0
SHARES

Ανήκει στην κατηγορία εκείνη των ανθρώπων που σε κοιτάνε κατευθείαν στα μάτια κι ας ασχολείται με τα ντεσού και τα έξτρα. Με τον επικουρικό ρόλο των κοσμημάτων. «Το κόσμημα είναι ένα χαμόγελο, είναι η τελευταία πινελιά πριν ολοκληρώσουμε μια εμφάνιση, είναι καθαρά θέμα ευχαρίστησης» λέει η Καίτη Ταζεδάκη, πάντα αλέγρα, αφήνοντας το βραχιόλι της να λαμπυρίσει κάτω από τις ακτίνες του ήλιου που διαπερνούν τα φυλλώματα των δέντρων του εθνικού κήπου. Αγαπά τα λουλούδια και τη φύση, είναι άλλωστε συχνότατο θέμα και αναφορά στις δημιουργίες της. Άνθη και μπουμπούκια. Ο συμβολισμός της ακμής, της κορύφωσης. Ωραία ιδέα είχε να συναντηθούμε στον κήπο.

Αγαπά τα λουλούδια και τη φύση, είναι άλλωστε συχνότατο θέμα και αναφορά στις δημιουργίες της. Άνθη και μπουμπούκια. Ο συμβολισμός της ακμής, της κορύφωσης.

Την αφήνω να μιλήσει η ίδια για τα κοσμήματά της: «Κάνουν πρόταση. Διακοσμητικά, γλυπτικά, διασκεδαστικά» εξηγεί. Η Καίτη Ταζεδάκη άνοιξε το κατάστημα Πετράδι, στο Κολωνάκι, το 1975, το οποίο και διατήρησε μέχρι το 2012. Ενδιάμεσοι σταθμοί μιας πετυχημένης, ζωντανής και δημιουργικής πορείας με άξονα την αναβαθμισμένη αισθητική ήταν η συνεργασία της με το Μουσείο Μπενάκη και τα εμπνευσμένα από τον εσωτερικό διάκοσμο του μουσείου κοσμήματά της, η συνεργασία της με το Μέγαρο Μουσικής και τα σχέδια της για τους καλλιτέχνες που άφηναν το ποσοστό τους από τις ηχογραφήσεις για διδασκαλία των νέων, η συνεργασία της με την Εθνική Πινακοθήκη στην έκθεση Ελληνική Τοπιογραφία 19ος Αιώνας, τα κηροπήγια της που παρουσιάστηκαν από τον πρόεδρο του Μουσείου Μπενάκη, Άγγελο Δεληβοριά, στο μέγαρο Βέρα Κουλούρα. Μερικοί μόνο από τους πάμπολλους σταθμούς.

Με τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, από την έκθεση "Ελληνική Τοπιογραφία", 18ος - 19ος αιώνας, Εθνική Πινακοθήκη.

-Έχω καταλάβει ότι δεν αγαπάς ιδιαίτερα τις αφηγήσεις από το παρελθόν; Γιατί;

Γιατί αυτό το ζήσαμε, είναι πίσω, δεν έχει καμία σημασία πια, εκτός εάν κάποια γεγονότα στάθηκαν εφαλτήρια για να πάμε πιο μπροστά. Περιμένω το μέλλον όπως όλοι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, δεν αισθάνομαι πως δεν ανήκω κι εγώ στο μέλλον.

-Πες μου ένα τρελό όνειρό σου για το μέλλον.

Να φύγω πάνω στη δουλειά μου, να μην σταματήσω αυτή τη ροή της δημιουργίας που διάλεξα ή με διάλεξε.

-Πως θα ήταν η ζωή χωρίς κοσμήματα;

Θα έλειπε ένα επιπλέον άγγιγμα όμορφης διακόσμησης.

-Δύο συνώνυμα του κοσμήματος;

Πρόταση και προσωπικότητα.

-Ποιο είδος κοσμήματος αγαπάς πιο πολύ και γιατί;

Ένα μεγάλο καμποσόν ρουμπίνι pigeon blood με ρώσικα διαμάντια παλαιάς κοπής, γιατί αγαπάω το χρώμα.

-Πες μου μια αστεία ιστορία γύρω από κάποιο από τα κοσμήματά σου.

Μπαίνει κάποτε ένας κύριος στο Πετράδι να αγοράσει μία καρφίτσα μικρή για δώρο, κάτι που θα μπορούσε ενδεχομένως να φορέσει και ένας άντρας οπότε και του έδειξα πως να την φοράει πάνω στο πέτο του σακακιού του. Λίγο καιρό μετά άρχισε να μου τηλεφωνεί. Με εύσχημο τρόπο, ευγενέστατα κάθε φορά τον απέφευγα μέχρι που κάποια μέρα και ενώ με είχε ξαναπάρει τηλέφωνο μπαίνει στο μαγαζί μία κυρία και μου λέει πως θέλει να κάνει μία αλλαγή σε μία καρφίτσα και μου λέει το όνομά της, το οποίο ήταν το ίδιο με του κυρίου που είχα στη γραμμή. Του λέω τότε “με συγχωρείται αλλά πρέπει να εξυπηρετήσω την κυρία τάδε”. Και φυσικά έμεινε ξερός.

