ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Art Athina by TheTOC.gr: Μια συζήτηση με άποψη

Θεοδωρόπουλος:Και οι 22 ξένοι που ζητήσαμε να έρθουν στο Φεστιβάλ είπαν ναι. Κοσκινά: Πότε θα ανοίξει το ΕΜΣΤ. Στεφανίδης: Στέγη και ΝΕΟΝ μικρά υπουργεία Πολιτισμού.

Art Athina by TheTOC.gr: Μια συζήτηση με άποψη

Τι κι αν τα ασφυκτικά κυκλοφοριακά μέτρα λόγω της επίσκεψης Πούτιν είχαν αποκλείσει ένα μεγάλο μέρος της πόλης; Οι πιστοί του TheTOC και της Art Athina βρήκαν τρόπο να καταφθάσουν και να γεμίσουν ασφυκτικά (με πολλούς, μάλιστα όρθιους) την αίθουσα των Talks@ArtAthina που φιλοξένησε τη Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με το «ερεθιστικό», όπως σημείωσε στο χαιρετισμό της, η ΄Ελλη Στάη θέμα: «Μπορεί η Αθήνα να γίνει το Βερολίνο του Νότου;»

Διευθυντές Μουσείων, εικαστικοί, γκαλερίστες, κριτικοί τέχνης, επιμελητές και δημοσιογράφοι παρακολούθησαν μια δυναμική συζήτηση. Οι ομιλητές Χρήστος Τεντόμας (Πρόεδρος ΟΠΑΝΔΑ), Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου), Κατερίνα Κοσκινά (Διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τεχνης), Μάνος Στεφανίδης (καθηγητής και κριτικός τέχνης), Αρσέν Καλφαγιάν (Kalfayan Galleries) και Ηλιοδώρα Μαργέλου (νέα εικαστικός) είχαν 5 λεπτά στη διάθεσή τους να κάνουν τις πρώτες τοποθετήσεις τους, ενώ ακολούθησε συζήτηση με το κοινό. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του TheTOC, Κατερίνα Λυμπεροπούλου.

Έλλη Στάη: «Το ερώτημα του σημερινού debate είναι ένα πολιτικό ερώτημα»

«Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι σε περιοχές που υπάρχoυν πολιτικοοικονομικές κρίσεις ακόμα και εμπόλεμες καταστάσεις σωρεύεται ένα μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον. Το ερώτημα του σημερινού debate είναι ένα πολιτικό ερώτημα», σημείωσε η Πρόεδρος του TheTOC, ΄Ελλη Στάη, καλωσορίζοντας κοινό κι ομιλητές σε μια εκδήλωση που γίνεται για 2η χρονιά και παίρνει το χαρακτήρα θεσμού. Αναφερόμενη στη συνομιλία της με την γνωστή κριτικό θεάτρου και θεατρολόγο Ελένη Βαροπούλου που ζει στο Βερολίνο, η ΄Ελλη Στάη επεσήμανε ότι το Βερολίνο έχει το χαρακτήρα Μητρόπολης η Αθήνα, όμως, όχι. «Κι αυτό είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να μας προβληματίσει», ανέφερε δίνοντας τη σκυτάλη στους ομιλητές.

Art Athina by TheTOC.gr: Μια συζήτηση με άποψη
Η ΄Ελλη Στάη με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ελληνικού Φεστιβάλ, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Είναι μια καταθλιπτική πόλη η Αθήνα;

