0
SHARES

 Ήταν ένα ηλιόλουστο και αισιόδοξο Σαββατοκύριακο. Με ανάλογες διαθέσεις, ως επισκέπτρια της αναδρομικής έκθεσης «Tseklenis Τα Χρόνια της Μόδας» του φιλόξενου (και τόσο φιλικού στα παιδιά) πολυχώρου Φουγάρο στο Ναύπλιο, μόλις συνειδητοποίησα ότι έχω να περιδιαβώ μια και μόνο αίθουσα φρόντισα να δώσω ραντεβού στο απέναντι Le Cafe τρία τέταρτα μετά. Πίστευα ότι θα είχα ολοκληρώσει την περιήγησή μου - μη πω πως θα είχα στριμώξει και μια εμφάνιση στο μικρό και κομψό Πωλητήριο.

  Κι όμως. Η ώρα του ραντεβού έφτασε κι εγώ δεν βρισκόμουν ακόμα ούτε στα μισά...

 Κάπως έτσι σου κλείνει το μάτι μια πυκνή και μεστή έκθεση που στήθηκε με έξυπνο τρόπο έτσι ώστε να αξιοποιεί κάθε χιλιοστό του χώρου που καταλαμβάνει. Δεν είναι μόνο οι συλλογές ρούχων κι υφασμάτων του Έλληνα σχεδιαστή με τη διεθνή φήμη - ξεκινώντας από το 1965, όταν λάνσαρε την πρώτη του συλλογή, και καταλήγοντας στο 1991 με την οριστική του αποχώρηση από τον κόσμο της μόδας. Είναι κι οι μακέτες υφασμάτων, οι φωτογραφίες, τα ντοκουμέντα της εποχής, οι ταινίες και το σπάνιο εποπτικό υλικό από το αρχείο του που συνθέτουν μια δυναμική εικόνα της ζωής και του έργου του, η οποία προσφέρεται για πολλές αναγνώσεις.

   Για να ξεφυλλίσεις μόνο το έντυπο υλικό που, δίπλα στους πάγκους με το συμβολικό εισιτήριο των 2 ευρώ, προλογίζει τα όσα θα δεις μετά, χρειαζόσουν ήδη αρκετή ώρα. Και κάπως έτσι το ταξίδι ξεκίνησε.

Σαν ένα πολύχρωμο δάσος από εμπνεύσεις οι δημιουργίες του σχεδιαστή ορθώνονταν στον χώρο οργανωμένες ανά συλλογή και με χρονολογική βάση.

    Σαν ένα πολύχρωμο δάσος από εμπνεύσεις οι δημιουργίες του σχεδιαστή ορθώνονταν στον χώρο οργανωμένες ανά συλλογή και με χρονολογική βάση. Μπορούσε έτσι εύκολα να δει κανείς τις ιστορικές περιόδους ('όπως «Βυζαντινά χειρόγραφα», «Βεργίνα») αλλά και τα ιστορικά πρόσωπα (όπως «El Greco») που αποτέλεσαν αστείρευτη πηγή δημιουργίας για τον Γιάννη Τσεκλένη. Μπορούσε, επίσης, να δει την ποικιλία των υφασμάτων που ζωντάνεψαν τα σχεδιαστικά του οράματα. Και πως να μην σταθείς στο βίντεο που οπτικοποιούσε με εικόνα αυτή τη δημιουργική πορεία;

  Αφησα προς το τέλος το χρονολόγιο δίχως να περιμένω πως θα βυθιζόμουν στην ανάγνωσή του τόση ώρα. Δεν ήταν μόνο η βιωματική περιγραφή της ζωής του, 81χρονου σήμερα, μετρ που συνέδεσε τη δημιουργική του δράση με την Ολυμπιακή, το Μινιόν, τις σχολικές στολές και τόσα άλλα.΄Ηταν και το «πάντρεμα» με πολιτικά, καλλιτεχνικά γεγονότα και φωτογραφίες της εποχής που ζωντάνεψαν σε πολλές εκφάνσεις τους τα χρόνια του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα και, κυρίως, το πως αυτά επέδρασαν στις δημιουργίες του Τσεκλένη.

