ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πέπλος, χλαμύδα, ιμάτιο και χιτώνας: Πολλά χρόνια πριν το κρουαζέ

Περιγραφή και πληροφορίες για τους τέσσερις βασικούς τύπους των ελληνικών ενδυμάτων που παρέμειναν ίδιοι για πάρα πολλούς αιώνες. Για να μαθαίνουμε και λίγη ιστορία.

Πέπλος, χλαμύδα, ιμάτιο και χιτώνας: Πολλά χρόνια πριν το κρουαζέ

Τα αρχαία υφάσματα προέκυπταν από τις βασικές πρώτες ύλες, ζωικές, φυτικές ή και μεταλλικές, με κυριότερες το μαλλί, το λινάρι και το μετάξι. Για την ύφανση των πρώτων αυτών υλών χρησιμοποιούνταν ο κάθετος αργαλειός με βάρη. Τα υφάσματα που προέκυπταν, ανάλογα με το είδος του ενδύματος για το οποίο προορίζονταν, ράβονταν με ραφίδες ή βελόνες, χάλκινες, σιδερένιες ή οστέινες. Σε αντίθεση με τη μινωική και τη μυκηναϊκή εποχή κατά τη διάρκεια των οποίων για την παραγωγή των ρούχων απαιτούνταν ειδικό ράψιμο και κόψιμο, από την αρχαϊκή εποχή και εξής τα ενδύματα είχαν ως βάση τους ένα ύφασμα σε ορθογώνιο σχήμα, έτσι όπως αυτό έβγαινε από τον αργαλειό ή άλλοτε περισσότερα κομμάτια ραμμένα μαζί.

Οι βασικοί τύποι των ελληνικών ενδυμάτων παρέμειναν ίδιοι για πάρα πολλούς αιώνες. Λόγω της απλής βασικής τους μορφής μπορούσαν να διαφοροποιηθούν εύκολα ως προς το διάκοσμο ή τον τρόπο που ήταν διπλωμένα ή ζωσμένα ανάλογα με τη μόδα της εποχής.

Οι βασικοί τύποι των αρχαίων ενδυμάτων ήταν οι εξής:

Πέπλος

Πέπλος, χλαμύδα, ιμάτιο και χιτώνας: Πολλά χρόνια πριν το κρουαζέ

Ο μάλλινος πέπλος, γυναικείο ένδυμα, διαμορφώνονταν μέσα από ένα ορθογώνιο ύφασμα το οποίο δεν χρειαζόταν καν να ραφτεί. Το ύφασμα διπλωνόταν στο ένα τρίτο περίπου του ύψους του μία φορά προς τα έξω σχηματίζοντας έτσι έναν υφασμάτινο όγκο, το απόπτυγμα, που έπεφτε προς τα έξω στην πλάτη και το στήθος. Η κλειστή πλευρά του υφάσματος βρισκόταν συνήθως στην αριστερή πλευρά του σώματος. Με πόρπες και περόνες καρφιτσώνονταν η επάνω παρυφή του υφάσματος με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται άνοιγμα για το λαιμό και το δεξιό βραχίονα. Στην αριστερή του πλευρά ο πέπλος είχε δύο παρυφές κάτω και τέσσερις επάνω στο ύψος του αποπτύγματος, το οποίο μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως κάλυμμα κεφαλής. Ο πέπλος μπορούσε να φορεθεί επάνω από το χιτώνα.

Ιμάτιο

Χαρακτηριστικό ένδυμα της αρχαϊκής περιόδου ήταν και το λεγόμενο λοξό ιμάτιο από το 700 π.Χ. περίπου και εξής, γνωστό από τις αρχαϊκές Κόρες της Ακρόπολης. Το ιμάτιο ήταν ένα μακρύ ύφασμα που το περνούσαν κάτω από την αριστερή μασχάλη, το τύλιγαν γύρω από το στήθος και την πλάτη και το κούμπωναν πάνω από το δεξιό βραχίονα. Από την άλλη πλευρά έπεφτε ανοιχτό προς τα κάτω.

