0
SHARES

«Μεγαλώνοντας, όντας κουρασμένος από τις τετριμμένες, αναγνωρίσιμες εσάνς των επώνυμων αρωμάτων μαζικής παραγωγής και φοβισμένος από τα χημικά συστατικά τους, έβαλα στοίχημα να γίνω ο πρώτος Έλληνας αρωματοποιός που θα δημιουργεί στο εργαστήριό του εμβληματικά αρώματα που υπόσχονται μια αξεπέραστη οσφρητική εμπειρία σε όποιον τα μυρίζει,» λέει ο Γιώργος Παπαχατζής μέσα από το μυρωδάτο εργαστήριο της Journaper, γεμίζοντας με χειρουργική ακρίβεια τα στιλάτα μπουκαλάκια αυτών των αισθαντικών, unisex αρωμάτων του με ευωδιές που έχουν στόχο να μείνουν μόνιμα χαραγμένες στη μνήμη μας. 

Την ιστορία μίας πολύ ιδιαίτερης αρωματοποιίας με απόλυτα ελληνική υπογραφή έρχεται να μας διηγηθεί ο ίδιος, θυμούμενος την προσωπική του διαδρομή από τους κόλπους της δημοσιογραφίας μέχρι τα αφάνταστα δημιουργικά μονοπάτια της σύλληψη και της κατασκευής ενός φρέσκου αρώματος που δεν θα θυμίζει κανένα άλλο στον κόσμο. Ένα στοίχημα μεγάλο και φιλόδοξο που μοιάζει πραγματικά να υλοποιείται τόσο μέσα από τα αρώματα της Journaper όσο και μέσα από τα νέα αρωματικά κεριά εσωτερικού χώρου που έρχονται με την υπογραφή της εταιρίας να μοσχοβολήσουν στα σπίτια μας και να δώσουν μία ταυτότητα φρεσκάδας και καθαρότητας σε κάθε μας δωμάτιο.

Ένας φόρος τιμής στη φύση, τη δημιουργία και τη σαγήνη οι μαγικές, ελληνικές μυρωδιές της Journaper θέλουν να τρυπώσουν μόνιμα στο ντουλαπάκι δίπλα στον καθρέφτη του μπάνιου μας. Αυτή είναι η ιστορία τους δια στόματος του ίδιου του δημιουργού τους.

Ποιες είναι οι βασικές αρχές της υψηλής αρωματοποιίας της Grasse που ακολουθεί πιστά η Journaper;

Η αγάπη για τη φύση, η έλλειψη περιορισμού στη χρήση βαρύτιμων αιθέριων ελαίων, η χειρουργική ακρίβεια στην πρόσμιξη τους έτσι ώστε να εγείρουν αυτά τα εθιστικά συναισθήματα που εμείς οι αρωματοποιοί θέλουμε να προκαλέσουμε μέσα από ένα άρωμα, η αστείρευτη υπομονή που πρέπει κανείς να διαθέτει για μάθηση-φανταστείτε μια «μύτη» που εκπαιδεύεται εφόρου ζωής σε απειράριθμα είδη φυτών, καρπών και συνθετικών ουσιών που περιέχουν τα αρώματα-αλλά και η προσήλωσή μου στην ελιτίστικη κομψότητα και τη σκανδαλώδη τόλμη, είναι απαράβατοι κανόνες για την Journaper.

Πώς ξεκίνησε το ενδιαφέρον σας για την αρωματοποιία;

Παιδιόθεν “σκάναρα” με την όσφρησή μου τα πάντα, από λουλούδια και αντικείμενα μέχρι την εμφάνιση και το χαρακτήρα των ανθρώπων μέσα από τη χαρακτηριστική μυρωδιά που άφηναν πίσω τους. Το μικρόβιο έγινε ψύχωση… (γέλια) και μεγαλώνοντας, όντας κουρασμένος από τις τετριμμένες, αναγνωρίσιμες εσάνς των επώνυμων αρωμάτων μαζικής παραγωγής και φοβισμένος από τα χημικά συστατικά τους, έβαλα στοίχημα να γίνω ο πρώτος Έλληνας αρωματοποιός που θα δημιουργεί στο εργαστήριό του εμβληματικά αρώματα που υπόσχονται μια αξεπέραστη οσφρητική εμπειρία σε όποιον τα μυρίζει. Αλλά και μεμονωμένα γεγονότα, όπως ένα καθαρό oudh ως γενέθλιο δώρο των γονιών μου από τα Εμιράτα, τα μυστικά της αρωματοποιίας της Αρχαίας Ελλάδας (όπως αυτή αποκαλύπτεται μέσα από συγγράμματα του Θεόφραστου, του Αριστοτέλη και του Ιπποκράτη), τα φρέσκα λουλούδια που στόλιζαν πάντα το σπίτι της οικογένειάς μου, οι ευωδιές των άγριων βοτάνων στα βουνά της Ελλάδας, τα αιθέρια έλαια που συλλέγω με αγάπη από τα ταξίδια του στις γειτονιές του κόσμου, ήταν αρκετά για να εμφυσήσουν την τέχνη της αρωματοποιίας μέσα μου. Κάπως έτσι, μια μέρα με ασπίδα μου το πάθος αυτό , εγκατέλειψα την καριέρα μου στη δημοσιογραφία, ταξίδεψα στη Γκρας και τη Φλωρεντία (Accademia Lorenzo Villoresi) για να εκπαιδεύτώ δίπλα σε σπουδαίους niche perfumers.