Πρώτος πήρε το λόγο ο Χρήστος Τεντόμας για να μιλήσει για «πρωτοβουλίες του δήμου Αθηναίων προς την κατεύθυνση συνεργιών» και να καταλήξει: «Πρέπει αυτή η πόλη να αποκτήσει κατεύθυνση πολιτιστικού προορισμού». Εν συνεχεία ο λόγος ανήκε στον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. «Δεν είναι μια καταθλιπτική πόλη η Αθήνα, αλλιώς θα είχα φύγει», είπε. «Υπάρχει μια ανάγκη και μια επιθυμία από τον κόσμο στο εξωτερικό να δει τι συμβαίνει σ’ αυτή τη χώρα και το ένιωσα προσπαθώντας να φτιάξω το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου σε 5 εβδομάδες», ανέφερε. «Ακόμα και τελευταία στιγμή πήραμε τηλέφωνο απευθυνόμενοι σε 22 φορείς και καλλιτέχνες του εξωτερικού αν ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν φέτος στο Φεστιβάλ και οι 22 απάντησαν θετικά. Είχα την πολυτέλεια να διαλέξω 10», σημείωσε. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι φέτος το Φεστιβάλ δεν κάνει μεγάλο «άνοιγμα» στα εικαστικά, κάτι, όμως, που έχει στόχο να γίνει από την επόμενη χρονιά κιόλας.

Οι ομιλητές της εκδήλωσης. (Από αριστερά): Α. Παπαδημητρίου, Κ. Κοσκινά, Β. Θεοδωρόπουλος, Μ. Στεφανίδης, Χ. Τεντόμας, Η. Μαργέλου, Α. Καλφαγιάν. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Η Documenta θα έρθει ως επικυρίαρχος ή ισότιμος συνομιλητής;

«Υποθέτω πως ο στόχος δεν είναι να συγκριθεί το Βερολίνο με την Αθήνα αλλά να κάνουμε ένα brainstorming για το αν η Αθήνα θα μπορούσε να ζωντανέψει όσο χρειάζεται για να δώσει στο χώρο του πολιτισμού μια ώθηση. Χρειάζεται νέα κέντρα ενδιαφέροντος και προβληματισμού σύγχρονης δημιουργίας», σημείωσε η Κατερίνα Κοσκινά η οποία επανήλθε στην κουβέντα με το «καυτό» ζήτημα του ανοίγματος του ΕΜΣΤ – που θίχτηκε τόσο από τους ομιλητές όσο κι από το κοινό. «Το Μουσείο είναι ένα θηρίο που πρέπει να ξεκινήσει να λειτουργεί», είπε. «Εκκρεμούν ο εσωτερικός κανονισμός σε ότι αφορά το διοικητικό κομμάτι, η στελέχωση, την οποία, όμως, συνδέω με τον κανονισμό και φυσικά η κατάλληλη χρηματοδότηση». Ο πιο αιχμηρός από τους ομιλητές, πάντως, ήταν ο Μάνος Στεφανίδης. «Αναρωτιέμαι αν η Documenta, η μεγάλη διοργάνωση που θα πραγματοποιηθεί το 2017 στην Ελλάδα θα έρθει ως επικυρίαρχος ή ως ισότιμος συζητητής», είπε υπογραμμίζοντας ότι η διεθνής τέχνη είναι ένα κλειστό δίκτυο. Ο ίδιος μίλησε ακόμα για «ανύπαρκτο υπουργείο Πολιτισμού», κάτι το οποίο αναγάγει ιδιωτικούς φορείς όπως η Στέγη και το Νέον σε «μικρά υπουργεία».

«Βλέπω τους γερμανούς συναδέλφους μου να έχουν επιδοτήσεις, να ενισχύονται κι εδώ – εγώ, τουλάχιστον, που είμαι μάχιμος - μπορώ να πω ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο», σημείωσε ο Αγγελος Παπαδημητρίου.

Αποψη της αίθουσας που διεξήχθη το Debate. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Στη Γερμανία το ΦΠΑ στις πωλήσεις έργων τέχνης είναι 5,7%, στην Ελλάδα 24%