Το ιμάτιο μπορούσε επίσης να στερεώνεται συμμετρικά και να πέφτει ελεύθερο στην πλάτη, με τις δύο άκρες του που περνούσαν πάνω από τους ώμους προς τα εμπρός, να κρέμονται προς τα κάτω ή πάλι να τυλίγεται γύρω από τους γοφούς ή να καλύπτει τους γοφούς και η μία άκρη του να περνά επάνω από την πλάτη στον αριστερό ώμο και να πέφτει ελεύθερα προς τα μπρος. Το ιμάτιο φοριόταν από άντρες και γυναίκες.

Χιτώνας

Άλλος βασικός τύπος ενδύματος ήταν ο χιτώνας ο οποίος φοριόταν τόσο από άντρες, όσο και από γυναίκες και ήταν λινός. Και εδώ το αρχικό σχήμα του υφάσματος ήταν σωληνοειδές, συνήθως όμως χωρίς απόπτυγμα. Τα σημεία στο ύφασμα που ράβονταν, ήταν οι μακριές πλευρές καθώς και οι ώμοι. Έτσι ο χιτώνας σχημάτιζε μανίκια, τις χειρίδες, που ήταν κοντές και είχαν κουμπιά. Ο χιτώνας με μανίκια ονομάζονταν χειριδωτός.

Ο πέπλος και ο χιτώνας φοριόταν συχνά με ζώνη στη μέση. Οι γυναίκες μάζευαν αρκετό ύφασμα του χιτώνα πίσω, το οποίο έπεφτε πάλι προς τα κάτω σχηματίζοντας τον κόλπο. Στον κοντό αντρικό χιτώνα ένα τμήμα του υφάσματος περνούσε κάτω από το καβάλο από πίσω προς τα μπρος και κατόπιν στερεώνονταν στη ζώνη ώστε να σχηματίζεται κάτι σαν σορτς.

Χλαμύδα

Η χλαμύδα ήταν αποκλειστικά ανδρικό ρούχο. Συνήθως ήταν πιο κοντή από το ιμάτιο. Το ύφασμα διπλωνόταν μία φορά καθέτως και στερεωνόταν στο δεξιό ώμο με πόρπη ή περόνη, ώστε να καλύπτεται ο αριστερός βραχίονας από την κλειστή πλευρά του υφάσματος, με το δεξιό τελείως ακάλυπτο. Η χλαμύδα ήταν περισσότερο ένδυμα των εφήβων, των ταξιδιωτών και των στρατιωτών.

Πληροφορίες χωρίς χρέωση για το industry της μόδας τω καιρώ εκείνω

  • Παρ' ότι η υφαντική ήταν μία βασική οικιακή δραστηριότητα, δεν έλειπαν και τα διάφορα εργαστήρια υφαντουργίας που παρήγαγαν πολυτελή υφάσματα, σε διάφορα χρώματα, αλλά και διακοσμημένα με περίτεχνα σχέδια. Ονομαστά ήταν για παράδειγμα τα διάφανα υφάσματα της Λακωνίας και του Τάραντα, τα πολυτελή της Κορίνθου, των Μεγάρων και της Μιλήτου.
  • Σε ορισμένες αρχαίες πόλεις υπήρχαν απαγορεύσεις σχετικά με το είδος των ενδυμάτων που έπρεπε να φοριούνται. Για παράδειγμα στις Συρακούσες μόνο οι εταίρες μπορούσαν να φορούν πολύχρωμα ρούχα. Ο Σόλων στην Αθήνα επέτρεπε η νύφη να έχει μέχρι τρία ενδύματα στην προίκα της, ενώ αυστηροί ήταν επίσης και οι κανονισμοί διαφόρων ιερών σε σχέση με την ενδυμασία.
  • Σε κάποιες περιπτώσεις η ελληνική ενδυμασία δεχόταν τις διάφορες επιδράσεις των βαρβαρικών ενδυμάτων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τον κάνδυ στις απεικονίσεις του 5ου αι. στην Αθήνα, το μακρύ επανωφόρι με τις μακρές χειρίδες.
  • Στη Σπάρτη τα πολύχρωμα ρούχα ήταν χαρακτηριστικά των εταίρων, ενώ οι οπλίτες πολεμούσαν με πορφυρούς χιτώνες. Στη Βραυρώνα πάλι τα κορίτσια φορούσαν κροκωτούς χιτώνες, οι μέτοικοι στα Παναθήναια φορούσαν πορφυρά και οι Αθηναίοι λευκά. Οι ιερείς και οι ιέρειες φορούσαν συνήθως άζωστο χιτώνα και κάποτε από πάνω επενδύτη με πλούσια διακόσμηση, ρούχα λευκά, σπάνια πορφυρά. Οι Ελλανοδίκες στην Ολυμπία επίσης φορούσαν πορφυρά και στα Νέμεα σκούρα. Στις κηδείες φορούσαν μαύρο αλλά και χρώματα σκούρα, ενώ αντίθετα στο Άργος φορούσαν λευκά. Γενικότερα στην καθημερινή ζωή τα ενδύματα ήταν απλούστερα, γεγονός που εξαρτιόταν βέβαια και από το επάγγελμα. Οι χειρωνάκτες, οι άνθρωποι της υπαίθρου και οι δούλοι φορούσαν την εξωμίδα, οι αγρότες από πάνω φορούσαν την κατωνάκη με χοντρό μαλλί με παρυφή από προβιά, οι αλιείς τον φορμό από πλεκτή ψάθα και οι βοσκοί τη διφθέρα.

