ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πέτρος Τατσόπουλος: Πέρασα τα πρώτα χρόνια της ζωής μου στο ΠΙΚΠΑ

"Ιδανικό ίδρυμα θα παραμένει πάντα το ίδρυμα που βάζει λουκέτο"

Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις με την "Κιβωτό του Κόσμου" ο συγγραφέας και πρώην βουλευτής, Πέτρος Τατσόπουλος, γράφει στα "Νέα" για την δική του βιωματική εμπειρία από τα ιδρύματα και το πώς ο ίδιος έζησε εκ των έσω όλη την υπόθεση των ιδρυμάτων.

Δεν κάνει καμία αναφορά στην Κιβωτό. Όμως με το άρθρο του να τιτλοφορείται "Ιδρυματισμός", αποκαλύπτει ότι είναι παιδί εκτός γάμου, αγνώστου πατρός, που χρειάστηκε να περάσει τα πρώτα χρόνια της ζωής του στο ΠΙΚΠΑ.

Ιδρυματισμός

"Ως εξώγαμο τέκνο αγνώστου πατρός πέρασα τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής μου έγκλειστος στο Πατριωτικό Ίδρυμα Κοινωνικής Πρόνοιας και Αντιλήψεως, ευρέως γνωστό στο πανελλήνιο απο το αρκτικόλεξο του: ΠΙΚΠΑ.

Η βιολογική μου μητέρα, μια πάμφτωχη γυναίκα από την Κρήτη, απέκτησε πέντε παιδιά με τρεις άνδρες, από τους οποίους παντρεύτηκε τους δύο κι έδωσε τη συγκατάθεσή της να μεγαλώσουν σε ιδρύματα προνοίας τα τρία από τα πέντε παιδιά της, οι δύο ετεροθαλείς αδελφές μου κι εγώ.

Σε αντίθεση με μένα, που με ανέλαβε σχετικά σύντομα μια ανάδοχη οικογένεια από τον Κορυδαλλό και κατόπιν υιοθετήθηκα από μια μεσοαστική οικογένεια στην Κυψέλη, οι αδελφές μου έζησαν σε ίδρυμα έως τα δεκαοκτώ τους χρόνια. Εγώ δεν διατηρώ καμία ανάμνηση από το ίδρυμα, ούτε θετική ούτε αρνητική. Οι αδελφές μου ένιωσαν τον ιδρυματισμό στο πετσί τους".

Τι ακριβώς είναι ο ιδρυματισμός; Μια παθολογική κατάσταση που, μολονότι έχει κοινά γνωρίσματα, δεν βιώνεται από όλα τα παιδιά με την ίδια ένταση (σίγουρα, πέρα από τις συνθήκες, παίζει ρόλο και η διάρκεια εγκλεισμού στο ίδρυμα: άλλο να μείνεις στο ίδρυμα δύο χρόνια και άλλο δώδεκα). Χαρακτηρίζεται κατ’ αρχάς από την αδυναμία φαντασιακής προσκόλλησης σε μια "μαμά” κι έναν "μπαμπά” –την απουσία οιδιπόδειου συμπλέγματος, καθώς θα μας εξηγούσαν οι φροϋδιστές.

Βεβαίως, τα μωρά στα βρεφοκομεία αποκαλούν "μαμά” κάθε βρεφοκόμο που τα φροντίζει, αλλά ακόμη και τα πιο μικρά από αυτά ενστικτωδώς αντιλαμβάνονται ότι μια "μαμά” που φροντίζει είκοσι ή τριάντα μωρά δεν είναι ακριβώς… μαμά – πόσω μάλλον εάν μπουν στο ίδρυμα σε μεγαλύτερη ηλικία, όταν έχουν ήδη αναμνήσεις από τη δική τους οικογένεια, συχνά προβληματική ή/και διαλυμένη. Αυτή η, κατά κάποιον τρόπο, φαντασιακή "αναπηρία" οδηγεί με τη σειρά της σε μια συναισθηματική "αδιαφορία" που, και αυτή με τη σειρά της, καθιστά τα παιδιά των ιδρυμάτων ιδιαίτερα ευάλωτα και χειραγωγήσιμα.

Οπως μου το είχε περιγράψει κάποτε η μεγαλύτερη από τις δύο ετεροθαλείς αδελφές μου: "Διψούσαμε και πεινούσαμε για αγάπη. Ηταν και θέμα τύχης έπειτα. Μπορούσαμε να πέσουμε πάνω στον σωστό άνθρωπο και να καλύψουμε αυτό το έλλειμμα. Μπορούσαμε να πέσουμε και πάνω σε κάποιον κακόβουλο. Να μας πουλήσει αισθήματα και φούμαρα. Ν’ αρπαχτούμε από τον πρώτο μαλάκα”.