«Παιδιόθεν “σκάναρα” με την όσφρησή μου τα πάντα, από λουλούδια και αντικείμενα μέχρι την εμφάνιση και το χαρακτήρα των ανθρώπων μέσα από τη χαρακτηριστική μυρωδιά που άφηναν πίσω τους».

Υπάρχουν σημεία στα οποία αισθάνεστε πως η αρωματοποιία έχει κοινά με την δημοσιογραφία;

Στη μεν δημοσιογραφία πρέπει να έχεις «μύτη» για να μυριστείς το πού κρύβεται η είδηση, στη δε αρωματοποιία τη μύτη για να εμπνευστείς συνθέσεις που ο κόσμος θα ταυτίσει με τις σημαντικότερες ίσως στιγμές της ζωής του, αλλά και με την ίδια του την προσωπικότητα.

Γιατί επιλέξατε τα αρώματα της εταιρίας σας να είναι unisex;

Γιατί τα αρώματα δεν έχουν φύλο, μπορεί ο καθένας ανάλογα τη διάθεση, το στυλ που πρεσβεύει, την ψυχολογία του και τα στοιχεία της προσωπικότητάς του να φορά αυτό που τον εκφράζει.

«Εκτός από τα ογκώδη, μασίφ ξύλινα καπάκια τους από οξιά, αυτό που τα καθιστά ξεχωριστά όπως μου λένε τα μαγαζιά και οι πελάτες, είναι το logo και συγκεκριμένα η θεά Αφροδίτη, σε ένα εξαιρετικό σχέδιο της γνωστής graphic designer Φωτεινής Λαγού. Καταλήξαμε σε αυτό μετά από πολλά σχέδια και ξενύχτια, όχι τυχαία αφού εκφράζει απόλυτα τη φιλοσοφία μας».

Αν έπρεπε να επιλέξετε μόνο ένα ποιο θα λέγατε πως είναι το κορυφαίο άρωμα όλων των εποχών και γιατί;

Το πιο εμβληματικό άρωμα του παλαιότερου οίκου αρωματοποιίας, της Creed, το Royal English Leather (ειδική παραγγελία του Βασιλιά Γεωργίου ΙΙΙ το 1781). Επίσης, «ζηλεύω» τον Jean-François Houbigant που μεγαλούργησε το 1775 δημιουργώντας αρώματα για τη Βασίλισσα Μαρία Αντουανέτα. Και αν πάμε ακόμα πιο πίσω στα βάθη των αιώνων, αυτά που με ιντριγκάρουν να αναβιώσω στο lab της JOURNAPER είναι αρώματα εμπλουτισμένα με αιθέρια έλαια, όπως δενδρολίβανo, πεύκο, μύρο και λεβάντα, που χρονολογούνται 4.000 χρόνια πριν και βρέθηκαν σε ανασκαφές στον Πύργο της Κύπρου, σε μια έκταση 46.000 τ.μ. όπου ευρήματά αυτής με είχαν αφήσει έκπληκτο όταν επισκέφθηκα τα Μουσεία Καπιτωλείου στη Ρώμη.

Ποια είναι τα συστατικά που εσωκλείονται στα κομψά μπουκαλάκια της Jounaper;

Συστατικά που διέπονται από αντιθέσεις. Για παράδειγμα στο ολοκαίνουριο άρωμα της συλλογής, στο Eros Iros, η καθαρή αίσθηση της πούδρας αναμιγνύεται με το γλυκό δαμάσκηνο, το επιβλητικό πατσουλί, τη βελούδινη αίσθηση του κάστανου, τις floral νότες του κρίνου και του χιλιάνθεμου και την γήινη εσάνς του κουρκουμά. Επίσης έχω μια αδυναμία στο Tibetan Rock Rose, το σανδαλόξυλο και το σαφράν, υλικά που περιέχονται τόσο στα υπόλοιπα αρώματα της συλλογής μου όσο και στα αρωματικά κεριά της JΟURNAPER.

