ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Αυτό που ανακουφίζει το βλέμμα σου»: Μία ξεχωριστή έκθεση για την ωραιότητα των πραγμάτων

Ο Βαγγέλης Κύρης και ο Anatoli Georgiev, με το A Voyage Within, περιγράφουν τα νοητά, υποσυνείδητα και κυριολεκτικά ταξίδια τους ανά τον κόσμο.

«Αυτό που ανακουφίζει το βλέμμα σου»: Μία ξεχωριστή έκθεση για την ωραιότητα των πραγμάτων

Μία συλλογή από μοναδικά έργα εικαστικής ενσάρκωσης εκτίθεται στο κτίριο της Αμαλίας 36 τις πρώτες ημέρες του Απριλίου, αποδεικνύοντας ότι η τέχνη είναι μία και οι διαφορετικές εκφράσεις της μπορούν, σε ιδανικές συνθήκες, να συνυπάρξουν, να αλληλοσυμπληρωθούν και να αναγνώσουν, στο τέλος, την πραγματικότητα μέσα από ένα εντελώς καινοτόμο πρίσμα.

«Αυτό που ανακουφίζει το βλέμμα σου»: Μία ξεχωριστή έκθεση για την ωραιότητα των πραγμάτων
«Θέλαμε να αφήσουμε στα μάτια του θεατή, σαν παρατηρητή, τα ταξίδια που έχουμε κάνει εμείς ήδη μέσα από τη διαδικασία της δημιουργίας. Και να τα κάνει δικά του».

-Πείτε μου την ιδέα πίσω από την έκθεση A Voyage Within.

Βαγγέλης: «Αγαπάμε και οι δύο τα ταξίδια. Αυτό που κρατάμε πάντα από αυτά, όμως, και τροφοδοτεί τον δημιουργικό μας διάλογο για πολύ καιρό αργότερα, είναι οι αναμνήσεις από αυτά και το πως περνάνε σταδιακά στο ασυνείδητο, για να γίνουν αργότερα δημιουργία».

Anatoli: «Θέλαμε να αφήσουμε στα μάτια του θεατή, σαν παρατηρητή, τα ταξίδια που έχουμε κάνει εμείς ήδη μέσα από τη διαδικασία της δημιουργίας. Και να τα κάνει δικά του».

Τα 47 πορτρέτα που αποτελούν τη συλλογή, προέκυψαν από το απόσταγμα της εμπειρίας του φωτογράφου Βαγγέλη Κύρη στα νοητά, υποσυνείδητα και κυριολεκτικά ταξίδια του ανά τον κόσμο, τα σύνορα του οποίου «έκλεισε» μέσα από τη ματιά του στο πλαίσιο ενός κάδρου, στο χάρτη ενός τοίχου. Ένα συνονθύλευμα εικόνων από όλη τη γη, που ξεκινά από την Ασία και την Αφρική για να φτάσει στην Ελλάδα, αφιερώνοντας μεγάλο μέρος του A Voyage Within στις ρίζες της παράδοσης, σε μία ελεύθερη δημιουργική προσέγγιση μακριά από τη λαογραφική απεικόνιση.

«Αγαπάμε και οι δύο τα ταξίδια. Αυτό που κρατάμε πάντα από αυτά, όμως, και τροφοδοτεί τον δημιουργικό μας διάλογο για πολύ καιρό αργότερα, είναι οι αναμνήσεις από αυτά και το πως περνάνε σταδιακά στο ασυνείδητο, για να γίνουν αργότερα δημιουργία».

-Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο ορισμός του ωραίου;

Βαγγέλης: «Ωραίο είναι αυτό που ανακουφίζει το βλέμμα σου κι εκπαιδεύει την ψυχή σου».

Anatoli: «Το μέτρο, η ισορροπία, η αίσθηση ότι αυτό που βλέπεις ανυψώνει την αισθητική σου».

Τυπωμένα σε καμβά, τα έργα του απέκτησαν το βάθος και τη σύνθετη ανάγνωση ενός πίνακα ζωγραφικής. Πολύ σύντομα και χωρίς λογική επεξεργασία, σχέδιο ή συζήτηση, ο φίλος και συνεργάτης του φωτογράφου τα τελευταία πέντε χρόνια, ο Anatoli Georgiev, έπιασε στα χέρια του τον καμβά και άρχισε να κεντάει πάνω του λεπτομέρειες και στοιχεία, δίνοντας ασυνείδητα στα πορτρέτα του Βαγγέλη Κύρη ένα ζωντανό, τρίτο επίπεδο, ξεκλειδώνοντας έτσι καινούργιες, πολυεπίπεδες αναγνώσεις του ίδιου έργου, μέσα από την υφή.

«Η τέχνη, η καλή τέχνη, ξέρει να μιλάει στην ψυχή χωρίς στολίδια και δικαιολογίες. Κι αυτό η ψυχή μας το έχει ανάγκη. Σήμερα, πιστεύω, περισσότερο από ποτέ».

