Σχεδόν έναν αιώνα πριν, η Coco Chanel παρουσίασε στον κόσμο το αυθεντικό μικρό μαύρο φόρεμα. Το ένδυμα του 1926 θα γινόταν ένα βασικό στοιχείο της μόδας, τόσο γνωστό που συχνά αναφέρεται απλά με το ακρωνύμιο "LBD".
"Είναι μια μυθική ιστορία", λέει η Georgina Ripley, επιμελήτρια μοντέρνου και σύγχρονου σχεδιασμού στο Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας, στην Pauline McLean του BBC News. "Πρόκειται για τον εκδημοκρατισμό, τη μαζική παραγωγή και τον εκσυγχρονισμό του γυναικείου ενδύματος".
Το εμβληματικό σχέδιο της Chanel είναι το σημείο απ' όπου ξεκινά το "Beyond the Little Black Dress" ("Πέρα από το μικρό μαύρο φόρεμα"). Η νέα έκθεση στο Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας άνοιξε αυτό το μήνα και θα διαρκέσει έως τις 29 Οκτωβρίου. Μέσα από 65 λουκ, διερευνά πώς η δυναμική του μικρού μαύρου φορέματος τού επέτρεψε να εκφράσει τόσο "την ευσέβεια όσο και τη "διαστροφή", τον σεβασμό, αλλά και επανάσταση", όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και το δελτίο τύπου του Μουσείου.
"Λίγα ρούχα είναι τόσο εμβληματικά όσο το μικρό μαύρο φόρεμα, το οποίο έχει συχνά αναδειχθεί από τη βιομηχανία της μόδας ως το ένα κομμάτι που κάθε γυναίκα πρέπει να έχει στην γκαρνταρόμπα της", αναφέρει η Ripley στην ανακοίνωση. "Έχει εξελιχθεί δραματικά στον αιώνα που μεσολάβησε από τη δημιουργία του. Από ένα απλό φόρεμα με αλλαγές που βοήθησε στον εκδημοκρατισμό της γυναικείας μόδας μέχρι μια τολμηρή πολιτική δήλωση, έχει περάσει από διάφορες εκδοχές που αντανακλούν τα μεταβαλλόμενα ιδανικά της ομορφιάς και της εικόνας του σώματος".
Πολλά μαύρα φορέματα υπήρχαν πριν από το σχέδιο της Chanel το 1926 και το μαύρο ήταν ήδη ένα χρώμα της μόδας, σημειώνει η Ripley. Παρόλα αυτά, "υπάρχει κάτι σε αυτή τη στιγμή και στον τρόπο που ενσαρκώνει το εκσυγχρονιστικό πνεύμα της δεκαετίας του 1920", λέει στο BBC News.
Η έκθεση "Beyond the Little Black Dress" είναι η μεγαλύτερη έκθεση μόδας που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στο μουσείο. Παράλληλα με το έργο της Chanel, περιλαμβάνει πρώιμα κομμάτια των Yves Saint Laurent, Dior και Schiaparelli, καθώς και σύγχρονα σχέδια των Gareth Pugh, Simone Rocha και Off-White.
Άλλα φορέματα προέρχονται από τον κόσμο της ψυχαγωγίας, όπως ένα φόρεμα Fiona Dealey που φορούσε η τραγουδίστρια Sade της δεκαετίας του 1980 και το μίνι φόρεμα Christian Siriano που φόρεσε ο Jonathan Van Ness του "Queer Eye" στα βραβεία Emmy 2019, σύμφωνα με τον Brian Ferguson του Scotsman.
Το μουσείο ανέθεσε επίσης ένα νέο κομμάτι στους σχεδιαστές VIN + OMI για ένα τμήμα της έκθεσης που αφορά τη βιώσιμη μόδα. Η ομάδα δημιούργησε το φόρεμα χρησιμοποιώντας τσουκνίδες και τρίχες αλόγου από το Highgrove, μια ιδιωτική κατοικία του Καρόλου Γ' και της Καμίλλας, με τη λέξη "resist" υφασμένη στο ύφασμα. Επιπλέον, τμήματα της έκθεσης παρουσιάζουν το έργο μαύρων Βρετανών σχεδιαστών και διερευνούν το ρόλο του μαύρου χρώματος στη δημιουργία μιας αφροφουτουριστικής αισθητικής, καθώς και μια ταινία για τις ανισότητες της γρήγορης μόδας.
Η έκθεση "Beyond the Little Black Dress"' ήταν ήδη στα σκαριά όταν χτύπησε η πανδημία. Η ομάδα έβαλε προσωτινά την έκθεση στον πάγο και ο επιπλέον χρόνος έδωσε την ευκαιρία να "προβληματιστούν πραγματικά για το περιεχόμενό της", λέει η Ripley στο Scotsman. "Σκεφτήκαμε περισσότερο όλα τα παγκόσμια ζητήματα και τι μπορεί να θέλουν οι άνθρωποι από μια έκθεση μόδας".
Παρουσιάζοντας τόσο υψηλής ραπτικής όσο και μοντέρνες εμφανίσεις που κάνουν πολιτικές δηλώσεις, η έκθεση εξετάζει γιατί, "στον άστατο και γρήγορο κόσμο της μόδας, το μικρό μαύρο φόρεμα έχει κατακτήσει αυτό το σπάνιο καθεστώς του να είναι πραγματικά υπεράνω της επικαιρότητας", αναφέρει η Ripley στην ανακοίνωσή της.
"Αυτό το ένδυμα έγινε ένας φακός μέσα από τον οποίο μπορείς να δεις 100 χρόνια κοινωνικής ιστορίας και κοινωνικής αλλαγής", λέει η ίδια στον Scotsman. "Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο ένδυμα, το LBD μπορεί να θεωρηθεί καθρέφτης της κοινωνίας".
*Η έκθεση "Beyond the Little Black Dress" παρουσιάζεται στο Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας στο Εδιμβούργο έως τις 29 Οκτωβρίου.
Eικόνα αρχείου
Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram