ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Οι ξεριζωμένες: Ελληνίδες που μετανάστευσαν στη Γερμανία του '60 μόνες, μακριά από τις οικογένειες τους

Το ντοκιμαντέρ "Μητέρα του σταθμού" της Κωστούλας Τωμαδάκη θέλει να ρίξει φως στη θηλυκή πτυχή της μετανάστευσης.

Γυναίκες που εξαναγκάστηκαν σε μετανάστευση λίγο μετά την ενηλικίωσή τους. Εγκατέλειψαν τις οικογένειές τους και έφυγαν μόνες σε έναν ξένο τόπο, χωρίς να γνωρίζουν τη γλώσσα και χωρίς καμία παρόμοια εμπειρία έως τότε. Τα παιδιά που γέννησαν στη συνέχεια, μεγάλωσαν μέσα σε μια συνεχή μετακίνηση και μέχρι σήμερα θυμούνται το πόσο στερήθηκαν τη μητέρα τους.

Φως σε ένα κομμάτι της ιστορίας που επηρέασε ολόκληρες γενιές, θέλει να ρίξει με τη "Μητέρα του σταθμού" η Κωστούλα Τωμαδάκη. Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ για τις μετανάστριες του '60 στις φάμπρικες της Γερμανίας, το οποίο παρουσιάζει αναμνήσεις και μαρτυρίες τους, επίσημα αρχεία που μέχρι σήμερα δεν έχουν δει το φως, αλλά και προσωπικά αρχεία των γυναικών, που από μόνα τους αποτελούν ιστορικό αρχείο ανεκτίμητου πλούτου για την ιστορία της ελληνικής μετανάστευσης.

"Από τα παιδικά μου χρόνια, που παραθέριζα στο χωριό της μητέρας μου, τα Μαζέικα Καλαβρύτων, μου έκανε τρομερή εντύπωση που από τη μία η μαμά μου συνέχεια μου έλεγε για τους Γερμανούς που έκαψαν το χωριό τους και από την άλλη έβλεπα συνομηλίκους μου να μένουν με την γιαγιά και τον παππού ενώ οι γονείς τους πήγαιναν για να δουλέψουν στα εργοστάσια της Γερμανίας", αναφέρει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Κωστούλα Τωμαδάκη. Η πληροφορία αυτή έμεινε στο παιδικό μυαλό της και πολλά χρόνια αργότερα, μια διαδικτυακή αγγελία από ένα νοσοκομείο της Γερμανίας που ζητούσε Έλληνες γιατρούς και η μεγάλη ανταπόκριση στα σχετικά σχόλια, της κίνησε το ενδιαφέρον για να ψάξει το θέμα.

"Έψαξα κυρίως για μετανάστευση των Ελλήνων και ειδικά από τη βόρεια Ελλάδα, από όπου σχεδόν έφυγε το ένα τρίτο και κάποια στιγμή το μισό. Αναζητώντας εφημερίδες, φωτογραφίες, ρεπορτάζ και ντοκιμαντέρ, με δέος ανακάλυψα ότι δεν υπήρχαν πουθενά γυναίκες, αλλά μόνο άντρες", δηλώνει. "Κι όμως. Μέσα από έρευνα όπου έψαξα οικογένειες, είδα ότι τελικά, υπήρχε αντίστοιχος αριθμός και από το γυναικείο φύλο -ίσως όχι τον πρώτο ή το δεύτερο χρόνο (1960- 1961) αλλά από το '62 άρχισαν να μεταναστεύουν και οι γυναίκες μόνες τους", εξηγεί.

Στο ντοκιμαντέρ της μιλούν περίπου δέκα γυναίκες. Αυτές που ανήκουν στην πρώτη γενιά μεταναστριών, είναι σήμερα ηλικιωμένες.

"Έφυγαν μόνες στα 18-19 τους, χωρίς να ξέρουν πού θα πάνε, οι περισσότερες ήταν αγράμματες και φυσικά δεν ήξεραν τη γλώσσα. Το μόνο που είχαν, ήταν μία σύμβαση στα χέρια τους", αναφέρει η κ. Τωμαδάκη.