«Δύο συνώνυμα του κοσμήματος; Πρόταση και προσωπικότητα».
Δημιουργία Καίτης Ταζεδάκη για το Μουσείο Μπενάκη, ευγενική συμμετοχή της Αλεξίας Έβερτ.

Με διασκεδάζει το διπλό χτύπημα που δέχτηκε αυτός ο κύριος όσο και το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας: Ποτέ ένας άντρας δε θα μάθει τι είναι αυτό ακριβώς που θέλουν οι γυναίκες. Άντρας και κόσμημα. Να ένα ακόμα ταμπού. Ερωτώ την ειδικό.

-Ποιο είναι το κόσμημα που ταιριάζει σε έναν άντρας και γιατί;

Μου αρέσουν οι άντρες που φοράνε μια σεβαλιέρα που μπορεί να έχει σχέση με το σχολειό τους ή έναν σφραγιδόλιθο. Επίσης, ένα ωραίο ρολόι, είναι μία σίγουρη επιλογή.

-Ποιο είναι το κόσμημα που επιβάλλεται να φοράει μια γυναίκα και γιατί;

Για το «επιβάλλεται» δεν είμαι σίγουρη. Μια κομψή γυναίκα δεν γνωρίζει από επιβολές αλλά μόνο από παρορμήσεις της στιγμής. Οι σεβαλιέρες όμως ταιριάζουν και στις γυναίκες, δεμένες με ένα διαμάντι ή ένα ζαφείρι.

-Ποια γυναίκα έχεις δει να φοράει τα κοσμήματά σου και έχεις χαρεί πραγματικά;

Γυναίκες. Όχι μία. Πολλές. Αμαλία Μεγαπάνου, Σοράγια, Kατερίνα Τόγια, Κατερίνα Τερζοπούλου, Όλγα Μπορνόζη, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, Φύλλις Αλεξανδροπούλου Νικολαίδου, Ζωή Λάσκαρη.

-Αν δεν έφτιαχνες κοσμήματα τι θα έφτιαχνες;

Θα ήθελα να κάνω ιατρική έρευνα.

-Το κάθε υλικό, ασήμι, χρυσός, μπρούτζος δουλεύεται διαφορετικά. Θα μπορούσες να κάνεις μια αναγωγή σε χαρακτήρες ανθρώπων ανάλογα με τις ιδιότητές του κάθε μετάλλου; Δηλαδή ο άνθρωπος-ασήμι, ο άνθρωπος-χρυσός, ο άνθρωπος-μπρούτζος;

Ο άνθρωπος-ασήμι είναι λίγο απόμακρος, ο άνθρωπος-μπρούτζος ζεστασιά, ο άνθρωπος-χρυσός λάμψη, φωτεινότητα, φως.

-Πες μου ένα όνειρο που είχες για τα κοσμήματά σου και έγινε πραγματικότητα;

Να είναι αναγνωρίσιμα.

-Αλήθεια ή θάρρος;

Αλήθεια ειπωμένη με θάρρος.

-Αυθορμητισμός ή προσεκτικός σχεδιασμός;

Σαφώς αυθορμητισμός.

-Δύο λέξεις που θα ήθελες να προσθέσεις ως λεζάντα στην 40ετή ενασχόλησή σου με το κόσμημα;

Ταυτότητα, αυθεντικότητα.

- Μια συμβουλή για όλες τις γυναίκες.

Να εμπνέονται, να ιντριγκάρονται αλλά να μην κοπιάρουν.

-Τι σου έχει μάθει η ζωή;

Να εμπιστευόμαστε πάντα την πρώτη εντύπωση που μας αφήνει ένας άνθρωπος.

Κόσμημα της Καίτης Ταζεδάκη σε συνεργασία με τον Γιάννη Βικέλα.
Κόσμημα της Καίτης Ταζεδάκη σε συνεργασία με Σέβα Καρακώστα.
Κόσμημα της Καίτης Ταζεδάκη σε συνεργασία με Βασίλη Μπογάκο.
Τα μοναδικά κηροπήγια της Καίτης Ταζεδάκη.
Τα μοναδικά κηροπήγια της Καίτης Ταζεδάκη.
Μια ακόμα συγκλονιστική δημιουργία της Καίτης.

*(Τα κοσμήματα της Καίτης Ταζεδάκης βρίσκονται στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη, στο Golden Hall, στο κατάστημα Attica / www.katetazedakis.gr)

Τα κοσμήματα της Καίτης Ταζεδάκη σε παλιότερη βιτρίνα του Attica.
Η Καίτη και τα κοσμήματά της. Φωτογραφία Ντίνος Διαμαντόπουλος.
TAGS