ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πιπεριές Φλωρίνης: Ποιος είναι ο Βασιλιάς της αρχόντισσας των λαχανικών

Από το 2007, η οικογένεια Ναουμίδη, παράγει με χειροποίητο τρόπο προϊόντα που έχουν αποκλειστικά ως πρώτη ύλη τις ντόπιες ποικιλίες της πιπεριάς.

Πιπεριές Φλωρίνης: Ποιος είναι ο Βασιλιάς της αρχόντισσας των λαχανικών

Είναι κόκκινη με χοντρή σάρκα, σχετικά κοντή, αφού το ύψος της δεν ξεπερνάει κατά μέσο όρο τα δεκατρία εκατοστά, έχει γλυκιά γεύση, ευδοκιμεί σε ξηρά μικροκλίματα και οι ρίζες της βρίσκονται στο νομό Φλωρίνης. Ο λόγος για την πλατίκα, την αυθεντική πιπεριά Φλωρίνης, η οποία τα τελευταία χρόνια διεκδικεί την ταυτότητά της ανάμεσα σε δεκάδες υβριδικές παραλλαγές που οικειοποιούνται το όνομά της και κυκλοφορούν στην ευρωπαϊκή αγορά. Από το 2007, η οικογένεια Ναουμίδη, με στόχο την ανάδειξη και την προώθηση της γνήσιας μορφής της αρχόντισσας των λαχανικών, παράγει με χειροποίητο τρόπο προϊόντα που έχουν αποκλειστικά ως πρώτη ύλη τις ντόπιες ποικιλίες της πιπεριάς.

Πιπεριές Φλωρίνης: Ποιος είναι ο Βασιλιάς της αρχόντισσας των λαχανικών

Συγκεκριμένα, στον Άγιο Παντελεήμονα του Νομού Φλωρίνης, σε υψόμετρο εξακοσίων περίπου μέτρων, καλλιεργούν σαράντα στρέμματα κόκκινης πιπεριάς, την οποία μεταποιούν και συσκευάζουν στην πετρόκτιστη μονάδα τους, ένα ζωντανό παράδειγμα αρμονικού συνδυασμού παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και σύγχρονων εγκαταστάσεων. Μάλιστα, για να εξασφαλίσουν την ποιότητα και τη γνησιότητα της συγκεκριμένης ποικιλίας, διατηρούν δικό τους σπορείο. «Δεν θα μπορούσαμε να μιλάμε για αυθεντική πιπεριά, κι αυτή τη στιγμή να αγωνιζόμαστε για να κατοχυρώσουμε την ονομασία προέλευσης, αν δεν είχαμε δικούς μας σπόρους», μου εξηγεί ο υπεύθυνος εξαγωγών της επιχείρησης, τριάντα τριών χρονών, Πέτρος Ναουμίδης, και συνεχίζει λέγοντας πως «είναι εντελώς έξω από τη φιλοσοφία μας οι υβριδικοί ή μεταλλαγμένοι σπόροι. Αν εδώ, πουλήσεις σε μια γιαγιά νωπή πιπεριά τύπου Φλωρίνης, θα σου φέρει το καφάσι στο κεφάλι».

Η διαδικασία ξεκινάει τον Απρίλιο, όπου σε ένα μικρό κομμάτι γης, κοντά στα πενήντα τετραγωνικά μέτρα, τοποθετούν τους σπόρους σε παρνίκια, δηλαδή σε πυκνές, μακρόστενες λωρίδες, και τους σκεπάζουν με χώμα και τύρφη για να μαλακώσουν. Οι σπόροι προέρχονται από αποξηραμένες πιπεριές της προηγούμενης σοδειάς, οι οποίες εκτίθενται για ένα μήνα στον ήλιο ώστε να τραβήξουν τα λευκά κουκούτσια όσα περισσότερα συστατικά μπορούν από τη σάρκα του λαχανικού. Γύρω στα μέσα Μαΐου, όταν τα φυτά έχουν φτάσει τους δεκαπέντε πόντους, μεταφέρονται πολύ προσεχτικά, για να μην τραυματιστούν οι ρίζες τους, σε ήδη οργωμένα χωράφια. Εκεί, παραμένουν σχεδόν για εκατό μέρες, δίχως να ραντίζονται, μιας και το ξηρό κλίμα δεν ευνοεί την ανάπτυξη ασθενειών. Τον Ιούλιο εμφανίζονται οι πρώτες πράσινες πιπεριές, τον Αύγουστο παίρνουν σιγά-σιγά το κόκκινο χρώμα κι αρχές Σεπτέμβρη είναι έτοιμες για συγκομιδή.