Πηγή: Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας

Read Next

17 Μαϊ 2024

Αυτά είναι τα παπούτσια που θα χαρίσουν στιλ στις εμφανίσεις μας την άνοιξη και το καλοκαίρι

Τα πιο stylish και κομψά ζευγάρια παπουτσιών τα βρήκαμε στην EXE SS'24 collection.

16 Μαϊ 2024

Νάνσυ Ζαμπέτογλου: Φόρεσε το πιο must φόρεμα της σεζόν με animal print

Αυτό το φόρεμα σίγουρα θα πρέπει να το βάλεις στην γκαρνταρόμπα σου.

Περισσότερα από

Μόδα

15 Μαϊ 2024

Φεστιβάλ Καννών 2024 | Οι celebrities που ξεχώρισαν στο κόκκινο χαλί της πρώτης μέρας

Οι celebrities που κέρδισαν μία θέση στη λίστα με τις "Best Dressed" στο Φεστιβάλ Καννών.

15 Μαϊ 2024

Η 74χρονη Μαρία Αλιφέρη παραδίδει μαθήματα κομψότητας

Η δημόσια εμφάνιση μετά από καιρό που μας απέδειξε για μια ακόμη μια φορά πως η κομψοτητα δεν έχει ηλικία.

10 Μαϊ 2024

Δήμητρα Ματσούκα: Το χαλαρό french-style της στο θέατρο

Η Δήμητρα Ματσούκα το έκανε όπως τα French girls.

10 Μαϊ 2024

Ottolinger: Το βερολινέζικο brand που ντύνει την Μαρίνα Σάττι στην Eurovision 2024

Ποιος είναι ο Bερολινέζικος οίκος μόδας που είναι γνωστός για τα avant garde ρούχα του;

08 Μαϊ 2024

"Vivienne Westwood: Η Προσωπική Συλλογή": Η ιδιαίτερη γκαρνταρόμπα της εμβληματικής σχεδιάστριας βγαίνει σε δημοπρασία

Η δημοπρασία που αποτίει φόρο τιμής σε μία από τις πιο επιδραστικές σχεδιάστριες μόδας και ακτιβίστριες για το περιβάλλον.

07 Μαϊ 2024

Νάνσυ Ζαμπέτογλου με μαύρο μαγιό και ροζ γυαλιά στο πιο καλοκαιρινό fashion combo

Η Νάνσυ Ζαμπέτογλου με μαύρο μαγιό στο Instagram βάζει τους followers σε καλοκαιρινό mood

06 Μαϊ 2024
06 Μαϊ 2024
03 Μαϊ 2024
02 Μαϊ 2024

Η Adele επαναφέρει τις απόλυτες γόβες των 80s

Είναι ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε αυτήν την εποχή.