Η Άντα Ηλιοπούλου μετά από πολλές διευθύνσεις περιοδικών και ανταποκρίσεις στο εξωτερικό, έγινε Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως για το Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας λόγω της δράσης που συντόνιζε ατομικά δυο χρόνια για την διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στον πλανήτη σε συνεργασία με τους διάσημους οίκους μόδας. Γι' αυτό τον λόγο κάλεσε στην Αθήνα τους διάσημους σχεδιαστές Jean Claude Jitrois και Chantal Thomass, οι οποίοι βραβεύτηκαν από την πρόεδρο της Ναυτιλιακής Λέσχης, Ειρήνη Νταϊφά και τον αντιπρόεδρο της Ναυτιλιακής Λέσχης, Γιώργο Αλεξανδράτο. Μετά το event η Άντα Ηλιοπούλου έγινε executive global board of directors member για το Euro American women's council των ΗΠΑ.
«Δυο χρόνια τώρα έχω ξεκινήσει ατομικά ένα έργο που αφορά την διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό σε συνεργασία με τους διασημότερους οίκους μόδας του πλανήτη, όπως ο Jitrois, ο Miyake, η Escada, η Chantal Thomass, η Chopard, η Schiaparelli, ο Stephane Rolland που ανάμεσα στα αλλά συνεργάστηκε τώρα με την Beyoncé στο βίντεο που γυρίστηκε στο Λούβρο με τη Νίκη της Σαμοθράκης. Πολλοί θρύλοι της μόδας συμμετέχουν σε αυτό το project και έγιναν πρεσβευτές της Ελλάδας, με πολλούς τρόπους. Άλλοι σχεδιάζοντας ρούχα ή έργα τέχνης και άλλοι δίνοντας συνεντεύξεις υπέρ της χώρας μας» εξηγεί η Άντα.
«Αυτό το project στο εξωτερικό πήγε εξαιρετικά καλά και συνεχίζεται ακόμη πιο δυναμικά προσθέτοντας καθημερινά μεγάλες προσωπικότητες που στηρίζουν την Ελλάδα αφιλοκερδώς. Λόγω αυτής της δράσης τον Σεπτέμβριο του 2017 έγινα Πρέσβειρα καλής θελήσεως για το Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας και κατόπιν βραβεύτηκα από το Euroamerican Women's council των Ηνωμένων Πολιτειών με το βραβείο "Ο οραματιστής που ενώνει την μόδα με την κοινωνία". Ήταν ένα τεράστιο δώρο αυτό για μένα που διαφωνώ με τους όποιους διχασμούς καλλιεργούνται κατά καιρούς στη χώρα μας. Ήταν μια δικαίωση -αυτό το έργο το κάνω αφιλοκερδώς και χωρίς καμία ενίσχυση από το ελληνικό κράτος».
-Μίλησε μου για το event που έγινε στην Αθήνα.
Το event αυτό ήταν πολυδιάστατο. Δεν εμπεριείχε μόνο την βράβευση των ξένων σχεδιαστών αλλά και την έναρξη του greek fashion floor. Κατ’ αρχήν λόγω της πολυετούς φιλίας μου με την οικογένεια Βασιλόπουλου του ξενοδοχείου St George Lycabettus αποφασίσαμε να επιλέξω προσωπικά να συντονίσω και να δημιουργήσουμε από κοινού με την ταλαντούχα Κατερίνα Ευθυμίου των «Positive+ Architects» τα δωμάτια των Ελλήνων Σχεδιαστών Μόδας. Στα πλαίσια του πολιτιστικού τουρισμού πλέον υπάρχει ένας όροφος αφιερωμένος στην ελληνική μόδα, στον οποίο τιμούνται πολύ μεγάλα ονόματα όπως ο Τσεκλένης, ο Κρίτσας, η Σοφία Κοκοσαλάκη, η Μαίρη Κατράντζου, ο Λάσκαρης, η Ορσαλία Παρθένη, η Δάφνη Βαλέντε, ο Βασίλης Ζούλιας, η Εριφύλλη Νικολοπούλου, ο Πάρης Βαλταδώρος, ο Δημήτρης Ντάσιος, η Λένα Κατσανίδου, η Λουκία, η Δάφνη Βαλέντε, η Χαρά Λεμπέση και πολλοί άλλοι. Επίσης, δύο σουίτες είναι αφιερωμένες στον Pierre Cardin και την Anna Molinari που ήταν τακτικοί θαμώνες για χρόνια στο ξενοδοχείο.
