ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Στάνλεϊ Κιούμπρικ: Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ταινίας "Μάτια ερμητικά κλειστά στις 7 Μαρτίου 1999, ο σπουδαίος σκηνοθέτης πέθανε στον ύπνο του

Ο οραματιστής σκηνοθέτης ήταν ένα αίνιγμα, ζώντας και δημιουργώντας σχεδόν σε απόλυτη απομόνωση, μακριά από το άγρυπνο μάτι των μέσων ενημέρωσης.

Θεωρείται ευρέως ως ένας από τους καλύτερους και πιο σημαντικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ (Stanley Kubrick) ήταν αμερικανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος, ένας από τους πιο αναγνωρισμένους και με μεγάλη επιρροή δημιουργούς στην ιστορία του κινηματογράφου. Οι ταινίες του συχνά δίχαζαν και δεν είχαν εμπορική απήχηση, αλλά αποτελούν σημαντικά κεφάλαια στην ιστορία του κινηματογράφου.

Αιώνιος αουτσάιντερ, εργάστηκε πέρα από τις συμβάσεις του Χόλιγουντ, διατηρώντας τον πλήρη καλλιτεχνικό έλεγχο των ταινιών του κι έχοντας το σπάνιο πλεονέκτημα της οικονομικής υποστήριξης των στούντιο. Η φιλμογραφία του εκτείνεται σε μία τεράστια γκάμα στιλ και ειδών – από τη μαύρη κωμωδία έως τον τρόμο και από το πολεμικό δράμα έως την επιστημονική φαντασία.

Ο ίδιος ήταν ένα αίνιγμα, ζώντας και δημιουργώντας σχεδόν σε απόλυτη απομόνωση, μακριά από το άγρυπνο μάτι των μέσων ενημέρωσης. Οι ταινίες του, που αντανακλούν την εμμονική φύση και την τελειομανία του, παραμένουν μεταξύ των πιο προκλητικών και οραματικών ταινιών που έγιναν ποτέ.

Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου 1928 στη Νέα Υόρκη, από γονείς εβραϊκού θρησκεύματος με καταγωγή από την Ανατολική Ευρώπη. Ο πατέρας του ήταν ομοιοπαθητικός γιατρός και τον μύησε στο σκάκι και τη φωτογραφία. Η φωτογραφία ήταν και η πρώτη ενασχόληση του νεαρού Στάνλεϊ, όταν στα 17 του προσλήφθηκε στη σύνταξη του περιοδικού "Look".

Λάτρης του κινηματογράφου από τα μαθητικά του χρόνια και θαυμαστής των ταινιών του Σεργκέι Αϊζενστάιν αποφάσισε ν’ αφήσει τη φωτογραφική μηχανή και να πιάσει την κάμερα.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο με ντοκιμαντέρ

Πρώτη του ταινία το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους "The Day of the Fight" (1951) με θέμα τον κόσμο του μποξ. Δύο χρόνια αργότερα παρουσίασε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, το πολεμικό δράμα "Fear and Desire", που αναφέρεται στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Φαίνεται ότι το τελικό αποτέλεσμα τον απογοήτευσε τόσο πολύ, ώστε είχε αποφασίσει ν’ αγοράσει όλες τις κόπιες της για να μην τη δει κανένας.

Ακολούθησαν δύο φιλμ-νουάρ "Το Φιλί του Δολοφόνου" ("Killer’s Kiss", 1955) και "Το Χρήμα της Οργής" ("Τhe Killing", 1956) και το 1957 ήρθε η αναγνώριση με το πολεμικό δράμα "Σταυροί στο μέτωπο" ("Paths of Glory"), μία ιστορία στρατιωτικής αδικίας στο γαλλικό στρατό κατά τη διάρκεια του Α' Παγκόσμιου Πολέμου.

Ο "Σπάρτακος" και η "Λολίτα"

Μετά το ιστορικό έπος "Σπάρτακος" ("Spartacus", 1960), με θέμα τον βίο και τη δράση του ρωμαίου επαναστάτη Σπάρτακου, ο Κιούμπρικ γύρισε την ταινία "Λολίτα" ("Lolita", 1962), με βάση το μυθιστόρημα του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, γύρω από το πάθος ενός μεσήλικα για ένα ανήλικο κορίτσι.