"Δηλαδή αυτές οι γυναίκες είχαν μία τριπλή αορατότητα. Ήταν ξένες, πολύ χαμηλού μορφωτικού επιπέδου και γυναίκες. Γι' αυτό δεν υπήρχαν πουθενά. Τις βρήκα μόνο φωτογραφίες και σε φιλμάκια από προσωπικά αρχεία", επισημαίνει και τονίζει την τεράστια θέληση που διέκρινε ότι είχαν. "Θεωρώ σχεδόν επαναστατική τη δύναμή τους. Γυναίκες εκείνη την εποχή, που δεν ανήκαν σε κάποιο κόμμα ή σε κάποια συλλογικότητα και κατάφεραν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά να ζήσουν τη ζωή τους σε μία χώρα όχι προσωρινά -όπως πίστευαν στην αρχή, αφού κάποιες έμειναν εκεί έως τη συνταξιοδότησή τους", καταλήγει.

Τα παιδιά ..."βαλίτσα"

Μέσα από την επαφή της με τις "αόρατες" γυναίκες που κουβάλησαν πίκρες και χαρές, φωτίζοντας τα κίνητρα της μετανάστευσης και την ανάγκη και το όνειρο για ένα καλύτερο κόσμο, συνάντησε και τα παιδιά τους. "Τα παιδιά - βαλίτσα όπως συνηθίζω να τα αποκαλώ, σήμερα είναι μεγάλες γυναίκες, κάποιες από αυτές και μητέρες. Τότε, πήγαιναν σε δύο διαφορετικά σχολεία, αντιμετώπισαν δύο διαφορετικές χώρες, δύο διαφορετικούς πολιτισμούς και δύο διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα. Αυτό που βγαίνει από το ντοκιμαντέρ, είναι ότι μπορεί να σπούδασαν, να προόδευσαν και σήμερα να έχουν καριέρες, αλλά τους έλειψε η μάνα, η οποία μάνα δούλευε στις φάμπρικες της Γερμανίας, κάποιες φορές και διπλοβάρδια", λέει με συγκίνηση η σκηνοθέτιδα.

Ένα από τα παιδιά αυτά γεννήθηκε στη Γερμανία, επέστρεψε στην Προσοτσάνη Δράμας για να μείνει στη γιαγιά, μετά πήγε και πάλι στη Γερμανία μαζί με τη γιαγιά και τελικά τελείωσε τόσο το γερμανικό σχολείο όσο και το ελληνικό, σπούδασε στο ΑΠΘ, έγινε εκπαιδευτικός και αφού γύρισε κάποια γυμνάσια άγονης γραμμής στην Ελλάδα ξαναγύρισε στη Στουτγκάρδη, στο ίδιο Γυμνάσιο που η ίδια πήγαινε, για να διδάξει τα παιδιά της νέας γενιάς μεταναστών, δηλαδή αυτών που έφυγαν κατά την οικονομική κρίση και κυρίως το 2011, '12 και '13", σημειώνει.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην πιο πρόσφατη γενιά μεταναστών, υπογραμμίζοντας ότι σε αντίθεση με αυτές που προηγήθηκαν, είναι πια καταρτισμένη. "Στην ταινία μου έχω γυναίκες της πρώτης γενιάς που δούλευαν στις μηχανές της Siemens και φτάνουμε στην τρίτη γενιά όπου έχω μία περίπτωση γυναίκας που σπούδασε στη νομική σχολή Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στο Μόναχο και εργάζεται στο νομικό της τμήμα της ίδιας εταιρείας", επισημαίνει η κ. Τωμαδάκη.

Οι γυναίκες από τη γενιά που θυσιάστηκε για την επόμενη, μιλάνε στο ντοκιμαντέρ "Η μητέρα του σταθμού" με ιδιαίτερη άνεση και αμεσότητα στο φακό. Αυτό -σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα, συμβαίνει διότι "ήταν έτοιμες να τα πούνε. Ήθελαν να τα βγάλουν αυτό από μέσα τους".

Το ντοκιμαντέρ εντάσσεται στην κατηγορία του Φεστιβάλ "Ανοιχτοί Ορίζοντες" και θα προβληθεί αύριο, στις 18:30, στην αίθουσα "Τζον Κασσαβέτης", στην Αποθήκη 1, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ είναι διαθέσιμη και για online προβολή.

