0
SHARES

Μία στις πέντε σχέσεις σήμερα ξεκινάει online. «Είναι σα να εμπιστευόμαστε την ερωτική μας ζωή σε αλγόριθμους και excel», θα πουν κάποιοι. «Είναι ο πιο σύντομος και σύγχρονος τρόπος να αναζητήσουμε την αγάπη», θα πουν άλλοι. Sites όπως το lunona.com, sxeseis.gr, το ξενόφερτο tinder ή το παραδοσιακό elmaz.gr, υπόσχονται να συμβάλουν στην εξεύρεση σχέσης ή ερωτικού συντρόφου με τον ελάχιστο κόπο και στον ελάχιστο χρόνο.

Ποια στοιχεία όμως μας αποκαλύπτουν οι έρευνες σήμερα σχετικά με το διαδικτυακό φλερτ;

Μυστικά και ψέματα

Πολλές γυναίκες ποστάρουν φωτογραφίες όπου είναι ή δείχνουν νεότερες, όπως και πολλοί άνδρες ψεύδονται σχετικά με την οικονομική τους κατάσταση. Όπως συμβαίνει γενικά με τα social media, οι χρήστες εκδηλώνουν στοιχεία ναρκισσισμού με το να προσπαθούν να ωραιοποιήσουν την καθημερινότητά τους και την εικόνα τους, προβάλλοντας μόνο τον «ιδανικό» τους εαυτό. Επιπλέον, οι χρήστες τείνουν να γεμίζουν τα κενά στις πληροφορίες που έχουν για τον υποψήφιο παρτενέρ, συνήθως με θετικά χαρακτηριστικά.

Μερικοί το προτιμούν καυτό

Δεδομένου ότι το διαδίκτυο μας παρέχει τη δυνατότητα να συναντήσουμε κόσμο με τον οποίο δεν εμπλεκόμαστε ούτως ή άλλως, προσφέρεται για ερωτικές συνευρέσεις. Το στοίχημα είναι και οι δυο πλευρές να έχουν τις ίδιες βλέψεις.

Υπερπληθώρα και επιφανειακότητα

Είναι σα να βρίσκεστε μπροστά σε έναν τεράστιο μπουφέ. Πολύ εύκολα θα ορμήσετε στα πιάτα κάθε είδους, άλλο τόσο εύκολα θα τα απορρίψετε, αφού έχετε την δυνατότητα να πάτε στο επόμενο. Από ψυχολογικής άποψης, το online dating ευνοεί την συχνή εναλλαγή συντρόφων αλλά όχι την εμβάθυνση στις σχέσεις. Επιπλέον, το οι διαδικτυακές γνωριμίες βασίζονται στην κατηγοριοποίηση των χαρακτηριστικών και όχι στην αλληλεπίδραση. Αυτό που αποκαλούμε «ποιότητα παρουσίας» ενός ατόμου δεν υφίσταται με το online dating. Οι χρήστες των διαδικτυακών γνωριμιών σκέφτονται με καθαρά καταναλωτικούς όρους (Heino et al., 2010): επιλέγουν τους υποψήφιους συντρόφους από κατάλογο. Οι γνωριμίες αυτές κανονίζονται γρήγορα, εξελίσσονται γρήγορα και ξεπερνιούνται γρήγορα. Ο χρόνος της προσέγγισης, συνύπαρξης ή/και πένθους από χωρισμό σμικρύνεται σε υπερβολικό βαθμό, με αποτέλεσμα η βίωση και αναγνώριση των συναισθημάτων να γίνεται ακόμη πιο επιφανειακή.

Μύθοι και πραγματικότητα

Αντίθετα με τα στερεότυπα, οι χρήστες αυτών των εφαρμογών δεν έχουν ούτε λιγότερες κοινωνικές δεξιότητες ούτε χαμηλή αυτοεκτίμηση (Valkenburg, 2007). Παρόλα αυτά, πολλοί νεαροί υποστηρίζουν πως έχουν εθιστεί στις διαδικτυακές γνωριμίες. Οι ψυχολόγοι υποθέτουν πως όπως όλα τα apps, έτσι και αυτά των γνωριμιών λειτουργούν ως αγχολυτικά, όταν περνώντας γρήγορα τις εικόνες ξεχνιόμαστε από τα προβλήματα που ίσως μας ταλαιπωρούν. Σύμφωνα με την ιεράρχηση αναγκών του Maslow, η ανάγκη για αγάπη είναι πρωταρχική. Αν η γνωριμίες μέσω διαδικτύου έχουν βοηθήσει έστω και λίγους ανθρώπους να βρουν μια μακροχρόνια σχέση, τι σημασία έχει με ποιον τρόπο εντόπισαν τον σύντροφό τους;

Συγγραφέας: Μαρία Μαγγανάρη MSc in Person – Centred Counseling and Psychotherapy P.E.T., T.E.T., M.B.A., M.A. / mariamanganari.gr

Βιβλιογραφικές Αναφορές

Heino, R. D., Ellison, N. B., & Gibbs, J. L. (2010). Relationshopping: Investigating the market metaphor in online dating. Journal of Social and Personal relationships, 27(4), 427-447.

McLeod, S. (2007). Maslow's hierarchy of needs. Simply Psychology, 1.

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Preadolescents' and adolescents' online communication and their closeness to friends. Developmental psychology, 43(2), 267.

TAGS