Απηυδισμένος από το ασφυκτικό αμερικανικό σύστημα παραγωγής κι επιζητώντας περισσότερη καλλιτεχνική ελευθερία, εγκατέλειψε την πατρίδα του κι εγκαταστάθηκε στην Αγγλία. Στην νέα του πατρίδα γύρισε μια σειρά από ταινίες που εξερευνούσαν τις δυσαρμονίες και τη βία της σύγχρονης ζωής και ατένιζαν με φαντασία τον κόσμο του μέλλοντος.

Η πρώτη ταινία της νέας περιόδου ήταν η μαύρη κωμωδία "SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα" ("Dr. Strangelove", 1964), που μετέτρεψε την πιθανότητα ενός πυρηνικού

πολέμου την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου σ’ ένα μακάβριο αστείο. Ο Πίτερ Σέλερς είναι απολαυστικός σε τριπλό ρόλο. Ακολούθησε η κλασική πλέον ταινία επιστημονικής φαντασίας "2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος" ("2001: A Space Odyssey", 1968), μια ευφάνταστη εξερεύνηση του εξελικτικού παρελθόντος του ανθρώπου και του εξωγήινου μέλλοντός του.

Το προκλητικό "Κουρδιστό πορτοκάλι" που δίχασε κοινό και κριτικούς

"Το κουρδιστό πορτοκάλι" ("A Clockwork Orange", 1971), βασισμένο στο μυθιστόρημα του Άντονι Μπέρτζες, είναι μία από τις πολυσυζητημένες ταινίες του που δίχασε για την ωμή και παράλογη βία της και αποτέλεσε μία από τις σταθερές του Κουέντιν Ταραντίνο στο βίαιο κινηματογραφικό του σύμπαν. Η ταινία εξετάζει το πρόβλημα της βίας στις μεγαλουπόλεις, τοποθετώντας τη δράση της σ’ ένα όχι τόσο μακρινό μέλλον. Σε όσους τον επέκριναν για την ωμή βία της ταινίας, ο Κιούμπρικ απάντησε: "Αν η βία στον κινηματογράφο είναι βλαβερή, τότε θα πρέπει να καταδικάσουμε πρώτα τους Τομ και Τζέρι".

Η αγγλική περίοδος του Κιούμπρικ θα ολοκληρωθεί με την ταινία εποχής "Μπάρυ Λύντον" ("Barry Lyndon", 1975), βασισμένη στο μυθιστόρημα του Γουίλιαμ Μέικπις Θάκερεϊ. Πρόκειται για ένα εικαστικό αριστούργημα που εξετάζει τα ήθη του 18ου αιώνα, μέσα από την ιστορία ενός ιρλανδού τυχοδιώκτη (τον υποδύεται ο Ράιαν Ο’Νιλ) που προσπαθεί με κάθε μέσο στην αριστοκρατία.

Επιστρέφοντας στο αμερικανικό σύστημα παραγωγής και ορίζοντας αυτός τους κανόνες του παιχνιδιού θα γυρίσει μόλις τρεις ταινίες μέχρι το θάνατό του το 1999.

"Η Λάμψη" ("The Shining", 1980) είναι μία ταινία τρόμου, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του "μετρ" Στίβεν Κινγκ με πρωταγωνιστή έναν τρομακτικό Τζακ Νίκολσον στο ρόλο ενός συγγραφέα που απομονώνεται για να αναζητήσει έμπνευση και τελικά οδηγείται στη σχιζοφρένεια.

Επτά χρόνια αργότερα γύρισε το "Μέταλ Τζάκετ" ("Full Metal Jacket", 1987), μια ταινία με θέμα τον "βρόμικο πόλεμο" του Βιετνάμ.

"Μάτια ερμητικά κλειστά" το κύκνειο άσμα του Κιούμπρικ

Το κύκνειο άσμα του ήταν το ερωτικό δράμα "Μάτια ερμητικά κλειστά" ("Eyes Wide Shut"), βασισμένο στη νουβέλα του Άρτουρ Σνίτσλερ "Ονειρική Ιστορία", με πρωταγωνιστές τον Τομ Κρουζ και τη Νικόλ Κίντμαν.

Λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση του μοντάζ, στις 7 Μαρτίου 1999, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ πέθανε στον ύπνο του στην έπαυλη Τσιντικμπέρι της νοτιοανατολικής Αγγλίας, όπου κατοικούσε από το 1979 με την τρίτη του σύζυγο του, τη γερμανίδα ηθοποιό Κριστιάνε Χάρλαν και τις δύο κόρες τους.


Πληροφορίες: © SanSimera.gr, wikipedia

Read Next

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

Περισσότερα από

Stories

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.