Παρά την έντονη συζήτηση που επικρατεί τελευταία σχετικά με τη συμπερίληψη στη βιομηχανία της μόδας, συνέπεια της μεγάλης κινητικότητας στις θέσεις καλλιτεχνικού διευθυντή των μεγάλων οίκων, οι οποίες καλύπτονται σχεδόν πάντα από άντρες (και δη λευκούς), μερικοί από τους πιο ταλαντούχους και καινοτόμους fashion designers που τολμούν να σπρώξουν τα όρια της μόδας λίγο πιο πέρα αυτή τη στιγμή είναι γυναίκες.
Τα ανερχόμενα ονόματα επαναπροσδιορίζουν τη μόδα "από τη γυναίκα για τη γυναίκα" μέσα από νέες ανατρεπτικές φόρμες προβάλλοντας τη θηλυκότητα και τη σεξουαλικότητα με έναν πιο άμεσο τρόπο, ο οποίος επιχειρεί να καταρρίψει το πρότυπο της γυναίκας που σαγηνεύει υπό το αντρικό βλέμμα και να εγκαθιδρύσει τη γυναίκα που κάνει κτήμα της τον ερωτισμό της.
Οι ανερχόμενες σχεδιάστριες εστιάζουν, η καθεμία με τη δική της σχεδιαστική προσέγγιση, στις πολλαπλές διαστάσεις της γυναικείας φύσης. Από τον δυναμισμό και τα αντρικά χαρακτηριστικά που ενυπάρχουν στην καθεμία από εμάς, την παιδικότητα, την ευαισθησία και τον ρομαντισμό μέχρι το πιο γκροτέσκο ή το αχαλίνωτο κομμάτι μας.
Υμνούν τη γυναικεία ανατομία αφήνοντάς την εκτεθειμένη ή τονίζοντάς τη μέσα από καινοφανή παιχνίδια με το ύφασμα. Συμβαίνει στα catwalks, αποσπά βραβεία, προωθείται από τα pop icons του σήμερα, προσπαθεί να εισχωρήσει στον δρόμο και στις νεανικές κουλτούρες και σιγά σιγά τα καταφέρνει. Πώς όμως φτάσαμε στο να είναι η μόδα όχημα γυναικείας ενδυνάμωσης;
Μέσα από διασταυρούμενα πυρά
Κατά τους Παγκόσμιους Πολέμους η γυναίκα αντικαθιστά τον άντρα στις αγροτικές εργασίες, στα εργοστάσια, προσχωρεί ακόμη και στο στράτευμα. Ειδικότερα στον B' Παγκόσμιο Πόλεμο η συμβολή των καταταγμένων γυναικών υπήρξε καθοριστική για την έκβασή του, παρόλο που σπάνια μνημονεύονται.
Ρωσίδες ελεύθερες σκοπεύτριες, Βρετανίδες χειρίστριες αντιαεροπορικών συστημάτων, Αμερικανίδες πιλότοι και Γαλλίδες που πολέμησαν στην αντίσταση ήταν μερικές μόνο από τις γυναίκες που υπηρέτησαν τις χώρες τους. Αυτές οι βαθιές ιστορικές τομές άλλαζαν, για όσο διαρκούσαν, τον τρόπο με τον οποίο ντυνόταν η γυναίκα.
Η εμπλοκή τους με τη γη και τη βιομηχανία ελλείψει αντρών βάζει ακούσια ένα λιθαράκι προς τη φεμινιστική τους αφύπνιση, το οποίο κουβαλούν μαζί τους κατά την επιστροφή στην κανονικότητα. Ωστόσο, οι μεταπολεμικές κοινωνικές μεταβολές φροντίζουν να υπενθυμίζουν στη γυναίκα τη θέση της, τον διττό της ρόλο: ή μητέρα/νοικοκυρά ή αντικείμενο πόθου.
Τα ρούχα γίνονται τα απόλυτα σύμβολα αυτών των μεταβάσεων. Στον μεσοπόλεμο οι γυναίκες γιορτάζουν το γεγονός ότι είναι ζωντανές κόβοντας τα μαλλιά τους σε κοντά bobs και φορώντας φορέματα με κρόσσια σε γραμμή άλφα, μέσα στα οποία μπορούν να κινούνται άνετα για να χορεύουν τσάρλεστον με όλη τους την ψυχή. Τα flapper girls είναι αυθάδικα, σεξουαλικά, ακόρεστα.
Η Chanel λανσάρει το αξεπέραστο –από τότε και για πάντα– staple κάθε γυναικείας γκαρνταρόμπας, το μικρό μαύρο φόρεμα, με λιτό κόψιμο και στρογγυλή λαιμόκοψη. Λίγο αργότερα θα μας χαρίσει και το παντελόνι, το οποίο πριν από τον Μεγάλο Πόλεμο οι γυναίκες απαγορευόταν να φορούν χωρίς άδεια της αστυνομίας, εκτός αν οδηγούσαν ποδήλατο ή ίππευαν. Η μοντέρνα γυναίκα επανοηματοδοτεί ενδύματα συνδεδεμένα με την πατριαρχία και αδιαφορεί για όσα μέχρι πρότινος θεωρούνταν ευπρεπή και θηλυκά.
Μέχρι που η Μεγάλη Ύφεση του ’29, που θα οδηγήσει τις κοινωνίες στην αγκαλιά των εκφραστών ακραίων ιδεολογιών και, κατά συνέπεια, στο ξέσπασμα του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, θα επιφέρει μεγάλο πλήγμα στη δημιουργική έκφραση των γυναικών μέσω του στυλ. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: ένα νέο πρότυπο έρχεται να την καθορίσει και ούτε που φαντάζεται ότι θα συνεχίζει να το κάνει με την ίδια σαρωτική ορμή για χρόνια. Οι άντρες των στούντιο δημιουργούν τις πρώτες σταρ του Χόλιγουντ και εγκλωβίζουν τις γυναίκες όλου του πλανήτη στα υψηλά τους στάνταρ.
Ο B' Παγκόσμιος στέλνει και πάλι τη γυναίκα να ενισχύσει το ανθρώπινο δυναμικό και τις ένοπλες δυνάμεις αλλάζοντας δραστικά το στυλ της για ακόμα μία φορά. Το utility wear, δηλαδή μια πρακτική γκαρνταρόμπα με τη χρήση όσο το δυνατόν λιγότερων υλικών, η οποία μετέπειτα θα καθιερώσει τα siren suits και το ταγέρ ως staples της ντουλάπας μας, αποτελεί τη νόρμα. Δεν υπάρχει χώρος για "Hollywood magic".
Διάβασε περισσότερα στο madamefigaro.gr