148
SHARES

Ο Ottavio, πολύ πριν γίνει γνωστός ως ο Mr Missoni, υπήρξε σπουδαίος αθλητής του στίβου. Συμμετείχε με επιτυχία στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου το 1948 με τα χρώματα της Ιταλίας. Ήταν μάλιστα και αιχμάλωτος πολέμου το 1942. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αποφασίζει να κάνει στροφή στην καριέρα του και αρχίζει να σχεδιάζει μάλλινες φόρμες για αθλητές.
Στο ιστορικό στάδιο Wembley του Λονδίνου, γνωρίζει τη μέλλουσα σύζυγό του Rosita Jelmini, κόρη βιομηχάνου από την ιταλική επαρχία Βαρέζε. Η Rosita τον ξεχωρίζει αμέσως καθώς ήταν ψηλός, όμορφος και έμοιαζε με αρχαίο Έλληνα αθλητή, όπως έχει παραδεχτεί η ίδια.

Ο Ottavio και η Rosita στο γάμο τους, στις 18 Απριλίου το 1953.

Ερωτεύονται κεραυνοβόλα κάτω από το άγαλμα του θεού έρωτα στο Picadilly Circus στο official ραντεβού τους. Παντρεύονται το 1953 και χαράσσουν κοινή πορεία και στα επαγγελματικά. Από εκείνη τη στιγμή, δουλειά και οικογένεια είναι δύο λέξεις άρρηκτα συνδεδεμένες για τους Missoni. To 1954 γεννιέται ο πρωτότοκος γιος τους Vittorio, ακολουθεί ο Luca το 1956 και η Angela μετά από δύο χρόνια.  Αρχικά, ασχολούνται με τη δημιουργία σπορ πλεκτών και η επωνυμία της εταιρείας είναι Maglificio Jolly. Η πρώτη τους κολεξιόν με το όνομα Missoni παρουσιάζεται το 1958 στο Μιλάνο.

O Ottavio και η Rosita Missoni καταχειροκροτούνται σε σόου του Μιλάνου, το 1982.

Το πρώτο fashion show χωρίς στηθόδεσμο

Η διεθνής αναγνώριση έρχεται το 1967, στην πρώτη τους επίδειξη μόδας στο Palazzo Pitti, στη Φλωρεντία. Οι δημιουργίες τους αποθεώνονται, καθώς τα μοντέλα περπατούν στην πασαρέλα χωρίς στηθόδεσμο, για να μη δημιουργείται υπερβολική χρωματική αντίθεση στα ρούχα, μια ιδέα της Rosita, αρκετά ρηξικέλευθη για εκείνη την εποχή. Παρόλα αυτά, δεν λείπουν και οι “καλοθελητές”, οι οποίοι θεωρούν αυτή την κίνηση αρκετά προκλητική, λόγω της γύμνιας των μοντέλων και παρομοιάζουν το show με αυτό του Crazy Horse. Βεβαίως, το nude look αυτής της επίδειξης δεν αφήνει ασυγκίνητο τον Yves Saint Laurent, ο οποίος το υιοθετεί στα fashion show του τον επόμενο χειμώνα. Τα περίτεχνα ζιγκ ζαγκ και οι πολύχρωμες ρίγες καθιερώνονται ως haute couture.

Τα περίτεχνα ζιγκ ζαγκ και οι πολύχρωμες ρίγες καθιερώνονται ως haute couture.

Τα περίτεχνα ζιγκ ζαγκ σχέδια, οι οριζόντιες και κάθετες ρίγες και η πλούσια χρωματική παλέτα στα πλεκτά, τραβούν το ενδιαφέρον του γυναικείου φύλου και γρήγορα γίνονται το σήμα – κατατεθέν του οίκου. Τις περισσότερες φορές, τα patterns είναι εμπνευσμένα από υφαντά της Γουατεμάλας, των Ίνκας και των Αζτέκων, από πίνακες Art Deco της Sonia Delaunay και έργα αφηρημένης τέχνης. Ο διάσημος Ιταλός μόδιστρος συχνά παραλληλίζει το χρώμα με τη μουσική. «Με μόνο επτά νότες φτιάχνει κανείς ατέλειωτες μελωδίες. Πόσα βασικά χρώματα υπάρχουν; Δεν θυμάμαι. Ίσως επτά όπως και οι νότες του πενταγράμμου, αλλά πόσες αποχρώσεις υπάρχουν; Άπειρες». 