«Αναρωτιέμαι γιατί να συγκρίνουμε την Αθήνα με το Βερολίνο όταν η Βηρυτός αποτελεί ένα καλό παράδειγμα πόλης που μοιάζει πολύ με την Αθήνα. Παρά τα δεινά της, όμως, παρουσιάζει δημιουργία ιδιωτικών Μουσείων, νέων γκαλερί, Μουσείων, ενώ αίθουσες τέχνης από τη Γερμανία ανοίγουν εκεί νέα παραρτήματα. Μα τι έχουν αυτοί οι άτιμοι οι Λιβανέζοι που δεν το έχουμε εμείς;», αναρωτήθηκε. Οι τοποθετήσεις έκλεισαν με τη νέα εικαστικό Ηλιοδώρα Μαργέλου που μετέφερε τις αγωνίες των νέων ανθρώπων του χώρου. «΄Εγραψα στη μηχανή αναζήτησης του Google στα αγγλικά “young artists” και είχα σωρεία στη διάθεσή μου πληροφοριών. ΄Εγραψα στα ελληνικά “νέοι καλλιτέχνες” και δεν παρουσιάστηκε τίποτα…», είπε. «΄Οντως, στην Αθήνα η επιχειρηματικότητα είναι παρόμοια με του Βερολίνου αλλά του Βερολίνου πριν από το Νοέμβριο του ’89. Στη Γερμανία το ΦΠΑ στις πωλήσεις έργων τέχνης διαμορφώνεται στο 5,7% , στην Ελλάδα είναι 24% Αναρωτιέμαι, λοιπόν, πως μπορούμε να γίνουμε το Βερολίνο του Νότου», είπε.

Η συζήτηση που ακολούθησε με το κοινό ήταν ζωηρή και με καίριες ερωτήσεις και επισημάνσεις.

Η Έλλη Στάη ανάμεσα στον γενικό διευθυντή της Art Athina, Αλέξη Κανιάρη και τον γκαλερίστα, Αρσέν Καλφαγιάν. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Οι παρευρισκόμενοι

Όρθιος στην πόρτα της αίθουσας παρακολουθούσε τη συζήτηση ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, δίπλα του ο εικαστικός Μιχάλης Αρφαράς, ενώ τη συζήτηση παρακολούθησαν επίσης με ενδιαφέρον ανάμεσα σε πολλούς άλλους ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητής της της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων Ντένης Ζαχαρόπουλος, οι εικαστικοί Κώστας Βαρώτσος, Γιώργος Ρόρρης, Μαρία Φιλoπούλου, Μανώλης Χάρος, Χάρης Λάμπερτ, Δημήτρης Τζαμουράνης οι επιμελητές Αλέξανδρος Στάνας, Ειρήνη Οράτη, Ίρις Κριτικού, ο Δημήτρης Ξανθούλης.Μαζί μας ήταν βεβαίως οι συνδιοργανωτές της συζήτησης, Αλέξης Κανιάρης, γεν. Διευθυντής της Art-Athina, και Γιάννα Γραμματοπούλου, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης.

Οι εικαστικοί καλλιτέχνες Χάρης Λάμπερτ και Μαρία Φιλοπούλου στην αίθουσα του Debate. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος με τον Αντώνη Στεφάνου του Γραφείου Τύπου του Μεγάρου Μουσικής. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Η κριτικός τέχνη κι επιμελήτρια, Ιρις Κρητικού με τον Δημήτρη Ξανθούλη και τον συμμετέχοντα στο Panel, Άγγελο Παπαδημητρίου. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Μετά το τέλος του Debate, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ντένης Ζαχαρόπουλος, με τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Στο συντονισμό της συζήτησης, η δημοσιογράφος του TheTOC, Κατερίνα Λυμπεροπούλου. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης
Η δημοσιογράφος του TheTOC, Αργυρώ Μποζώνη που κάλυψε το Debate. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Σκηνοθεσία: Μαρία Ανδρεαδέλη

Μοντάζ: Βαγγέλης Παπουτσής

Φωτογραφίες: Χάρης Ακριβιάδης

Read Next

19 Απρ 2024

Η πανέμορφη Αθηναία που ερωτεύτηκε ο Λόρδος Βύρων: "Ζωή μου, σ’ αγαπώ!"

Το άγνωστο ειδύλλιο που ενέπνευσε το διάσημο ποίημα του λογοτέχνη "Η κόρη των Αθηνών". Ο Λόρδος Βύρων απεβίωσε 19 Απριλίου 1824.