-Γιατί μόνο η τέχνη γαληνεύει την ψυχή;

Βαγγέλης: «Δεν τη γαληνεύει μόνο η τέχνη. Απλά η τέχνη είναι ο μόνος τρόπος να τραφεί και να προχωρήσει παραπέρα».

Anatoli: «Η τέχνη, η καλή τέχνη, ξέρει να μιλάει στην ψυχή χωρίς στολίδια και δικαιολογίες. Κι αυτό η ψυχή μας το έχει ανάγκη. Σήμερα, πιστεύω, περισσότερο από ποτέ».

Από 25 Χ 40 εκατοστά μέχρι 2 Χ 1,5 μέτρα, τα έργα της έκθεσης είναι μία ιστορία αγάπης όπου οι σύγχρονες εφαρμογές της φωτογραφίας συνεργάζονται με τις παραδοσιακές τεχνικές του βαψίματος των κλωστών με τσάι και τη διάβρωση/παλαίωση των υλικών, στην υπηρεσία ενός οράματος που οι δύο συνεργάτες μοιράζονται από κοινού, αλλά και με την τρίτη δύναμη της ομάδας, την accidental curator Έρικα Βασιλείου, μία διορατική και οξυδερκή λάτρη της τέχνης που λειτούργησε καταλυτικά στην ανάδειξη αυτής της μαγικής σύμπραξης.

«Η τέχνη είναι ο μόνος τρόπος να τραφεί και να προχωρήσει παραπέρα».

Ο Βαγγέλης Κύρης είναι ένας καλαίσθητος αναζητητής της ζωής

Για χρόνια επαναστάτης της μόδας, αρνούμενος να συμβιβάσει το προσωπικό του όραμα στο βωμό της εμπορικότητας, είναι ο φωτογράφος που άλλαξε τελικά την αισθητική των ελληνικών περιοδικών ανεβάζοντας τον πήχη της ποιότητας στα εκδοτικά δρώμενα μέσα από την τέχνη του. Η προσωπική του καλλιτεχνική αναζήτηση τον οδήγησε, κατόπιν, σε ένα δημιουργικό ταξίδι μέσα από τη σύνθεση πορτρέτων-αφιερωμάτων στον Τσαρούχη, νοητών cartes postales και slideshows –ταξίδια στο υποσυνείδητο του χώρου και του χρόνου. Η ενδυματολογική του προσέγγιση στην ελληνική παράδοση είναι μία ελεύθερη, ανένταχτη ανάγνωση που σύντομα όμως πρόκειται να μετουσιωθεί σε ένα μεγάλο, ιστορικό project. Συναντήθηκε με τον Anatoli στο απόγειο της κρίσης κι έκτοτε βρίσκεται σε διαρκή καλλιτεχνικό διάλογο μαζί του.

Ο Anatoli Georgiev «κεντάει» τις εμπειρίες σε καμβά

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Βουλγαρία. Σαν παιδί, κέντησε το περίγραμμα ενός περιστεριού το οποίο μάγεψε τη δασκάλα του. Ασχολήθηκε με το χορό και τη φωτογραφία και από το 2014 έγινε στενός συνεργάτης και πηγή έμπνευσης για τον Βαγγέλη Κύρη. Η φυσική κλίση του στην καλλιτεχνία εξελίχθηκε μέσα από βιώματα και πρακτικές όπως και την προσωπική του ενασχόληση με οτιδήποτε αφορά την έκφραση της δημιουργικότητάς του, από τη διακόσμηση μέχρι και τα κοστούμια του χορού, αλλά και μία εγγενή γνώση που ξεπερνά σε αισθητική και ποιότητα ακόμη και τους μαέστρους του είδους.

ΙΝFO

A Voyage Within

1 – 4 Απριλίου 2019

Αμαλίας 36,

Αθήνα

Σύγχρονες εφαρμογές της φωτογραφίας συνεργάζονται με τις παραδοσιακές τεχνικές του βαψίματος των κλωστών.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

Περισσότερα από

Stories

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.

01 Μαϊ 2024

37 χρόνια πριν: Όταν η Δήμητρα Γαλάνη πόζαρε για αντρικό περιοδικό - Η τολμηρή φωτογράφιση

Το μακρινό 1987 η Δήμητρα Γαλάνη είχε φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο του μηνιαίου αντρικού περιοδικού Playboy.

01 Μαϊ 2024

Οριάνα Φαλάτσι-Αλέκος Παναγούλης: Εκείνη έβλεπε μπροστά της έναν ήρωα. Εκείνος μια δυναμική και ασυμβίβαστη γυναίκα

Ένας έρωτας-δυναμίτης ένωσε την ασυμβίβαστη δημοσιογράφο και τον ήρωα της αντίστασης. Εκείνος την Πρωτομαγιά του 1976 βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκείνη δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.