Δεν είναι τυχαίο ότι το διαβόητο Σύνδρομο της Στοκχόλμης –η νοσηρή αγάπη/προσκόλληση του θύματος στον θύτη του– συναπαντάται κυρίως στο περίκλειστο σύμπαν των ιδρυμάτων. Εάν μάλιστα το ίδρυμα έχει και κάποιον θρησκευτικό προσανατολισμό, η χειραγώγηση του θύματος διευκολύνεται τα μέγιστα: η ασέλγεια μεταμφιέζεται σε στοργή και η κακοποίηση ως προαπαιτούμενο για την ηθική ωρίμανση.

Ολα συμβαίνουν για το "καλό” του θύματος, ακόμη και στην περίπτωση που το ίδιο το θύμα δεν είναι σε θέση να… αντιληφθεί το "καλό” του. Συνακόλουθα το θύμα έχει πλήρη επίγνωση πως, στο τέλος της ημέρας, θα είναι ο δικός του λόγος/ισχυρισμός απέναντι στον λόγο/ισχυρισμό του θύτη: οι τοίχοι δεν έχουν μάτια για να δουν τον θύτη να παρεκτρέπεται, δεν έχουν αφτιά για ν’ ακούσουν τις οιμωγές του θύματος και, πρωτίστως, δεν έχουν γλώσσα για να μαρτυρήσουν όσα είδαν και άκουσαν.

Το θύμα που θα βρει το κουράγιο να καταγγείλει τον θύτη του γνωρίζει πως θα χρειαστούν εβδομάδες, μήνες ή και χρόνια έως ότου (και αν) δικαιωθεί, ενώ το ίδιο βράδυ –και για τα εκατοντάδες επόμενα– το θύμα θα βρεθεί πάλι στο έλεος του θύτη του. Οσο και αν βελτιωθεί το παθογόνο μοτίβο, ιδανικό ίδρυμα θα παραμένει πάντα το ίδρυμα που βάζει λουκέτο".

Πέτρος Τατσόπουλος "Τα Νέα"

Read Next

19 Μαϊ 2024

H Άντζελα Γκερέκου θα υποδυθεί την πριγκίπισσα Σίσσυ σε νέα παραγωγή

Η Άντζελα Γκερέκου θα παίξει στη θεατρική παράσταση "Sissy in Heaven" στην οποία θα κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

19 Μαϊ 2024

Χρήστος Βασιλόπουλος: "Ένα παιδί είναι ευτυχισμένο με δύο χωρισμένους γονείς, αρκεί να είναι ισορροπημένοι"

Ο Χρήστος Βασιλόπουλος βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή "Δύο στις 10" και μίλησε για τη ζωή του μετά το χωρισμό του.

Περισσότερα από

News

18 Μαϊ 2024

Ο 74χρονος Ρίτσαρντ Γκιρ έδειξε (και) στις Κάννες πόσο ερωτευμένος είναι με την Αλεχάντρα Σίλβα

Ο Ρίτσαρντ Γκιρ στην πρεμιέρα της νέας του ταινίας "Oh, Canada", είχε δίπλα του την 41 ετών σύζυγό του, τον γιο του και βέβαια την συμπρωταγωνίστριά του, Ούμα Θέρμαν.

18 Μαϊ 2024

Η αειθαλής Σόφη Ζαννίνου κομψή με γαλάζιο ταγιέρ

Η Σόφη Ζαννίνου στα 73 παραμένει κομψή και λαμπερή.

18 Μαϊ 2024

Η απίστευτη μεταμόρφωση του Μπίλι Ζέιν σε Μάρλον Μπράντο

Όχι, δεν είναι ο Μάρλον Μπράντο που γυρίζει μια νέα ταινία. Είναι ο Μπίλι Ζέιν, που ενσαρκώνει τον μύθο του σινεμά στην επερχόμενη ταινία "Βαλς με τον Μπράντο".

18 Μαϊ 2024
18 Μαϊ 2024

Γιώργος Λάνθιμος: Το θερμό πεντάλεπτο χειροκρότημα στην παγκόσμια πρεμιέρα της νέας του ταινίας, στο Φεστιβάλ των Καννών

Ο βραβευμένος Έλληνας σκηνοθέτης είχε στο πλευρό του την λαμπερή πρωταγωνίστριά του, Έμα Στόουν, τον Γουίλεμ Νταφόε και άλλους συντελεστές της ταινίας.

18 Μαϊ 2024

Η Έλενα Κρίστενσεν στα 55 της χρόνια είναι μια ageless θεά

Το θρυλικό μοντέλο των 90s εντυπωσίασε στο 77ο Φεστιβάλ Καννών.

17 Μαϊ 2024

Τι διαβάζουμε τώρα: 4 μυθιστορήματα που θα πάρεις και στις ανοιξιάτικες αποδράσεις

Η άνοιξη μας χαρίζει νέα φρέσκα βιβλία για να ετοιμάζουμε σιγά σιγά τις βαλίτσες του καλοκαιριού.