Σε αντίθεση με τα υβρίδια πιπεριάς, τα οποία αποδίδουν κατά προσέγγιση έξι τόνους το στρέμμα, αλλά η καλλιέργειά τους υποστηρίζεται από τη χρήση (φυτο)φαρμάκων, η απόδοση της πλατίκας κυμαίνεται από πεντακόσια πενήντα κιλά ως δύο τόνους το στρέμμα. «Ουσιαστικά, πρόκειται για μια άγρια καλλιέργεια εφόσον δε χρησιμοποιούμε καθόλου χημικά», μου επισημαίνει ο Πέτρος και συμπληρώνει πως «η παραγωγή μας είναι πέρα για πέρα βιολογική, όμως εμείς προτιμάμε να μην το αναφέρουμε στις εκθέσεις που πηγαίνουμε διότι πλέον η έννοια του βιολογικού έχει διευρυνθεί πάρα πολύ. Στη δική μας αντίληψη, το βιολογικό είναι ταυτόσημο μόνο με τις αγνές, φυσικές καλλιέργειες».

Το δίκτυο εξαγωγών, εκτός από τη Ρωσία, περιλαμβάνει κυρίως χώρες της κεντρικής Ευρώπης, όπως Γερμανία, Βέλγιο, Αυστρία, Ολλανδία, Εσθονία, Γαλλία, Αγγλία, Σουηδία, Τσεχία, Δανία, Ιταλία, Ελβετία, Ισπανία, Κύπρο, το πελατολόγιο μας αποτελείται στην πλειοψηφία του από μαγαζιά ντελικατέσεν, τουτέστιν από ανθρώπους που εκτιμούν την αξία του χειροποίητου.

Πέραν από τη φυσική τους καλλιέργεια, το μεγαλύτερο προτέρημα των πιπεριών Ναουμίδη είναι ότι δεν υφίστανται βιομηχανική επεξεργασία. Με άλλα λόγια, δεν κακοποιούνται στα φλόγιστρα για να ψηθούν ούτε μπαίνουν σε πλυντήρια για να ξεφλουδιστούν. Το ψήσιμό τους πραγματοποιείται στα κάρβουνα και διαρκεί είκοσι λεπτά, ενώ το ξεφλούδισμα γίνεται με τα χέρια. Το εν λόγω στάδιο είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της συνολικής επεξεργασίας κι εδώ κρύβεται μυστικό για τη φρεσκάδα των προϊόντων της πιπεριάς. «Να φανταστείς ότι μετά το ξεφλούδισμα απομένουν δύο χιλιοστά από τη σάρκα της πιπεριάς, πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί στο πως θα τα μαγειρέψουμε», μου αναλύει ο Πέτρος. Κατόπιν, τοποθετούνται σε βαζάκια, με λίγο λάδι και σκόρδο, και βράζουνε μαζί για μία ώρα. Σε αυτόν το ξεχωριστό τρόπο παστερίωσης οφείλεται το γεγονός ότι η πιπεριά κρατάει αναλλοίωτη τη γεύση της, όλα της τα αρώματα και φυσικά τα θρεπτικά της συστατικά, όπως είναι το λυκοπένιο και η βιταμίνη C (οχταπλάσια περιεκτικότητα από την αντίστοιχη του πορτοκαλιού).

Ακόμη πιο νόστιμη από τη ψητή πιπεριά, είναι η μουστοπιπεριά, μια από τις πολλές τοπικές συνταγές που προσπαθεί να διασώσει η οικογένεια Ναουμίδη, στο εστιατόριο που διατηρεί από το 1972 απέναντι από τη λίμνη Βεγορίτιδα. Η μουστοπιπεριά είναι ακατέργαστη νωπή πιπεριά, η οποία γεμίζεται με λάχανο, σέλινο, καρότο και σκόρδο κι έπειτα ωριμάζει μέσα σε ένα μίγμα από ισόποσες ποσότητες ξυδιού (από ξινόμαυρο σταφύλι) και μούστου. Εξίσου γευστικά και υψηλής διατροφικής αξίας είναι και τα υπόλοιπα προϊόντα, τα οποία είτε προέρχονται από διαφορετική ποικιλία (ντοματοπιπεριά, μικρή καυτή πιπεριά, κ.ά) είτε έχουν υποστεί άλλη επεξεργασία, π.χ η λιαστή πιπεριά ή η σάλτσα της καυτερής πιπεριάς. Πάντως, οποιοδήποτε προϊόν κι αν δοκιμάσεις, ένα είναι σίγουρο. Η νοστιμάδα τους θα σε αναγκάσει να επαναπροσδιορίσεις τη σχέση σου με το φαγητό και να αναζητήσεις εκ νέου χειροποίητα προϊόντα, απομακρυσμένα από τη λογική του κέρδους και πιο κοντά στις σπιτικές γεύσεις.