-Όσον αφορά τις βραβεύσεις;
Κάλεσα προσωπικά την αγαπημένη μου φίλη και συνεργάτη Chantal Thomass και τον θρύλο της γαλλικής μόδας και τεράστιο φιλέλληνα, τον Jean Claude Jitrois. Οι δύο σχεδιαστές εδώ και δύο χρόνια συμμετέχουν αφιλοκερδώς στην δράση που κάνω ατομικά για την διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Η εκδήλωση ήταν υπό την αιγίδα της Γαλλικής Πρεσβείας και του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών. Και κάλεσα αυτούς τους δυο θρύλους, αφενός για να τιμήσουν τους Έλληνες σχεδιαστές κόβοντας την κορδέλα του fashion ορόφου του ξενοδοχείου St George Lycabettus, αλλά και γιατί το Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας που με αφορμή όσα έχω κάνει προσωπικά στο εξωτερικό 12 χρονια με τους διάσημους οίκους μόδας, ξεκινάει έναν κύκλο διαπολιτισμικών διαλόγων με τις διάσημες προσωπικότητες που συμμετέχουν στην δράση αυτή. Σε αυτόν τον κύκλο θα επεξηγούμε πως μπορεί η χώρα να επαναλανσάρει και να ενισχύσει το όνομά της μέσα από άλλου τύπου δημιουργικές δραστηριότητες, με τις οποίες άλλες χώρες δουλεύουν τριάντα χρόνια. Όπως η Ιταλία π.χ. ή η Γαλλία, η Αμερική, ακόμη και το Ντουμπάι, από όπου και εμπνεύστηκα για να ξεκινήσω αυτή την δράση όταν πήγα ως η μοναδική καλεσμένη δημοσιογράφος από τη Μεσόγειο σε ένα σόου του Καρλ Λάγκερφελντ, που επεξηγούσε τι είναι η πολιτιστική διπλωματία σε συνεργασία με τα Εμιράτα.
-Τι εντυπωσίασε τους Γάλλους σχεδιαστές στην Αθήνα;
Μου πήρε δώδεκα χρόνια να πείσω την Σανταλ να έρθει γιατί έχει ένα πολύ απαιτητικό πρόγραμμα που δεν επιτρέπει ταξίδια τέτοιου τύπου. Ο Ζιτρουά έρχεται κάθε χρόνο στην Μύκονο και κάποιες φορές, κρυφά, στην Αθήνα. Αλλά τώρα τους έκανα ένα πολύ οργανωμένο πρόγραμμα. Είχαμε μια από τις καλύτερες γαλλόφωνες ξεναγούς και έμαθαν τα πάντα για την Ακρόπολη, το μουσείο και το Ηρώδειο, καθώς και για το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Πραγματικά συγκινήθηκα την ώρα που ήμασταν στην Ακρόπολη και ενώ φωτογραφίζονταν έπιασε βροχή. Τους έλεγα να σταματήσουν και μου λέει ο Ζιτρουά “για κάποιους η Ακρόπολη είναι όνειρο ζωής και εμείς που έχουμε σήμερα την ευκαιρία να την δείξουμε σε όλο τον πλανήτη θα φύγουμε για λίγες ψιχάλες;". Οι ίδιοι έκαναν πολλές ερωτήσεις, μέσα στο μουσείο ειδικά, αγόρασαν πολλά βιβλία ο καθ' ένας για να κάνουν δώρο στους φίλους τους στο Παρίσι και να τους μιλήσουν για την Ακρόπολη. Αυτό που ευχαριστήθηκαν στα αλήθεια ήταν ένα απλό ταβερνάκι που τους πήγα για σουβλάκι και ελληνική μπίρα στο Μοναστηράκι. Έπαιζε η μουσική από τα μπουζούκια και το τραπέζι ήταν κάτω από τις φυλλωσιές του πλάτανου. Ενθουσιάστηκαν. Γιατί αυτοί όλοι οι διάσημοι ξένοι τα έχουν ζήσει όλα με τους Μαικήνες του πλανήτη. Αυτό που θαυμάζουν είναι το αληθινό. Όχι το δήθεν. Για αυτό σέβονται και την Ελλάδα,τον πολιτισμό μας και την ανοιχτόκαρδη και έντιμη φιλοξενία.