«Τα αρώματα δεν έχουν φύλο, μπορεί ο καθένας ανάλογα τη διάθεση, το στυλ που πρεσβεύει, την ψυχολογία του και τα στοιχεία της προσωπικότητάς του να φορά αυτό που τον εκφράζει».

Ποιες τρεις λέξεις περιγράφουν τον χαρακτήρα των αρωμάτων της Jounaper;

Τολμηρά, ταξιδιάρικα, εθιστικά.

Ποιος είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό της όμορφης συσκευασίας;

Εκτός από τα ογκώδη, μασίφ ξύλινα καπάκια τους από οξιά, αυτό που τα καθιστά ξεχωριστά όπως μου λένε τα μαγαζιά και οι πελάτες, είναι το logo και συγκεκριμένα η θεά Αφροδίτη, σε ένα εξαιρετικό σχέδιο της γνωστής graphic designer Φωτεινής Λαγού. Καταλήξαμε σε αυτό μετά από πολλά σχέδια και ξενύχτια, όχι τυχαία αφού εκφράζει απόλυτα τη φιλοσοφία μας. Η θεά Αφροδίτη για εμάς είναι η απόλυτη ενσάρκωση του κάλους και της αδάμαστης σαγήνης, η θεά που τέρπει εξίσου θεούς και θνητούς, που πρεσβεύει στην αρχαία Ελλάδα όχι μόνο τον έρωτα, τη γονιμότητα και την αγάπη, αλλά και την ομορφιά-στα πλαίσια της οποίας φρόντιζε και για την αρωματοποιία ως ένα απαραίτητο συμπλήρωμα θνητών και θεών για μια ακαταμάχητη εμφάνιση.

Με ποια άρωμα σας είστε περισσότερος συνδεδεμένος;

Θα έλεγα με το Varonos γιατί ήταν το πρώτο άρωμα που έφτιαξα για τον εαυτό μου και όταν το μύριζαν φίλοι, συνάδελφοι, περαστικοί και με ρωτούσαν τι είναι, με παρακίνησαν να το φτιάξω σε μαζική παραγωγή γιατί ήταν ένα άρωμα που θα κέρδιζε πολύ κόσμο και τελικά δεν είχαν άδικο… Επίσης, να σας πω ότι το Varonos ήταν και η πρώτη παραγγελία πελάτη που έγινε για το εξωτερικό και συγκεκριμένα το Παρίσι.

«Το πιο εμβληματικό άρωμα του παλαιότερου οίκου αρωματοποιίας, της Creed, το Royal English Leather (ειδική παραγγελία του Βασιλιά Γεωργίου ΙΙΙ το 1781). Επίσης, «ζηλεύω» τον Jean-François Houbigant που μεγαλούργησε το 1775 δημιουργώντας αρώματα για τη Βασίλισσα Μαρία Αντουανέτα».

Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που έχετε συναντήσει μέχρι στιγμής δημιουργώντας της δική σας, made in Greece, επιχείρηση;

Εκτός από την υψηλή φορολογία που βασανίζει όλους τους επιχειρηματίες θα έλεγα το γεγονός ότι εγώ συστήνω στην ελληνική αγορά ένα είδος το οποίο δε θα έλεγα ότι είναι ενσωματωμένο στην κουλτούρα μας όπως είναι π.χ. στη Γαλλία, την Ιταλία ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Βέβαια οφείλω να ομολογήσω ότι πλέον εκτός από τους connoisseurs των αρωμάτων που έτσι κι αλλιώς ενδιαφέρονται αποκλειστικά και μόνο για exclusive και όχι για «εμπορικά» αρώματα, και η νέα γενιά Ελλήνων αναζητά πλέον εν γένει δημιουργίες artisanal, bespoke φιλοσοφίας. Είναι μια διεθνής τάση.

«Θα έλεγα ότι με το Varonos είμαι περισσότερο συνδεδεμένος γιατί ήταν το πρώτο άρωμα που έφτιαξα για τον εαυτό μου και όταν το μύριζαν φίλοι, συνάδελφοι, περαστικοί και με ρωτούσαν τι είναι,».

photos: Μαρία Χατζηιωαννίδου

Website: https://www.journaper.com/

Facebook, Ιnstagram

TAGS