18 Απρ 2024

Λίζερλ Αϊνστάιν: Το "κρυφό" παιδί του Άλμπερτ Αϊνστάιν που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς μετά τη γέννηση

Σχεδόν 25 χρόνια μετά τον θάνατο του Γερμανού νομπελίστα (που πέθανε 18 Απριλίου 1955) αποκαλύφθηκε η ύπαρξη τρίτου παιδιού στην ζωή του.

Περισσότερα από

Stories

17 Απρ 2024

57 χρόνια πριν: Οι Rolling Stones στην Αθήνα τον Απρίλη του 1967

Τέσσερις ημέρες πριν από το πραξικόπημα των Συνταγματαρχών, οι Rolling Stones άνοιγαν τον χορό των ροκ συναυλιών στην Ελλάδα. Η συναυλία τους στο γήπεδο του ΠΑΟ άρχισε κανονικά, αλλά δεν τελείωσε ποτέ.

17 Απρ 2024

Δημήτρης Μητροπάνος: Γνώρισε τον εξόριστο πατέρα του όταν ήταν 29 χρόνων. Οι αποβολές από τα σχολεία και η πατρική σχέση με τον Ζαμπέτα

Ήταν17 Απριλίου όταν ο Δημήτρης Μητροπάνος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με πνευμονικό οίδημα και μεταφέρθηκε στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, όπου και άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 64 ετών.

17 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.

16 Απρ 2024

Η Δούκισσα Νομικού 17 χρόνια πριν: Όταν η όμορφη φοιτήτρια της ΑΣΟΕΕ κέρδιζε το στέμμα

Τότε ήταν ένα γλυκό κοριτσάκι, φοιτήτρια ακόμα στην ΑΣΟΕΕ. Με δυσκολία κοιτούσε την κάμερα.

16 Απρ 2024

Τσάρλι Τσάπλιν:"Δεν είμαι ακριβώς ερωτευμένος μαζί της, αλλά εκείνη είναι απόλυτα ερωτευμένη μαζί μου"

Η μεγάλη αδυναμία του Τσάρλι Τσάπλιν στις ανήλικες γυναίκες. Ο Τσαρλς Σπένσερ "Τσάρλι" Τσάπλιν (Charles Spencer "Charlie" Chaplin) γεννήθηκε στις 16 Απριλίου 1889 στο Λονδίνο από γονείς θεατρίνους.

16 Απρ 2024

Κριστόφ: Ο τραγουδιστής του πρώτου μου μπλουζ

Ήυαν ο ερμηνευτής που "χόρεψε" μαζί του κάθε ερωτευμένο ζευγάρι. "Οh! Mon Amour"

15 Απρ 2024

Ζαν Πολ Σαρτρ: "Αν έγινα φιλόσοφος, αν επεδίωξα τόσο επίμονα τη φήμη, όλα έγιναν βασικά για να μπορώ να ρίχνω γυναίκες"

Ο μπουρζουά φιλόσοφος που περιφρόνησε τους μπουρζουάδες και το βραβείο Νόμπελ πέθανε σαν σήμερα.

15 Απρ 2024

Γιάννης Φέρτης: Η φωτογραφία με τη Μιμή Ντενίση από τον γάμο τους

Η σπάνια αδημοσίευτη φωτογραφία με τη Μιμή Ντενίση.

15 Απρ 2024

Γιάνης Φέρτης-Ξένια Καλογεροπούλου : Ο γάμος στο γραφικό εκκλησάκι 60 χρόνια πριν

Σπάνιες φωτογραφίες από τον γάμο του Φέρτη με την Καλογεροπούλου 60 χρόνια πριν!

15 Απρ 2024

Το ζευγάρι που επέλεξε να πεθάνει μαζί: Η αληθινή ιστορία αγάπης του Τιτανικού

"Παιδί μου πες στη μητέρα σου ότι την αγαπώ". Μια τραγική ιστορία αγάπης,πριν το ναυάγιο του θρυλικού κρουαζιερόπλοιου που βυθίστηκε στις 15 Απριλίου 1912, κατά τη διάρκεια του παρθενικού του ταξιδιού.