0
SHARES

Δεν είναι μόνο ένα από τα ρούχα με την πιο μακροχρόνια ιστορία, αλλά και έμβλημα του αγώνα της γυναίκας να κατακτήσει μια πιο ισότιμη θέση στην κοινωνία. Το τουίντ σακάκι που λανσάρισε η Κοκό Σανέλ στη δεκαετία του '20 φορέθηκε από ινδάλματα όπως οι Τζάκι Κένεντι, πριγκίπισσα Νταϊάνα, Μπριζίτ Μπαρντό και συνδέθηκε αναπόσπαστα με το σοφιστικέ στυλ και το θρυλικό brand.

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του '20, όταν η Σανέλ το λανσάρισε σε μια μικρή επίδειξη μόδας στο ατελιέ της στο Παρίσι. Φημισμένη για το ταλέντο της να αναμειγνύει κλασικές φόρμες αντρικών και γυναικείων ρούχων, η σχεδιάστρια εμπνεύστηκε από τα αθλητικά σακάκια που φορούσε ο τότε σύντροφός της, δούκας του Ουέστμινστερ. Λέγεται μάλιστα ότι η ίδια συνήθιζε να φοράει τα ρούχα των εκάστοτε εραστών της, γιατί τα θεωρούσε πιο άνετα από τη γυναικεία γκαρνταρόμπα του μεσοπολέμου.

Ανέκαθεν η Σανέλ αναζητούσε έναν τρόπο να απελευθερώσει τις γυναίκες από τις ασφυκτικές συμβάσεις των κορσέδων και των μακριών φορεμάτων με τις πλούσιες πτυχώσεις. Όταν μάλιστα το 1947 ο Κριστιάν Ντιόρ πρότεινε το περίφημο New Look, ως απάντηση στη λιτότητα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, με τα πολυτελή φορέματα που απαιτούσαν μέση-δαχτυλίδι, φημολογείται πως η Σανέλ σχολίασε ότι ο Ντιόρ αντιμετώπιζε τις γυναίκες περισσότερο σαν «έπιπλα» («Dior doesn't dress women, he upholsters them»).

Φημισμένη για το ταλέντο της να αναμειγνύει κλασικές φόρμες αντρικών και γυναικείων ρούχων, η Σανέλ εμπνεύστηκε το τουίντ κομμάτι από τα αθλητικά σακάκια που φορούσε ο τότε σύντροφός της, δούκας του Ουέστμινστερ. Photo από την ταινία «Inside Chanel».

Η Σανέλ πήρε λοιπόν ένα ύφασμα που εθεωρείτο κάθε άλλο παρά πολυτελές, το σκοτσέζικο τουίντ, και το αναβάθμισε συνδυάζοντάς το με νέα χρώματα, υλικά και υφές, καταλαμβάνοντας εξαπίνης τον κόσμο της μόδας. Όταν φορέθηκε σε κοστούμι με μίντι φούστα από την ηθοποιό Ina Claire, το 1924, ο κόσμος ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με ό,τι ο Τύπος θα χαρακτήριζε «η στολή Chanel». Ένα λουκ που έδινε ελευθερία κινήσεων στη γυναίκα και εξέφραζε τα ζητούμενα των φεμινιστριών της εποχής.

Δεκαετίες αργότερα θα εμφανιζόταν στο προσκήνιο ένας ακόμη Γάλλος σχεδιαστής, με καταγωγή από την Αλγερία, να προσθέσει το δικό του -μεγάλο- λιθαράκι στο ανδρόγυνο στυλ και τη γυναικεία χειραφέτηση. Το σμόκιν του Ιβ Σεν Λοράν, με ημερομηνία γέννησης 1966, ήταν ένα καθαρόαιμο παιδί των 60s, συνεπές προς το δεύτερο κύμα φεμινισμού. Ο Λοράν είχε παραλάβει την ιδέα της Σανέλ και την είχε αναπτύξει, προτείνοντας το σακάκι του να συνδυάζεται με παντελόνι αντί για φούστα.