To Θρυλικό patern Missoni έμεινε στην αιωνιότητα
Από σόου του οίκου, το 1970
Η Kate Moss σε καμπάνια του οίκου Missoni, το χειμώνα του 2003.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα, το εργαστήρι πλεκτών με τις δύο μόνο μηχανές πλεξίματος και έδρα μια επαρχιακή πόλη του Μιλάνο, καταφέρνει να εκτοξευτεί στο στερέωμα της παγκόσμιας μόδας και να μετατραπεί σε μία μεγάλη αυτοκρατορία.
Εξάλλου, όπως είχε δηλώσει σε συνέντευξή του ο Tai – έτσι αποκαλούσαν οι φίλοι του τον Ottavio- ήταν περισσότερο το αποτέλεσμα του φτωχού εξοπλισμού τους, παρά μια στιλιστική άποψη. «Μπορούσαμε να φτιάξουμε μόνο ρίγες και έτσι κάναμε οριζόντιες και κάθετες και σιγά σιγά βάλαμε και πιο πολύπλοκες πλέξεις, ζακάρ και πλεξούδες», θα συμπληρώσει η σύζυγός του. «Μετά βρήκαμε τις μηχανές Raschel που μπορούσαν να κάνουν ζιγκ-ζαγκ και αυτό ήταν».   

Η καταξίωση δεν άργησε να έρθει. Το 1970, εγκαινιάζεται η πρώτη τους μπουτίκ στο πασίγνωστο πολυκατάστημα Bloomingdales στη Νέα Υόρκη, με την τότε διευθύντρια της Vogue, Diana Vreeland, να πλέκει το εγκώμιο και να εκθειάζει συνεχώς το απαράμιλλο στυλ του διάσημου brand. Το 1983 σχεδιάζουν κοστούμια για όλες τις παραστάσεις στη περίφημη Σκάλα του Μιλάνο.
Η επιτυχία για το πολυμήχανο ζευγάρι από την Ιταλία δεν αργεί να χτυπήσει την πόρτα. Οι μεγαλύτερες σταρ της κινηματογραφικής οθόνης, ο Mαρτσέλο Μαστρογιάνι, ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ καθώς και η Βασίλισσα Ελισάβετ επιλέγουν δημιουργίες με το αναγνωρίσιμο πλέον μοτίβο.  

Ο Ottavio Missoni μέσα στα ζακάρ του.
Μια ευτυχισμένη οικογενειακή στιγμή πριν την τραγωδία.

Η ανείπωτη τραγωδία που χτύπησε την οικογένεια

Στις 4 Ιανουαρίου του 2012, το μικρό ιδιωτικό αεροπλάνο, στο οποίο επέβαινε ο 58χρονος γιος του γνωστού σχεδιαστή μόδας και γενικός διευθυντής μάρκετινγκ Vittorio Missoni μαζί με τη σύζυγό του, Maurizia Castiglioni και άλλο ένα φιλικό ζευγάρι με σκοπό να μεταβούν από το θέρετρο του Λος Ρόκες στο αεροδρόμιο του Καράκας, χάθηκε από το ραντάρ και αμέσως σήμανε συναγερμός.
Τελικά, έξι μήνες μετά εντοπίστηκαν τα συντρίμμια του, σε βάθος 70 μέτρων, βόρεια του Key Carenero, ανοιχτά της πρωτεύουσας της Βενεζουέλας, και  μετά από άλλους τέσσερις βρέθηκαν οι σοροί των αγνοουμένων. 
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο αδικοχαμένος γιος των Missoni υπήρξε μεγάλος θαυμαστής της χώρας μας. Είχε επισκεφτεί την Ελλάδα πολλές φορές. Είχε αδυναμία στην ελληνική κουζίνα, του άρεσε η μουσική μας και εντυπωσιαζόταν από την ιστορία και τον πολιτισμό μας.

