – της κολλητής, της αδερφής, της ξαδέρφης, της κόρης μας.

Την ώρα που γεννούσε η αδερφή μου ήμουν σε τηλεργασία στο σπίτι. Όταν τη μετέφεραν στο δωμάτιο μετά τον τοκετό επιτηρούσα τον γιο μου στην τηλεκπαίδευση. Και η πρώτη μου επαφή με τον ανιψιό ήταν μέσα από ένα βίντεο είκοσι δευτερολέπτων στο Viber.

«Σκεφτόμουν όλο αυτό τον καιρό, που οι κηδείες έχουν λίγο κόσμο και στους γάμους δεν πάει κανείς, ότι χάνουμε τελετουργίες πολύ βαθιές και ανανεωτικές, που έχουν σχέση με συμβολισμούς πολύ έντονους, με την ίδια την κατανόηση του κύκλου της ζωής» μού έλεγε η Αμάντα Μιχαλοπούλου σε μια συνέντευξή μας στις αρχές του χρόνου, με αφορμή την έκδοση του μεταμοντέρνου «Λογοτεχνικού Καζαμία 2021» της (εκδ. Καστανιώτη).

Δεκατρείς μήνες σε καραντίνα, αφού έχασα γάμους, βαφτίσεις, κηδείες, γενέθλια, επισκεπτήρια, κατάφερα να κατανοήσω σε βάθος τι εννοούσε η συγγραφέας. Μέσα σε όλο αυτό το διάστημα, δεν μπόρεσα να σταθώ κυριολεκτικά δίπλα σε φίλους που είδαν τους γονείς τους, νικημένους από COVID-19, να θάβονται σφραγισμένοι σε πλαστικές σακούλες. Δεν είχα την ευκαιρία να τραγουδήσω μαζί με το γιο μου το τραγούδι των γενεθλίων σε ξαδέρφια και συμμαθητές του. Να χορέψω αγκαλιά με φίλους που πριν από λίγο είχαν ανταλλάξει όρκους αιώνιας αφοσίωσης. Να μοιραστώ, από κοντά, μεγάλες λύπες και χαρές. Κατάλαβα πιο έντονα από ποτέ την αξία όλων αυτών των κοινωνικών εκδηλώσεων, ακόμα και των πιο τυπικών, που λειτουργούν σαν τελετές μετάβασης στη ζωή, στο θάνατο και σε όλα όσα μεσολαβούν.

Αν τα γεγονότα και οι άνθρωποι της ζωής μας είναι οι λέξεις ενός κειμένου, αυτές οι τελετές μετάβασης είναι τα σημεία στίξης της. Οι τελείες, οι άνω τελείες, τα κόμματα, τα θαυμαστικά, τα ερωτηματικά.

Αν τα γεγονότα και οι άνθρωποι της ζωής μας είναι οι λέξεις ενός κειμένου, αυτές οι τελετές μετάβασης είναι τα σημεία στίξης της. Οι τελείες, οι άνω τελείες, τα κόμματα, τα θαυμαστικά, τα ερωτηματικά. Μας δίνουν την ευκαιρία να πάρουμε μια ανάσα, να κάνουμε μια παύση στην ανάγνωση, να χωνέψουμε το νόημα της φράσης που μόλις διαβάσαμε. Να γελάσουμε, να κλάψουμε, να ανατριχιάσουμε και μετά να συνεχίσουμε πιο πλούσιοι σε σοφία και συναίσθημα. Και αυτή είναι τελικά μια από τις μεγαλύτερες απώλειες της εποχής που ζούμε, η οποία έναν χρόνο μετά, παραμένει εξωφρενικά πρωτόγνωρη.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

κεντρική φωτό: «Celebrating the Birth», Jan Steen (1625/1626–1679), The Wallace Collection

Read Next

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

Περισσότερα από

Stories

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.

01 Μαϊ 2024

37 χρόνια πριν: Όταν η Δήμητρα Γαλάνη πόζαρε για αντρικό περιοδικό - Η τολμηρή φωτογράφιση

Το μακρινό 1987 η Δήμητρα Γαλάνη είχε φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο του μηνιαίου αντρικού περιοδικού Playboy.

01 Μαϊ 2024

Οριάνα Φαλάτσι-Αλέκος Παναγούλης: Εκείνη έβλεπε μπροστά της έναν ήρωα. Εκείνος μια δυναμική και ασυμβίβαστη γυναίκα

Ένας έρωτας-δυναμίτης ένωσε την ασυμβίβαστη δημοσιογράφο και τον ήρωα της αντίστασης. Εκείνος την Πρωτομαγιά του 1976 βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκείνη δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.