Την ίδια περίπου εποχή, το τουίντ σακάκι Chanel προσέλκυσε το ενδιαφέρον των πιο επιδραστικών ινδαλμάτων της μόδας. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές εικόνες, που πήρε αναπάντεχα τραγικό χαρακτήρα, ήταν το κοστούμι Chanel της Τζάκι Κένεντι. Το ροζ της φράουλας στα δύο κομμάτια του, τα οποία συμπλήρωνε ένα τυπικό καπέλο της Jackie O, έμελλε να βαφτεί από το αίμα του Τζον Φ. Κένεντι, καθώς η Πρώτη Κυρία το φορούσε την ημέρα της δολοφονίας του Αμερικανού προέδρου. Το 2003 η Καρολίνα Κένεντι, εννέα χρόνια μετά τον θάνατο της μητέρας της, το δώρισε στον αμερικανικό οργανισμό National Archives, με τον όρο όμως να μην εκτεθεί πριν από το 2103. Ένα ακριβές αντίγραφό του ωστόσο φόρεσε η Ναταλί Πόρτμαν στη βιογραφική ταινία «Jackie», σχεδιασμένο από την ενδυματολόγο Madeline Fontaine.

Το ροζ κοστούμι Chanel της Jackie O βάφτηκε από το αίμα του Τζον Φ. Κένεντι, καθώς η Πρώτη Κυρία το φορούσε την ημέρα της δολοφονίας του Αμερικανού προέδρου. Στη φωτό, η Ναταλί Πόρτμαν φοράει ακριβές αντίγραφό του στη βιογραφική ταινία «Jackie».

Τη δεκαετία του '80 ο Καρλ Λάγκερφελντ ανέλαβε τα δημιουργικά ηνία του οίκου Chanel και την αποστολή να εκμοντερνίσει το εμβληματικό σακάκι. Σταδιακά άρχισε να παρουσιάζει διάφορες εκδοχές του, χωρίς να ξεφύγει εντελώς από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας. Παρουσίασε σακάκια Chanel σε ντένιμ, σε πανκ στυλ, σε ζωηρόχρωμο φλούο μαλλί, πάντα όμως με σεβασμό, με έναν μαγικό τρόπο, στην υψηλή αισθητική και την πολυτέλεια του brand. Αργότερα έντυσε με αυτό τα σούπερ μόντελ των 90s όπως η Κλόντια Σίφερ, η Κρίστι Τέρλινγκτον, η Λίντα Εβανγκελίστα. Ανανέωσε τον οίκο, φέρνοντάς τον σε επαφή με ένα νεότερο ηλικιακά κοινό. Ανέδειξε το logo CC σε σύμβολο υπέρτατης πολυτέλειας και κομψότητας για γυναίκες κάθε γενιάς.

Ο Καρλ Λάγκερφελντ εκμοντέρνισε το τουίντ σακάκι και έντυσε με αυτό τα σούπερ μόντελ των 90s όπως η Κλόντια Σίφερ (φωτό), η Κρίστι Τέρλινγκτον, η Λίντα Εβανγκελίστα.

Σχεδόν έναν αιώνα μετά την πρεμιέρα του, το τουίντ σακάκι παραμένει ένα εξίσου δυνατό σύμβολο με την εποχή που πρωτολανσαρίστηκε. Έχει γίνει πηγή έμπνευσης για αμέτρητους σχεδιαστές, έχει αντιγραφεί από τις εταιρείες της λεγόμενης «γρήγορης μόδας» μπαίνοντας στην γκαρνταρόμπα όλων των γυναικών, έστω και στην πιο οικονομική εκδοχή του. Έχει συνδυαστεί με βραδινά φορέματα και ψηλοτάκουνα ή με ντένιμ παντελόνια και sneakers. Όχι απλώς έχει αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου, αλλά έχει γίνει πιο δυνατό. Όπως κάθε πραγματικά σπουδαία εφεύρεση στη μόδα.

Το τουίντ σακάκι σε αυθεντικό σχέδιο του Καρλ Λάγκερφελντ. Photo: Chanel
Η Κάρα Ντελεβίν το 2014 σε καμπάνια για τη Chanel. Photo: Chanel

Δείτε παρακάτω την ιστορία της Κοκό Σανέλ στην ταινία «Inside Chanel».
 

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram.

TAGS