  Η πορεία στη μόδα σταματά το 1991.

  Η πορεία στη μόδα σταματά το 1991. Την εποχή που έβλεπε τις βιομηχανίες υφασμάτων να κλείνουν κι  έχοντας προσπαθήσει «ηρωϊκά», όπως αναφέρει η πρόεδρος του ΠΛΙ, Ιωάννα Παπαντωνίου, να εξάγει την ελληνική μόδα στο εξωτερικό χωρίς την υποστήριξη που θα έπρεπε να είχε, αποφάσισε να αποχωρήσει από τη μόδα. Σιωπηρά αλλά τελεσίδικα. Από τότε διοχετεύει το ταλέντο και την αειθαλή του φόρα σε άλλες μορφές δημιουργίας. Και δεν σταματά.

  Όταν σήκωσα το κεφάλι από τον κόσμο του Γιάννη Τσεκλένη για να δω το ρολόι μου, συνειδητοποίησα ότι έχω αργήσει κατά πολύ στο ραντεβού μου. Εφυγα αλλά την έκθεση δεν τη χόρτασα. Κι αυτό, νομίζω είναι η μεγαλύτερή της επιτυχία.

Όταν σήκωσα το κεφάλι από τον κόσμο του Γιάννη Τσεκλένη για να δω το ρολόι μου, συνειδητοποίησα ότι έχω αργήσει κατά πολύ στο ραντεβού μου. Εφυγα αλλά την έκθεση δεν τη χόρτασα. Κι αυτό, νομίζω είναι η μεγαλύτερή της επιτυχία.

 

Λίγα λόγια για τον δημιουργό

Ο Γιάννης Τσεκλένης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1937 και από πολύ νέος εργάστηκε στην οικογενειακή επιχείρηση εμπορίας υφασμάτων. Σε ηλικία 27 ετών διαδέχθηκε τον πατέρα του και δοκίμασε το ταλέντο του στη σχεδίαση υφασμάτων, δημιουργώντας σχολή για πολλούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 1961 ίδρυσε την εταιρία μελετών και διαφήμισης “Spectra”, ενώ το 1967 άρχισε τη σχεδίαση ολοκληρωμένων συλλογών μόδας και δημιούργησε την αλυσίδα “boutiques Tseklenis”.  Ο Γιάννης Τσεκλένης πρωτοστάτησε στην οργάνωση της περίφημης εκδήλωσης ελληνικής μόδας το 1970 και πάλεψε πολλά χρόνια για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής στην Ελλάδα με στόχο τις επώνυμες ελληνικές εξαγωγές. Το 1972 τα είδη του πωλούνται σε 30 περίπου χώρες. Από το 1991 ασχολείται με άλλες μορφές δημιουργίας (διαμόρφωση  εσωτερικών χώρων μέσων μαζικής συγκοινωνίας, ξενοδοχείων και συνεδριακών αιθουσών). / ΠΗΓΗ: Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα

Info:

Το ΦΟΥΓΑΡΟ, σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, παρουσιάζει στη FOUGARO THE GALLERY Nafplion μια μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον Έλληνα δημιουργό Γιάννη Τσεκλένη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 25 Νοεμβρίου 2018.

Επιμέλεια: Δημήτρης Ξανθούλης. Γενική εποπτεία έκθεσης: Ιωάννα Παπαντωνίου. Σχεδιασμός: Σταμάτης Ζάννος. Σύμβουλος: Νόλη Μωυσή. Δωρεάν ξεναγήσεις για το κοινό κάθε Παρασκευή 18.00 Αγγελική Ρουμελιώτη, Υπεύθυνη Συλλογών ΠΛΙ κάθε Σάββατο 13.00 Γιάννης Τσιόδρας, Ιστορικός – Υπεύθυνος Βιβλιοθήκης Φουγάρου κάθε Κυριακή 13.00 Δημήτρης Ξανθούλης, επιμελητής της έκθεσης .

Γενική είσοδος 2€ για την ενίσχυση του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

www.fougaro.gr

 

Δείτε το βίντεο - Μοντάζ: Βαγγέλης Παπουτσής

 

TAGS