-Γιατί η Αθήνα είναι τόσο της μόδας;
Πάντα θα πιστεύω πως υφίσταται μια αδιόρατη κλασική ωραιότητα στην Ελλάδα. Θα το ονομάσεις η φύση μας; Η ιστορία μας; Η γλώσσα μας; Η πιο δυσάλωτη και ταυτοχρόνως πιο αριστοκρατική. Η Αθήνα αν και έχει πολλά προβλήματα συνεχίζει να αποπνέει μια βαριά εθνική προνομία, έχει ένα διαχρονικό και αδιαμφισβήτητο στοιχείο που ενέπνεε και για πάντα θα εμπνέει την οικουμένη. Στον αέρα της πλανάται η αύρα του πολιτισμού σε συνδυασμό με το θεμέλιο που λέγεται Δημοκρατία.
-Εσύ που έχεις ζήσει πολύ στο Παρίσι πιστεύεις ότι κάτι έχει αλλάξει θετικά σε σχέση με την ελληνική μόδα και με το πώς μας βλέπουν οι ξένοι;
Έχουμε σπουδαίους δημιουργούς. Αλλά γενικά όσο οι περισσότεροι Έλληνες σχεδιαστές δεν κάνουν αυτό που ονειρεύονται αλλά αυτό που οι πελάτες τους θέλουν, δε θα καταφέρουν δυστυχώς πολλά πράγματα στο εξωτερικό. Η μόδα στο Παρίσι τρέχει με ταχύτητα φωτός. Οι επενδυτές είναι τεράστιοι. Επίσης, ο σχεδιαστής στο εξωτερικό εργάζεται σε πολλά επίπεδα. Π.χ. η Σαντάλ Τομάς έχει σχεδιάσει από ρούχα και εσώρουχα μέχρι καλλυντικά, ξενοδοχεία, πολυελαίους και αυτοκίνητα μέχρι το συλλεκτικό μπουκάλι της Coca Cola. Η αναπτυξιακή πολιτική είναι τεράστια. Εν τω μεταξύ ένας Έλληνας πρέπει πολύ σοβαρά να αποφασίσει κάτι. Αν θα έρθει στη Γαλλία για να ενισχύσει "την εσωτερική κατανάλωση", όπως την ονομάζω, δηλαδή την φήμη του στην Ελλάδα -κάτι το οποίο θεωρώ μάταιο και κοστοβόρο-, ή θα εργαστεί για να γίνει κάποιος, που σημαίνει πως εκτός από το ταλέντο του πρέπει να θυμηθεί και την πειθαρχεία του και το πείσμα του. Δυστυχώς ή ευτυχώς ακόμη και ο σημαντικότερος Έλληνας σχεδιαστής στο Παρίσι ξεκινάει από το μηδέν. Υπάρχουν νόμοι στη Γαλλία για την μόδα. Δεν πας έτσι όπως κάποιοι έχουν συνηθίσει να κάνουν στην Ελλάδα μέσω φίλων κλπ. Εκεί η μόδα είναι πολύ σοβαρή υπόθεση. Και χρειάζεται και χαρακτήρα. Δεν μπορεί ο Ζιτρουά και ο κάθε ένας του επιπέδου του να είναι τόσο απλός μετά από 40 χρόνια καριέρας και εσύ να φέρνεις μαζί και το καλάμι. Το γαλλικό μας γραφείο, το Méphistophélès productions, είναι εντεταλμένο της εβδομάδας μόδας και είναι γεγονός πως θέλουμε να έρθουν να δείξουν οι Έλληνες σχεδιαστές το ταλέντο τους.
-Τι σημαίνει η Ελλάδα για σένα;
Θα χρησιμοποιήσω τα λεγόμενα του Χρήστου Γιανναρά: «Ποτέ δεν ήταν τόπος η Ελλάδα, ήταν τρόπος, “το άριστον εκείνο” που δεν καταξιώνεται με χρήμα –ήταν ο πολιτισμός: στοχεύσεις πριν από την οικονομία και πέρα από την οικονομία, η ζωή και η χαρά της ζωής όταν δεν μετριέται με το εισόδημα. Η αντίσταση στη βαρβαρότητα είναι να σωθεί η “ιδιότητα”: η συνέχεια της ενιαίας γλώσσας, της ιστορικής συνείδησης, της κοινοτικής αυτοδιοίκησης».