Πηγή: ΑΠΕ (Βαρβάρα Καζαντζίδου)- Τις φωτογραφίες παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Τωμαδάκη

Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram

Read Next

02 Μαϊ 2024

Η ανοιξιάτικη Πρωτομαγιά της Μιμής Ντενίση στον ολάνθιστο κήπο της στον Θεολόγο

Η Μιμή Ντενίση καλωσορίζει τον αγαπημένο της μήνα με μια ανοιξιάτικη φωτογραφία.

02 Μαϊ 2024

Δεκάχρονος παρίστανε τον "νεκρό" για να μην τον σκοτώσει η μητέρα του

Σε ηλικία μόλις 10 ετών το αγοράκι παρίστανε τον πεθαμένο προκειμένου να ξεφύγει από την αδίστακτη μητέρα του.

Περισσότερα από

News

02 Μαϊ 2024

Οι άγνωστες σπουδές της Ελένης Μενεγάκη πριν γίνει παρουσιάστρια

Ελάχιστοι είναι αυτοί που γνωρίζουν το επάγγελμα της Ελένης Μενεγάκη, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με τα φώτα της δημοσιότητας.

02 Μαϊ 2024

"Πήρες Ozempic;" Η ασύλληπτη γκάφα της Μπάρμπρα Στρέιζαντ προς την Μελίσσα ΜακΚάρθι πήρε την καλύτερη "πληρωμένη" απάντηση από την ηθοποιό

Η τραγουδίστρια έσβησε αμέσως μετά το σχόλιο που προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις. Η απάντηση της ηθοποιού όμως κέρδισε τις εντυπώσεις.

02 Μαϊ 2024

Η Νάνσυ Ζαμπέτογλου φόρεσε το τζιν παντελόνι που κάνει τη σιλουέτα να δείχνει ψιλόλιγνη

Η Νάνσυ Ζαμπέτογλου αγαπά τη μόδα και αυτό φαίνεται από τις στυλιστικές της επιλογές.

02 Μαϊ 2024

Αν βρεθείς στο Λονδίνο μην χάσεις την μαγική έκθεση του Marc Quinn στο Kew Gardens

Μια έκθεση εντυπωσιακών γλυπτών που συνομιλούν με τον φυτικό κόσμο περιμένουν τους επισκέπτες του Kew Gardens, ενός από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της μητρόπολης.

02 Μαϊ 2024

Τάιρα Μπανκς - Χάιντι Κλουμ: Η ζωή αρχίζει στα 50

Μια εμφάνιση- έκπληξη στην συναυλία της Μαράια Κάρεϊ στο Λας Βέγκας, έκαναν τα δυο τοπ μόντελς και το γλέντησαν πραγματικά.

02 Μαϊ 2024

Δημήτρης Παπανικολάου: "Δεν μπορώ να είμαι περήφανος, επειδή γεννήθηκα 2 μέτρα και καρφώνω καλύτερα, Στόχος μου είναι να εμπνέω τους ανθρώπους"

Για αυτό και συμφωνούμε απόλυτα μαζί του: σημασία δεν έχουν μόνο τα δώρα που μας χάρισε απλώς η Φύση, αλλά ό,τι κατακτούμε με το πνεύμα και την ψυχή μας.

02 Μαϊ 2024

Γιατί η Τζένιφερ Άνιστον αναστάτωσε το διαδίκτυο με τη νέα ανάρτησή της στο Instagram;

Παρότι ήταν μια ανάρτηση για προϊόν η Τζένιφερ Άνιστον έβαλε φωτιές.

02 Μαϊ 2024

Όταν η Ρούνεϊ Μάρα υποδύθηκε τη Μαρία Μαδγαληνή δίπλα στον Χοακίν Φίνιξ

Τότε η ηθοποιός είχε δηλώσει πως η Μαρία Μαγδαληνή υπήρξε "ριζοσπαστική" γυναίκα.

02 Μαϊ 2024

Τομ Χανκς- Ρίτα Γουίλσον: "Ακόμα δεν πιστεύω πως η γυναίκα μου βγαίνει μαζί μου"

Οι δύο καλλιτέχνες μετρούν 36 χρόνια γάμου και έχουν πολλά να πουν για τις σχέσεις.

02 Μαϊ 2024

Ο πρίγκιπας William μιλά για πρώτη φορά για την υγεία της Kate

Τη δική της μάχη με τον καρκίνο δίνει η πριγκίπισσα Kate Middleton, και ο πρίγκιπας William θέλησε να ενημερώσει σχετικά με την εξέλιξη της υγείας της.