Λίμνη Βεγορίτιδα, Άγιος Παντελεήμονας, Φλώρινα+30 23860/29860 61438, +30 23860 612380 http://www.piperiesflorinis.gr/piperiesflorinis@gmail.com

Read Next

11 Απρ 2024

Η Ειρήνη Δρόσου με ορμή, λάβα και έμπνευση ζωγραφίζει από το νησί της, τη Σαντορίνη

"Η ενέργεια της λάβας με καθορίζει ως καλλιτέχνη" εξηγεί η Ειρήνη Δρόσου.

09 Απρ 2024

ΜΚ Fine Jewelry: H Μαρία Καρκαντζού σχεδιάζει bespoke κοσμήματα με προσωπικότητα

Το κόσμημα ως τρόπος έκφρασης και ιδιαίτερων συμβολισμών.

Περισσότερα από

Made in Greece

04 Απρ 2024

MIA PAPA:Το brand που παντρεύει πολυτέλεια και βιωσιμότητα με τον πιο καλαίσθητο τρόπο

Η Μία Παπά, δημιουργός του brand MIA PAPA, εμπνέεται από την αρχιτεκτονική, την αρχαιότητα και την πίστη ότι το παρόν και το μέλλον της μόδας είναι βιώσιμο.

27 Μαρ 2024

Η Ιωάννα-Πέτρα Τσαντάκη έκανε το Blameyourdaze συνώνυμο της ευέλικτης Αθηναίας

Ένα από τα μακροβιότερα λόκαλ brands της πρωτεύουσας, το Blameyourdaze, εστιάζει στον αλάνθαστο συνδυασμό πρακτικότητας - κομψότητας.

15 Μαρ 2024

MAAN: Γυναίκες όλων των ηλικιών φωτογραφίζονται με τα μαγιό της Μαριλένας Ανδρεάδη

Για τη συλλογή S/S ‘24 το brand ΜΑΑΝ έκανε open call στην Αντίπαρο σε γυναίκες κάθε ηλικίας και σωματότυπου.

12 Μαρ 2024

Vasiliki: Η Κική Καραγιάννη φτιάχνει κοσμήματα με την αρχαία τεχνική του χαμένου κεριού

Τα ασύλληπτα κοσμήματα του brand Vasiliki μοιάζουν σα να ρέουν και να αλλάζουν διαρκώς μορφή.

27 Φεβ 2024

Break a Stone: Η Αγγέλικα Καραλή σχεδιάζει μοντέρνους θησαυρούς

Τα κοσμήματα Break a Stone μοιάζουν με οικογενειακά κειμήλια που κουβαλούν δεκάδες ιστορίες.

25 Φεβ 2024

Βασίλης Μόραλης: Ο κοσμηματοποιός από τη Θεσσαλονίκη που έχει πελάτισσες και σταρ του Χόλιγουντ

Παρά τη σπάνια νόσο του, ο κ. Μόραλης διαπρέπει στο επάγγελμα του.

23 Φεβ 2024

Ο "γκουρού των στολών" που ντύνει χιλιάδες καρναβαλιστές κι έραψε μέχρι και για το Βενετσιάνικο καρναβάλι

Καθώς οι Απόκριες πλησιάζουν το εργοστάσιο της οικογένειας Στράκα έχει "πιάσει φωτιά"!

23 Φεβ 2024

URBANNAH: H Χαρά και ο Χάρης θέλουν το brand τους να βάλει τα δικά του pins στον παγκόσμιο χάρτη

Το streetwear brand URBANNAH δημιουργεί ρούχα από ταξιδιώτες για ταξιδιώτες, ενώ παράλληλα στηρίζει παιδιά και ενήλικες από ευάλωτα περιβάλλοντα στην Αφρική.

20 Φεβ 2024

Liana Camba: H Ελληνίδα σχεδιάστρια που αγαπά την handmade πολυτέλεια

Το brand Liana Camba, που αποτελεί κεφάλαιο της ελληνικής μόδας, δημιουργικά, δεν βρέθηκε ποτέ σε λιμνάζοντα νερά.

13 Φεβ 2024

Η Νεφέλη Θεοδώρου κάνει συνεδρίες πριν προτείνει σε μια γυναίκα τα κατάλληλα για εκείνη ρούχα

Η Νεφέλη Θεοδώρου σπούδασε ψυχολογία της Μόδας στο Λονδίνο και ως personal stylist βοηθά τις πελάτισσές της να διανύσουν ένα ταξίδι αυτο-εξερεύνησης και ανακάλυψης νέων πτυχών του εαυτού τους.