O Vittorio Missoni και η Maurizia Castiglioni σε κάποια νυχτερινή εμφάνισή τους. Κανείς δε φανταζόταν τι θα ακολουθούσε.

Για τον ιταλικό οίκο μόδας η κατάρα δυστυχώς δε σταματάει εδώ. Ο επικεφαλής του εμβληματικού ζιγκ ζαγκ, Ottavio, δεν άντεξε το χαμό του γιου του και σε ηλικία 92 ετών άφησε την τελευταία του πνοή ύστερα από καρδιακό επεισόδιο, λίγους μήνες μετά το αεροπορικό δυστύχημα. 
Η χήρα Rosita, παρά την απώλεια των δύο αγαπημένων της προσώπων, συνέχισε να δίνει το παρών στο χώρο της μόδας και να σχεδιάζει συλλογές για το Missoni Home, όπου φυσικά οι εντυπωσιακοί συνδυασμοί σχεδίων και χρωμάτων είχαν και πάλι την τιμητική τους σε έπιπλα, υφάσματα, λευκά είδη και διακοσμητικά αντικείμενα για το σπίτι. 

Η Rosita αναλαμβάνει να κρατήσει τον οίκο Missoni και το κεφάλι της ψηλά.
Η Angela Missoni
H Margherita, κόρη της Angela Missoni

Η αλλαγή σκυτάλης στον οίκο και η 3η γενιά

Πριν το θάνατο των δύο ισχυρών αυτών ανδρών, στρατηγικό ρόλο στην επιχείρηση είχαν αναλάβει και τα τρία παιδιά της οικογενείας. Η Angela, ως υπεύθυνη από το 2008 της ανδρικής και γυναικείας σειράς και ο αδελφός της Luca ως διευθυντής δημιουργικού.  Παρούσα και δραστήρια εμφανίζεται και η τρίτη γενιά του κορυφαίου οίκου, έχοντας κληροδοτήσει την αγάπη για τη μόδα από τους προκατόχους της. Η πιο τρανή απόδειξη είναι η Margherita, η μία από τις κόρες της Angela. Με σπουδές στη φιλοσοφία και το θέατρο, άρχισε να επιμελείται το σχεδιασμό των αξεσουάρ και του beachwear. Έχει μάλιστα υπάρξει το κεντρικό πρόσωπο σε αρκετές καμπάνιες του διάσημου brand, συμπεριλαμβανομένης αυτής για το άρωμα Missoni το 2005. 
Ποιο το μυστικό της επιτυχίας τους εδώ και τόσες δεκαετίες; Μια αμιγώς οικογενειακή επιχείρηση που κατάφερε να ανθίσει, να εξελιχθεί από μια μικρή πλεκτοβιομηχανία σε έναν από τους μεγαλύτερους διεθνείς κολοσσούς στον κόσμο της μόδας - έχοντας πάντα ως κεντρικό πυρήνα την οικογένεια- να ξαναγεννηθεί από τις στάχτες της και να ταυτιστεί με την ιταλική φινέτσα και την πολυτέλεια. Αυτοδημιούργητοι επιχειρηματίες, άνθρωποι σεμνοί με χαμηλό προφίλ και έντονη φιλανθρωπική δράση. Τρεις γενιές με τη γιαγιά Rosita, την κόρη Angela και τις εγγονές να κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα, χωρίς να προκαλούν.

Δείτε μια συνέντευξη της Rosita, της Angela και της Margherita, των τριών γυναικών του οίκου:

Η Frederikke Sofie φωτογραφημένη από τον Harley Weir για την καμπάνια Missoni φθινόπωρο/χειμώνας 2016/2017

 

Σόου του οίκου Missoni το 2011
TAGS